Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 april 2016, 09:40   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard VW Group geeft de voorkeur aan pure E-auto´s?

Te beginnen met drie volledig nieuwe (*betaalbare) E-auto´s wslk tegen of vanaf 2020.
(*zullen niet veel duurder zijn als de respectievelijk vergelijkbare VW-diesels... lees ik daar...)
Soit ik vertaal even...

27. April 2016 | Auto motor und sport

VW zet volledig in op electro

Bijkomend drie nieuwe E modellen


VW wil in de komende jaren drastisch zijn merkimago veranderen en zet vol in op elektrische en volledig genetwerkte auto's. Volgens informatie van Auto motor und sport, krijgt de elektrische strategie van de VW-groep de voorkeur en wordt stevig uitgebreid. Al zeker is de bouw van drie nieuwe, zuiver elektrische auto's.

"Ja, we plannen meer dan één puur elektrisch model voor de toekomst", bevestigde Verkoopsmanager Jürgen Stackmann aan Auto motor und sport.
Volgens informatie van Auto motor und sport versnelt VW zijn elektrische strategie. Zeker is de bouw van drie nieuwe, zuiver elektrische auto's.

Een compact model, een SUV en een sedan

Zo wil VW een volume-auto (massaproductie) in het Golf-segment bouwen, dat zal naar verwachting een pure elektrische SUV zijn in crossover-look, die komt 2020. "Daarbij komt nog een groter ruimteconceptmodel en nog een sedan", menen ze bij VW. Bij de elektrosedan zal het om een massaproductiemodel gaan van de grootte van een Jetta.
Alle auto's krijgen volledig onafhankelijk cockpits, kunnen optioneel ook inductief opgeladen worden en zullen niet veel duurder zijn dan vergelijkbare sterke diesels in hun respectievelijke voertuigklasse.

Het focussen op elektrische aandrijvingen is ook de reden waarom de huidige Phaeton geen opvolger krijgt.

Citaat:
http://www.auto-motor-und-sport.de/n...e-3988401.html 27. April 2016

VW setzt voll auf Elektro

Zusätzlich drei neue E-Modelle


VW will in den nächsten Jahren sein Markenprofil stark verändern und setzt voll auf elektrische und vollvernetzte Autos. Nach Informationen von auto motor und sport wird die Elektrostrategie des Konzerns vorgezogen und ausgeweitet. Sicher ist der Bau drei neuer, reiner Elektroautos.

"Ja, wir planen mehr als nur ein rein elektrisches Modell für die Zukunft“, bestätigte Vertriebschef Jürgen Stackmann auto motor und sport.
Nach Informationen von auto motor und sport beschleunigt VW seine Elektrostrategie. Sicher ist der Bau drei neuer, reiner Elektroautos.

Kompakter, SUV und Limousine

So will VW ein Volumenauto im Golf-Segment bauen. Dabei handelt es sich voraussichtlich um einen Elektro-SUV im Crossover-Look, der 2020 kommen soll. "Dazu wird es ein größeres Raumkonzept sowie eine Limousine geben“, heißt es bei VW. Bei der Elektrolimousine soll es sich um ein Volumenmodell von der Größe des Jetta handeln.
Alle Autos bekommen komplett eigenständige Cockpits, können optional auch induktiv geladen werden und sollen nur unwesentlich teurer sein als vergleichbar starke Diesel in ihrer jeweiligen Fahrzeugklasse.

Die Konzentration auf Elektroantriebe ist auch der Grund, warum der aktuelle Phaeton keinen Nachfolger bekommt.
Duitsland streeft minstens 1 miljoen E-auto´s na tegen 2020, met de nu beloofde premie van 4000 € -vanaf half mei 2016- zal dat wel loslopen meent ook Auto motor und sport:
Citaat:
http://www.auto-motor-und-sport.de/n...g-9335259.html

Die Zahl von einer Million Elektroautos auf den deutschen Straßen ist bei der Bundesregierung nach wie vor gesetzt, bis 2020 soll sie Realität werden. Mit den bisherigen Verkaufszahlen von Elektroautos wird das schwer zu erreichen sein. Doch mit der nun angekündigten Kaufprämie könnte sich das ändern und sich mehr Autokäufer für ein emmissionsfreies Fortbewegungsmittel entscheiden.
Die premie is nog maar eens bevestigt door de minister van financiën Schäuble, daarnaast ook het geld voor de bouw van 15.000 extra laadpunten in D:
Citaat:
http://www.autobild.de/artikel/kaufp...e-8535657.html

(dpa/Reuters/mas/brü) Die geplanten Kaufprämien für Elektroautos sollen bereits ab Mai 2016 gezahlt werden. Das sagte Bundesfinanzminister Wolfgang Schäuble (CDU) am Mittwoch (27. April 2016) in Berlin. Das Konzept umfasst direkte Kaufzuschüsse von 4000 Euro für reine Elektro- und 3000 Euro für Plug-in-Hybridautos – getragen zur Hälfte von Bund und Industrie. Zum Förderprogramm gehört auch der Aufbau von 15.000 neuen Ladestellen im ganzen Land, wie Verkehrsminister Alexander Dobrindt (CSU) sagte. Sie sollen etwa auch an Supermärkten oder Sportplätzen entstehen. Dafür gibt der Bund von 2017 bis 2020 zusätzlich rund 300 Millionen Euro. Hier kommen die wichtigsten Fragen und Antworten zur Kaufprämie! {...}
( {...} voor verdere details zoals de beperkingen en voorwaarden, aub de link lezen, ik denk niet dat hier forummers zijn die in D wonen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2016 om 10:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 11:58   #2
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Duitsland streeft minstens 1 miljoen E-auto´s na tegen 2020, met de nu beloofde premie van 4000 € -vanaf half mei 2016- zal dat wel loslopen meent ook Auto motor und sport:
Veel te laag streefcijfer. 1 miljoen is misschien 2% van het aantal wagens dat daar rondtuft.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 12:38   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Veel te laag streefcijfer. 1 miljoen is misschien 2% van het aantal wagens dat daar rondtuft.
Maar wel een realistisch streefcijfer. Elektrische auto's gaan een gadget blijven zolang fossiele brandstoffen en auto's goedkoop blijven.

En zolang de elekrische auto's niet sneller opladen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 13:31   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Veel te laag streefcijfer. 1 miljoen is misschien 2% van het aantal wagens dat daar rondtuft.
Inderdaad maar het is al binnen 3,5 jaar hé.
Dus ook realistisch.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 13:36   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar wel een realistisch streefcijfer. Elektrische auto's gaan een gadget blijven zolang fossiele brandstoffen en auto's goedkoop blijven.

En zolang de elekrische auto's niet sneller opladen.
... uw glazen bol.

VW zegt zelf dat ze E-wagens gaan aanbieden voor ongeveer de prijs van een diesel

Kijk eens even naar Noorwegen, vooral Oslo.

https://www.google.be/search?espv=2&....0.0-3tuUHFAMk

https://www.google.com/maps/d/viewer...VieHsV7pvvwsWU


Dan weet je wat opladen nu al echt betekent, namelijk verwaarloosbaar.
Heb je genoeg aan thuis opladen, hoef je zelfs nooit aan een openbare laadpaal.

Maar als je toch ergens een paar uur stil staat is het een fluitje van een cent de stekker(s) erin te steken, zeker als die parkeerplaatsen dan ook nog meestal eerder vrij en gratis zijn (voor de stroom betaal je uiteraard, maar ook niet overal).

Zelfs integendeel wie krijgt er meer benzine in zijn tank als hij ergens toch maar tot urenlang parkeert? Een E-wagen aan een laadpaal ja.

Ik moet regelmatig eens wat langer een parkeerplaats zoeken in een drukke parkeergarage (zaterdag) en dan rijd je die lege E-pakeerplaatsen met laadpalen maar voorbij omdat je geen E-auto hebt.

vb Shopping 1 Genk:


https://nl.chargemap.com/points/deta...opping-center-
Shopping I is nog niet lang geleden volledig gerenoveerd (en grotere parking) en men heeft er 6 parkeerplaatsen voor E-wagens voorzien, ondertussen zullen die laadpalen wel OK zijn (4 �* 22 kW, 2 �* 3 kW)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2016 om 14:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 13:56   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als er in 2020 1 miljoen e-wagens rondrijden in Duitsland, dan garandeer ik u dat 10 jaar later bijna alle nieuwe wagens e-wagens zijn.

De reden is heel simpel: de limiterende factoren nu zijn op praktisch gebied oplaadpunten en prijs. Als er 1 miljoen e-wagens rondrijden, gaan de oplaadpunten als champignonnen uit de grond springen. Als er meer vraag is, kan de e-wagen in massaproductie genomen worden, en dat drukt de prijs.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 14:13   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als er in 2020 1 miljoen e-wagens rondrijden in Duitsland, dan garandeer ik u dat 10 jaar later bijna alle nieuwe wagens e-wagens zijn.

De reden is heel simpel: de limiterende factoren nu zijn op praktisch gebied oplaadpunten en prijs. Als er 1 miljoen e-wagens rondrijden, gaan de oplaadpunten als champignonnen uit de grond springen. Als er meer vraag is, kan de e-wagen in massaproductie genomen worden, en dat drukt de prijs.
Dat gaat wel een echt woud van oplaadpalen worden bij de tankstations aan de autosnelwegen. Ze kunnen er meteen ook een paar hotels en malls bijzetten.

En we gaan ook een paar windmolens moeten bijzetten om al die electriciteit te produceren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 14:17   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als er in 2020 1 miljoen e-wagens rondrijden in Duitsland, dan garandeer ik u dat 10 jaar later bijna alle nieuwe wagens e-wagens zijn.

De reden is heel simpel: de limiterende factoren nu zijn op praktisch gebied oplaadpunten en prijs. Als er 1 miljoen e-wagens rondrijden, gaan de oplaadpunten als champignonnen uit de grond springen. Als er meer vraag is, kan de e-wagen in massaproductie genomen worden, en dat drukt de prijs.
Of vanaf 2035 worden nog maar enkel E-wagens verkocht..., nog een mening:
Citaat:
https://www.ftm.nl/artikelen/na-2025...o-meer-te-koop

Het kabinet mikt op 2035 als tijdstip waarna er geen benzine- of dieselauto’s meer verkocht worden. En 2050 als punt waarop alle benzine- en dieselauto’s van de weg zijn. Ik denk alleen dat het veel sneller gaat. Zoals ook zonnepanelen sneller gaan dan alle scenario’s. Fossiele auto’s gaan zo snel waarde verliezen dat mensen ze niet meer durven te kopen. In 2025 al. Lachen mensen, tot 2035 neemt het elektriciteitsverbruik dan met 20 procent toe door de opkomst van de elektrische auto’s. Fijn voor Nuon en zo, wat minder voor Shell. Die elektrische auto’s zijn zoveel efficiënter dan fossiele auto’s dat het totale energieverbruik juist daalt, zelfs met grijze stroom is elektrisch rijden schoner. Maar de groei in het verbruik gaan we fijn opwekken met zon en wind.
Als ze de doelstellingen van Parijs qua vermindering broeikasgassen (vooral *CO2) willen halen zullen de regeringen en constructeurs ook niet anders kunnen:
Citaat:
http://www.vilt.be/cop21-baart-histo...klimaatakkoord

Na twee weken onderhandelen, en aan het einde van het warmste jaar ooit, is de COP21 in Parijs uitgemond in wat nu al een historisch akkoord wordt genoemd. Voor het eerst in de geschiedenis hebben 195 landen zich ertoe verbonden om gezamenlijk hun *CO2-uitstoot te reduceren. Het akkoord heeft als belangrijkste doelstelling dat de opwarming beperkt moet blijven tot ruim beneden 2 graden in 2100, met het streven het niet meer te laten zijn dan 1,5 graad, de limiet die cruciaal is voor de poolgebieden, koraalriffen en bewoners van laagliggende eilanden en kuststreken. De opname van de 1,5 graad is een overwinning voor de armste, kwetsbaarste landen.

In het akkoord staan geen bindende afspraken over het terugdringen van broeikasgassen, maar wel dat alle landen elke vijf jaar samenkomen om te controleren of hun klimaatplannen moeten worden aangescherpt om de temperatuurdoelstellingen te halen. Wel wordt rekening gehouden met de mogelijkheden en verantwoordelijkheden van landen. De meest ontwikkelde landen moeten meer doen dan de ontwikkelingslanden. Ook krijgen arme landen jaarlijks 100 miljard dollar financiële steun om zich aan te passen aan de opwarming.

Concreet betekent de 2-gradenlimiet dat de uitstoot tegen 2050 zo’n 40 �* 70 procent minder moet zijn ten opzichte van de uitstoot in 2010. Om dat te realiseren zullen de landen die het akkoord ondertekenden op nationaal niveau ambitieuzere inspanningen moet leveren. Tegen 2020 moeten ze hun beloftes bijsturen en bewijzen hoe ze de klimaatdoelstellingen zullen realiseren. Zo’n herziening moet voortaan elke vijf jaar gebeuren. Deze passage is er omdat met de klimaatdoelen van de 186 landen die er nu reeds zijn in het beste geval de temperatuurstijging tot 2,7 graden beperken. De landen die het Akkoord van Parijs ondertekenen, zullen geregeld hun gezamenlijke vooruitgang analyseren. De eerste beoordeling van zo’n ‘wereldwijde inventarisatie’ komt er in 2023.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2016 om 14:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 14:39   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat gaat wel een echt woud van oplaadpalen worden bij de tankstations aan de autosnelwegen.
Hoe kom je daarbij? Aan elke parkeerplaats een laadpaal, neemt geen plaats weg. En vooral die stinkende tankzuilen mogen weg, dat geeft bijkomende parking, ook geen aanschuivende files meer aan die zuilen en-of aan de tankkassa want die mag ook weg, ook geen intik geldautomaten ofzo, waar je soms ook moet wachten.

Voor de rest zal er niet veel veranderen. Natuurlijk gaan drank- en spijshoreca meer omzet maken, en-of moeten ze wat meer picknicktafels en stoelen bij zetten indien het mooi weer is. En het wordt ook wat veiliger rijden met minder vermoeide bestuurders die dan wel een rusttijd nemen ipv een haastige pitsstop.

Citaat:
En we gaan ook een paar windmolens moeten bijzetten om al die electriciteit te produceren.
Geen probleem, sommige landen hebben nu al 99% groene stroom of zelfs teveel die ze dan goedkoop uitvoeren. Desnoods voeren we het in uit de Alpenlanden waar ze veel waterkrachtcentrales hebben.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2016 om 14:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 14:51   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoe kom je daarbij? Aan elke parkeerplaats een laadpaal, neemt geen plaats weg. En vooral die stinkende tankzuilen mogen weg, dat geeft bijkomende parking, voor de rest zal er niets veranderen. Natuurlijk gaan drank- en spijshoreca serieus wat meer omzet maken, en-of moeten ze wat meer picknicktafels en stoelen bij zetten indien het mooi weer is. En het wordt ook wat veiliger rijden met minder vermoeide bestuurders die dan wel een rusttijd nemen ipv een pitsstop.

Geen probleem, sommige landen hebben nu al 99% groene stroom of zelfs teveel die ze dan goedkoop uitvoeren. Desnoods voeren we het in uit de Alpenlanden waar ze veel waterkrachtcentrales hebben.
Ja maar die parkeerplaatsen komen er niet vanzelf en die laadpalen ook niet. Zou men best toch een eerst naar kijken en een planing maken om niet nog zo'n katastrofe mee te maken als de zonnepanelen.

En kabels trekken vanuit Noorwegen? Die groeien ook niet vanzelf en dan zouden supergeleiders ook best welkom zijn.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 14:55   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja maar die parkeerplaatsen komen er niet vanzelf en die laadpalen ook niet. Zou men best toch een eerst naar kijken en een planing maken om niet nog zo'n katastrofe mee te maken als de zonnepanelen.

En kabels trekken vanuit Noorwegen? Die groeien ook niet vanzelf en dan zouden supergeleiders ook best welkom zijn.
Als ze parkeermeters kunnen zetten, kunnen ze ook laadpalen zetten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 14:57   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja maar die parkeerplaatsen komen er niet vanzelf en die laadpalen ook niet.
Die parkeerplaatsen zijn er al, en er komt wat plaats vrij voor extra parking.

Veel tankstations die te kort of in bewoonde gebieden liggen mogen weg, gaat natuurlijk geld kosten wegens mogelijke grondvervuiling.

Die laadpalen is een fluitje van een cent, zie Tesla superchargers alleen al.
Citaat:
Zum Förderprogramm gehört auch der Aufbau von 15.000 neuen Ladestellen im ganzen Land, wie Verkehrsminister Alexander Dobrindt (CSU) sagte. Sie sollen etwa auch an Supermärkten oder Sportplätzen entstehen. Dafür gibt der Bund von 2017 bis 2020 zusätzlich rund 300 Millionen Euro.
Citaat:
Zou men best toch een eerst naar kijken en een planing maken om niet nog zo'n katastrofe mee te maken als de zonnepanelen.
Welke katastrofe ? Je bedoelt die misrekening van madame xxxx ?

Citaat:
En kabels trekken vanuit Noorwegen?
Die groeien ook niet vanzelf en dan zouden supergeleiders ook best welkom zijn.
Ik schreef Alpenlanden, dat is minder ver.

Toch maar eens googlen zou ik zeggen, Vlaanderen bvb voert al járenlang groene stroom in, idd vooral Noorwegen denk ik:

Citaat:
http://www.wolterskluwer.be/hse-worl...in-vlaanderen/

Bijna 30% groene stroom in Vlaanderen

In 2013 kwam 29,70% van de geleverde elektriciteit in Vlaanderen uit hernieuwbare bronnen. Dat is officieel berekend door de VREG (Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt), die volgens artikel 6.3.4 van het Energiebesluit moet nagaan of de informatie van de energieleveranciers correct is.

De elektriciteitsleveranciers moeten jaarlijks een rapport inleveren bij de VREG over de oorsprong van de geleverde stroom tijdens het voorgaande kalenderjaar. Na de ontvangst van deze rapporten worden nog fouten en onduidelijkheden uitgeklaard, en worden hun cijfers afgestemd met de cijfers die VREG van de netbeheerders ontving in het kader van de maandelijkse ‘groenrapportering’ volgens de procedure uiteengezet in artikel 6.1.21 van het Energiebesluit.

Vooral uit Scandinavië

Het officiële rapport van de ‘brandstofmix’ van de geleverde stroom in Vlaanderen is nu gepubliceerd. Uiteraard werd die 30% groene stroom niet allemaal in Vlaanderen geproduceerd, daarvoor is de capaciteit te klein. De rest kwam in 2013 uit deze landen: 63% uit Scandinavië (85% in 2012), waarvan 27% uit Noorwegen (45% in 2012), 15% uit IJsland (7% in 2012), 8% uit Zweden (11% in 2012) en 8% uit Denemarken (10% in 2012). Dat is hoofdzakelijk waterkracht (57%), verder energie uit biomassa (18%), windenergie op land (13%) en aardwarmte (7%). Dat laatste komt op rekening van IJsland. Verder importeert Vlaanderen groene stroom uit Frankrijk, Wallonië, Nederland, Oostenrijk en Slovenië.

Opmerkelijk is dat Vlaanderen vorig jaar zelf 21% van de groene stroom produceerde, meer dan een verdubbeling t.o.v. 2012 (10%).
Recentere cijfers, rapport 2015: http://www.vreg.be/sites/default/fil...pp-2015-06.pdf
veel minder uit Noorwegen (17,54%) als voorheen, die gebruiken hun groene stroom ook zelf hé.



Wat betreft de geografische herkomst van de stroom in 2014 valt het volgende op:
• Het aandeel Vlaamse groene stroom in de groenestroomleveringen stijgt aanzienlijk: 31% in 2014 versus 21% in 2013 en 10% in 2012.
• 55% van de groene stroom die in 2014 in Vlaanderen werd verkocht, komt uit Scandinavië.
Dat is aanzienlijk minder dan in 2013 (63%) en nog minder dan in 2012 (85%). Het aandeel met Noorse herkomst blijft dalen, terwijl IJslandse stroom stijgt.
• Opmerkelijk is de opkomst van Franse groene stroom (10% van de groene leveringen in 2014).
Ruim 27% van de door leveranciers geleverde elektriciteit in 2014 was afkomstig uit hernieuwbare energiebronnen. Onderstaande figuur toont welke energiebronnen dat waren. ...]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2016 om 15:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 15:13   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die parkeerplaatsen zijn er al, en er komt wat plaats vrij voor extra parking.

Veel tankstations die te kort of in bewoonde gebieden liggen mogen weg, gaat natuurlijk geld kosten wegens mogelijke grondvervuiling.

Die laadpalen is een fluitje van een cent, zie Tesla superchargers alleen al.

Welke katastrofe ? Je bedoelt die misrekening van madame xxxx ?

Ik schreef Alpenlanden, dat is minder ver.

Toch maar eens googlen zou ik zeggen, Vlaanderen bvb voert al járenlang groene stroom in, idd vooral Noorwegen denk ik:

Recentere cijfers, rapport 2015: http://www.vreg.be/sites/default/fil...pp-2015-06.pdf
Het is mogelijk dat dat mogelijk is, maar het zou toch eens becijferd moeten worden. We zitten nu al op het randje met onze invoercapaciteit. En pas op: die extra electriciteit gaan ze in ALLE landen nodig hebben.
Denk je dat andere landen om om België plezier te doen miljarden extra gaan investeren? Neen voor die extra electriciteit gaat België moeten zorgen.

Of gaan we weer zeggen 'Wir Schaffen Das' zonder eens goed na te denken en enkele simpele berekeningen te doen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 15:20   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is mogelijk dat dat mogelijk is, maar het zou toch eens becijferd moeten worden. We zitten nu al op het randje met onze invoercapaciteit. En pas op: die extra electriciteit gaan ze in ALLE landen nodig hebben.
Denk je dat andere landen om om België plezier te doen miljarden extra gaan investeren? Neen voor die extra electriciteit gaat België moeten zorgen.

Of gaan we weer zeggen 'Wir Schaffen Das' zonder eens goed na te denken en enkele simpele berekeningen te doen.
Man ben jij toch een doemdenker.
Toen er oliecrisis was brak er bijna paniek uit, mss is je dat liever van die oliesjeiks afhankelijk te blijven?

Btw die Sjeiks zetten ook in op hernieuwbare energiebronnen (wslk nog meer, vooral zon), en hun olierommel verkopen ze zo lang mogelijk verder aan de oliesnuffelaars.

Citaat:
We zitten nu al op het randje met onze invoercapaciteit.
En dan ? waaruit blijkt dat ? Dan moeten we wat meer zelf groene stroom produceren hé. Of zijn we sukkels ?
Als je teveel produceert moet je het kunnen opslaan, ook daarvoor is een electrisch wagenpark ideaal tesamen met een Smartgrid.

Stroom is stroom hé je kunt niet meer verbruiken als je er nodig hebt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2016 om 15:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 15:24   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is mogelijk dat dat mogelijk is, maar het zou toch eens becijferd moeten worden. We zitten nu al op het randje met onze invoercapaciteit. En pas op: die extra electriciteit gaan ze in ALLE landen nodig hebben.
Denk je dat andere landen om om België plezier te doen miljarden extra gaan investeren? Neen voor die extra electriciteit gaat België moeten zorgen.

Of gaan we weer zeggen 'Wir Schaffen Das' zonder eens goed na te denken en enkele simpele berekeningen te doen.
Je beseft toch dat hier opgewekte groene energie enorm veel voordeliger is dan olie import ? Hoe minder ons land moet importeren aan olie, hoe beter. Dat is geld dat we kunnen spenderen aan windmolens, zonnepanelen, KERNCENTRALES (ja ik blijf daar in geloven) en andere groene energiebronnen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 15:33   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je beseft toch dat hier opgewekte groene energie enorm veel voordeliger is dan olie import ? Hoe minder ons land moet importeren aan olie, hoe beter. Dat is geld dat we kunnen spenderen aan windmolens, zonnepanelen, KERNCENTRALES (ja ik blijf daar in geloven) en andere groene energiebronnen.
Jamaar dan gaan we weer dezelfde discussie aan: er komen geen nieuwe kerncentrales in België, vergeet dat. Als je al ziet hoe moeilijk het is om een windmolen gebouwd te krijgen.

En we hebben geen groene energie, dus invoeren is de enige mogelijkheid. En misschien is dat mogelijk, maar dat moet becijferd worden en er moeten bindende afspraken gemaakt worden.

Als ingenieur zou je toch moeten weten dat een cost-benefit berekening noodzakelijk is voor een inverseting gedaan wordt
Dat is geen doemdenken, dat is gezond verstand.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 29 april 2016 om 15:34.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 15:45   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Jamaar dan gaan we weer dezelfde discussie aan: er komen geen nieuwe kerncentrales in België, vergeet dat. Als je al ziet hoe moeilijk het is om een windmolen gebouwd te krijgen.

En we hebben geen groene energie, dus invoeren is de enige mogelijkheid. En misschien is dat mogelijk, maar dat moet becijferd worden en er moeten bindende afspraken gemaakt worden.

Als ingenieur zou je toch moeten weten dat een cost-benefit berekening noodzakelijk is voor een inverseting gedaan wordt
Dat is geen doemdenken, dat is gezond verstand.
Met gezond verstand ben je niets als je niet leest wat er staat.

Vlaanderen zorgt ondertussen (in 2014) ZELF voor 31 %-aandeel aan het totaal aan groene stroom.

Citaat:
Wat betreft de geografische herkomst van de stroom in 2014 valt het volgende op:

Het aandeel Vlaamse groene stroom in de groenestroomleveringen stijgt aanzienlijk: 31% in 2014 versus 21% in 2013 en 10% in 2012.

http://www.vreg.be/sites/default/fil...pp-2015-06.pdf pagina 4
Zwitserland heeft zijn aandeel groene stroom zelfs afgebouwd, in 1970 hadden ze bijna 90 %. Nu hebben ze 56 % uit waterkrachtcentrales en het andere deel vooral kernenergie. Natuurlijk is het verbruik ook wat hoger met al die jaren, de bevolking groeit ook 45 jaar aan hé.

Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Elektr...in_der_Schweiz
Strom in der Schweiz

Anfangs 1970er Jahre stammte fast 90 % der Stromproduktion aus der Wasserkraft. Mit der Inbetriebnahme der schweizerischen Kernkraftwerke nahm der Anteil bis 1985 auf 60 % ab und liegt heute (2015) bei 56 %. Die Wasserkraft bleibt die wichtigste einheimische Quelle erneuerbarer Energie.
Eigenlijk is elke stromende beek goed voor stroom te produceren, en water hebben we ook genoeg. Zelfs oude watermolens. Het regent weer...
http://www.standaard.be/cnt/g4ivnhnh
vb Rotselaar:
Citaat:
http://www.ecopower.be/onze-invester...acht-rotselaar
...
Valhoogte: 2.40 m
Debiet: 5 m3/s
Verwachte jaarlijkse productie
500.000 kWh
Actuele productiecijfers
Aantal gemiddelde huishoudens
Goed voor
250 Ecopower-huishoudens
140 gemiddelde Vlaamse huishoudens


Investering Ecopower 325.000
Aantal Ecopower-aandelen 1300
Bouwjaar/ingebruikname 2004
Watermolen Rotselaar productiecijfers: 346.865 kWh in 2015:
https://cdn.nimbu.io/s/4tn7vz5/asset...elaar_2016.pdf (blijkbaar bijna 4 maand stilgelegen ofzo)

Aandeel hernieuwbaar stroomverbruik grafisch voor BE:
http://economie.fgov.be/nl/consument.../#.VyN5IfmLSCg

nu zitten we aan +7 % tegen 2020 zou dat 13 % zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2016 om 16:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 19:24   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Jamaar dan gaan we weer dezelfde discussie aan: er komen geen nieuwe kerncentrales in België, vergeet dat. Als je al ziet hoe moeilijk het is om een windmolen gebouwd te krijgen.

En we hebben geen groene energie, dus invoeren is de enige mogelijkheid. En misschien is dat mogelijk, maar dat moet becijferd worden en er moeten bindende afspraken gemaakt worden.


Als ingenieur zou je toch moeten weten dat een cost-benefit berekening noodzakelijk is voor een inverseting gedaan wordt
Dat is geen doemdenken, dat is gezond verstand.
Veel aannames die niet kloppen. Er worden windmolens bij de vleet gebouwd. Kijk naar Genk-Zuid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 19:48   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Veel aannames die niet kloppen. Er worden windmolens bij de vleet gebouwd. Kijk naar Genk-Zuid.
Ik vraag gewoon dat men even zou nadenken en enkele simpele berekeningen maken vooraleer belangrijke beslissingen te nemen.

Bijvoorbeeld: hoeveel electrische auto's kan ons huidige net aan of wat zijn de extra kosten qua:

1) productie van electriciteit en invoer

2) electriciteitsverdeling: kabels en verdeelposten. Leggen van nieuwe kabels is reteduur en verschrikkelijk hinderlijk!
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 20:34   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik vraag gewoon dat men even zou nadenken en enkele simpele berekeningen maken vooraleer belangrijke beslissingen te nemen.

Bijvoorbeeld: hoeveel electrische auto's kan ons huidige net aan of wat zijn de extra kosten qua:

1) productie van electriciteit en invoer

2) electriciteitsverdeling: kabels en verdeelposten. Leggen van nieuwe kabels is reteduur en verschrikkelijk hinderlijk!
Dat is al uitgerekend voor Duitsland, helemaal geen probleem.

https://de.wikipedia.org/wiki/Elektr...mobilit.C3.A4t
https://de.wikipedia.org/wiki/Elektromobilit%C3%A4t

bvb als D in 2020 voor langzaam te beginnen 1 miljoen E-auto´s heeft of 2 % van hun voertuigenpark, dan hebben ze lees goed 0,5 % meer energie nodig. Die 0,5 % extra is maar 1/6 van de 3 % die al hun electrisch openbaar vervoer nodig heeft, en ook die worden spaarzamer met de tijd.

Citaat:
Im Falle der von der Bundesregierung für 2020 angestrebten Zahl von einer Million Elektroautos, was einem Anteil von etwa 2 % aller Fahrzeuge entspricht, sind rund 3 TWh an elektrischer Energie aufzubringen, was einem halben Prozent des derzeitigen deutschen Strombedarfs entspricht. Der gesamte, deutschlandweite elektrobetriebene öffentliche Nah- und Fernverkehr benötigt rund 15 TWh Strom pro Jahr, entsprechend knapp 3 % des Bruttostromverbrauchs.
En als je dan weet dat Duitsland in staat is tegelijkertijd 1 na 1 al hun kerncentrales te laten sluiten tegen 2022 zegt jou dat dan niets over hoe hun hernieuwbare energie in percentage gaat stijgen?
De evolutie van hun groene stroom staan hier:
https://de.wikipedia.org/wiki/Erneue...en#Deutschland
Ondertussen 2015 staat groene stroom op de 2e plaats met 32,6 % aandeel nipt achter bruinkool, wslk volgend jaar eerste. Ze hebben het dus vertienvoudigd sinds 1990. (grafiek)

Strommix D staat hier:
https://de.wikipedia.org/wiki/Stromk...in_Deutschland
of - zie tabel 2012-2014 op amper 2 jaar zijn hun groene energiedragers van 24,2 % aandeel naar 27,9 % gestegen of +3,7 %, wat is dan nog die 0,5 % meer die ze nodig hebben tegen 2020 voor 1 miljoen electrische auto´s? Belachelijk weinig.
Zelfs als ze 10 miljoen auto´s tegen 2020 hebben is dat geen echt probleem.

en die wekken ze helemaal zelf op, indien ze soms teveel wind en zon hebben voeren ze die zelfs uit in massa´s anders overbelasten ze het net, was in de lente van 2013 zeker het geval met bijna 15 TWh die ze op amper 6 maanden moesten exporteren en dat spotgoedkoop, vooral door teveel wind en zon.
Hier de exportgrafiek van stroom uit Duitsland
Citaat:
http://www.welt.de/wirtschaft/articl...nie-zuvor.html



Deutschland exportiert in diesem Jahr so viel Strom wie nie zuvor. Nach den Zahlen des Bundesverbandes der Energie- und Wasserwirtschaft (BDEW) flossen im ersten Halbjahr dieses Jahres im Saldo 14,9 Terawattstunden (Milliarden Kilowattstunden) ins Ausland. Das sind fast 50 Prozent mehr als im Vorjahrszeitraum.

Für den starken Zuwachs gibt es zwei Gründe: Der subventionierte Aufbau von erneuerbaren Energien führt zu temporären Stromüberschüssen, die aufgrund physikalischer Gesetze über die Stromnetze ins Ausland abfließen.

Einen größeren Anteil haben vermutlich Handelsgeschäfte deutscher Kohlekraftwerksbetreiber mit ausländischen Abnehmern. Weil die Preise für CO2-Verschmutzungsrechte niedrig sind, ist der Betrieb von Kohlekraftwerken derzeit lukrativ.

Betreiber wie RWE oder Vattenfall lassen ihre Kohlekraftwerke deshalb selbst dann am Netz, wenn hier viel Ökostrom zur Verfügung steht: Die Anlagen arbeiten dann für den Export.

Holland ist Hauptabnehmer
In den Niederlanden, dem Hauptabnehmer deutscher Elektrizität, werden bereits Gaskraftwerke aus dem Markt gedrängt, die unter steigenden Brennstoffkosten leiden.
o.a. Nederland is zelfs hoofdafnemer en krijgt doe goedkope groene stroom in zijn schoot geworpen, stroomcentrales op de te dure gas worden dan stilgelegd.





Die links heb ik hier al een paar maal geplaatst maar wat baten kaars en bril.

Jij ziet echt spoken hoor.

Wat toen ze de Belgische treinen allemaal electrisch lieten rijden... en tegelijkertijd alle snelwegen jaar na jaar gingen verlichten oeioeioei... waar halen ze die kabels die electro-infrastructuur en die stroom toch...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2016 om 20:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be