Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Geef je standpunt over de multiculturele samenleving.
De voordelen van een multiculturele samenleving zijn groter dan de nadelen. 13 17,11%
De nadelen van een multiculturele samenleving zijn groter dan de voordelen. 63 82,89%
Aantal stemmers: 76. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2011, 21:36   #1
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard De voor- en nadelen van een multiculturele samenleving.

Volgens wikipedia:

De voordelen:

Citaat:
De etnische en culturele diversiteit in een samenleving werkt als een positieve kracht, die de ontwikkeling en verscheidenheid van cultuur, literatuur, kunst, mode, muziek en kookkunst stimuleert.[bron?]

Een multiculturele samenleving haalt de wereld naar binnen en bevordert het denken over de globalisering. Mensen leren verder te kijken dan hun eigen straat en buurt en beseffen dat de wereld groter is dan hun eigen omgeving. Het blikveld wordt verruimd en de kennis over andere culturen vergroot.[bron?]

De monoculturaliteit wordt doorbroken. Er is sprake van meerdere culturen met al hun aspecten waar uit geput kan worden.[bron?] Niemand is gebonden alle elementen uit alle culturen even aangenaam of prettig te vinden maar er is de mogelijkheid om er studie van te maken of voordeel uit te halen.
Sinds 23 april 2011 staat er bij elk bovenstaand voordeel een aanvraag voor een bronvermelding.

De nadelen:

Citaat:
De inheemse cultuur van een gebied kan verdrukt worden en/of er kunnen etnische en culturele spanningen ontstaan wanneer er grote en/of veel groepen met een andere culturele achtergrond toestromen.

Multiculturalisme wordt door sommige gezien als een voertuig voor cultuurimperialisme van bijvoorbeeld landen als Turkije, Algerije en Marokko; omdat deze landen een negatief migratiesaldo hebben en zelf grotendeels monocultureel zijn.

Multiculturalisme predikt dat alle cultuurwaarden gelijkwaardig zijn. Kritiek van de ene op de andere cultuurgemeenschap is derhalve ongewenst. Misstanden bij migrantengroepen zoals vrouwenbesnijdenis, eerwraak, uithuwelijking, antisemitisme en homohaat bleven in Nederland uit naam van "culturele tolerantie" lang onbespreekbaar.[4]

Multiculturalisme kan botsen met het principe van de scheiding van kerk en staat, wanneer uit naam van culturele gelijkheid religieuze uitingen zoals hoofddoekjes of tulbanden toegelaten worden in staatsorganen. Op een soortgelijke manier kan multiculturalisme de neutraliteit van de rechtspraak aantasten.

Multiculturalisme gaat uit van de gelijkwaardigheid van culturen, en heeft als zodanig geen antwoord op situaties waarin cultuurgemeenschappen de grondvesten van de Nederlandse samenleving, zoals de vrijheid van godsdienst en de scheiding van kerk en staat, niet aanvaarden.

Multiculturalisme kan actief het ontstaan van parallelle gemeenschappen die langs elkaar heen leven, bevorderen. Door bijvoorbeeld, zoals in Canada, de rechtspraak te segregeren, of zoals in het Verenigd Koninkrijk Sharia-rechtbanken toe te laten, wordt rechtsgelijkheid verruild voor juridische apartheid. Hierdoor neemt de sociale cohesie binnen een samenleving af.

Assimilatie nastrevende allochtonen vinden de nadruk op hun eigen cultuur een belemmering om volledig te emanciperen. Zij stellen dat zij vooral en eerst gezien willen worden als burgers of werknemers.

Interculturele kritiek: Het grote gevaar van multiculturaliteit is het langs elkaar heen leven en tegelijk het binnen hun eigen groep blijven hangen van mensen, culturele segregatie.
Het staat je vrij om in deze draad voor- of nadelen in vraag te stellen. Indien je andere voor–of nadelen weet kan je ze hier melden.

Gevolgen van multicultureel beleid volgens wikipedia:

Citaat:
Uit een tienjarige studie van professor Robert Putnam blijkt dat multiculturalisme het sociale vertrouwen aantast. Zijn bevindingen zijn dat naarmate de diversiteit van een maatschappij toeneemt, de sociale cohesie en het onderlinge vertrouwen sterk afnemen.[2]

Etnoloog Frank Salter, onderzoeker van het Max Planck Instituut, bewees in een studie dat gemeenschappen die gelijk(er) van samenstelling zijn bereid zijn veel meer en altruïstischer te investeren in elkaar dan etnisch verdeelde gemeenschappen.[3]
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Multiculturalisme
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2011, 22:05   #2
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Ik mis een optie.
Ik denk dat de nadelen tijdelijk zijn en de voordelen blijvend.
Oud 19 juli 2011, 22:08   #3
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Erg "tijdelijk" lijken mij de huidige "voordelen" toch niet. Tenzij je onder voordelen verstaat: verkrachtingen, homo's die worden aangevallen, halal cultuur opdringen, religieus extremisme, ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2011, 22:10   #4
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Het begrip multicultuur zou beter afgeschaft worden .. wie zich niet aanpast valt toch uit de economische boot en is dus een nul. Het spijtige is enkel dat mensen die een hoger diploma hebben hier als kuisvrouw moeten werken omdat ze de taal niet 100% onder de knie hebben, en degene die het niet willen (van wie ik er eigenlijk maar 1 ken die al 15 jaar in Vlaanderen woont en nog enkel Frans praat hoort hier niet en niet omdat ik het hen niet gun maar enkel omdat zo'n mensen gek moeten worden als ze bijvoorbeeld hun belastingsbrief moeten invullen) kunnen beter elders hun huisje bouwen.
Oud 19 juli 2011, 22:17   #5
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Erg "tijdelijk" lijken mij de huidige "voordelen" toch niet. Tenzij je onder voordelen verstaat: verkrachtingen, homo's die worden aangevallen, halal cultuur opdringen, religieus extremisme, ...
De last die we met die 'voordelen' hebben neemt alsmaar toe dus zo tijdelijk zal het dan wel niet zijn.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2011, 22:25   #6
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Mijn straat is 100 % multicultureel.

Ik zal 't rijtje even afgaan, wonen niet zoveel mensen want 't is 'n doodlopend kort straatje;

Schuin beneden (ik woon op 'n berg), woont 'n half Amerikaans/half Catalaans vrouwtje.
Schuin boven 'n Catalaan/Spanjaard.
Naast mij 'n Catalaan getrouwd met 'n Tsjechische.
Daarnaast 'n Argentijn met 'n Italiaanse vrouw.
Daarnaast 'n Russische met 'n Fransman getrouwd.
Daarnaast 'n Nederlander getrouwd met 'n Duitse.
Daarnaast 'n Nederlander getrouwd met 'n Braziliaanse.
Daarnaast nog paar Russen.
Daarnaast 'n Nederlandse samenwonend met 'n Peruviaan (half Brits/half Indiaans).
Daarnaast nog wat Spanjaarden/Catalanen.
Daarnaast 'n Duitser.
Daarnaast 'n half Roemeen/half Duitser.
Nog 'n Zwitser met 'n Oostenrijkse vrouw.

Dat werkt prima, geen problemen, geen nadelen!

't Is de monoculturele islam die 'n gevaar is voor de multiculturele samenleving, voor verworven rechten en vrijheden, in elk land ter wereld waar islam neerstrijkt staan die rechten en vrijheden op de helling.

't Is niet de multicuturele samenleving die 'n gevaar is voor de samenleving, maar islam die geen enkele andere cultuur duldt naast zich.

Laatst gewijzigd door SDX : 19 juli 2011 om 22:26.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2011, 22:40   #7
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
't Is de monoculturele islam die 'n gevaar is voor de multiculturele samenleving, voor verworven rechten en vrijheden, in elk land ter wereld waar islam neerstrijkt staan die rechten en vrijheden op de helling.

't Is niet de multicuturele samenleving die 'n gevaar is voor de samenleving, maar islam die geen enkele andere cultuur duldt naast zich.
Deze mag ingekaderd worden.

Aardige tussenstand tot nu toe:

De voordelen van een multiculturele samenleving zijn groter dan de nadelen. 0 0%
De nadelen van een multiculturele samenleving zijn groter dan de voordelen. 10 100,00%

Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 19 juli 2011 om 22:41.
Macchiavelli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2011, 23:05   #8
Albrecht
Banneling

Standaard

Ik zeg niet dat er hier geen buitenlanders mogen zijn, noch dat die tot op zekere hoogte hun cultuur niet mogen beleven, maar ik denk dat onze eigen cultuur hier dominant moet zijn.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2011, 23:08   #9
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Deze mag ingekaderd worden.

Aardige tussenstand tot nu toe:

De voordelen van een multiculturele samenleving zijn groter dan de nadelen. 0 0%
De nadelen van een multiculturele samenleving zijn groter dan de voordelen. 10 100,00%
Ik heb niet gestemd en ga dat ook niet doen.

Als onder 'multiculturele samenleving' bedoeld wordt; zònder islam, stem ik volmondig 1, als bedoeld wordt mèt islam; ga ik voor de 2de optie.

Islam is 'n gevaar voor èlke samenleving, heeft al elke cultuur van 't land of gebied dat veroverd werd, vernietigd en hervormd tot 'n monoculturele islamitische samenleving, waar vrijheden en rechten nihil zijn en géén multicultuur te bespeuren valt. Om dit te bereiken werd geweld zelfs niet geschuwd...en 't verhaal is nog niet ten einde.
Oud 19 juli 2011, 23:48   #10
smiley

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik mis een optie.
U doet uw onderschrift met deze uitspraak alle eer aan. Tenzij men niet snel van de politiek correcte 'progressieve' dwaling gaat afstappen zijn de nadelen van de islam blijvend en zullen die nog verergeren naarmate de ummah in aantal toeneemt.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=420
Oud 20 juli 2011, 00:33   #11
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik mis een optie.
Ik denk het omgekeerde : gastarbeiders kunnen tijdelijk goed werk verrichten, als zij echter hun vrouwen naar hier halen en hier kindjes maken, dan zitten wij daarna met blijvende problemen.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2011, 08:17   #12
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Erg "tijdelijk" lijken mij de huidige "voordelen" toch niet.
Nee, klopt, zoals ik al ook al schreef.
Oud 20 juli 2011, 08:18   #13
Alboreto

Standaard

Citaat:
Islam is 'n gevaar voor èlke samenleving, heeft al elke cultuur van 't land of gebied dat veroverd werd, vernietigd
Hetzelfde kunt ge zeggen van onze westerse 'cultuur'.
Amerika, Canada, Australie, Japan, ...
Om er maar enkele te noemen.
Oud 20 juli 2011, 08:19   #14
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik zeg niet dat er hier geen buitenlanders mogen zijn, noch dat die tot op zekere hoogte hun cultuur niet mogen beleven, maar ik denk dat onze eigen cultuur hier dominant moet zijn.
Een verrassend gematigde mening op dit forum.
Oud 20 juli 2011, 09:07   #15
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Een multiculturele samenleving heeft nog nooit bestaan en kan ook onmogelijk bestaan zonder het invoeren van een aparte wetgeving per cultuur maar dan is de vraag of er nog wel sprake is van een samenleving.

Wij leven in een maatschappij waar een aantal culturen naast elkaar leven en deze verschillende culturen enkel op het vlak van hun folkloristische details vol tot uiting kunnen komen. Op het vlak van socio-economische en morele regels, dienen al die culturen zich echter te schikken naar de basisregels van een overheersende cultuur, zelfs al gaat dat lijnrecht in tegen sommige basisregels van de 'ondergeschikte' culturen in die mate dat er eigenlijk geen sprake meer is van 'multicultuur'.

Uiteindelijk zijn er maar drie mogelijkheden:
1) De 'ondergeschikte' culturen blijven zich schikken in hun rol en zullen op sommige vlakken zich zoveel mogelijk aanpassen aan de overheersende cultuur. Veel culturen zullen dit zien als assimilatie en zich er met hand en tand (soms gewelddadig) tegen verzetten.
2) De verschillende aanwezige culturen zullen elk volledig gerespecteerd worden in hun eigenheid en per cultuur waartoe men behoort, zal een aparte wetgeving gelden. Dit is natuurlijk tegen de gelijkheid voor de wet, de scheiding kerk/staat en zal tot ontzettend veel rechtsonzekerheid leiden.
3) Elke verschillende cultuur wint zowel aan aanhang als aan ideologische sterkte zonder aparte wetgeving wat zal leiden tot een steeds sterker wordende afkeer van de 'overheersende cultuur'. Dit leidt tot conflict zoals dagelijks bewezen wordt in de wereld waar verschillende sterke culturen die met elkaar in raking komen, vroeg of laat altijd botsen.

Kortom, ofwel gaan we volop voor het multiculturele en wordt afbreuk gedaan aan de samenleving ofwel gaan we volop voor de samenleving maar moeten bepaalde culturen op een aantal vlakken inbinden.

Persoonlijk hoop ik op een humanisering, rationalisering en secularisering van de andere culturen opdat in de toekomst de cultuurverschillen beperkt blijven tot de mooie en interessante details en niet meer tot de grauwe en duistere onderliggende basistegenstellingen.

Laatst gewijzigd door Wimpeus : 20 juli 2011 om 09:08.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2011, 09:29   #16
Alienation
Minister

Alienation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik mis een optie.
Kan je daar dan blijvende voordelen voor vernoemen aub?
Oud 20 juli 2011, 09:39   #17
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Multiculturalisme gaat er van uit dat;
1. Alle culturen gelijk zijn en gelijk behandeld moet worden.
2. De culturele normen en waarden van de ene cultuur niet (moreel) superieur zijn aan die van een andere.
Multicultureel: met elementen uit verschillende culturen

De vraag is echter nu meer dan ooit; in hoeverre zijn sommige culturen compatibel met elkaar? Bepaalde aspecten vragen een zodanige herschrijving van of de cultuur en tradities langs beide zijden of een compleet herbekijken van hoe een samenleving ingericht moet worden om die samengevoegde cultuur te bekomen in de eerste plaats en te handhaven of te evolueren.

De praktijk toont aan dat dit aartsmoeilijk zo niet onmogelijk blijkt. Vooral Westerse cultuur tov de Islamitische is hiervan het prominentste voorbeeld waar de meesten met dagelijks geconfronteerd worden.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2011, 21:05   #18
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn straat is 100 % multicultureel.

Ik zal 't rijtje even afgaan, wonen niet zoveel mensen want 't is 'n doodlopend kort straatje;

Schuin beneden (ik woon op 'n berg), woont 'n half Amerikaans/half Catalaans vrouwtje.
Schuin boven 'n Catalaan/Spanjaard.
Naast mij 'n Catalaan getrouwd met 'n Tsjechische.
Daarnaast 'n Argentijn met 'n Italiaanse vrouw.
Daarnaast 'n Russische met 'n Fransman getrouwd.
Daarnaast 'n Nederlander getrouwd met 'n Duitse.
Daarnaast 'n Nederlander getrouwd met 'n Braziliaanse.
Daarnaast nog paar Russen.
Daarnaast 'n Nederlandse samenwonend met 'n Peruviaan (half Brits/half Indiaans).
Daarnaast nog wat Spanjaarden/Catalanen.
Daarnaast 'n Duitser.
Daarnaast 'n half Roemeen/half Duitser.
Nog 'n Zwitser met 'n Oostenrijkse vrouw.

Dat werkt prima, geen problemen, geen nadelen!

Welke geburen van jou zouden zich niet meer thuis voelen met een niet-multicultureel ingestelde overheid?
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2011, 21:20   #19
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bf62 Bekijk bericht
Welke geburen van jou zouden zich niet meer thuis voelen met een niet-multicultureel ingestelde overheid?
Voordat ik daar antwoord op kan geven; definieer 'niet-multucultureel ingestelde overheid'.

Vooralsnog voelen ze zich hier allemaal, stuk voor stuk thuis en zijn perfect geïntegreerd, zonder poespas, zonder inburgeringscursussen, taalcursussen e.d.m., ze 'respecteren' de cultuur van 't land waar ze mogen wonen en geen enkele die 't in zijn/haar hoofd zou halen om die 'cultuur' te willen vervangen door de cultuur van land van herkomst.
Oud 21 juli 2011, 22:14   #20
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Indien de migratie naar ons land beperkt is, dan kan dit zeer positief zijn, maar indien er een overvloed is aan migranten, die dan nog eens geconcentreerd worden op bepaalde plaatsen, die dan niet echt begeleid worden, die ook niet ter verantwoording geroepen worden wanneer dit noodzakelijk is, dan rijzen er problemen op. Het ongecontroleerd binnenlaten van allerlei slag en soorten, zonder begeleiding en vereisten, dat leidt zonder meer zeker tot overlast.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be