Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Haal jij bij negatieve rente op het spaarkboekje:
al je geld af. Alles. 7 58,33%
het merendeel van mijn centen. Veel dus. (procentueel van mijn bezit) 3 25,00%
een deelke van mijn centen toch. 1 8,33%
niks geld af. Ik beschouw het als de kosten van een diefstalverzekering. 1 8,33%
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2016, 19:01   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Als de rente negatief wordt, dan haal ik alles van de bank bis

We gaan eens zien of er ondertussen evolutie zit in de gedachten en in onze brieventas.
Tijdje terug:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=229516&page=7

En nu iedereen nog eens nadenken, nu de kredietbank de oorlog verklaart, en opnieuw stemmen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2016, 19:08   #2
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We gaan eens zien of er ondertussen evolutie zit in de gedachten en in onze brieventas.
Tijdje terug:

En nu iedereen nog eens nadenken, nu de kredietbank de oorlog verklaart, en opnieuw stemmen.

.
U hoefde niet te sparen voor uw oude dag, dat doen wij voor U.
U ging op 50 jaar vrijwillig langs de kant staan ondanks een benoeming voor het leven om in de zetel te gaan liggen naast uw vrouw die heel haar leven dopte.
Mijnheer, wij kunnen dat niet meer betalen.
Wij willen dat niet meer betalen!
Wij gaan ons geld afhalen en buiten de Eu zetten.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2016, 19:10   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
U ging op 50 jaar vrijwillig langs de kant staan ondanks een benoeming voor het leven om in de zetel te gaan liggen naast uw vrouw die heel haar leven dopte.
Schrijft degene die ook aan de kant staat.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2016, 19:55   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Vandaag de dag nog geld op een spaarrekening?

Ik vraag me af hoe die mensen zichzelf overtuigen dat er met dat geld niets kan gebeuren.
Oud 22 augustus 2016, 20:02   #5
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Minimale rente is 0.11 % voor spaarrekeningen in België.
Oud 22 augustus 2016, 20:15   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Momenteel..

En het zou me niet verbazen dat de "werkingskosten" die een "normale" bank aanrekent hoger liggen dan de interesten op een bescheiden spaarrekening.
Oud 22 augustus 2016, 21:15   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me geen antwoord te zijn op de vraag die eigenlijk het onderwerp van de draad uitmaakt.

Dus duidelijker: zal het moment dat de rente nul wordt of negatief, een invloed hebben op de plaatsing van uw centen ?

(verder: dat u wat liegt en overdrijft met mijn pensioenleeftijd, dat vind ik amusant; wat u mijn heksie perfeksie verwijt is nog amusanter: een verpleegster die dopt ...
ik reageer maar voor de nieuwere forummers die geneigd zouden zijn jou te geloven, gedurende de eerste halve dag dat ze op het forum vertoeven ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2016, 22:36   #8
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus duidelijker: zal het moment dat de rente nul wordt of negatief, een invloed hebben op de plaatsing van uw centen ?
Wat moeten babyboomers uit de privésector op een zucht van hun zeer laag pensioen doen met hun spaargeld, nodig om de oude dag te financieren?
Alles consumeren hoort daar alvast niet bij.
Aandelen kopen : groot risico en geen tijd om te wachten tot ze renderen.
De meesten zullen hun geld laten staan.
Die negatieve rente is dan een soort bescherming voor het bewaren van uw geld.
U hoeft alvast niet te sparen als gepensioneerd ambtenaar.

Laatst gewijzigd door demonen : 22 augustus 2016 om 22:37.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 00:00   #9
orfeus5412
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wat moeten babyboomers uit de privésector op een zucht van hun zeer laag pensioen doen met hun spaargeld, nodig om de oude dag te financieren?
Die negatieve rente is dan een soort bescherming voor het bewaren van uw geld.
U hoeft alvast niet te sparen als gepensioneerd ambtenaar.
Instappen in een beleggingsfonds (wees gerust de bank verdient er het meest aan zoals altijd) maar toch kan je een percentje halen. Je kan maandelijks een zelf te bepalen en misbaar bedrag automatisch overschrijven waarmee dan deelbewijzen van dat fonds aangekocht worden.
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 05:35   #10
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Als de rente algemeen negatief wordt ga ik het maximum lenen, aan 30 jaar een vast tarief.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 06:08   #11
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Instappen in een beleggingsfonds (wees gerust de bank verdient er het meest aan zoals altijd) maar toch kan je een percentje halen. Je kan maandelijks een zelf te bepalen en misbaar bedrag automatisch overschrijven waarmee dan deelbewijzen van dat fonds aangekocht worden.
Instappen in een beleggingsfonds is momenteel een goed scenario.
Vraag is : welk type ?
In een omgeving met lage rente, volatiliteit op de beurs, doemscenario's die zoals gebruikelijk is niet uitgekomen zijn maar toch nog veel vraagtekens en uitdagingen voor ons, een QE die welliswaar helpt maar zeker nog een vol jaar zal moeten volghouden worden, de banken die de boodschap maar niet willen begrijpen dat zij hun kredietvolume inzake investeringskredieten fors moeten vergroten, een immo markt (partikulier, niet professioneel) die véél te duur is om nog in te investeren, is het zaak om net niet te precies te gaan kopen. Nu zeker geen sectorfondsen, of regionale fondsen. Tenzij je het doet voor relatief kleine percentages van je inlage.
Jan Modaal kan nu beter beleggen in een zuiver gemengd fonds, verhouding 50/50 op aandelen en obligaties.
Maar wees kieskeurig. Gebruik Morningstar.be om te selecteren uit het beste kwartiel.
Koop zeker geen huisfondsen van KBC of Fortis en consoorten. Veel te kleine volumes, wisselende teams, en gemaakt binnen een logica van fondsenfabriek die elke maand met iets nieuws wil afkomen. Absoluut te vermijden.
Koop enkel van grote fondsenhuizen zoals BlackRock, NN investment Partners, beetje je huiswerk maken.
Koop enkel gemengde fondsen met een track record van meerdere jaren en vergelijk hun prestaties over meerdere jaren met hun sectorgenoten. Goede fondsbeheerders zijn consistent in hun resultaten. Niemand is elk jaar de beste, maar koop nooit iets dat enkel uitschieters kent... Zoek in de prospectus op hoe vast het managementteam van het fonds is. Fondsen waar de decision makers het afbollen zijn gevaarlijke aankopen...
Een super voorbeeld is bijvoorbeeld het Global allocation fund van Black Rock, waar ene Dennis Stattman al sinds 1993 over de allocatie beslist.
Goed opletten waar je koopt, welke instapkost je moet betalen. Onderhandelen is de boodschap.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 06:25   #12
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Vandaag de dag nog geld op een spaarrekening?

Ik vraag me af hoe die mensen zichzelf overtuigen dat er met dat geld niets kan gebeuren.
Er staat vandaag blijkbaar weer een recordbedrag op de Belgische spaarboekjes...
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 06:26   #13
Carmagnole
Banneling

Standaard

De vraag van 1 miljard is:

Wanneer zorgt de huidige QE-ronde voor nog een crash?
Carmagnole is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 07:13   #14
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tijdje terug:

.
Als de rente negatief wordt op mijn bank sluis ik mijn spaarrekening door naar een andere bank.
Probleem is dat alle banken dit snel zullen oppikken.
Uiteindelijk is het de schuld van de Europese centrale bank waar alle banken hun geld moeten deponeren en er een negatieve rente van -0.1% op krijgen.
In deze optiek kan ik de redenering van de banken wel volgen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 07:17   #15
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Als de rente algemeen negatief wordt ga ik het maximum lenen, aan 30 jaar een vast tarief.

Ik meen gelezen te hebben dat particulieren in Noorwegen kunnen lenen aan een negatieve rente.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 07:35   #16
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Als de rente negatief wordt op mijn bank sluis ik mijn spaarrekening door naar een andere bank.
Probleem is dat alle banken dit snel zullen oppikken.
Uiteindelijk is het de schuld van de Europese centrale bank waar alle banken hun geld moeten deponeren en er een negatieve rente van -0.1% op krijgen.
In deze optiek kan ik de redenering van de banken wel volgen.
Het probleem zit bij de banken zelf.
De verplichte afdrachten van daggeld overschot kost hen inderdaad een negatieve rente. Maar de bedoeling van de ECB is dat de banken (eindelijk..) de kredietvolumes inzake investeringskredieten zouden vergroten. Om de economie te doen groeien is krediet onmisbaar. Maar we zien die volumes niet echt groeien... Banken nemen dus een veel te voorzichtige en afwachtende houding aan.
Anderzijds zijn ze onverantwoorde risico's aan het nemen inzake gewone woonkredieten. Uitlenen op 30 jaar vast aan belachelijke tarieven, en dat voor 100% van de waarde van veel te dure woningen is het begin van een mogelijke vastgoedbubbel.
Als de banken hun krediet volume laten aangroeien mee met hun volume aan spaargelden zullen hun rente inkomsten intact blijven. (de marge op kredieten is een stuk hoger dan de rente op spaarboekjes + de negatieve rente aan de ECB.

Lees het kwartaalrapport van bijvoorbeeld KBC, zelfs in deze rente omgeving slagen die erin van hun winst uit die activiteit flink te doen stijgen.

Banken willen gewoon de lethargie bij de spaarder/belegger gebruiken om hem zijn laatste 0,11% ook nog af te nemen. 264 miljard euro op spaarboekjes, het is eigenlijk om mee te huilen, moest het niet zo grappig zijn...
Precies een bende schapen, die zitten te wachten op de volgende scheerbeurt.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 09:49   #17
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Voigens KBC niet. Zij verlagen naar 0 %.
Hierdoor wordt de spaarrekening een niet-gereglementeerde spaarrekening . Het gevolg is dat de roerende voorheffing niet langer 15 % maar wel 27 % bedraagt op het volledige rentebedrag.
Mijn besluit staat vast : ik sluit die rekening af.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 09:54   #18
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Was ik van hen ik zou een onroerend goed kopen om te verhuren.
Oud 23 augustus 2016, 09:56   #19
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht

Ik meen gelezen te hebben dat particulieren in Noorwegen kunnen lenen aan een negatieve rente.
Ik zal het navragen.
Oud 23 augustus 2016, 10:07   #20
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat is enkel van toepassing op een klassieke spaarrekening.

Banken mogen deze stopzetten en omvormen tot een niet-gereglementeerde spaarrekening. Het enige dat ze moeten doen is de klant twee maand op voorhand verwittigen.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be