Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2016, 21:08   #1
Another Jack
Banneling

Standaard Studiejaren afkopen: strak plan?

Tot nu toe geen onnozelaar ontmoet die van plan is mee te gaan in dat piramidespel....

Kennen jullie iemand die in deze oplichterstruc zal trappen?

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2798373
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2016, 23:16   #2
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Tot nu toe geen onnozelaar ontmoet die van plan is mee te gaan in dat piramidespel....

1/ De verworven rechten blijven onaangetast. Een ambtenaar die een diploma heeft van vier studiejaren en al driekwart van zijn loopbaan heeft gepresteerd zal nog steeds drie van zijn jaren gratis in aanmerking kunnen laten komen.
En ook ambtenaren die nu voor 1 maart 2018 met vervroegd pensioen gaan, krijgen hun studiejaren nog gratis.
2/ In De Tijd staat een artikel over het afkopen van studiejaren met de raad : "DOE HET NIET".
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2016, 23:33   #3
Carmagnole
Banneling

Standaard

Zorgt dit voor lagere overheidsuitgaven? Dan vind ik het een goed idee. Pensioen is nu eens iets wat mij helemaal niet interesseert.
Carmagnole is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2016, 23:39   #4
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carmagnole Bekijk bericht
Zorgt dit voor lagere overheidsuitgaven?
Extra inkomsten voor ... de "uitgestelde" lonen.
Oud 21 oktober 2016, 23:45   #5
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Vorig jaar hebben maar 291 werknemers hun studiejaren afgekocht om later een hoger pensioen te krijgen. Dat blijkt uit cijfers van de federale pensioendienst. Bij de zelfstandigen kent de maatregel om studiejaren af te kopen wat meer succes. Daar waren er vorig jaar 1.376 gegadigden.
De regering heeft beslist om het systeem nu ook uit te breiden naar de ambtenaren. Die zullen binnenkort dus ook moeten betalen om hun studiejaren te laten meetellen voor hun pensioen.
Tot nu toe kregen de ambtenaren die er gratis bij. Om één studiejaar af te kopen zou men 1.500 euro moeten betalen. In ruil krijgt men dan later per jaar ongeveer 200 euro pensioen extra.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2799425

Laatst gewijzigd door demonen : 21 oktober 2016 om 23:47.
Oud 21 oktober 2016, 23:50   #6
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Ja, ik heb dat nu ook vernomen, maar blijkbaar moet die afkoop gebeuren binnen 10 jaar na het afstuderen. Geen wonder dat er niet veel gegadigden zijn.
Oud 21 oktober 2016, 23:53   #7
Carmagnole
Banneling

Standaard

Uiteraard gaat het zo zijn:

Mensen kopen af, en later schrapt men de pensioenen voor iedereen.

Nu, mij goed. Belasting op domheid. Enkel domme mensen denken dat de wereld binnen 40 jaar nog dezelfde zal zijn en dat zij dan hun pensioen gaan krijgen.

Daarbij, wie denkt er op die leeftijd al aan pensioen?
Carmagnole is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2016, 06:25   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Vorig jaar hebben maar 291 werknemers hun studiejaren afgekocht om later een hoger pensioen te krijgen. Dat blijkt uit cijfers van de federale pensioendienst. Bij de zelfstandigen kent de maatregel om studiejaren af te kopen wat meer succes. Daar waren er vorig jaar 1.376 gegadigden.
De regering heeft beslist om het systeem nu ook uit te breiden naar de ambtenaren. Die zullen binnenkort dus ook moeten betalen om hun studiejaren te laten meetellen voor hun pensioen.
Tot nu toe kregen de ambtenaren die er gratis bij. Om één studiejaar af te kopen zou men 1.500 euro moeten betalen. In ruil krijgt men dan later per jaar ongeveer 200 euro pensioen extra.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2799425
Per jaar hé!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2016, 07:27   #9
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Uiteraard gaat het zo zijn:

Mensen kopen af, en later schrapt men de pensioenen voor iedereen.

Nu, mij goed. Belasting op domheid. Enkel domme mensen denken dat de wereld binnen 40 jaar nog dezelfde zal zijn en dat zij dan hun pensioen gaan krijgen.

Daarbij, wie denkt er op die leeftijd al aan pensioen?
Veel jongeren door middel van pensioensparen en langetermijnsparen (absoluut aan te raden)

Nu, in dit geval lijkt het afkopen van studiejaren mij toch een zeer slechte deal.
Stel dat je tot je 24 studeert, dan kom je slechts aan 43 loopbaanjaren, terwijl er 45 loopbaanjaren nodig zijn voor een volwaardig pensioen.
Je kan die studiejaren dus omzetten naar loopbaanjaren voor 1500€ per studiejaar. Ik meen zelfs dat je verplicht bent om ALLE studiejaren op te nemen na je 20ste levensjaar, in dit voorbeeld dus 4 studiejaren ofte 6000€.

Uiteindelijk kan je dat bedrag beter zélf opsparen.
Komt daarbij dat de Belgische overheid nog eens een zeer onbetrouwbare partner is, en het volgens verschillende experts zelfs nog niet zeker is dat ze de pensioenen dan nog kunnen uitbetalen.
Handen af dus.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2016, 07:31   #10
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Wat mij betreft ligt het vraagstuk niet voor. Enerzijds ben ik langer dan 10 jaar afgestudeerd, anderzijds nog niet 3/4 van mijn loopbaan achter de rug.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2016, 08:47   #11
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ja, ik heb dat nu ook vernomen, maar blijkbaar moet die afkoop gebeuren binnen 10 jaar na het afstuderen. Geen wonder dat er niet veel gegadigden zijn.
Ik weet niet in hoeverre de wetgeving ondertussen weer veranderd is. Maar niet zo lang geleden gold die voorwaarde van 10 jaar enkel voor werknemers in de privé. Voor zelfstandigen was er die voorwaarde niet. Let wel, omdat ikzelf eerst enkel jaren in dienstverband gewerkt had alvorens een zelfstandige zaak te beginnen viel ik ook in die regeling van werknemers.
Daarbuiten waren er nog enkel belangrijke voorwaarden. De scholing moest in dagonderwijs zijn met een volledig leerplan in een erkende school.
EN niet onbelangrijk: de geregulariseerde jaren tellen niet mee voor de lengte van je loopbaan. M.a.w. je kan niet eerder op vervroegd pensioen als je die jaren regulariseert.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2016, 08:50   #12
strijkijzer
Gouverneur

Standaard

De legerdienst telt sinds kort mee voor de pensioenberekening. 2 jaar gesubsidieerd zuipen werd gelijk gesteld aan werken.
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2016, 09:12   #13
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer Bekijk bericht
De legerdienst telt sinds kort mee voor de pensioenberekening. 2 jaar gesubsidieerd zuipen werd gelijk gesteld aan werken.
De legerdienst werd vroeger ook al meegeteld. Alleen was dat enkel voorbehouden voor diegenen die voor hun legerdienst al gewerkt hadden. Men heeft sinds kort enkel die ongelijkheid weggewerkt.

Gij vindt dat niet kunnen? Gij vindt het normaal dat mannen die jaren verloren hebben wegens verplichtte legerdienst (lees: gewettigde vrijheidsberoving ten dienst van de gemeenschap) achteraf ook nog jaren langer moeten werken?

PS ik heb behalve zuipen ook nog serieus mogen werken tijdens mijn legerdienst voor een loon van omgerekend minder dan 2 euro per dag.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2016, 09:27   #14
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer Bekijk bericht
Ik apprecieer elke lollige benadering maar met hun soldij alleen zouden ze nooit zo dronken hebben kunnen rondlopen.
Los daarvan zou het opnieuw in ere herstellen van een actieve legerdienst, inclusief bullebak drilsergant en uitdeler van de nodige ballen, een zegen zijn om generatie Z wat wereldse realiteit bij te brengen in tegenstelling tot wat ik zag/zie gebeuren door velen uit generatie Y.
Oud 22 oktober 2016, 10:12   #15
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.. en als ik niet gestudeerd heb en toch die afkoopsom betaal : krijg ik dan een diploma ? doe mij maar een doctoraat in de geschiedenis .. nee beter een licentie in de geschiedenis ik wil namelijk een proefschrift "partijvorming in het naoorlogse Vlaanderen" plegen ..

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2016, 18:33   #16
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik apprecieer elke lollige benadering maar met hun soldij alleen zouden ze nooit zo dronken hebben kunnen rondlopen.
Los daarvan zou het opnieuw in ere herstellen van een actieve legerdienst, inclusief bullebak drilsergant en uitdeler van de nodige ballen, een zegen zijn om generatie Z wat wereldse realiteit bij te brengen in tegenstelling tot wat ik zag/zie gebeuren door velen uit generatie Y.
Indertijd had ik de indruk dat wij als miliciens voor de beroepsmilitairen het enige contact waren met de realiteit.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2016, 18:40   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De legerdienst werd vroeger ook al meegeteld. Alleen was dat enkel voorbehouden voor diegenen die voor hun legerdienst al gewerkt hadden. Men heeft sinds kort enkel die ongelijkheid weggewerkt.

Gij vindt dat niet kunnen? Gij vindt het normaal dat mannen die jaren verloren hebben wegens verplichtte legerdienst (lees: gewettigde vrijheidsberoving ten dienst van de gemeenschap) achteraf ook nog jaren langer moeten werken?

PS ik heb behalve zuipen ook nog serieus mogen werken tijdens mijn legerdienst voor een loon van omgerekend minder dan 2 euro per dag.
Oud 22 oktober 2016, 18:57   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het is rekenwerk, maar ik kan me voorstellen dat iemand jonger dan 35 niet bezig is met zijn pensioen en niet zeker van zijn uiteindelijke loopbaan. Het zal gokwerk zijn, maar waarom niet?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2016, 19:42   #19
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Van de overheid hoef je niets te verwachten als het op hun woord aankomt. Als ze zeggen dat je per betaald studiejaar 200 € krijgt, is het nog maar de vraag of je die over 20-30 jaar ook nog effectief zal krijgen en al je geld gewoon verdwenen is.

Als het op mijn bank staat, zal het (misschien) minder waard zijn na 20-30 jaar, maar tenminste is het er nog.
Oud 22 oktober 2016, 20:20   #20
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Zorgt dit voor lagere overheidsuitgaven? Dan vind ik het een goed idee. Pensioen is nu eens iets wat mij helemaal niet interesseert.
Tot je er aan toe bent en merkt dat je steeds meer betaalde dan de anderen.
(het zo gezegde principe van; De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten).
Maar vanaf je pensioenleeftijd telt dat schijnbaar niet meer want dan moet diegene die meer dan het dubbele van u heeft niet meer helpen de lagere pensioenen wat aanvaardbaarder te maken.

Toevallig zijn dat nu net diegenen die reeds hun leven lang op kosten van die "sterke schouders?" teerden.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be