![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wie had het bij het rechte eind? | |||
Buttiglione |
![]() ![]() ![]() |
3 | 25,00% |
Het Europees Parlement |
![]() ![]() ![]() |
8 | 66,67% |
Beide |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Niemand |
![]() ![]() ![]() |
1 | 8,33% |
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ontslag Buttiglione illustreert machtsgreep Europese tegenreligie
(Matthias Storme De Tijd - 8-11) Het krachtens de geldende Europese rechtsregels benoemde EU-commissielid Rocco Buttiglione werd tot ontslag gedwongen omdat een meerderheid van het Europees Parlement weigert nog een onderscheid te maken tussen het domein van het recht en dat van de moraal, stelt MATTHIAS STORME. Het is een frontale aanval tegen de basis van de Europese orde, met name de scheiding van kerk en staat en de fundamentele vrijheden. Het illustreert hoe een nieuwe intolerante religie de politieke instellingen heeft veroverd.
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Eigenlijk formuleert prof. Storme perfect wat mij altijd gestoord heeft aan die politiek correcte predikanten van links progressieve signatuur... Als je heel aandachtig hun retoriek volgt, dan kan je niet anders dan besluiten dat de intolerantie er van afdruipt. Prachtige voorbeelden hebben we recent mogen bewonderen in de discussie rond de thematiek van de "vrijheid van meningsuiting" in de nasleep van de moord op Theo Van Gogh. Uitspraken in de zin van "zo'n moord is verwerpelijk, maar niet onbegrijpelijk" komen, in de mate dat ze over de lippen rollen van zo'n overtuigde "correcteling", onverdund neer op pure haatzaaierij tegenover alles wat niet binnen de uitgestippelde krijtlijntjes van het linkse gedachtengoed ligt.
Nog zo'n mooie was de reactie van ene Jos Geysels toen bij hem gepeild werd naar de precieze invulling van "het cordon sanitaire" en het "politiek correcte denken" tijdens het debat in de 7de dag op de VRT afgelopen zondag. Zijn antwoord was er eentje om in te kaderen (jammer dat ik toen niet snel genoeg was om de uitzending op te nemen, maar ik vind nog wel een kopietje... zo mooi vond ik het). In onvervalste Pontius Pilatusstijl ontkende hij nog nèt niet het bestaan van die concepten (zelfs voor hem zou dat er net iets te ver over zijn), maar begon zowaar aan een struikelpartij over z'n eigen construct van heilige huisjes. Hij wou over om het even welk onderwerp in debat gaan... voor zolang zijn diepste overtuigingen maar niet onder vuur zouden komen te liggen. D�*�*r kwam het botweg op neer. Een verspreking, zo merkte ik kort daarna op in heel zijn lichaamstaal... hij probeerde zich nog te herpakken, maar ach, het format van zo'n televisiedebat liet dit jammergenoeg niet toe. Benieuwd of de kijker wakker genoeg was om die slipper goed in zich op te nemen. Want daar kregen we dus in één beweging (uitglijdend en molenwiekend) een uniek en openhartig zicht op de werkelijkheid die de farizeeërs van het politiek fatsoen altijd staalhard zitten te ontkennen met het geijkte: "ach ik heb het cordon sanitaire niet nodig om te weten dat..." Ik heb zelf al een aantal keer het balletje opgeworpen dat de scheiding tussen kerk en staat (correcter: scheiding tussen levensbeschouwing en staat) een tweesnijdend zwaard is. Maar blijkbaar is het niet velen gegeven om met dit soort van abstracte principes ook daadwerkelijk om te kunnen gaan. Gebrek aan intellectueel abstractievermogen of gewoon slechte wil? Men passe het schoentje maar. En in dezelfde denkrichting wordt nu gespeeld met de idee om imams door de overheid te laten opleiden. Ik was alweer verbaasd over het feit dat zeer weinigen daar graten in zien. Opnieuw, het principe van "scheiding tussen levensbeschouwing en staat" maakt dit eigenlijk onmogelijk, want dit is iets waar de overheid zich helemaal niet mee te moeien heeft. Sinds wanneer dicteert de staat wat de mensen mogen geloven en hoe ze dat geloof mogen beleven? Is progressief links -over de grenzen van de traditionele partijen- tegen alle politieke trends in de samenleving in, bezig met een coup d'état? ... en hoelang blijven wij dat nog lijdzaam ondergaan?
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font] Laatst gewijzigd door de Vexille : 10 november 2004 om 00:19. |
![]() |
![]() |