Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2019, 12:34   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard vooruitgang electrische wagens


De Express is ook elektrisch.
Met andere woorden, het bereik is verrijkt met een trein van hel. Al geruime tijd is de Régie geïnteresseerd in elektrische hulpprogramma's en een goed aangedreven Master gaat binnenkort in dienst in Châtellerault.
Het is daarom vanzelfsprekend dat een proeftijd-Express met een aandrijflijn bestaande uit een motor met een piekvermogen van 24 kW en 72 kW continu vermogen en een thyristor elektronische chopper voor het regelen van de motor in tractie en remmen.
De nominale spanning is 112 V en het uitgangskoppel bereikt 10 mN bij een snelheid van 7000 tpm.
De batterij bestaat uit 18 nikkel-ijzer monoblokken van 6,25 V 150 Ah elk, maar liefst 18 kg per eenheid. Ze zijn verdeeld aan de achterkant van het voertuig, onder de vloer. Het opladen gebeurt via een stationaire lader van 10 kW.
Geen versnellingsbak, slechts één reductiekoppel zorgt voor de reductie; achteruit wordt bereikt door de motorische excitatie om te keren.
Volgorde van het gewicht: 1.150 kg met een verdeling die ongeveer tegenovergesteld is aan die van de benzinemodellen.
Hoewel flexibel voor het rijden en als men weet hoe stilte en traagheid te waarderen, kan de elektrische Express 120 km afleggen met 60 km / u of 100 tot 120 km in de stadsfiets.
P. Rivet, the Auto Journal, 1.12.1985


Heden ten dage is dat allemaal anders maar de resultaten zijn nog niet zoveel beter dan vroeger geworden.
Amper een klein beetje meer rijbereik en snelheid maar vooral veel omslachtiger en heel wat duurder geworden door technische laadmogelijkheden.

Wie eens door de geschiedenis wenst te bladeren kan dat hier;

http://boursinp.free.fr/velec/1985.htm
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 12:43   #2
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Alles komt goed.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 12:58   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Komt er op neer dat ondanks een grote evolutie het er eigenlijk niet veel beter op geworden is.

Integendeel zelfs. Vroeger had je geen branden of duizenden piepkleine batterijen maar slechts een 10 a 20 grote batterijen die goedkoop en simpel zelf te vervangen was.

Toch eens iets om over na te denken?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 13:39   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.621
Standaard

Vooruitgang electrische wagens is enorm.

Ook als men bedenkt dat men er de ganse wereld mee kan rondreizen.

En zijn wagen ook over-the-air kan updaten en zelfs herstellen.

Samengevat in een link met foto, vers van vandaag:

https://www.manager-magazin.de/unter...a-1298664.html



De Tesla werd occasie (jaarwagen/directiewagen) in 2014 gekocht met 30.000 km op de teller. Het was een van de eerste Tesla S die in Europa uitgevoerd werd. Batterijtechniek van toen (2012 kwam het model S uit in USA)

De 1 miljoen km werd gehaald op 2 batterijpacks (op garantie verwisseld neem ik aan, want Tesla geeft 8 jaar garantie).

Uiteraard waren er nog andere serieuze pannes, de meeste waren wslk op garantie. Allemaal te vinden in de link.

In elk geval waren de onderhoudskosten en het verbruik veel goedkoper dan een ICE. Allemaal te vinden in de link.

Citaat:
28.11.2019

Extremfahrer fährt 1 Million Kilometer im Tesla Model S

"Ich will dem Elektroauto-Bashing entgegenwirken"
(voor mensen die echt geinteresseerd zijn kunnen het vertalen)

De titel en foto is "een kaakslag" aan alle zeveraars en bashers van EV in het algemeen.

Past hier perfect in de zeverdraad van Mambo

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 13:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 14:01   #5
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Komt er op neer dat ondanks een grote evolutie het er eigenlijk niet veel beter op geworden is.

Integendeel zelfs. Vroeger had je geen branden of duizenden piepkleine batterijen maar slechts een 10 a 20 grote batterijen die goedkoop en simpel zelf te vervangen was.

Toch eens iets om over na te denken?
Moest electrisch zo "gunstig" zijn, de freaks reden al lang electrisch, nu ontlasten ze zich alleen dagelijks over de weldaden van het electrisch rijden zonder ook maar een kilometer electrisch gereden te hebben.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 14:07   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Moest electrisch zo "gunstig" zijn, de freaks reden al lang electrisch, nu ontlasten ze zich alleen dagelijks over de weldaden van het electrisch rijden zonder ook maar een kilometer electrisch gereden te hebben.
De freaks in Nederland rijden vooral model 3: 17.810 dit jaar

Citaat:
Tesla Model 3 op kenteken 2019, bijgewerkt t/m 28 November 2019

Totaal: 17.810

https://www.kentekenradar.nl/auto/tesla/model-3/
De beste verkochte ICE was de VW Polo met 12.522 stuks in 2019 totnutoe:
https://www.kentekenradar.nl/auto/volkswagen/polo/

Geen woorden maar daden.

(de eerste "Europese boot" met model 3 kwam pas 5 februari aan in Zeebrugge)
Eigenlijk moet men dan de in januari 2.184 verkochte Polo's nog aftrekken.


Persoonlijk rij ik soms electrisch met een electrische fiets en met de electrische grasmaaier, beide op passieve Li-ions uiteraard.

In Nederland halen de EVs in 2019 wslk meer dan 6% marktaandeel (PEV is 10%), ga ik nog ff nachecken op RAI.

Tesla blijkt goed voor 40% van alle stekkerwagens, tweede Hyundai 14%, met vooral de Kona EV.

Citaat:
http://ev-sales.blogspot.com/2019/11...ober-2019.html
Hyundai Kona EV wins in slow month

After a memorable month of September, the PEV markets in the Netherlands slowed down significantly, growing just 37% in September, with 2,776 registrations, translating into a PEV Share of 8.1% in October, keeping the 2019 PEV share at a record 10%.



Looking at the 2019 ranking, everything looks stable in the top half, with the #5 Nissan Leaf looking to catch the #4 VW e-Golf, while the #10 Audi e-Tron is looking to climb a couple more positions until year end.

The only changes happened in the lower half of the Top 20, with the BMW 530e jumping three positions, to #15, thanks to a record 55 units, while the Jaguar i-Pace also shined, thanks to 54 units, its best result this year, that allowed it to jump to #16, so it seems Jaguar is also ready to bank on the sales rush in the last two months of the year.

Outside the Top 20, a mention for the new BMW 330e, that registered 89 units, the nameplate best result in almost 3 years, so we should see the German midsizer soon in the ranking.

In the manufacturers ranking, Tesla (40%, down 2%) is the clear leader, followed by Hyundai (14%, up 1%), while the other Korean, Kia (9%, up 1%), is in the last place of the podium, ahead of Volkswagen, BMW (7%), and Nissan (6%).

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 14:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 15:47   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Er is vooral veel werk gestoken in kleinere batterijen maken

Komt er op neer dat je in omvang er veel meer van nodig hebt en dat de opbrengst feitelijk gelijk is gebleven.
Ze reden vroeger even ver per kw dan ze nu doen.
Er waren er zelfs die minder dan de helft gebruikten t.o.v. de " nieuwe"
Dat is bezigheidstherapie he?

Een kaakslag in evolutionaire vooruitgang zelfs .
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 november 2019 om 16:13.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 16:07   #8
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vooruitgang electrische wagens is enorm.
Inderdaad, men is nog maar 122 jaar bezig.

Citaat:
In 1897 werd in New York voor het eerst geëxperimenteerd met elektrische wagens, die als taxi dienden. Nog hetzelfde jaar werd wagenproducent Pope Manufacturing Company de eerste grootschalige fabrikant van elektrische voertuigen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 16:31   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Wie eens door de geschiedenis wenst te bladeren kan dat hier;

http://boursinp.free.fr/velec/1985.htm
Dat is geen geschiedenis maar de stand van de primitieve EV voertuigen in de 80er jaren, specifiek de EV wagens die in 1985 nog reden.

Het toont fantastisch aan hoe primitief die enorm zware batterijen en EV voertuigen toen waren.

De goedkoopste loodzware batterijpacks moesten er al na 600 laadcyclussen uit, of pakweg na 2-3 jaren.

Ik plak er twee uit Mambos linkje, twee bestelwagens:

Citaat:
Van 2.70 m3 FIAT 900 E/E2 électrique (Fiat Carelli Elevatori SpA, via Pompeo Leoni 3, 20141 Milano, I)

Moteur FIAT PO - MT 290-13/96 12 kW, 19 kW en pointe
16 batteries Magneti Marelli 3TP13 6 V 185 Ah (480 kg, durée de vie 3 ans - 600 cycles)
Chargeur embarqué, contrôleur thyristor chopper, convertisseur DC/DC 1.5 kW
Transmission électrique avec convertisseur de couple, freinage avec récupération d'énergie, chauffage au fuel.
Poids en charge 1 400 kg, poids maxi 1 900 kg.
Vitesse maxi 65 km/h, 0-30 km/h 6 sec, 0-50 km/h 12 sec (70 % D.O.D.), pente maxi 18 %, autonomie 70 km.
Consommation a.c. 0.320 kWh/km, d.c. 0.190 kW/km
Van 5.3 m3 FIAT Daily 35/E2 (Fiat Carelli Elevatori SpA)

Moteur FIAT PO - MT 310-22/192/180 20 kW, 38 kW en pointe
30 batteries Magneti Marelli 3TP13 6 V 185 Ah (900 kg, durée de vie 3 ans - 600 cycles)
Chargeur embarqué, contrôleur thyristor chopper, convertisseur DC/DC 3.5 kW
Transmission électronique avec convertisseur de couple, freinage avec récupération d'énergie, chauffage au fuel.
Poids en charge 2 800 kg, poids maxi 3 750 kg.
Vitesse maxi 65 km/h, 0-30 km/h 7 sec (70 % D.O.D.), 0-50 km/h 14 sec (70 % D.O.D.), pente maxi 18 %, autonomie 80 km.
Consommation a.c. 0.52 kWh/km, d.c. 0.32 kW/km
En nog een electrische Fiat Panda van 1990-1998 via wiki:
Citaat:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Fiat_Panda_Elettra



Caractéristiques techniques

moteur électrique d'une puissance nominale de 9,2 kW (13,7 kW maxi), courant continu 72 V,
vitesse maxi : 70 km/h,
autonomie : 100 km,
modules de batteries de 6 V au plomb de traction, capacité totale : 172 Ah en 5 h, remplacement après 35.000 km conseillé,

traction avant, comme la Panda essence de référence.
Vandaag haalt een modern batterijpack bewezen 500.000 km tot 800.000 km en dan kan men ze nog verder gebruiken voor opslag:
https://cleantechnica.com/2018/04/16...-500000-miles/

Maar in enkele jaren gaat men (likely Tesla 2020-2021) naar quasi onverslijtbare batterijpacks die 1,6 miljoen km of meer meegaan, of 6000 voledige laadcyclussen, dat is factor 10:

Citaat:
https://susanova.be/artikels/nieuwe-...ktrische-wagen

Nieuwe batterij kan anderhalf miljoen kilometer mee in elektrische wagen

Een onderzoeksteam aan de Dalhousie University in Canada heeft in samenwerking met Tesla een lithium-ion batterij ontwikkeld met een extreem lange levensduur. Een batterij op basis van de nieuwe samenstelling zou in een elektrische wagen meer dan anderhalf miljoen kilometer meegaan.

Koenraad Coel | 12 september 2019

ook:
https://www.autowereld.be/autonieuws...ebc66d6a3.html

De batterijen die vandaag gebruikt worden, zijn ontwikkeld voor een 1.500 laadcycli. Dat vertaalt zich in een levensduur tussen de 500.000 en de 800.000 kilometer. Voldoende voor particulier gebruik, maar te weinig voor professionele doeleinden (vrachtwagenvervoer, taxitransport, ...). Die nieuwe generatie belooft een levendsduur van 1,6 miljoen kilometer, wat de elektrificatie van de huidige vloot voertuigen een flinke duw in de rug kunnen geven. Ook interessant: deze cellen zouden ook gebruikt kunnen worden als stationaire opslag en zouden minstens 20 jaar kunnen meegaan.

Tesla R&D-hoofd Jeff Dahn kondigde eerder aan dat de kostprijs van batterijen snel zou dalen (onder de 100 dollar/kWh, tegenover 179 dollar/kWh vandaag) door het reduceren van peperdure materialen zoals kobalt en lithium. Als dat allemaal waar is, zullen elektrische auto's niet alleen verder kunnen rijden, maar ook een stuk goedkoper worden. We zijn benieuwd!

Bewaren
Geschreven door David Leclercq op 09-10-2019

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 16:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 16:39   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het gewicht van de oude batterijen zal niet meer zijn dan de nieuwe.

Het voordeel was dat je ze snel zelf kon vervangen, feitelijk ook spotgoedkoop en goed te recycleren. Vroeger kreeg je zelfs een mooi bedrag op een kapotte batterij.

Dat is allemaal niet meer. Ik zie u nog niet met een accupack van nu rond te lopen. Om nog maar te zwijgen over de prijs.

Niettemin dit terzijde; evenveel kw nieuwe batterijen geven niet veel opbrengst in vergelijk oude batterijen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 16:49   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het gewicht van de oude batterijen zal niet meer zijn dan de nieuwe.
Het gaat om het gewicht per kWh en per levensduur in cyclussen. Geef eens eentje of moet ik het zelf doen?

Citaat:
Het voordeel was dat je ze snel zelf kon vervangen, feitelijk ook spotgoedkoop en goed te recycleren.
Een batterijpack van een model S vervang je desnoods sneller dan je een auto voltankt.

Citaat:
Vroeger kreeg je zelfs een mooi bedrag op een kapotte batterij.
Die gaan naar het containerpark

Citaat:
Dat is allemaal niet meer.
Het gaat over moderne Li-ion batterijpacks -met temperatuurmanagement- van wagens die worden nog verder gebruikt als opslag. Uw oeroude verhalen zijn niet relevant.

Citaat:
Ik zie u nog niet met een accupack van nu rond te lopen.
Waar je niets van kent.
Citaat:
Om nog maar te zwijgen over de prijs.
Waar je evenmin bij stilstaat, want je kent er niets van.

De prijs gaat nu naar $100 per kWh batterijpack in 2020:



Geef eens jouw prijs per kWh en corrigeer dat nog met de factor levensduur.

Citaat:
Niettemin dit terzijde; evenveel kw nieuwe batterijen geven niet veel opbrengst in vergelijk oude batterijen.
Uit je natte duim of prietpraat.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 16:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 16:51   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.980
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vooruitgang electrische wagens is enorm.
Het is dan ook de bedoeling van een auto dat hij vooruitgaat he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 17:12   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is dan ook de bedoeling van een auto dat hij vooruitgaat he.
Volgens mambos insinuaties was het 35-40 jaar geleden "niet zoveel" minder dan vandaag:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Heden ten dage is dat allemaal anders maar de resultaten zijn nog niet zoveel beter dan vroeger geworden.
Amper een klein beetje meer rijbereik en snelheid maar vooral veel omslachtiger en heel wat duurder geworden door technische laadmogelijkheden.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 17:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 17:13   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het gaat om het gewicht per kWh en per levensduur in cyclussen. Geef eens eentje of moet ik het zelf doen?


Een batterijpack van een model S vervang je desnoods sneller dan je een auto voltankt.

Die gaan naar het containerpark


Het gaat over moderne Li-ion batterijpacks -met temperatuurmanagement- van wagens die worden nog verder gebruikt als opslag. Uw oeroude verhalen zijn niet relevant.


Waar je niets van kent.
Waar je evenmin bij stilstaat, want je kent er niets van.

De prijs gaat nu naar $100 per kWh batterijpack in 2020:



Geef eens jouw prijs per kWh en corrigeer dat nog met de factor levensduur.


Uit je natte duim of prietpraat.
Klik op de link dan zie je er van alles staan .
Gewicht, levensduur, snelheid...etc.

In elk geval is het zo dat je bv een Renault Express electrique niet veel moet onderdoen voor een moderne stads EV.

Maar enorm kostenbesparend was in batterijen.

Ik zou me meteen zo een kopen mocht er nog eentje zijn.
Om in de stad mijn komiskes te doen tussen de zeurpieten die jullie zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 17:29   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Klik op de link dan zie je er van alles staan .
Gewicht, levensduur, snelheid...etc.
Heb ik gedaan en ik weerleg even jouw gekronkel omdat jij wslk niet kunt rekenen:

Citaat:
Moteur FIAT PO - MT 310-22/192/180 20 kW, 38 kW en pointe
30 batteries Magneti Marelli 3TP13 6 V 185 Ah (900 kg, durée de vie 3 ans - 600 cycles)
30 batterijen van 6 Volt 185 Ah = 30*6*185 = 33,3 kWh capaciteit
Weegt 900 kg = 900/33,3 = 27,03 kg per kWh

Een compleet Tesla model 3 batterijpack mét koelingsvloeistof batterijmanagement enz...
weegt 478 kg voor ~ 80,5 kWh capaciteit = 5,94 kg per kWh.

Dat is vandaag al factor 4,6 lichter.

Citaat:
Chargeur embarqué, contrôleur thyristor chopper, convertisseur DC/DC 3.5 kW
Een Tesla model 3 laadt aan Supercharger V3 aan 250 kW DC-piek, maar kan natuurlijk ook aan 3,6 kW traag laden (230V 16 A) via interne lader/omvormer.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 17:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 17:43   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heb ik gedaan en ik weerleg even jouw gekronkel omdat jij wslk niet kunt rekenen:


30 batterijen van 6 Volt 185 Ah = 30*6*185 = 33,3 kWh capaciteit
Weegt 900 kg = 900/33,3 = 27,03 kg per kWh

Een compleet Tesla model 3 batterijpack mét koelingsvloeistof batterijmanagement enz...
weegt 478 kg voor ~ 80,5 kWh capaciteit = 5,94 kg per kWh.

Dat is vandaag al factor 4,6 lichter.


Een Tesla model 3 laadt aan Supercharger V3 aan 250 kW DC-piek, maar kan natuurlijk ook aan 3,6 kW traag laden (230V 16 A) via interne lader/omvormer.
6v gekozen natuurlijk. Was te verwachten bij u.

12v ?

car 2 seats, van 2.4 m3 et chassis cab 300 kg)
Moteur Nelco N112 L010 9 kW
8 batteries 12 V 150 Ah (400 kg, durée de vie 10 ans 1200 cycles)
Chargeur embarqué, convertisseur DC/DC 0.35 kW
Transmission électrique avec convertisseur de couple
Chauffage électrique
Poids en charge 850 kg, poids maxi 1 150 kg.
50 km/h, vitesse maxi 60 km/h, 0-50 km/h 24.5 sec, pente maxi 22 %, autonomie 80 km.
Consommation a.c. 0.2 kWh/km, d.c. 0.18 kW/km

Hoeveel kw/km verbruikt een gemiddeld EV nu?
30 kw/km +/_ ?

Ging in die tijd al circa 10 jaar en 1200 cycli mee.

En vervangen? Kost weinig!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 november 2019 om 17:44.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 17:45   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In elk geval is het zo dat je bv een Renault Express electrique niet veel moet onderdoen voor een moderne stads EV.
En wat is nu een moderne stads EV?

Citaat:
RENAULT Express électrique

L'Express est aussi électrique
Autrement dit, la gamme s'enrichit ?* un train d'enfer. Depuis longtemps, la Régie s'intéresse aux utilitaires électriques et un Master ainsi propulsé entrera prochainement en service ?* Châtellerault.
C'est donc tout naturellement qu'apparaît une Express probatoire dotée d'un groupe motopropulseur constitué d'un moteur fournissant une puissance de crête de 24 kW et 72 kW en puissance continue et d'un hacheur électronique ?* thyristor permettant de piloter le moteur en traction et en freinage.
La tension nominale est de 112 V et le couple de sortie atteint 1O mN pour un régime de 7 000 tr/mn.
La batterie est constituée de 18 monoblocs nickel-fer de 6,25 V 150 Ah chacun, pesant la bagatelle de 18 kg l'unité. Ils se répartissent ?* l'arrière du véhicule, sous le plancher. La recharge s'effectue par l'intermédiaire d'un chargeur de 10 kW ?* poste fixe.

Pas de boîte de vitesses, un seul couple réducteur assure la démultiplication ; la marche arrière est obtenue par inversion de l'excitation moteur.
Ordre de poids : 1 150 kg avec une répartition ?* peu près opposée ?* celle des modèles essence.
Toute en souplesse ?* la conduite et si l'on sait apprécier silence et lenteur, l'Express électrique peut parcourir 120 km ?* 60 km/h ou 100 ?* 120 km en cycle urbain.
P. Rivet, l'Auto Journal, 1.12.1985
Dat batterijpack weegt dus 19,2 kg/ kWh of meer dan 3 maal zo zwaar dan een modern batterijpack per kWh.
Citaat:
Een compleet Tesla model 3 batterijpack mét koelingsvloeistof batterijmanagement enz...
weegt 478 kg voor ~ 80,5 kWh capaciteit = 5,94 kg per kWh.
Citaat:
Maar enorm kostenbesparend was in batterijen.
Welke kosten? Daar staat niets van in die tekst. Ook niet hoelang die meegaan (zonder management)

Citaat:
Ik zou me meteen zo een kopen mocht er nog eentje zijn.
Doen!
Citaat:
Om in de stad mijn komiskes te doen tussen de zeurpieten die jullie zijn.
Doe het dan!

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 17:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 17:47   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Jullie hadden veel beter die oude batterijen lichter en beter gemaakt en die manier verder ontwikkelen.

Maar ja...de held uithangen he?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 17:57   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Jullie hadden veel beter die oude batterijen lichter en beter gemaakt en die manier verder ontwikkelen.

Maar ja...de held uithangen he?
Jij weet het beter dan al die batterijspecialisten? Dat gaat niet hé. Wat denk je welke batterijen de eerste Toyota Prius hadden, of de eerste Nissan Leaf? En denk nu eens na wat ze nu hebben?

Li-ions zijn veel lichter en vooral ze nemen veel minder ruimte in beslag zodat je ze zelf in de wagenbodem kunt wegsteken zelfs met koelingscircuits en alles wat erbij komt om de levensduur naar 20 jaar te brengen.

Want het volume per kWh of beter Wh/liter is zeker evenzo belangrijk in een EV personenwagen die dan meer passagiersruimte en meer kofferruimte heeft dan een ICE bij dezelfde buitenafmetingen.

Nog niet aan gedacht zeker?

Ik geef je alle specs wat belangrijk is:

Energie/massa: Wh/kg (hadden we al, Renault E elec NiFe = 52 Wh/kg <> 168 Wh/kg Tesla NCA Li-ion

Energie/inhoud: Wh/l

Vermogen/massa: W/kg

Laad/ontlaadefficiëntie: %

Energie/consumentenprijs: Wh/€

Zelfontlading: %/maand

Levensduur: jaren

Aantal laadcycli

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 18:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 18:04   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.623
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het gaat om het gewicht per kWh en per levensduur in cyclussen. Geef eens eentje of moet ik het zelf doen?


Een batterijpack van een model S vervang je desnoods sneller dan je een auto voltankt.

Die gaan naar het containerpark


Het gaat over moderne Li-ion batterijpacks -met temperatuurmanagement- van wagens die worden nog verder gebruikt als opslag. Uw oeroude verhalen zijn niet relevant.


Waar je niets van kent.
Waar je evenmin bij stilstaat, want je kent er niets van.

De prijs gaat nu naar $100 per kWh batterijpack in 2020:



Geef eens jouw prijs per kWh en corrigeer dat nog met de factor levensduur.


Uit je natte duim of prietpraat.
bij NIU kosten die batterijpacks van panasonic 1000euro...

https://www.niu.com/us/n-series/battery/

wat denk je ,hoeveel kWh zit daar in 1.8kWh
https://www.scootercentrum.com/niu-n...origineel.html

is dus 1000euro per kWh, dus fabrikant verdient daar 900euro op ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be