Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Usenet > be.politics
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

be.politics Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep be.politics. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen.

 
 
Discussietools
Oud 5 december 2004, 17:25   #1
Maarten H. Tromp
 
Berichten: n/a
Standaard "Eens voeren wij de sharia in"

Onderstaand artikel is een uiterst informatief over de islam in
Nederland. Zelden een dergelijk doorwrochte analyse gelezen over het
islam-probleem in Nederland. Typerend de gedachtengang van een
islamistisch meisje op gymnasium 4 die wel een mogelijkheid ziet om de
sharia in te voeren in bijvoorbeeld Rotterdam. Lees en huiver.
Afijn wat mij betreft de Noordzee in drijven?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bart Jan Spruyt somber over islam

DEN HAAG - Het is van groot belang dat er een islam ontstaat, die
weloverwogen en vanuit een innerlijke overtuiging kiest voor de
democratische rechtsstaat. Maar of dat mogelijk is, betwijfelt Bart
Jan Spruyt, directeur van de conservatieve Edmund Burke Stichting.

,,Ik ben heel somber en pessimistisch. Het behoort tot het wezen van
de islam om zich via geweld te verspreiden. De radicalisering die met
de moord op Van Gogh zichtbaar is geworden, is nog maar het topje van
de ijsberg.''

Bart Jan Spruyt wil niet over één nacht ijs gaan. Om het noodzakelijke
debat over de positie van de islam in Nederland en Europa te voeren,
heeft hij zich naar zijn zeggen grondig verdiept in de islam en haar
vertegenwoordigers in Nederland. Het heeft hem niet optimistisch
gemaakt over de mogelijkheden die de islam in zich heeft om een
verbinding te leggen met de democratie. Eigenlijk is hij zelfs zeer
somber gestemd, maar wil zich daarbij tegelijk niet neerleggen. ,,We
zullen het debat moeten aangaan, hoe soft dat ook mag klinken. Maar
daarbij pleit ik wel voor het afleggen van elke naïviteit. Want het is
in ieder geval duidelijk dat het niet vanzelf goed komt met de islam
in onze samenleving. We zullen er hard voor moeten werken.''

Het afgelopen jaar heeft Spruyt de islam opgezocht, theoretisch via
boeken en seminars maar ook door het debat aan te gaan op islamitische
scholen en in culturele centra. Het geeft hem enig recht van spreken,
stelt hij. ,,Ik vind het van groot belang om niet zomaar wat te roepen
over de islam en de multiculturele samenleving maar me er echt in te
verdiepen. Tijdens mijn zoektocht, onder andere via een seminar in
München bij de arabist Rémi Brague, heb ik ingezien dat er een groot
verschil is tussen de christelijke en de islamitische traditie. Het
christendom heeft zich in de geschiedenis verbreid via predikers die
het Evangelie aan de mensen wilden verkondigen. Pas nadat er
christelijke maatschappelijke organisaties waren ontstaan, heeft dat
op den duur geleid tot staatkundige veranderingen: keizer Constantijn
riep het christendom in de vierde eeuw uit tot een door de staat
geoorloofde godsdienst. Bij de islam is dat op een tegenovergestelde
manier gegaan. Deze godsdienst heeft zich op een zeer gewelddadige
wijze verbreid, als het ware van boven naar beneden, terwijl dat bij
het christendom meer van onder naar boven is gegaan.''

Bronnen

Een nog belangrijker verschil ligt in de bronnen van het christendom
en de islam, aldus Spruyt. ,,Jezus zegt in het Nieuwe Testament heel
duidelijk dat we aan de keizer moeten geven wat van de keizer is, en
aan God wat van God is. Ook noemt hij zijn Koninkrijk niet van deze
wereld. Dat heeft de basis gelegd voor de overtuiging dat de staat
niet meer is dan een provisorische ordening, die erop gericht is om
onder andere christenen een vrij en ordelijk leven te geven. De koran,
opgevat als het ongeschapen en onveranderlijke woord van Allah,
pretendeert echter dat zij een goddelijk geopenbaarde wetgeving bevat,
die ook geldt voor de inrichting van de maatschappij. Onderscheid
tussen wereldlijk en religieus recht is daardoor in de islam
onmogelijk. En zodra het wereldlijke recht in strijd is met de islam,
moet het vervangen worden door de wetten van Allah. De vraag is dus,
of er een vorm van islam - noem het polderislam - kan ontstaan die
verenigbaar is met de democratische rechtsstaat. Historisch gezien is
er weinig reden tot een positief antwoord, omdat de islam een
gewelddadige kern in zich heeft.''

Is deze kijk op de geschiedenis niet eenzijdig? De geschiedenis van de
islam kent ook denkers, die geprobeerd hebben de islam met de
democratische rechtsstaat te verbinden. Bovendien kent het christendom
eveneens zijn gewelddadige periodes en komt u zelf uit een
reformatorische traditie waarin de theocratie nog beleden wordt.

,,De SGP is de enige partij die de theocratische opvatting huldigt en
eigenlijk is dat terug te voeren op een ongelukkig misverstand van
dominee Kersten. Om zich tegenover de ARP te profileren, heeft hij de
passage uit artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis opgerakeld
en verheven tot het summum van christelijke politiek. Dat is in strijd
met de opvattingen van alle calvinistische staatsrechtgeleerden uit de
tijd van de Republiek, zoals Ulrich Huber uit Franeker. De SGP heeft
daarom een groot probleem door hieraan vast te houden. Maar dan nog is
dat onschuldig van aard. Het betreft een kleine groep die bovendien
uit vriendelijke mensen bestaat en niet van plan is om anders dan op
democratische wijze zijn idealen te verwezenlijken.''

,,Maar belangrijker is dat religieuze tradities na verloop van tijd
altijd hervormingsbewegingen kennen, die weer teruggrijpen op de bron.
Bij het christendom is dat onder andere het woord van Jezus over het
Koninkrijk dat niet van deze wereld is. Die bron is bij de islam
afwezig. Het behoort niet tot de erfenis van de islam een verschil van
mening op democratische wijze aan te pakken: via een debat met
verschillende posities dat door middel van stemming tot wetgeving
leidt.''

,,De vraag naar islamitische denkers die een verbinding probeerden te
leggen met de democratie heb ik in een debat ook aan Abu Nasser
voorgelegd, een moslim die door de Egyptische overheid gedwongen is
afstand te nemen van zijn vrouw. 'Kunt u mij uit de islamitische
traditie theologen, filosofen of politicologen aanwijzen die meenden
dat er een verbinding gelegd kon worden met de democratie', vroeg ik
hem. Hij dacht lang en diep na, wat al veelzeggend is. Ja, zei hij
toen, in het begin van de 19e eeuw in Caïro. Nu is dat al een beetje
lang geleden, maar goed er zijn ook politici die zich op Groen van
Prinsterer uit de 19e eeuw beroepen. Maar de grote vraag is
natuurlijk: is dat nu een levende traditie binnen de groep moslims in
Nederland? Ik hoop dat er in Nederland zich een proces voltrekt naar
een democratische islam, maar ik ben er niet optimistisch over.''

Kamer

Is dat proces niet al feitelijk gaande? Er zitten belijdende moslims
in bijna alle fracties in de Tweede Kamer.

,,Dat zie ik natuurlijk ook, maar ik vraag me sterk af, hoe
representatief deze Kamerleden zijn. We maken een fatale fout als we
ons blij richten op enkele rondvliegende zwaluwen die zich thuisvoelen
in de democratie, omdat we anders zo veel slecht nieuws over moslims
in Nederland te melden hebben. En waarom ben ik nou zo somber? Ik heb
me niet alleen in de islam verdiept, maar ook moslims opgezocht. En ik
schrok toen ik tijdens een les op een school een islamitisch meisje
uit 4 Gymnasium sprak, dat een hoofddoekje droeg. Zij - en ze was
zeker intelligent - zei: 'als wij straks in Rotterdam de meerderheid
krijgen, voeren we de sjaria in, want dat is de echte democratie'. En
een Turkse jongen, die ik erop aansprak dat hij het daar
waarschijnlijk niet mee eens was omdat onder leiding van Atatürk in
Turkije de democratie is ingevoerd, antwoordde me: 'Atatürk? Die heeft
op de islam gepoept'. Dat vertelt de imam elke vrijdag in de moskee,
verklaarde hij.''

,,Natuurlijk is het goed als er binnen de islam intellectuele
voormannen opstaan, die het debat over de islam voeren en daarbij ook
zoveel gezag hebben dat ze hun achterban meekrijgen. Dat laatste is
echter een groot probleem. De voorzitter van de ISBO, de
koepelorganisatie van islamitische scholen, heeft er eens voor gepleit
huwelijksmigratie tegen te gaan. Je kunt een samenleving niet steeds
opzadelen met bruiden uit het achterland van Anatolië waardoor de
integratie bij elke generatie opnieuw moet beginnen, meent hij. Na
zo'n pleidooi moet deze man zich weer een jaar lang stilhouden omdat
hij anders problemen met zijn achterban krijgt. Ik zie daarom geen
enkele reden om naïef of optimistisch te zijn over het proces van
democratisering van de islam. Dat geldt ook voor Turkije dat door
velen als voorbeeld wordt gezien voor een land, waar islam en
democratie samengaan. Prima, maar er is blijkbaar wel een hele
legermacht voor nodig om de islam in Turkije eronder te houden.''

Wat doet u met rapporten die stellen dat er onder de moslims in
Nederland sprake is van een seculariseringsproces?

,,Secularisatie is geen garantie tegen radicalisering. Er zijn
volmaakt geïntegreerde Marokkanen, die net als Nederlandse jongens
helemaal geseculariseerd zijn wat betreft uitgaansleven, drugs en
drankgebruik. Maar op een gegeven moment komt er een besef, hoe leeg
die cultuur is. En van daaruit gaan ze radicaliseren. Het is daarom
van groot belang dat er als het ware islamitische André Rouvoets en
Gert Schuttes opstaan. Zij hangen niet ondanks hun geloof maar dankzij
hun geloof de democratie aan, omdat ze beseffen dat je een geloof
nooit met dwang kunt opleggen. Wat dat betreft zie ik ook niets in de
pleidooien van Ayaan Hirsi Ali dat de islam een Verlichting moet
meemaken. De Verlichting kent sowieso haar schaduwkanten. Maar Hirsi
Ali's pleidooi ademt ook te veel een liberaal eenheidsdenken uit.
Alsof je de islam van bovenaf door het ringetje van de Verlichting
kunt halen. Dat komt de overheid helemaal niet toe.''

,,Bovendien weten wij vanuit onze christelijke traditie goed, wat er
gebeurt als je van buitenaf iets opgedrongen krijgt. Je ziet dat ook
bij de SGP. Ik denk dat gezien de ontwikkelingen in opvattingen bij de
achterban het met het vrouwenstandpunt wel goed komt. Maar zodra het
Clara Wichman Instituut met processen dreigt, kruipen ze in hun schulp
en krijgen iets van: kom niet aan ons. Sommige autonome processen moet
je niet verstoren. Maar of er bij de islam sprake is van een autonoom
proces, vraag ik me zeer af. Ik denk eerder dat we van buitenaf via
debat de islam moeten beïnvloeden. En juist omdat het debat zo
belangrijk is, is het absoluut noodzakelijk dat dit op de juiste toon
gevoerd wordt, zonder te kwetsen of te beledigen. Dat is lastig, omdat
ik ook vind dat we vastberaden moeten zijn en de tekortkomingen van de
islam onomwonden moeten aanwijzen. Daarbij komt dat ik me gruwelijk
erger aan de roep van moslims om respect. Dat is bij hen niet veel
meer dan een afleidingstruc om te voorkomen dat er kritiek op hen
wordt uitgeoefend en dat ze ooit aan zelfkritiek doen. Van die
opstelling walg ik echt.''

Toon

Slaat u zelf de juiste toon over moslims aan? In het stuk dat u voor
de nieuwe partij van Geert Wilders geschreven heeft, spreekt u over
'je past je aan of je hoepelt op'. Ook zegt u dat artikel 23 van de
Grondwet over de onderwijsvrijheid niet van toepassing is op
islamitische scholen. Schrijf u daarmee moslims niet bij voorbaat als
volwaardige burgers af?

,,Ik ben niet ontevreden over mijn eigen toon in dit debat. Het heeft
er in ieder geval totnogtoe niet toe geleid dat ik vanuit die groep
bedreigd wordt. De bedreigingen die ik krijg, komen uit autochtoon
links-radicale hoek. Met mijn opmerkingen over aanpassing sluit ik aan
bij het rapport van voormalig CDA-europarlementariër Arie Oostlander
over Turkije. Die zei ook dat als Turkije bij de EU wil horen, het
land zich moet aanpassen aan de regels van de EU en anders moet
ophoepelen. Bij mij speelt daarbij misschien ook een opgekropte
frustratie dat wij als samenleving zelf in de jaren zestig en zeventig
vanuit een enorm cultuurrelativisme zo slecht zijn omgegaan met de
integratie en onze eigen identiteit. We hebben het allemaal laten
gebeuren en nu willen we de bevolking opzadelen met een voldongen
feit. Ik zal me daar niet bij neerleggen.''

,,Met de opmerking over artikel 23 doel ik op de gedachte dat de
toegang tot onze grondrechten niet onvoorwaardelijk is. Goed
burgerschap veronderstelt de bereidheid vrijheden op de juiste manier
te gebruiken. Dat gold voor iemand als Theo van Gogh, die het recht op
vrijheid van meningsuiting opvatte als het recht op zelfexpressie
zonder enige grens. Maar ook voor moslims, van wie ik werkelijk niet
weet of ze als ze ooit een meerderheid zullen krijgen, aan minderheden
dezelfde vrijheden gunnen als wij hun geven. Ik weet het niet en ben
er in ieder geval wantrouwig over. En ik niet alleen. Iedere
Nederlander is pessimistisch of ergert zich aan de opstelling van
moslims en allochtonen. Laatst sprak ik mijn buurvrouw die arts is. Ze
klaagde erover dat allochtonen massaal buiten het bezoekuur in het
ziekenhuis langskomen. En als je daar wat van zegt, zeggen ze: zie je
wel, jullie hebben een hekel aan allochtonen. Dat verongelijkte, daar
ik stoor ik me enorm aan. Zoals ik me ook ergerde toen premier
Balkenende en koningin Beatrix direct na de moord op Van Gogh
solidariseerden met de moslims. Echt leiderschap zou betekend hebben
dat iemand had gezegd: dit mag in ons land niet gebeuren. We zijn
geschokt en weten dat veel mensen ons ervoor hebben gewaarschuwd. We
gaan er alles aan doen om dit vanaf nu te voorkomen.''

Er zijn nu 1 miljoen moslims in Nederland. Als moslims, zoals u
beweert, massaal vijandig staan tegenover de democratische
rechtsstaat, zouden dan de consequenties in de samenleving niet veel
zichtbaarder moeten zijn?

,,Met de moord op Theo van Gogh hebben we nog maar het topje van de
ijsberg gezien. Het is geen daad van een gestoorde éénling. Nu blijkt
dat er een heel netwerk achter schuilt en dan hebben we nog maar de
amateurs aan het werk gezien. Tien procent van de moslims tendeert
naar radicalisering. En radicalisering gedijt alleen in een cultuur
die dat toestaat. Je ziet dat de moslimgemeenschap zelf erg weinig
doet om het extremisme tegen te gaan. Daarom is het ook zo belangrijk
dat we dat debat aangaan en moslims proberen te overtuigen van de
democratische rechtsstaat.''

Lofzang

Het CDA heeft in een rapport erop ingezet dat we in de islam
aanknopingspunten vinden voor een verbinding met de democratische
rechtsstaat en doet daarvoor diverse suggesties. De goede insteek?

,,Ik zou die aanknopingspunten ook willen vinden, maar ben er niet
optimistisch over. Het CDA is veel te naïef. Laatst hield premier
Balkenende een lofzang op de waarde van religies. Mijn hart zong mee,
totdat ik merkte dat hij het ook over de islam had. Dat vind ik
hopeloos naïef. Hij presteerde het onlangs zelfs om de islam een van
de pijlers van de Europese beschaving te noemen. Dat is pure
geschiedvervalsing. We hebben ons doodgevochten om de islam erbuiten
te houden. De West-Europese beschaving heeft zich ontwikkeld in
gevecht met de islam. Dat is ook de kritiek die ik heb op mijn
geloofsgenoten.''

,,Christenen hebben de laatste tijd de neiging om de verkeerde positie
te kiezen. Dat zie je heel duidelijk bij mensen als Van Agt en
Muskens, die zeggen dat we God maar als Allah moeten aanroepen en dat
we zo de problemen kunnen oplossen. Maar ook bij minister Donner, die
zijn voorstel over het aanpakken van godslastering doet als een soort
concessie aan de gevoeligheden binnen de moslimgemeenschap. Veel
christenen zien moslims als bondgenoten tegen oude en nieuwe heidenen.
Dat begrijp ik wel. Ze denken: nu zijn het de moslims maar straks zijn
wij aan de beurt. Maar het zou een grote fout zijn wanneer christenen
uit angst voor hun eigen positie opkomen voor moslims van wie we niet
weten of ze hun rechten en vrijheden niet zullen misbruiken als ze
zelf in een meerderheidspositie terechtkomen. Ik vind daarom dat
christenen het initiatief moeten nemen voor een nieuw
Grondwetsartikel, waarin het misbruik van grondrechten wordt bestraft
met het verlies van die rechten. Laat zien dat je niet de kant van het
eigenbelang en het zelfbehoud kiest maar van het nationale belang.''

Dat opkomen voor moslims hoeft niet op angst en tactiek gebaseerd te
zijn, maar kan ook voortkomen vanuit de visie dat geloof en
rechtsstaat samengaan en juist daarom moslims aangemoedigd moeten
worden om vanuit hun godsdienst een verbinding met de democratie te
leggen.

,,Maar dan moet de islam zich dus eerst van een wezenlijk kenmerk
ontdoen en alle wereldlijke pretenties van zich afschudden. De islam
heeft zichzelf totnogtoe alleen begrepen als een meerderheidsgeloof
dat zijn wil oplegt aan de samenleving. Er moet dus enorm veel
weerstand binnen de islam overwonnen worden. Gezien de ontwikkelingen
tot nu toe ben ik er niet gerust op.''
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=52323

Maarten,
[email protected]

"De meeste westerse islamologen en Arabisten hebben decennia lang in een
roes van politieke correctheid couscous zitten eten met de oriëntale
oplichters, en geen enkele kritische analyse gemaakt van de ontwikkelingen
van de islam en de politieke islam."
Afshin Ellian - NRC 11/01/04
 
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Uit
[IMG]-code is Uit
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be