Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2021, 15:08   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Brommers in Gent.

Hij zei:

Het 'pizzaverbod' in Gent: alle feiten op een rijtje
IN KAARTGents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) ontkent dat pizzakoeriers niet meer met hun brommer in het centrum van Gent zouden mogen rijden na de invoering van het circulatieplan. "Ik heb die opmerking van de horeca ook nog nooit gehoord op een vergadering".

Sabine Van Damme 04-03-17, 06:00
Laatste update: 05:02
Bron: eigen berichtgeving

Maar doet:
Koeriers op brommers in Gent-centrum? De stad wil ze weg
Koeriers op brommers in Gent-centrum? De stad wil ze weg © AFP
Gent bant nu ook bromfietsen uit het centrum: “Lawaai, vervuiling en gevaarlijk rijgedrag”
GENTDe horeca focust al maanden op afhaal, waardoor de hoeveelheid koeriers sterk gegroeid is. In Gent zie je veel koeriers op de fiets, maar ook steeds meer op de bromfiets. Dat zint het stadsbestuur niet, omwille van het lawaai en de stank van de brommers, maar ook omwille van het roekeloze rijgedrag van vele chauffeurs. Daarom wil de stad de brommers binnenkort uit het autovrije gebied bannen.

Jill Dhondt, Sabine Van Damme 30-01-21, 09:55
Laatste update: 08:42

Maar electrische brommers zouden wel mogen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 januari 2021 om 15:13.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 15:27   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Noot van belang.

Behalve de "koeriers" komen er ook veel werkende mensen met een brommer of moto omwille van de grote parkeer problematiek in Gent, gecreëerd door de groenen.
Oud 31 januari 2021, 15:57   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zelfs de Belgische Post heeft de ICE-brommer" zowat verwijderd uit de vloot.Het lijkt me eigenlijk ongelofelijk dat die rotzooi nog MAG verkocht worden.

Voor pakjesbezorgers BESTAAN al enkele jaren electrische alternatieven,zelfs in mijn "boerendorp" moet ik daarover niet speculeren,ze rijden zelfs hier rond....

Deze keer kan ik stads- en gemeentebesturen volgen,die ouderwetse rotzooi (en velen ,hoe bestaat het eigenijk ,TWEETAKT ) mag er onderhand wel uit.....

Laatst gewijzigd door kelt : 31 januari 2021 om 15:58.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 16:22   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zelfs de Belgische Post heeft de ICE-brommer" zowat verwijderd uit de vloot.Het lijkt me eigenlijk ongelofelijk dat die rotzooi nog MAG verkocht worden.

Voor pakjesbezorgers BESTAAN al enkele jaren electrische alternatieven,zelfs in mijn "boerendorp" moet ik daarover niet speculeren,ze rijden zelfs hier rond....

Deze keer kan ik stads- en gemeentebesturen volgen,die ouderwetse rotzooi (en velen ,hoe bestaat het eigenijk ,TWEETAKT ) mag er onderhand wel uit.....
In Gent gaat het over storend en gevaarlijk rijgedrag.

We hebben ondervonden dat dit met fietsen en electrische brommers net hetzelfde is.

Nu goed ik weet wel waar de klepel hangt in Gent.
Vanaf 18 uur mogen ze door de kleine winkelstraten rijden... (een straat of 2 a 3).

En omdat iedereen zo verschrikkelijk lui is geworden moet het eten aan hun voordeur gebracht worden nietwaar ????.
Allemaal zo tussen 18 en 19 uur uiteraard.

En dat stoort!

Maar verder blijft men liever lui dan moe natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 januari 2021 om 16:23.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 18:27   #5
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In Gent gaat het over storend en gevaarlijk rijgedrag.

We hebben ondervonden dat dit met fietsen en elektrische brommers net hetzelfde is.
(...)
Niet alleen over gevaarlijk rijgedrag blijkbaar maar ook over lawaai en vervuilende uitlaatgassen.

We zijn al regelmatig in Milaan geweest. En ineens hadden ze daar ook zo een LEZ.
Tot mijn grote verwondering was er in de LEZ geen beperking op blauwe walmen uitbrakende tweetakt bromfietsen en scooters.
Je houdt wel nagenoeg emissie-vrije wagens uit je LEZ maar de meest vervuilende motoren die er zijn laat je toe. Waanzin en onzin.
Ik moet voor de volledigheid wel toevoegen dat ik de laatste keer dat we er waren, in 2018, er geen tweetakten meer gezien heb.

En over die elektrische bestelbromfietsen en -scooters.
Ooit al in een Chinese stad geweest?
Daar zijn alleen elektrische bestelscooters en -bromfietsen toegelaten.
Vreselijk, en zeker 's avonds. Je ziet ze niet en je hoort ze niet.
Je ziet ze niet want ze rijden zonder licht: spaart batterij.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 18:53   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Nieuwe tweetakters bestaan quasi sinds euronorm 3 (jan 2006) niet meer, op *één verwaarloosbare uitzondering na, een KTM Freeride 250 R (voor Trial) die men moest afwurgen naar amper 7 PK.

bron:
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Zweita...che_Grenzwerte
Gesetzliche Grenzwerte

Motorroller mit Zweitaktmotoren (bis 50 cm³ Hubraum) nahmen in der Vergangenheit durch ihre gesundheitsschädlichen Emissionen eine dominante Rolle bei der Luftverschmutzung in großen Städten ein.[58] Für Zweiräder gelten seit Januar 2016 die Abgasnormen Euro 4, unabhängig davon ob ein Zweitaktmotor oder Viertaktmotor verwendet wird. Dies führte zu einem generellen Einbaustopp von Zweitaktmotoren im Bereich der Kleinkrafträder, für die seit 2016 ebenfalls die Euro-4-Norm (zuvor Euro 2) gilt. Schon die Euro-3-Norm war für Zweitaktmotoren nicht zu erreichen. Das letzte Zweitaktmotorrad mit Straßenzulassung über 150 cm³ Hubraum war die bis 2002 gebaute Aprilia RS 250 mit 249 cm³ Hubraum und 55 PS/40 kW Leistung, die den überarbeiteten Motor der Suzuki RGV 250 Gamma hatte. *Ausnahme: Die seit 2013 gebaute *KTM Freeride 250 R hat in der Straßenversion einen Zweitaktmotor der auf 7 PS (5 kW) gedrosselt wurde, um die Euro-3-Norm zu erfüllen.[59] Kleinkrafträder (bis 50 cm³ Hubraum) dürfen immer noch das 5fache der Kohlenwasserstoff- und Stickoxidmengen von Pkw-Motoren ausstoßen.
Sinds de euronorm 4 -sinds 1 januari 2016- wordt geen enkele tweetaktmotor nieuw toegelaten, omdat ze die norm zelfs met afwurgen nooit kunnen halen.

Voor de zeldene oldies tweetakters die er natuurlijk nog kunnen rijden, worden die enkel in bepaalde steden nog verboden.

Zo zal wslk de komende euronorm 7A voor personenwagens - vanaf 2025? - ook de laatste worden voor menige ICE...

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2021 om 19:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 19:06   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er rijden in Gent geen oude scooters.
Gewoon nieuwe conform wetgeving verkochte scooters.
Niet eens veel zelfs. Misschien een stuk of 10. Maar ja al dat leveren aan huis kan het wel zijn dat je 10 keer dezelfde ziet over en weer rijden.

Belangrijker is het nog maar eens gebroken woord van de groenen.
Ze gingen ze niet verbieden en nu doen ze het alweer.
Oud 31 januari 2021, 19:14   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ooit al in een Chinese stad geweest?
Daar zijn alleen elektrische bestelscooters en -bromfietsen toegelaten.
Vreselijk, en zeker 's avonds. Je ziet ze niet en je hoort ze niet.
Je ziet ze niet want ze rijden zonder licht: spaart batterij.
Daar zijn al vele oplossingen voor.

Een dubbel zo groot batterijpack en geluidssignalen wanneer slechtziende Chineesjes gedetecteerd worden.

https://www.youtube.com/watch?v=TI2HUr5d_fM

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2021 om 19:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be