Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2021, 11:14   #1
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard Vandenbroucke is doodsbang en vraagt dringend actie

https://www.hln.be/binnenland/vanden...emen~a6432c4a/

De cijfers zijn zijn nog altijd lager dan tussen heel de periode 1 oktober 2020 en 1 juni 2021 en toen waren we over versoepelingen bezig. Ik begrijp de redenering van Vandenbroucke niet goed. is het omdat ze in de ziekenhuizen zelf moord en brand schreeuwen? En normaal tonen ze toch ook beelden uit ziekenhuizen? Die heb ik al lang niet meer gezien. Journalistiek laat tegenwoordig te wensen over vind ik (maar daar heb ik al eens een draad over gestart)

Bron: HLN / Sciensano.

Wat zie ik hier over het hoofd? Vandenbroucke is "bang" maar waarop is zijn angst gebaseerd? Ik zie eigenlijk geen reden tot paniek, maar dat ligt misschien aan mezelf om dat ik het grotere plaatje niet helemaal begrijp.

Ik ben op zoek geweest naar het aantal dagopnames voor de pandemie, maar vind het niet terug. Ik meen me wel inderdaad iets te herinneren dat meer dan 100 per dag niet goed is. Toch vind ik het jammer dat men niet vergelijkt met de cijfers van voor de pandemie (=normaal). Dat is toch een goeie referentie om te zien of we kunnen leven zoals we altijd al hebben kunnen leven? Dat zou toch enige geruststelling kunnen bieden op al die onnodige angst en bangmakerij? Of zie ik dat verkeerd? of is het effectief zo slecht dat men het niet toont om paniek te vermijden?

Ik vind van voor de pandemie alleen absolute cijfers voor een heel jaar of relatieve cijfers (percentages)

enkele links

https://www.zorg-en-gezondheid.be/ev...kenhuisopnames

https://ec.europa.eu/health/sites/de...p_be_dutch.pdf

Via google (aangepaste tijd zoeken) vond ik dan een link uit 2018 die de ziekenhuisopenames zou moeten tonen.

https://www.sciensano.be/nl/keywords/hospitalisations

Helaas is die pagina leeggemaakt.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 11:22   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
https://www.hln.be/binnenland/vanden...emen~a6432c4a/

De cijfers zijn zijn nog altijd lager dan tussen heel de periode 1 oktober 2020 en 1 juni 2021 en toen waren we over versoepelingen bezig. Ik begrijp de redenering van Vandenbroucke niet goed. is het omdat ze in de ziekenhuizen zelf moord en brand schreeuwen? En normaal tonen ze toch ook beelden uit ziekenhuizen? Die heb ik al lang niet meer gezien. Journalistiek laat tegenwoordig te wensen over vind ik (maar daar heb ik al eens een draad over gestart)

Bron: HLN / Sciensano.

Wat zie ik hier over het hoofd? Vandenbroucke is "bang" maar waarop is zijn angst gebaseerd? Ik zie eigenlijk geen reden tot paniek, maar dat ligt misschien aan mezelf om dat ik het grotere plaatje niet helemaal begrijp.

Ik ben op zoek geweest naar het aantal dagopnames voor de pandemie, maar vind het niet terug. Ik meen me wel inderdaad iets te herinneren dat meer dan 100 per dag niet goed is. Toch vind ik het jammer dat men niet vergelijkt met de cijfers van voor de pandemie (=normaal). Dat is toch een goeie referentie om te zien of we kunnen leven zoals we altijd al hebben kunnen leven? Dat zou toch enige geruststelling kunnen bieden op al die onnodige angst en bangmakerij? Of zie ik dat verkeerd? of is het effectief zo slecht dat men het niet toont om paniek te vermijden?

Ik vind van voor de pandemie alleen absolute cijfers voor een heel jaar of relatieve cijfers (percentages)

enkele links

https://www.zorg-en-gezondheid.be/ev...kenhuisopnames

https://ec.europa.eu/health/sites/de...p_be_dutch.pdf

Via google (aangepaste tijd zoeken) vond ik dan een link uit 2018 die de ziekenhuisopenames zou moeten tonen.

https://www.sciensano.be/nl/keywords/hospitalisations

Helaas is die pagina leeggemaakt.
Tijd voor een nieuwe lockdown en extra eindejaarsverlof.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 11:25   #3
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Piss off
Oud 5 november 2021, 11:30   #4
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...) Ik zie eigenlijk geen reden tot paniek, maar dat ligt misschien aan mezelf om dat ik het grotere plaatje niet helemaal begrijp. (...)
Totalitair regime..
Dat is wat mij betreft het grotere plaatje en als je het zo bekijkt, begrijp je elke stap die het beleid neemt.. inclusief de stappen van de experts en de media. Maar ik weet dat zoiets ruikt naar complotjes, hetgeen de meeste mensen niet durven te besnuffelen. Nu goed, om tot zo een totalitair regime te komen moet je de bevolking meekrijgen in het verhaal en daarvoor werkt angst prima. Bij voorkeur herhaalt het beleid die angst zoveel mogelijk. En dat is waarom VDB nu weer in paniekmodus vertoeft. En bange burgers volgen.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 11:35   #5
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zo'n lockdown werkt waarschijnlijk wel beter dan een gemiddelde staking wat dat betreft.
Oud 5 november 2021, 11:37   #6
gertc
Europees Commissaris

Standaard

De absolute cijfers staan toch in je eigen link? Weliswaar voor het jaar 2014, dus al wel een tijdje geleden. Maar zonder dagopnames staat daar :
  • chirurgisch klassiek in AZ:339.524
  • medisch klassiek in AZ: 608.637
  • chirurgisch klassiek in UZ:57.588
  • medisch klassiek in UZ: 102.348
Totaal dus 1108097, ofwel een gemiddelde van zo'n 3000 per dag.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 11:40   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Zo'n lockdown werkt waarschijnlijk wel beter dan een gemiddelde staking wat dat betreft.
Vandaar: Henri1 heeft een efficientere modus van aktie gevonden
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 11:50   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Zitten wappies en criticasters nu echt te wachten tot de verpleegkundigen massaal zich in ziekteverlof gaan bevinden omdat ze het niet meer aankunnen?

We horen nu al langere tijd en zeer regelmatig vanwege artsen en verpleegsters in het nieuws dat ze op hun tandvlees zitten.
Je kan ze op hun woord geloven; je kan 'eisen' dat de media dan afkomen met cijfers van uitval, ziektemelding enz.

Maar de dag dat het verzorgingssysteem echt zou crashen, dan gaan er veel bleiten.

En dat zal dan wel degelijk deels de schuld zijn van de Geldverbrander, die een andere agenda hanteert dan pure bezorgdheid voor de volksgezondheid.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 11:53   #9
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er reden is om bang te zijn voor wat we deze winter gaan zien:
  • Veel verpleegkundigen die uitvallen door burnout of een andere job zoeken
  • Veel uitgestelde zorg die daardoor complexer is geworden
  • Verzwakt immuunsysteem bij veel mensen, zodat anders vrij onschuldige virussen nu veel ernstiger gevolgen hebben
  • Het feit dat er elke winter, ook voor corona, al een capaciteitstekort was
Oud 5 november 2021, 11:54   #10
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zitten wappies en criticasters nu echt te wachten tot de verpleegkundigen massaal zich in ziekteverlof gaan bevinden omdat ze het niet meer aankunnen?
Dat is wel vanwege de maatregelen, zorg-regels en lockdowns, niet vanwege corona.

Lockdouwns zijn de oorzaak, vlug, laten we in lockdown gaan om het op te lossen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 11:54   #11
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De absolute cijfers staan toch in je eigen link? Weliswaar voor het jaar 2014, dus al wel een tijdje geleden. Maar zonder dagopnames staat daar :
  • chirurgisch klassiek in AZ:339.524
  • medisch klassiek in AZ: 608.637
  • chirurgisch klassiek in UZ:57.588
  • medisch klassiek in UZ: 102.348
Totaal dus 1108097, ofwel een gemiddelde van zo'n 3000 per dag.
Dan zijn de cijfers die wij zien enkel opnames waarbij covid is vastgesteld. En niet het totaal aantal dagopnames want 117 lijkt me dan toch niet te kloppen.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 11:57   #12
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, dat zijn nu net de mensen die vorig jaar al vroegen om een verstandig beleid te voeren. Investeren in de zorg, en inzetten op een gezondere levensstijl.
Jij daarentegen hebt altijd de maatregelen verdedigd die voorspelbaar dit gevolg zouden hebben.
Oud 5 november 2021, 11:59   #13
jad°relen°ir
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dat is wel vanwege de maatregelen, zorg-regels en lockdowns, niet vanwege corona.

Lockdouwns zijn de oorzaak, vlug, laten we in lockdown gaan om het op te lossen.
Maar dat is dan ook de oplossing als we deze winter geen problemen willen eh.. we locken alles down en stellen de problemen uit tot de lente..

#savethewinter

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 5 november 2021 om 12:00.
Oud 5 november 2021, 11:59   #14
jad°relen°ir
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Nee, dat zijn nu net de mensen die vorig jaar al vroegen om een verstandig beleid te voeren. Investeren in de zorg, en inzetten op een gezondere levensstijl.
Jij daarentegen hebt altijd de maatregelen verdedigd die voorspelbaar dit gevolg zouden hebben.
Oud 5 november 2021, 12:09   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik weet waar ze bang voor zijn.
1 januari vervallen alle pcr testen.
En dus ook cijfertjes.
Oud 5 november 2021, 12:22   #16
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Ik ben ook doodsbang. Van Vandenbroucke.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 12:25   #17
proxy2222
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Ik ben ook doodsbang. Van Vandenbroucke.
Tijd om deze man af te zetten. Hij is zelfs niet verkozen - zelfde voor Annelies Verlinden. Maar deze mensen gaan wel zeggen wat we wel en niet mogen doen in ons privé leven.
proxy2222 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 12:33   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

We horen nu al langere tijd en zeer regelmatig vanwege artsen en verpleegsters in het nieuws dat ze op hun tandvlees zitten.
Je kan ze op hun woord geloven; je kan 'eisen' dat de media dan afkomen met cijfers van uitval, ziektemelding enz.

Maar de dag dat het verzorgingssysteem echt zou crashen, dan gaan er veel bleiten.

En dat zal dan wel degelijk deels de schuld zijn van de Geldverbrander, die een andere agenda hanteert dan pure bezorgdheid voor de volksgezondheid.
Politiekers met kloten aan hun lijf hadden de vaccinaties verplicht.
Met een omweg (coronapas) doen ze het nu ook, alleen de gevaccineerden zijn de dupe.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 12:36   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn ziekenhuizen die geen extra IC bedden vrijmaken voor niet-gevaccineerden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 13:06   #20
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Er zijn ziekenhuizen die geen extra IC bedden vrijmaken voor niet-gevaccineerden.
Correctie, UZ Gent houdt geen IC bedden vrij voor covid-patiënten. En dat zijn voor 70-80% mensen die wél gevaccineerd zijn.
Ik heb trouwens nog altijd niet gevonden wie de idioot is die ooit die regel heeft bedacht. Bedden vrijhouden voor één bepaalde ziekte? Wiskundig aantoonbaar leidt dat tot méér tekorten, zowel voor de covid-patiënten als voor de anderen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be