Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2021, 18:19   #1
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard Surizwarten willen zelf nog slaafjes zijn ok

ONderwerp:
Surizwarten willen zelf nog slaafjes zijn ok

Stelling:

1) Alleen geestelijke en intellectuele ontwikkeling kan een surizwartje bevrijden uit de slavernij waar zij zelf voor kiezen nu.

2) Slavernij is feitelijk toch positieVe symbiose van hogere en lagere mensapen, zonder een echte bloedige genocide, dus een WIN/ WIN toestand. Ook mieren hebben slaven.

3) In Afrika was slavernij van lagere zwakkere neger stammen heel normaal al sedert de prehistorie. Ook in Zwart India was dit normaal denk ik en in china ook.

4) Ik ben zelf gekleurd, INdiase Sarnami en eerlijk gezegd is die onderlinge discriminatie van alle surinaamse etnische groepen toch het allergrootste probleem nu, heb het zelf ondervonden. Dus zij moeten hun huidige ellende bij zichzelf zoeken denk ik, Blame it on the (superior) White Man is een te goedkoop excuus en gewoon eigen luiheid of helaas een te laag IQ.

5) Wat die suri president Zegt is toch onzin denk ik, hij is kleinzielig bezig nu.

--------------------------------------------------

https://www.nu.nl/buitenland/6161617...l_talk_wrapper

Surinaamse president oneens met goedpraten slavernij via 'Afrika-argument'
10 oktober 2021 18:22 Laatste update: 27 minuten geleden
70 NUjij-reacties
Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email

De Surinaamse president Chan Santokhi keurt het af dat kolonisten slavernij rechtvaardigden door te zeggen dat dit ook in Afrika gebeurde. Slavernij zou bovendien nog steeds in het land doorwerken via raciale ongelijkheid.
Volg dit onderwerp
Volgen
Ontvang meldingen bij belangrijk nieuws over koloniale geschiedenis

Santokhi maakte zijn opmerkingen in een toespraak tijdens de Dag van de Marrons, die is gepubliceerd door verschillende Surinaamse media. 10 oktober staat in Suriname in het teken van volken die ontstonden uit ontsnapte tot slaaf gemaakte mensen in Suriname.

Op 10 oktober 1760 sloten het toenmalige Nederlandse koloniale bestuur en het Ndyuka-volk van de Marrons in Suriname een vredesverdrag. In dit vredesverdrag werden de vrijheid en zelfstandigheid van de Marrongroep erkend. Suriname viert sinds 1974 de Dag der Marrons.

"Slavernij op de plantages was een gruwel voor onze voorouders", aldus Santokhi in zijn toespraak. "Ondanks de pogingen van de kolonisten om het tegendeel te beweren en de slavernij te rechtvaardigen op grond van het feit dat het in Afrika werd beoefend. Dat maakte deel uit van hun poging om de slaven te domineren en te onderwerpen en hun plan aan het leven van de slaven op te leggen."

De Nederlandse historicus Piet Emmer is onder meer omstreden omdat hij aanvoert dat tot slaaf gemaakte mensen het tijdens het koloniale geschiedenis van Nederland relatief goed hadden. "Je moet je ook realiseren dat ze ook niet vrij waren geweest als ze in Afrika waren gebleven", zei de gepensioneerde hoogleraar van de Universiteit Leiden in juni bij NPO Radio1. "Ze waren al tot slaaf gemaakt."
Keti Koti
Zie ook: Waarom zou de Staat excuses moeten aanbieden voor slavernij?
Slavernij zou geleid hebben tot ongelijkheid in Suriname

Slavernij heeft volgens Santokhi geleid tot raciale ongelijkheid en onrechtvaardigheid in Suriname. "Na bijna tweehonderd jaar gedeelde geschiedenis kunnen wij elkaar niet in een etnisch hokje laten stoppen", aldus de Surinaamse president.

Santokhi beloofde met zijn regering de gemeenschappelijke strijd tegen elke vorm van slavernij voort te zetten. Volgens de Surinaamse president worstelt de wereld met nieuwe vormen van slavernij, waaronder mensenhandel, dwangarbeid en kinderarbeid.

Hij ziet het ook als zijn taak om de inwoners van Suriname dichter bij elkaar te brengen. "Surinamer zijn betekent dat wij allen die hier wonen, ongeacht etniciteit, het multiculturele product zijn van dit prachtig land."

Santokhi belooft het land op dat vlak "op het juiste spoor" te brengen.
Keti Koti
Zie ook: 1873, het jaar waarin de slaven van Suriname pas écht bevrijd waren
Door: NU.nl Beeld: ANP
Lees 70 reacties
Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email
Lees meer over:
Suriname
Slavernij
Buitenland
Koloniale geschiedenis

--------- reacties

15 minuten geleden
Ten eerste, het slavernij verleden is niet iets om trots op te zijn. Niet exclusief voor Nederland, maar gewoon voor iedereen die daar iets in heeft betekend. Maar, dat is natuurlijk wel bekeken vanuit het perspectief van deze huidige tijd. Dus daarom goed om daar open over te zijn en met elkaar van die openheid te leren en dat nooit meer te laten gebeuren.

Gelukkig is slavernij in deze huidige tijden (in de ontwikkelde landen) verboden. Ondanks dat komt het zelfs nu voor. Dus dat moet gewoon bij de wortel worden aangepakt en voorkomen!

Maar nu een laatste argumentatie. Als je doet wat je gisteren deed, dan zal je morgen nooit meer krijgen wat je gisteren had. Dus met andere woorden blijf niet in het verleden hangen, recht de rug en schouders, en ga vooruit een mooie toekomst tegemoet. Dus alsjeblieft, wie het ook betreft, kom uit de slachtofferrol en pak de kansen die het leven je wel bied. Want iedereen, ja iedereen, krijgt kansen. Maar niet iedereen pakt die met beide handen aan...
Student Informatica
20 minuten geleden
Het is ook geen argument om slavernij goed te praten, slavernij valt niet goed te praten. Punt. Het is echter wel een valide tegenargument wanneer iemand impliceert dat slavernij een construct is van blanke mensen. Waarom is dat een valide argument in dat geval? Nou omdat het klopt. Wanneer je dit argument in de juiste context toepast is het wel fair om er meteen bij te benoemen dat blanke Europeanen slavernij geïndustrialiseerd hebben, en voor dat feit zullen veel Europese landen voor altijd een zwarte pagina in hun geschiedenis boeken hebben. Is dat fair? Ja. Maakt dat slavernij een fenomeen waar ik als blanke Nederlander aan heb bijgedragen? Nee absoluut niet, maar het kan geen kwaad om bewust te zijn van wat er gebeurt is, en te accepteren dat het boek “nederland” ook donkere bladzijdes heeft. Het is niet alleen maar tulpen, molens, kaas en heel veel geld.
Student ICT
15 minuten geleden
Ik vraag me oprecht wie dat niet beseft? Iedereen kent de VOC en WIC toch? Elk land heeft een donkere bladzijde, Nederland dus ook.
Student Informatica
10 minuten geleden
Nederlanders zijn redelijk arrogant in hun zelfbeeld. We zijn ons wel bewust van onze donkere pagina’s als in: wanneer je ons een geschiedt test voorlegt waarvan een van de vragen is “benoem een van de grootste misdaden die de staat Nederland heeft begaan”, dan zal bijna iedere Nederlander in staat zijn slavernij op te schrijven. Echter, wanneer Nederlanders nadenken over wie we zijn en hoe we zijn geworden hoe we zijn geworden hebben we de neiging mentaal over de donkere pagina’s heen te schilderen. Een klein voorbeeld hiervan is dat we de periode waarin slavernij hoogtij vierde in Nederland aanduiden als de gouden eeuw, en er door autochtonen Nederlanders overwegend positief terug word gekeken op deze periode. Ook hebben we de neiging hedendaagse problemen te bagataliseren door te focussen op de rankings en lijstjes waarin Nederland het goed doet.

Dit zijn overigens niet per ze mijn woorden, maar die van mijn Roemeense vriendin die ik ooit vroeg: hoe kijk jij naar Nederlanders.
26 minuten geleden
Je kan de waarheid wel afkeuren maar bewijst wel dat het niet een Nederlands uitvinding/oorsprong is. maar van alle tijd en vele continenten.
Leerkracht
35 minuten geleden
(Gewijzigd)
Er zijn nog wel wat argumenten. Bijvoorbeeld dat de fabrieksarbeiders in Nederland of Engeland aan het begin van de industriele revolutie en ook nog wat later (dus dezelfde tijd waarin de slavernij bestond) er sociaal economisch nauwelijks beter aan toe waren dan de slaven. Ik hoor daar echter weinig meer over. De nakomelingen van die arbeiders hebben dat verleden al lang afgeschud.
33 minuten geleden
Omdat er een groot verschil zit tussen in ieder geval wat verdienen, je eigen woning hebben en vrij te zijn, tov iemands bezit te zijn en geen cent te verdienen, verplicht bij een meester te wonen en zo nog meer zaken.
Leerkracht
30 minuten geleden
(Gewijzigd)
Arbeiders rond 1800 hadden echt geen keus om iets andrs te gaan doen. Stonden bloot aan absolute willekeur want er was geen arbeidsrecht of iets dergelijks. En woonden vaak in ellendige woonruimtes die door de fabriek ter beschikking werden gesteld, hadden maar net voldoende inkomsten om slecht eten en kleding te kopen, werkten tot 16 uur per dag en werden dientengevolge niet oud. Ik zou best met een plantagearbeider willen ruilen onder die omstandigheden. En zeker met een huisslaaf.
24 minuten geleden
Dat is makkelijk praten, u zit niet in die situatie. Bovendien hadden die arbeiders wel nog vrijheid, waardoor ze in vrije tijd konden doen wat ze wilden, ook al zou dat misschien niet veel zijn. Makkelijk om te zeggen dat het fijner is om totaal geen vrijheid te hebben om op enig moment te doen wat je wilt en in feite gevangenen bent en precies moet doen wat je verteld wordt (24 uur per dag, zeven dagen per week).
8 minuten geleden
Rond 1800 kende Nederland nauwelijks fabrieken. Dit begon in Engeland en betekende hogere welvaart uiteindelijk voor iedereen. Je ziet dat aan de enorme bevolkingsgroei vanaf die tijd. Minder honger en betere voorzieningen maar naar onze maatstaven nog lang bitter arm.
9 minuten geleden
(Gewijzigd)
De sterke bevolkingsgroei in west europa vanaf 1800 is vooral veroorzaakt door de introductie van nieuwe voedsel gewassen zoals met name de aardappel. En meer import uit Amerika van granen die daar heel veel beter groeien dan in grote delen van west europa. (nog steeds) Want al die mensen - rijk of arm - moesten ook eten. En dat was vaak een groot probleem. Een natuur ramp met misoogst met een aanvoer probleem can amerikaans graan leverde de franse revolutie op bijvoorbeeld.
Logistiek manager
23 minuten geleden
Joow, heb je wel eens verdiept in die tijd? Je werkte als kind waar je ouders werkten, je woonde in een huis van de fabriek, je kocht eten in de winkel van de fabriek. Werd je ontslagen, hadden fabriekseigenaren afgesproken dat je niet in een andere fabriek aan het werk mocht. Dus je moest vertrekken uit de streek waar mogelijk je familie woont en hopen dat je ergens anders aan de bak kon.
Het leven bestond uit een 6 daagse werkweek en je verdiende net genoeg om niet dood tegaan, maar te weinig om van te kunnen leven.
14 minuten geleden
Ik heb me daar genoeg in verdiept, maak je geen zorgen. En we vergelijken hier niet arbeiders van nu met vroeger maar het zijn van een slaaf tov arbeider. En zoals ik aangaf is het hebben van vrijheid echt van grote invloed op kwaliteit van leven. Het doet er in dit verhaal niet toe dat arbeiders van nu het vele malen beter hebben dan de arbeiders van toen.
12 minuten geleden
Waarom gaven arbeiders van toen zich niet vrijwillig als slaaf op, als het zijn van arbeider zo veel zwaarder en een minder fijn leven zou zijn? Sommigen doen hier net of het een privilege was om slaaf te zijn.
17 minuten geleden
E, werden deze mensen ook met zwepen geslagen? Of ergens anoniem begraven? Of ergens gefolterd en opgehangen? Werden hun babies ook tegen bomen aangeslagen? Waren ze ook uit hun oorspronkelijke land geplukt en moesten ze 7 dagen in de week aan het werk om geen cent te verdienen? Moesten ze op een gegeven moment ook achter in de bus gaan zitten of een aparte ingang nemen?
Student Informatica
9 minuten geleden
Omdat een fabrieksarbeider weinig verdient, maar geen persoonlijk eigendom van iemand is. Je bent nogsteeds een mens, zwaar onderbetaald en uitgebuit, maar een mens. Afrikaanse slaven werden gedegradeerd tot object. Nog erger, een vervangbaar object. Het is maar mijn bescheiden mening, maar daar zit een immens groot verschil tussen.
5 minuten geleden
Inderdaad. En daarbij opgeteld dat ze ook uit een ander continent gehaald werden (soms zonder familie of vrienden aldaar). Stel je dat eens voor, je wordt hier in NL opgepakt en naar Afrika getransporteerd om daar zonder enige vrijheid of inkomen daar te moeten doen wat een meester zegt.
38 minuten geleden
(Gewijzigd)
Ik geloof niet dat wij medeverantwoordelijk zijn voor het opzetten van slavernij, dat gebeurde echt in Afrika. We zijn wel verantwoordelijk voor het in stand houden ervan, het handelen erin en alle nadelige gevolgen waartoe dat heeft geleid tot de dag van vandaag. Daar mogen best wel eens excuses voor komen!
37 minuten geleden
Ik ben nergens verantwoordelijk voor. Dus niet praten over 'we'.

https://www.nu.nl/buitenland/6161617...l_talk_wrapper

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be