Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2021, 00:02   #1
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard woke-debat Rectoren reageren: ‘Zelfcensuur mogen we nooit normaal vinden’

Citaat:
woke-debat
Rectoren reageren: ‘Zelfcensuur mogen we nooit normaal vinden’

Gisteren

Rectoren reageren: ‘Zelfcensuur mogen we nooit normaal vinden’

In een interview in deze krant waarschuwde Luc Sels, rector van de KULeuven, voor polarisatie die academische vrijheid in de weg staat. Onder meer extreme fracties van woke zijn volgens hem nefast. Andere rectoren reageren. ‘Toen ik het interview las, knikte ik instemmend.’

Herman Van Goethem (rector UAntwerpen)

Kunt u zich vinden in wat Sels zegt?

‘Ik kan mijn collega-rector uit Leuven inderdaad volgen. Toen ik het interview las, knikte ik instemmend. Sels haalt niet alleen ...
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210927_95780623

Jammer genoeg achter een betaalmuur.

Wie kan er aan het hele artikel?

Ik knik ook instemmend!
EINDELIJK worden er rectoren zélf woke!
Het is de hoogste tijd!
Oud 28 september 2021, 06:08   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hebbes!

Citaat:
Rector haalt uit naar extreme cancel culture: “Ofwel ben je toonbeeld van ‘blanke zwakheid’ ofwel ben je woke”
Geluid aan
Spannend derde seizoen van ‘Undercover’ krijgt startdatum
Vrouw valt van balkon tijdens vrijpartij
Koen Crucke opgeschrikt door krachtige aardbeving op Griekse vakantie-eiland Kreta: “Toch wel bang voor nieuwe, zware beving”
Gert Verhulst doet vervelende ontdekking in Saint-Tropez: “Dat is niet waar he, vriend”
Twee wagens branden uit in garage, bewoners in shock naar ziekenhuis: “Het had slechter kunnen aflopen”
De Croo roept tijdens VN-vergadering op om in actie te schieten voor het klimaat: “Ons land was in shock na overstromingen”
Verschillende personen gearresteerd in onderzoek naar dood van 15-jarige jongen in Oostkamp
Meldingen schoten bij het huis van verloofde Gabby Petito blijken vals alarm: momenteel geen bewijs
Vader van Gabby Petito spreekt op druk bijgewoonde herdenkingsdienst:
Bij de start van het academiejaar waarschuwt de rector van de KU Leuven, Luc Sels, voor het verlammende effect dat polarisering, de uitwassen van de cancel culture en de woke-beweging kunnen hebben in de Vlaamse wetenschappelijke wereld.

“Ik ben de eerste om me in te schrijven in het debat rond wokeness, zolang woke staat voor awake, voor meer bewustzijn”, zegt KU Leuven-rector Luc Sels. “De beweging heeft rugwind gegeven aan thema’s die al op de kaart stonden, maar die meer aandacht verdienden: racisme, uitsluiting, discriminatie, dekolonisatie. Maar het heeft een activistische, militante kant gekregen waar ik me heel erg ongemakkelijk bij voel. Voor extreme fracties ben je woke óf ben je een toonbeeld van “blanke zwakheid” of “kolonialistische rationaliteit”. Dat is problematisch, want dan is er géén debat meer mogelijk. En dat is niet het beeld dat ik heb van een universiteit.”

Tijdens de openingszitting van het Leuvense academiejaar, maandag, zal Sels daarom wijzen op de toenemende polarisering en de uitwassen van de cancel culture die de academische vrijheid en vrijheid van meningsuiting bedreigen.

Fysieke bedreigingen
“Er is een heel terechte verwachting in de maatschappij dat kritische wetenschappers zich mengen in het maatschappelijke debat. Maar dat moet je wel op een min of meer veilige manier kunnen doen. Daar is de balans zoek. De stellingenoorlog die je ziet als wetenschappers een standpunt innemen, onder meer in woke thema’s, duwen ons terug de ivoren toren in. Wetenschappers durven soms de deur naar de samenleving niet meer door te gaan.”

Sels merkt hoe er steeds meer vragen komen van mensen met de eis professoren te muilkorven of zelfs te ontslaan. Er is ook sprake van fysieke bedreigingen. “Het aantal Vlaamse wetenschappers dat vorig jaar politiebescherming nodig had, kan ik letterlijk niet meer op één hand tellen”, zegt Sels. De polarisering rond maatschappelijke thema’s, aangevuurd door sociale media, is de academische wereld binnengeslopen, waarschuwt de rector, wat verklaart waarom hij zich nu opnieuw in het debat rond de academische vrijheid en de woke-beweging mengt.

De rector heeft aan vijftien academici gevraagd om zich over de thema’s te buigen, en die groep zal nog toenemen.

De juiste huidskleur
“In sommige Angelsaksische universiteiten is er een ongezonde druk naar ideologische conformiteit. Dat ondermijnt de missie van een universiteit. Ik maak me ook veel zorgen om wat Marieke Lucas Rijneveld is overkomen (de Nederlandse schrijfster zag af van de vertaling van het werk van de zwarte Amerikaanse Amanda Gorman, omdat er kritiek kwam dat ze zelf niet zwart is, red.). Ik huiver van de evolutie dat je de juiste levenservaring – in deze ook de juiste huidskleur – moet hebben om je te mogen mengen. Dat staat ook haaks op de positie van de wetenschapper, die een zekere afstand neemt en tot conclusies kan komen die dwars staan op de eigen voorkeur.”

De steun voor de woke culture én de tegenbeweging dreigen allebei even intolerant te worden, merkt Sels. Er moet daarom nog meer aandacht gaan naar ‘leren debatteren’. “Wetenschappelijk pluralisme zorgt ervoor dat studenten niet zwart-wit denken. Wij leiden de genuanceerden van de toekomst op.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...s0B3hEiQ%3D%3D

Dit zit er al een hele tijd aan te komen.

De gesubsidieerde media barsten trouwens al jaren van de zelfcensuur. Met dank aan de "aanbevelingen" voor de media over allochtonen. Iedereen weet wie er bedoeld wordt als een bericht gaat over "jongeren" of "een verwarde man". Daardoor voelen jonge criminelen zich onaantastbaar. Met alle gevolgen van dien. Het woke gedoe is een volgende, even voorspelbare stap richting een gewelddadige toekomst.
Oud 28 september 2021, 06:36   #3
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard mogen ze hun mening ventileren. Ze moeten echter ook de mening van anderen respecteren en niet hun eigen mening opdringen.
Oud 28 september 2021, 08:40   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Uiteraard mogen ze hun mening ventileren. Ze moeten echter ook de mening van anderen respecteren en niet hun eigen mening opdringen.
De bevolking is allaaaang opgescheept, gedomineerd en geïndoctrineerd met de meningen van het regime en haar medeplichtigen.

Het wordt tijd dat de rectors die daar het gevaar van onderkennen eindelijk hun bek opendoen en weerwerk bieden.
Het is begrijpelijk dat die bang zijn voor de gevolgen. Het regime heeft tijd zat gehad om een half land vol slaafse aanhangers te kweken.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be