Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2021, 11:45   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Een Anneliesjes-flater in het KB? Politie mag coronapas niet controleren

De ober en de cafébaas moeten het controleren.
De flikken mogen het niet controleren.

Amai ...

titel: Politie mag coronapas niet controleren
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...etter-RNBOCHKN

Citaat:
02/12/21 om 04:17
Bijgewerkt om 04:17

De politie mag geen Covid Safe Ticket meer scannen op restaurant of elders. Dat staat in een omzendbrief voor politiediensten en parketten van het College van procureurs-Generaal, schrijven Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg. In Brussel moeten zo wellicht tientallen pv's de vuilnisbak in. 'Als de overtreding enkel is vastgesteld door een scan, zullen de pv's inderdaad geseponeerd worden', klinkt het op het parket in Brussel.

Politie mag coronapas niet controleren

Eén en ander is het gevolg van het feit dat in het Koninklijk Besluit over de coronamaatregelen van 14 juli de politie niet weerhouden is als 'scancontroleur'. Het scannen van een CST-ticket is enkel een taak van uitbaters van onder meer horecazaken, culturele huizen, musea, en ook van gezondheidsinspecteurs, maar die laatsten zijn niet met veel. Daarom was gezegd dat ook agenten zouden bijspringen.

Maar dat mag dus niet. ;We kunnen dus niet langer vaststellen of een restaurantbezoeker een verlopen of vervalst Covid Safe Ticket heeft;, zeggen Brusselse politiebronnen aan Het Nieuwsblad. 'Er waren al heel wat pv's opgesteld na een scancontrole waarbij het CST van mensen rood oplichtte, bijvoorbeeld na een positieve test. Tientallen pv's kunnen zo de vuilnisbak in, alleen al in deze zone.'

Procureur Ine Van Wymersch van het parket Halle-Vilvoorde spreekt tegen dat hiermee alle CST-controles stante pede wegvallen: 'Het klopt dat agenten niet opgenomen zijn in het lijstje van "scancontroleurs". Maar politiemensen mogen wel nog steeds restaurants of andere zaken binnenstappen en toekijken of de uitbater wel de scans doet bij het cliënteel. Ze kunnen ook aan het cliënteel vragen of ze wel een CST bij zich hebben dat overeenstemt met de naam op hun identiteitskaart.'

Viroloog Marc Van Ranst uit zijn ?*bezorgdheid aan Het Nieuwsblad. 'Met het grootste respect voor de rechterlijke macht, maar dit is een uitholling van een systeem dat al niet waterdicht was.'
0

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2021, 11:47   #2
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Heel dat corona-pass gedoe is één griote flater.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2021, 11:48   #3
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Heel dat corona-pass gedoe is één griote flater.
Heel dat corona-maatregelen gedoe is één grote flater.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2021, 12:35   #4
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

dure bezigheidstherapie
Oud 2 december 2021, 12:57   #5
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De ober en de cafébaas moeten het controleren.
De flikken mogen het niet controleren.

Amai ...

titel: Politie mag coronapas niet controleren
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...etter-RNBOCHKN

0
Ja en dan ? Een flik mag toch ook uw medisch dossier niet controleren ? Die klakkemannen hou je best in het gareel.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 december 2021 om 12:58.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2021, 13:01   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je zou denken dat na de zoveelste fuck up op rij de minister / cabinet in kwestie toch wat gecontroleerd zou worden door een partijlid/opa figuur of wat dan ook, Maar niet in den belziek, daar ben je best zo lomp en gestoord mogelijk. Zolang je stemmetjes vangt is het ok.

Mocht ik nu een maatwerkbedrijf vragen om onze politici te vervangen, dan zouden die gasten dat mits goed geschreven instructies, beter doen dan de sukkels die nu in het pluche zitten.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2021, 13:18   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Hoe is dat toch mogelijk. De politie mag dus wel toezien of de uitbater de controle uitvoert. Ja zeg, sta daar maar eens in je blauw pakje in het midden van het restaurant of café.
We maken ons belachelijk.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2021, 13:22   #8
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Hoe is dat toch mogelijk. De politie mag dus wel toezien of de uitbater de controle uitvoert. Ja zeg, sta daar maar eens in je blauw pakje in het midden van het restaurant of café.
We maken ons belachelijk.
De uitbater kan beroep doen op de politie als iemand zonder pass niet buiten wil blijven.
De politie controleert toch ook niet of u al dan niet een ticket heeft voor de cinema. De uitbater kan wel beroep doen op de politie als je de cinema binnengaat zonder ticket .Met uw ticket uw abonnement of lidkaart op zich heeft politie geen zaken.
Ik vind dat normale gang van zaken.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 december 2021 om 13:23.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2021, 21:43   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja en dan ? Een flik mag toch ook uw medisch dossier niet controleren ? Die klakkemannen hou je best in het gareel.
Ik acht cafébazen doorgaans hoog,
maar dat zij wel "mijn medisch dossier, als je dat bedoelt met die qr-code" mag checken, en even later, ten controle van die café-baas een flik niet, dan frons ik mijn wenkbrauwen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 2 december 2021, 21:47   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De uitbater kan beroep doen op de politie als iemand zonder pass niet buiten wil blijven.
De politie controleert toch ook niet of u al dan niet een ticket heeft voor de cinema. De uitbater kan wel beroep doen op de politie als je de cinema binnengaat zonder ticket .Met uw ticket uw abonnement of lidkaart op zich heeft politie geen zaken.
Een kaartje voor de cinema is privaat recht. Je hebt een bewijs daarmee van een overeenkomst.
Daar heeft de politie niets mee te maken.
Hoogstens wel als er verstoring van de openbare orde is.

Maar die qr-code in een café, dat is iets waar zware straffen mee gemoeid zijn.

Afijn, ik hoop dat de vraag gesteld zal worden aan Anneliesje:
was die beslissing bewust zo genomen, of betreft het een vergetelheid om die niet te melden in het KB.

Oud 2 december 2021, 21:47   #11
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik acht cafébazen doorgaans hoog,
maar dat zij wel "mijn medisch dossier, als je dat bedoelt met die qr-code" mag checken, en even later, ten controle van die café-baas een flik niet, dan frons ik mijn wenkbrauwen.
Nu nog maar?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2021, 22:14   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De politie zal weldegelijk moeten verifiëren of de beschuldiging van de uitbater terecht is.

Het probleem is hier gewoon dat de politie niet vermeld staat in de lijst van bevoegden zoals bijgevoegd bij het KB.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be