Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 december 2021, 11:30   #1
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard Eindelijk een constructeur doe het doorheeft.

Als technisch toch wel vrij ervaren mens vond ik van meet af dat die hele hype rond die E-wagens bedoeld is voor mensen die niet
inzien dat het verhaal nog uit veel te veel losse eindjes bestaat.

Na de Renault Twizy is er nu ook Citroën die de plaats van de E-wagen in onze maatschappij heeft gesnapt en wel als een
extra vervoermiddel dat zal gebruikt worden als de rit (zelfs zonder rijbewijs) het toelaat.

Nu weet iedereen dat het E-verhaal voor de particulier enkel klopt als de drie fundamentele elementen kunnen worden
samengevoegd:zonnepanelen, thuisbatterij en E-wagentje.

Volgens mij is het nu het moment om eens na te gaan hoe groot die drie elementen moeten zijn om het verhaal te doen kloppen
en wat de totale investering gaat zijn.

Energie uit zonnepanelen voor die 75 km, de voorlopige opslag van die energie gedurende de beschikbare zon uren en het E-wagentje zelf. (7290€).

__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 23 december 2021 om 11:31.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 12:01   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
Standaard

Rijbewijs AM en max 45 kmh? Dus een electrisch brommobiel.

https://www.citroen.be/nl/over-citro...e-concept.html

- - - -

Met rijbewijs B, de meest verkochte EV in China komt nu ook naar Europa:

Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...pper-in-china/

WULING MINI EV ABSOLUTE VERKOOPTOPPER IN CHINA
Citaat:
https://gmauthority.com/blog/2021/07...eze-nikrob-ev/

Wuling MINI EV Introduced In Europe As FreZe Nikrob

The FreZe Nikrob EV is actually a Wuling Hong Guang MINI EV rebranded by Lithuanian armored 4×4 manufacturer Dartz, which has partnered with SAIC-GM-Wuling to build and market the electric vehicle in Europe while reviving the oldest car brand in Russia, FreZe. As such, the Nikrob EV was adapted to European Union regulations in order to be sold in the region’s countries.
https://www.youtube.com/watch?v=R5gBi5aIXpA

Wikipedia in alle beschikbare talen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wuling_Hongguang_Mini_EV

Of een oude post van 22 november 2020:
https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=3583

Het is een vierzitter bij 2,92 meter lengte.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 december 2021 om 12:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 14:03   #3
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Rijbewijs AM en max 45 kmh? Dus een electrisch brommobiel.
Perfect voor wat een E-voertuig bedoeld is.
Zuinig, goedkoop, voor iedereen toegankelijk en genoeg rijbereik om de dagelijkse ritjes aan te pakken.

Ik vraag me ook af of ze de brommobiel en de gewone wagen niet een beetje beter op elkaar kunnen afstemmen. Doe bij de snelheid van
de brommobiel 12,5 km/uur bij en haal de snelheid van de gewone wagen met 12,5 km/uur naar beneden en beiden rijden mooi aan dezelfde
snelheid op onze Vlaamse wegen.
Het verschil in rijbewijs B of niet slaat in dat geval nog enkel op autosnelweggebruik en gewicht van de wagen. Is ook mooi mee genomen.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 23 december 2021 om 14:03.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 14:07   #4
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Met rijbewijs B, de meest verkochte EV in China komt nu ook naar Europa
Prachtig. Men lijkt eindelijk te beseffen wat er voor de E-markt nodig is.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 14:23   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
Standaard echte personenauto, geen vierwieler met e-motor deze keer.

Een echte electrische personenwagen van Citroen, de e-C4 in de 1000 km test van Bjorn Nyland:

Citaat:
https://insideevs.com/news/524854/ci...0km-challenge/

Citroën e-C4 Positively Surprises In Bjørn's 1,000 Km Challenge

Thanks to good charging characteristics and efficiency, it keeps up with models with bigger battery packs.
Citroen AMI = brommobiel of wettelijke benaming:

Citaat:
2.20. "Vierwieler met motor", elk vierwielig motorvoertuig, andere dan die welke als bromfietsen worden beschouwd, met een lege massa van ten hoogste 450 kg of 600 kg voor voertuigen gebruikt voor het goederenvervoer en met een netto-maximumvermogen van de motor van ten hoogste 15 kW. Voor de elektrische voertuigen geldt die massa zonder de batterijen.

https://wegcode.be/wetteksten/sectie...074/2142-bijl8
Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen. [BS 15.11.1974]

Categorie Naam van de categorie Gemeenschappelijke indelingscriteria

° L6e Lichte vierwieler
(4) vier wielen en aangedreven door een aandrijving als vermeld in artikel 4, lid 3, en
(5) door de constructie bepaalde maximumsnelheid van het voertuig ? 45 km/h, en
(6) massa in rijklare toestand ? 425 kg, en
(7) cilinderinhoud ? 50 cm3 als een PI-motor of cilinderinhoud ? 500 cm3 als een CI-motor deel uitmaakt van de aandrijvingsconfiguratie van het voertuig, en
(8) uitgerust met maximaal twee zitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats, en

° L7e Zware vierwieler
(4) vier wielen en aangedreven door een aandrijving als vermeld in artikel 4, lid 3, en
(5) massa in rijklare toestand:
(a) </= 450 kg voor personenvervoer;
(b) </= 600 kg voor goederenvervoer, alsmede
(6) L7e-voertuig dat niet kan worden ingedeeld als een L6e-voertuig, en
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brommobiel

In de Europese regelgeving behoren vierwielige brommobielen tot de categorie L6e: lichte quadri-mobile voor personenvervoer. Een brommobiel heeft twee zitplaatsen, naast elkaar.
Citroen e-C4 = personenwagen (categorie M1)

Citaat:
2.21. "Auto" : elk motorvoertuig, met inbegrip van de trolleybus, dat niet beantwoordt aan de bepalingen van de bromfiets, van de motorfiets, van de drie- en van de vierwieler met motor.

https://wegcode.be/wetteksten/sectie...gcode/100-art2
Citaat:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/115-art1

44. "personenwagen" : elk voertuig van de categorie M1 waarvan de passagiersruimte uitsluitend is ontworpen en gebouwd voor het vervoer van personen en dat, bij gebruik voor het bezoldigde vervoer van personen, ten hoogste acht plaatsen mag bevatten, die van de bestuurder niet meegerekend;
Of nog simpelder als je geen autorijbewijs B nodig hebt is het geen auto:
https://www.autogids.be/autonieuws/n...troen-ami.html

Laatst gewijzigd door Micele : 23 december 2021 om 14:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 14:29   #6
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Citroen AMI = brommobiel of wettelijke benaming
Is dat van belang? Droog, betaalbaar en op een milieuvriendelijke manier van punt A naar punt B is toch het enige wat telt?
Waarom anders die hele promotie rond het gebruik van de E-fiets?
Daar valt onze pensioengerechtigde leeftijdsklasse nog mee omver en droog blijf je evenmin.
Mij lijkt zo'n brommobiel dan een betere keuze. Nog even de maximum toegelaten snelheden op elkaar afstemmen en het wordt een prachtig samenspel.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 14:45   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Prachtig. Men lijkt eindelijk te beseffen wat er voor de E-markt nodig is.
De E-markt op alle openbare wegen zijn vooral autos, bestelwagens en vrachtwagens.

In de stad of strikt bebouwde kom zijn er dan meer (mini-)stadsautootjes te vinden.

Maar E-brommobieltjes denk ik niet dat die succes gaan hebben.
De Renault Twizy bestaat sinds 2012...

Want te duur voor wat ze te bieden hebben, en mogen geen autowegen of autosnelwegen op. En op 70/90 kmh wegen zijn ze dikwijls een rijdende hindernis (45 kmh versie L6e).

Ik denk niet dat de Renault Twizy een succes is of was. Ze hebben zelfs een 80 kmh versie gemaakt (L7e vierwieler), maar of dat veel geholpen heeft?

Mss ergens in Aziatische steden?

Vertaald via de Duitse wikipedia is het maar zeer stilletjes met de verkoop in Europa:
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Renaul...rengp%C3%A4sse
Renault Twizy

Verkoopcijfers en leveringsknelpunten

In het eerste jaar van levering (negen maanden na maart 2012) werden in Duitsland ongeveer 1.800 voertuigen verkocht en geregistreerd. De jaarlijkse productie bedroeg wereldwijd ongeveer 9000 eenheden.[13] Dit veranderde drastisch in het tweede jaar. De verkoop daalde tot 3.300 voertuigen. In Duitsland lag het aantal rond de 800 voertuigen. Waarschijnlijk als reactie op deze verkoopcijfers werd de jaarproductie in de jaren daarna teruggebracht tot 2500 stuks.

In het kader van een beperkte afname van 2000 euro ('elektrische bonus') door Renault tussen 1 januari en 30 april 2016 [14] leidde dit tot een knelpunt in Duitsland met levertijden tot zes maanden.[15] Door een daaropvolgende Europese homologatie aan EU-verordening 168/2013 kon de Twizy sinds medio juni 2016 niet officieel besteld worden; Voertuigen die bij dealers werden afgeleverd of opgeslagen, moesten vóór 31 december 2016 worden geregistreerd, omdat ze anders onder hetzelfde registratieverbod zouden vallen als nieuwe voertuigen.[16] Volgens Renault Duitsland zou deze situatie mogelijk tot mei 2017 moeten voortduren.

Vanaf maart 2017 werden er weer bestellingen aangenomen. Maar slechts een paar weken later werd een nieuwe orderstop aangekondigd, omdat door de vele aanvragen bij dealers de productiecapaciteiten tegen het einde van het jaar waren uitgeput (300 Twizys per maand).

De eerste Twizy volgens EU-verordening 168/2013 werden geleverd vanaf juni 2017. Deze verschillen van de vorige modellen doordat ze een oranje laadkabel hebben (blauwe laadkabel).

Sindsdien fluctueren de verkoopcijfers sterk. Wereldwijd werden er in 2017 slechts 853 voertuigen verkocht, van 2018 tot september slechts 1145. [17] [18]

In Duitsland werden tussen 2012 en 2018 in totaal zo'n 4800 Twizy's goedgekeurd. [19] [20]

Het is niet mogelijk om in de zomer van 2019 een nieuwe bestelling bij Renault-dealers te plaatsen omdat de verplaatsing van de productiefaciliteit van Spanje naar Zuid-Korea heeft geleid tot een langdurige productiestop. Sinds begin februari 2020 accepteert Renault opnieuw bestellingen voor Koreaanse productie. Met levertijden van ca. 4 tot 5 maanden is een model inclusief accu te bestellen.
Citaat:
Mij lijkt zo'n brommobiel dan een betere keuze. Nog even de maximum toegelaten snelheden op elkaar afstemmen en het wordt een prachtig samenspel.
Ieder zijn keuze volgens zijn behoefte.

Maar ik/men weet wel dat brommobielen in de regel ferm duurder zijn dan zeer kleine autos. (vooral wegens de zeer lage productieaantallen)

Indien men een rijbewijs B heeft is dat een no brainer hé.

Men mag gerust googlen op een e-Axiam:

Citaat:
https://www.brommobielcenter.nl/e-ai...SAAEgJ12_D_BwE

De eAixam is verkrijgbaar in vier uitvoeringen:

eCity Pack

De eCity Pack is de basisuitvoering van de elektrische Aixam en biedt alle noodzakelijkheden zonder het overbodige. De eCity Pack kan naast de standaarduitrusting ook worden voorzien van een extra standverwarming, lichtmetalen velgen en enkele andere opties. Deze zijn terug te vinden in de configurator. Deze volledig elektrische Aixam is leverbaar vanaf slechts €15.399,-.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 december 2021 om 14:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be