Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 februari 2022, 21:36   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard China overtroeft zelfs de rest van de wereld in 2021

Cijfers 2021, China vergeleken met andere landen

De inspanningen van China om CO2-uitstoot te verminderen zijn onthutsend in vergelijking met andere landen.

• Zonne-energiecapaciteit: China bouwde in één jaar evenveel bij als Duitsland in zijn hele geschiedenis.

• Alleen al de in 2021 toegevoegde onshore windenergie in China overtreft dag wat het UK, Spanje en Frankrijk in totaal hebben.

• Bovendien overtroefde de 16,9 GW aan offshore-windenergie die werd toegevoegd de capaciteit van de gehele UK van 10 GW.

• China heeft in 2021 meer wind op zee gebouwd dan de rest van de wereld in 5 jaar.

Citaat:
https://energytracker.asia/what-the-...for-the-world/

What the 2021 China Wind Power Boom Means for the World

Comparing China with Other Countries

China’s efforts towards net-zero carbon dioxide emissions are staggering compared to other countries.

• For example, China’s solar capacity spree in 2021 saw it build as much in one year as Germany has over its entire history.

• China’s onshore wind power added in 2021 alone exceeds what the UK, Spain and France have in total.

• Additionally, the 16.9 GW of offshore wind added trumped the UK’s capacity of 10 GW.

• China Built More Offshore Wind in 2021 Than the Rest of the World Managed in 5 Years. Source: IRENA, IEA, NEA and Carbon Brief



According to Muyi Yang, Senior Electricity Policy Analyst at Ember Climate Asia, a think tank, China’s actions signify its commitment to pursuing clean energy. He added that this enormous growth would spill over and present opportunities for Australia, Japan and South Korea to take their offshore wind potential more seriously.

However, when it comes to the share of renewables in total electricity generation, China still lags behind the European Union. But in terms of full capacity, no country can compete with China’s dominance.
Ook betreft de electrificatie van het wegvervoer en openbaar vervoer troeft China de rest van de wereld af. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263560 post 5)

Qua aandeel hernieuwbare electriciteit zal China nu wslk meer dan **28% halen, ondanks stroomtekorten waardoor ze moesten investeren in kolencentrales.

Samengevat:
Citaat:
https://www.abnamro.com/research/nl/...r-naar-energie
april 2021

De Chinese honger naar energie

“China is de grootste als het gaat om groei van de opwek van duurzame energie, kernenergie en kolen”

(....)

“China’s massale investeringen in duurzame energie helpen de technologische ontwikkeling enorm”

Hier in het westen wordt er vaak gekscherend gezegd dat ons Nederlandse, of zelfs Europese, beleid er toch niet veel toe doet en dat de Chinezen eerst maar eens wat aan hun uitstoot moeten doen. Vanuit Westerse optiek is er daarom behoorlijk wat commentaar op het vijfjarenplan. Het zou qua CO2-reductie niet ambitieus genoeg zijn en er wordt nog teveel ingezet op fossiele brandstoffen. Vanuit het Chinese perspectief is het juist erg ambitieus. China streeft naar hoge voorzieningszekerheid met een betaalbare en een zo schoon mogelijke energiemix. En dat in een economie waarin de honger naar energie nauwelijks te stillen lijkt door forse economische groei en hogere levensstandaarden. Energie-efficiëntie zal dan ook hoger op de agenda komen te staan.

Volgens mij zouden we wel iets meer begrip mogen hebben voor de Chinese handelwijze ten aanzien van de energietransitie.

Hun massale investeringen in de duurzame energie helpen bovendien de technologische ontwikkeling enorm. Ook veel internationale bedrijven bouwen daarmee kennis op of worden door concurrentie gedwongen beter hun best te doen om concurrerend te blijven. Hogere efficiëntie en lagere kosten zijn het gevolg. Door hun aanhoudende investeringen in kernenergie zijn ook daar de kosten acceptabel en is het kennisniveau op peil. En tja, dat ze ook naar hun voorzieningszekerheid kijken en tekorten aanvullen met dié energiebron die zij ruimschoots en tegen lage prijzen voorhanden hebben kan ze niet kwalijk worden genomen. Een argument dat vanuit ons land, met onze 99,99% leveringszekerheid van energie, op dit moment nog moeilijk is voor te stellen.
De nog niet definitieve cijfers tem **2021 van China hebben we hier:

https://chinaenergyportal.org/2021-e...s-preliminary/

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2022 om 22:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2022, 07:34   #2
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.559
Standaard

China is erin geslaagd een groot pak van de metalen in de wereld (85%) nodig voor de productie van hernieuwbare energie, elektrische wagens, batterijen, ... aan te slaan. Westerse bedrijven krijgen enkel toegang tot die grondstoffen in ruil voor hun technologische kennis. Onder meer Nissan en Tesla dienden hun technologie aan Chinese bedrijven af te staan in ruil voor de toegang tot lithium. China heeft het westen dmv metalen meer in de tang dan Rusland dmv gas.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2022, 07:40   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En dan niet vergeten dat China alleen 1/5de van de wereldbevolking vertegenwoordigd.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2022, 15:52   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Tesla snelheid van bouwen en vergunnen is plots actueel in Duitsland.

Duitse minister van economie wil "Tesla-snelheid" als voorbeeld om sneller hernieuwbare energieprojecten te bouwen. En zo sneller onafhankelijk te worden van olie en gas (vooral van de Russen).

BDI of Bond van Duitse Industrie zegt hetzelfde, en vraagt dezelfde procedures zoals Tesla kreeg om in goed 2 jaar een reuzefabriek te bouwen in Brandenburg.

Citaat:
https://teslamag.de/news/bdi-unterst...tschland-46404

Deutschland-Umbau: BDI fordert Unterstützung wie für Gigafactory, Minister Tempo wie Tesla

Video via twitter:
https://twitter.com/hashtag/EnergieV...=hashtag_click

Omzetting Duitsland: BDI eist steun als voor de Gigafactory, Minister vraagt Tesla-snelheid (van bouwen)

9 maart 2022

Robert Habeck, minister van economie en energie

Het zag er al serieus uit voor de nieuwe federale regering toen ze eind 2021 begon te werken met ambitieuze doelstellingen voor elektrische auto's en energie, en aangezien de oorlog in Oekraïne heeft bijgedragen aan meer concrete klimaatproblemen, is er een hoge mate van urgentie. Hernieuwbare energiebronnen worden nu gezien als een kwestie van vrijheid en veiligheid en zullen de komende jaren worden versneld en uitgebreid. Maar dit alles, zoals de Tesla-fabriek in Grünheide bij Berlijn, moet worden goedgekeurd. De Bond van Duitse Industrieën (BDI) omschreef de politieke steun hiervoor als voorbeeldig. En federaal minister van Economische Zaken Robert Habeck (zie foto) riep heel Duitsland op om "Tesla-snelheid" te handelen met de conversie.

Tesla als rolmodel voor Duitsland

Afgelopen vrijdag meldde de deelstaatregering van Brandenburg de voltooiing: de goedkeuring van de gigafabriek was voltooid en Tesla was overgedragen, zei het. Er was ook trots het proces in juni 2021 relatief snel te hebben afgerond, ondanks problemen en een nieuwe registratie met veel wijzigingen door Tesla. Het duurde slechts ongeveer twee jaar en drie maanden vanaf de eerste aanvraag eind 2019 tot goedkeuring. Een woordvoerder van de BDI beschreef de politieke steun voor het Tesla-project als voorbeeldig, zo meldt Automobilwoche maandag. Samen met veel personele en technische middelen heeft dit geleid tot een aanzienlijke versnelling van het proces. Duitse industriële bedrijven zouden graag dezelfde ondersteuning willen "voor alle goedkeuringsprocessen in alle deelstaten", aldus de woordvoerder.

In principe zou ze die moeten krijgen, zei bondsminister van Economische Zaken Habeck dinsdag na een ontmoeting met ministers van de deelstaten. De diversificatie van de Duitse energievoorziening is al in gang gezet, verklaarde Habeck in een persconferentie, maar moet ook worden verwerkt. En de federale en deelstaatregeringen zijn het er volledig over eens dat “de aanleg van hoogspanningsleidingen, terminals voor vloeibaar aardgas en hernieuwbare energiebronnen nu met Tesla-snelheid moet gebeuren en niet in een slaperige bui, zoals in sommige delen van Duitsland het geval is geweest, tot nu toe".

Laatst gewijzigd door Micele : 9 maart 2022 om 15:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2022, 19:58   #5
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
Standaard

China overtroeft inderdaad... in CO2 uitstoot.

Het nieuwe IAE rapport is uit (link)

Alle landen ter wereld, minus China, hebben tussen 2019 en 2021 zo'n 570 miljoen ton minder aan CO2 uitstoten, alleen doet China die inspanningen meer dan teniet door op dezelfde periode 750 miljoen ton CO2 meer uit te stoten.

De koolstofintensiteit van Chinese elektriciteit neemt nog steeds toe... van de 700 TWh die afgelopen 2 jaar bijgeplaatst werd, is er 56% geleverd door steenkool... aww.

Per 1 $ GDP die de economie creëert, stoot China 2x zoveel CO2 uit als de VS en 3x zoveel als de EU...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2022, 20:46   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

China is op weg tweede beste "EV-land" van de wereld ze worden (altijd na Noorwegen)

Meer dan 1 op vijf nieuwe wagens van de Chinese inschrijvingen februari was een BEV.

Gemiddelde gans 2021 was nog 14,8%.
Toen was NL alvast beter met 19,2%, ook in 2020 had NL reeds 18,9%.

Maar ik denk dat China veel gemakkelijker de 25% gaat halen dan NL waar de groei verlangzaamde.

Citaat:
Most important data released today by China Passenger Car Association:

EV share of passenger cars:

• 14.8% 2021 average

• 16.6% in Jan 2022
• 21.8% in Feb 2022

China is moving away from oil quickly. More than a fifth of cars sold are now EVs

Source: http://cpcaauto.com/newslist.php?types=csjd&id=2697

https://twitter.com/TroyTeslike/stat...88659533938694
Na dubbelcheck via https://www.electrive.com/2022/03/09...s-rise-by-189/

een correctie, die 21,8% zijn NEV dat zijn PHEV inbegrepen, enkel BEV is het 245.000 op 1.246.000 of 19,67% BEV aandeel in februari. Ook alvast iets beter dan Nederland.

electrive.com maakt ook de opmerking van feestdagen in janauri ("nieuwjaar" duurt daar quasi een week)

Laatst gewijzigd door Micele : 9 maart 2022 om 21:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 06:13   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De Europese Unie in zijn gehele haalt met moeite een derde kwa bevolkingsaantal van China.

Dus, ja, in % van verkochte EV vs ICE wagens is China een koploper.
Maar de verhouding tussen ICE voertuigen en EV in China.... dat is een ander verhaal.

In de zwaar door vervuiling geteisterde Chinese mierenhoopsteden zijn de regels zodanig , en afgedwongen, dat ieder die het kan betalen toch een EV koopt.t

Maar China is niet alleen die paar Economische vrijzones. De grootste hoop van China is nog 18de eeuws met hier en daar een vleugje 20ste eeuw in de vorm van een ex-Sovjet traktor per dorp en een TV/radio in elk huis, met alleen de overheidspropagandakanalen beschikbaar.
Daar is een jongeman al blij dat ie een Honda Super Cub uit 1968 kan gebruiken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 06:53   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.459
Standaard

Het snoeiharde feit is er (zie IEA rapport gepost door een medeforummer in dit draadje)

De CO2-uitstoot zou nu zelfs hoger zijn dan pre-covid (2019) en het kan niet anders dan dat er steeds meer steenkoolverbranding in het plaatje zit...

Populatiegroei,spectaculair herstel van de economie en vooral het,evident,niet werkende "groene energie"plan heeft ons naar hier gebracht en,laat ons geen illusies hebben,zal dit soort cijfers nog lange tijd doen aanhouden.(groeiende CO2 uitstoot om electriciteit te genereren om dan "groene" dingen mee te doen.)


Ongeacht hoe men staat tegenover de "paniek" over CO2 uitstoot kunnen we bij het eenvoudige feit blijven ,namelijk blijvend afhankelijk te zijn van de elementaire verbranding van vormen van koolwaterstoffen voor zoveel van onze energiebehoeften en de zware rol die het op geostrategisch vlak heeft...

Speciaal wij,in de EU,zijn de speelbal geworden van anderen.Krampachtig nog meer windmolens bijplaatsen en zonnepanelen overal opleggen KAN niet de energiebehoefte dekken.Dat hangt zeker niet af van de politiek trouwens maar van natuurkunde...

Het is duidelijk,geheel duidelijk,er IS al nucleaire infrastruktuur,gelukkig,kwestie van die op zo snel mogelijk tempo te vernieuwen,gebruikmakend van de slimme mensen die er momenteel (nog) zijn....

Aan ons,burgers,kiezers,om bij gelegenheid de JUISTE keuzes te maken ook.We kunnen ons niet blijven wegsteken...Onze politieke klasse,Europawijd,is nu echt een probleem geworden.Het wordt een kwestie van overleving als een 1ste wereld schiereiland van Eurazie...


Zie je,anderen zullen wel HUN koolwaterstoffen verbruiken,dat is hun recht en plicht met HUN spullen.WIJ gaan het moeten doen met wat WIJ hebben...

Die Internationale Milieuconferenties sedert 1988 hebben NIKS bijgebracht dan extra kosten......Technologie wordt niet ontwikkeld op die conferenties en subsidies als gevolg daarvcan komen,gegarandeerd ,bij de verkeerde terecht
case in point:

WIJ hebben de Chinese zonnepaneelindustrie bekostigd,en kijk eens waar we nu staan,ondanks de "enorm toegenomen" efficiency van de zonnepanelen....juist....n e r g e n s

WIJ hebben dat waterhoofd aan windmolenindustrie en aanverwante offshore bekostigd,en kijk eens waar we nu staan,ondanks de "enorm toegenomen" efficiency van de windmolens.....juist....n e r g e n s

Zie je,NIEMAND met enig technisch inzicht is geinteresseerd in "Peak Power" en "Jaarlijks gemiddelde" of "dagrecords".....We kunnen alleen maar geinteresseerd zijn in wat ons 24/7 energie omzet...En dat zijn nog steeds enkel maar die "ouwe viespeuken" van steenkool-;bruinkool- en nucleaire centrales die er nog zijn)

Terug naar het draadje: De Volksrepubliek besefte blijkbaar wat fouten gemaakt te hebben en zoekt de beste mix en sluit NIKS uit.Dat is duidelijk..

Laatst gewijzigd door kelt : 11 maart 2022 om 07:03.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 09:02   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De Europese Unie in zijn gehele haalt met moeite een derde kwa bevolkingsaantal van China.

Dus, ja, in % van verkochte EV vs ICE wagens is China een koploper.
Maar de verhouding tussen ICE voertuigen en EV in China.... dat is een ander verhaal.

In de zwaar door vervuiling geteisterde Chinese mierenhoopsteden zijn de regels zodanig , en afgedwongen, dat ieder die het kan betalen toch een EV koopt.t

Maar China is niet alleen die paar Economische vrijzones. De grootste hoop van China is nog 18de eeuws met hier en daar een vleugje 20ste eeuw in de vorm van een ex-Sovjet traktor per dorp en een TV/radio in elk huis, met alleen de overheidspropagandakanalen beschikbaar.
Daar is een jongeman al blij dat ie een Honda Super Cub uit 1968 kan gebruiken.
"De grootste hoop Europa" is dat ook. En er zijn alvast vervuilendere "Europese steden" dan Chinese steden. Als men alleen maar beseft dat in bepaald Europa nog de vuilste dieselbussen door de stadscentra en "streetcanyons" rijden.

Europa het hypocriet werelddeel van tientallen miljoenen sjoemelvoertuigen die hun flut-emissienormen met gemiddeld factor 6 overschrijden en waar daardoor meer NOx-doden vallen dan in China (en vandaag nog meer, want die sjoemeldiesels mogen rustig verder vervuilen en vergiftigen)


Uitrekenen hoeft niet.
Rood: % van overschrijdingen bij personenwagens.
Blauw: % van overschrijdingen bij vrachtwagens.
Grijs : rest die binnen de grenswaardes van NOx liggen.

Vermijdbare doden:
EU-28 landen: 24% van 28.456 doden = 6.829
China: 4% van 31.397 doden = 1.256

EU-28 landen: 4.553 bij dieselvrachtwagens
China: 9.419 bij dieselvrachtwagens

Totaal vermijdbaar: (rood en blauw)
EU-28 landen: 11.382
China: 10.675

En dat was enkel in 2015.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 09:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 06:21   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
"De grootste hoop Europa" is dat ook.
Wat is de grootste hoop van de Europese Unie?
Citaat:
En er zijn alvast vervuilendere "Europese steden" dan Chinese steden. Als men alleen maar beseft dat in bepaald Europa nog de vuilste dieselbussen door de stadscentra en "streetcanyons" rijden.
En er zijn nog vervuilendere steden elders in wereld.
Citaat:
Europa het hypocriet werelddeel van tientallen miljoenen sjoemelvoertuigen die hun flut-emissienormen met gemiddeld factor 6 overschrijden en waar daardoor meer NOx-doden vallen dan in China (en vandaag nog meer, want die sjoemeldiesels mogen rustig verder vervuilen en vergiftigen)
Democratie aan het werk nietwaar. Het verschil van bestuursvorm komt hier naar voor.

Citaat:
Vermijdbare doden:

Totaal vermijdbaar: (rood en blauw)
EU-28 landen: 11.382
China: 10.675

En dat was enkel in 2015.
U wil die doden vermijden, ik glimlach even.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 12 maart 2022 om 06:21.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be