Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2004, 22:16   #1
sinan123
Banneling

Standaard 48 % Nederlanders voor onderhandelingenTurkije in EU.

Nederland verdeeld over onderhandelingen Turkije

Uitgegeven: 20 december 2004 20:18

RIJSWIJK - De Nederlandse bevolking is verdeeld over de onderhandelingen met Turkije over een lidmaatschap van de Europese Unie. Van de Nederlanders is 48 procent voor en 46 procent tegen. Dat blijkt uit een opiniepeiling van Maurice de Hond die maandag is bekendgemaakt.
GroenLinks-stemmers denken positief over de onderhandelingen, 82 procent is voor. Aanhangers van de Groep Wilders zijn minder blij met het akkoord over onderhandelingen. Slechts 13 procent van de achterban van Wilders staat achter toetredingsonderhandelingen.

Ik begrijp hier iets niet 48% is voor onderhandelingen, maar daarvan hoop 13% dat Turkije niet in de EU komt. Of is dit weer een foute peiling van Maurice de Hond, die ons wijsmaakte dat de PvdA de verkiezingen zou winnen.

Laatst gewijzigd door sinan123 : 20 december 2004 om 22:18.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2004, 22:25   #2
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:

De Nederlandse bevolking is verdeeld over de onderhandelingen met Turkije over een lidmaatschap van de Europese Unie. Van de Nederlanders is 48 procent voor en 46 procent tegen. Dat blijkt uit een opiniepeiling van Maurice de Hond die maandag is bekendgemaakt.

GroenLinks-stemmers denken positief over de onderhandelingen, 82 procent is voor. Aanhangers van de Groep Wilders zijn minder blij met het akkoord over onderhandelingen. Slechts 13 procent van de achterban van Wilders staat achter toetredingsonderhandelingen.

De meeste Nederlanders (58 procent) denken dat de onderhandelingen leiden tot een positief resultaat. Maar slechts 35 procent hoopt dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.

Voorstanders van toetreding van Turkije tot de EU argumenteren dat Turkije "als een een brug met de Arabische wereld kan dienen" en "Turkije zich meer aan de EU zal aanpassen". Tegenstanders stellen dat Turkije "vooral een islamitisch land is, en niet binnen de EU past" en "geen Europees land is".
Chippie heeft het nieuws een beetje gemanipuleerd en sommige stukjes spontaan weggelaten.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=458194&c=10

Laatst gewijzigd door sinan123 : 20 december 2004 om 22:26.
Oud 20 december 2004, 22:29   #3
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123

Uitgegeven: 20 december 2004 20:18

RIJSWIJK - De Nederlandse bevolking is verdeeld over de onderhandelingen met Turkije over een lidmaatschap van de Europese Unie. Van de Nederlanders is 48 procent voor en 46 procent tegen. Dat blijkt uit een opiniepeiling van Maurice de Hond die maandag is bekendgemaakt.

Ik begrijp hier iets niet 48% is voor onderhandelingen, maar daarvan hoop 13% dat Turkije niet in de EU komt. Of is dit weer een foute peiling van Maurice de Hond, die ons wijsmaakte dat de PvdA de verkiezingen zou winnen.
Hi Sinan,
Een prachtige manipulatie...

Natuurlijk is het belangrijkste niet dat 48% voor de onderhandelingen met Turkije is,...
Wel:l
Citaat:
Maar slechts 35 procent hoopt dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.
Bron (dezelfde als de uwe): http://www.nu.nl/news.jsp?n=458194&c=10
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2004, 22:32   #4
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

elke poll/enquête is maar een detailfoto van de werkelijkheid

een eerste criterium is de vraagstelling: hoe neutraal is die? "ben je voor..." klinkt al heel anders dan "wat denk je over..."

een tweede is de doelgroep: over ethnische kwesties zal je uiteraard heel verschillende antwoorden krijgen in allochtone/autochtone groepen

een derde factor is de locatie: sommige problemen komen voornamelijk voor in de grootsteden, dus een enquête in stedelijk gebied of op het platteland zal ook al andere resultaten opleveren

een vierde punt is de situatie van een land: vlak na de moord op Theo Van Gogh was er opeens massaal protest tegen moslims, een paar weken later is de storm alweer wat geluwd

en voor online polls geld nog een vijfde factor van groepstemmen: groeperingen die en masse hun voorkeur geven, waardoor het moeilijk is om te weten wat de 'gemiddelde persoon' over iets denkt

daarom sta ik altijd twijfelachtig tegenover enquêtes
Oud 20 december 2004, 22:34   #5
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
daarom sta ik altijd twijfelachtig tegenover enquêtes
Behalve als een enquête de vooruitgang van VB voorspelt ??

Laatst gewijzigd door Pietje : 20 december 2004 om 22:34.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2004, 22:35   #6
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is het belangrijkste niet dat 48% voor de onderhandelingen met Turkije is,...
Wel:l
Ik heb het er ook bij vermeld jij vermeldde het hierboven genoemde punt niet, dat is een groot verschil tussen jouw en mijn bericht:
Citaat:
48-13=35

Voor die 13% geld: Ik ben ervoor om met jou ergens over te onderhandelen, maar ik wil dat er niks uitkomt. Vind je dat niet een beetje raar?
Oud 20 december 2004, 23:19   #7
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb het er ook bij vermeld jij vermeldde het hierboven genoemde punt niet, dat is een groot verschil tussen jouw en mijn bericht:

48-13=35

Voor die 13% geld: Ik ben ervoor om met jou ergens over te onderhandelen, maar ik wil dat er niks uitkomt. Vind je dat niet een beetje raar?
Sinan,

Niet dat het veel uitmaakt, maar niet IK maar U (in uw eerste 'plaksel') liet een gedeelte van de tekst weg. Ik plakte de VOLLEDIGE tekst en ik vermeldde de bron...
En U beschuldigt mij van manipulatie?

Zie de door mijn geplaatste tekst (en vergelijk daarna die van U):
http://forum.politics.be/showpost.ph...78&postcount=1

Groetjes
Oud 20 december 2004, 23:25   #8
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Behalve als een enquête de vooruitgang van VB voorspelt ??
ik zie uiteraard liever een vooruitgang van het VB in peilingen dan een achteruitgang, maar ik neem alle enquêtes met een grove korrel zout
Oud 21 december 2004, 08:03   #9
sinan123
Banneling

Standaard

Foutje,
Sorry ik had de tekst blijkbaar niet goed doorgelezen, mijn excuses.
U heeft wel heel de tekst erbij gezet+ bron.

Ik moet langer gaan slapen.

Laatst gewijzigd door sinan123 : 21 december 2004 om 08:05.
Oud 21 december 2004, 09:12   #10
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Foutje,
Sorry ik had de tekst blijkbaar niet goed doorgelezen, mijn excuses.
U heeft wel heel de tekst erbij gezet+ bron.

Ik moet langer gaan slapen.
Goedemorgen, Sinan,
Excuses aanvaard...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be