Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
|
Japan wordt nog een grote afzetmarkt voor BEV
Met vertraging maar nu is echt het hek van de dam.
De verkoopcijfers ~verdrievoudigden in 2021 tov 2020, 2022 zal wslk niet anders verlopen.
Toyota zaait nog wat FUD over BEV maar de Japanners zijn niet dom. Ze hebben internet, lol.
Dus als Toyota zich niet haast nemen de buitenlandse merken het grootste stuk over, Korea en China liggen vlakbij.
Tesla (met Shanghai) natuurlijk ook, er is al een boot onderweg die donderdag 28 juli aankomt.
ff eentje via ggl vertaler, 2 diverse opinies:
Citaat:
https://www.japantimes.co.jp/news/20...kers-ev-sales/
4 juli 2022
Japanese automakers in high gear to boost EV sales
Japanse autofabrikanten in de hoogste versnelling om EV-verkoop te stimuleren
De drive van Japanse autofabrikanten om de potentieel lucratieve markt voor elektrische voertuigen aan te boren, is in volle gang gekomen, omdat ze de wereldwijde verschuiving naar elektrificatie niet willen missen.
Naast de ontwikkeling van accu's oefenen Japanse bedrijven vindingrijkheid uit bij het opstellen van verkoopstrategieën.
Maar zonder duidelijke vooruitzichten over hoeveel de Japanse markt zal uitbreiden nadat ze ver achterop zijn geraakt bij de Amerikaanse, Europese en Chinese markten, worstelen ze om een ??weg naar succes te vinden in "een tijdperk waarin niemand het juiste antwoord weet", zoals een senior De officiële Toyota Motor zei het.
In mei bracht de Japanse marktleider Toyota de bZ4X elektrische SUV op de markt, het eerste in massa geproduceerde EV-model in Japan. De bZ4X is alleen beschikbaar onder een abonnementssysteem, wat het doel van Toyota weerspiegelt om de zorgen van bestuurders, voornamelijk over de degradatie van de batterij, weg te nemen door vaste maandelijkse vergoedingen vast te stellen, inclusief onderhoudskosten.
Eindwaarden voor EV's, die hun toekomstige waarde aangeven, worden meestal relatief laag beoordeeld, waarschijnlijk als gevolg van strikte beoordelingen om de verwachte degradatie van batterijen weer te geven. De lagere eindwaarden betekenen dat er meer leningen nodig zijn om EV-aankopen te financieren, evenals nadelige effecten op de inruilprijzen voor de voertuigen.
De factor is uitgekozen als een psychologische belemmering voor nieuwe EV-aankopen en dus als een wegversperring voor een breder gebruik van EV's in Japan.
"We moeten risico's nemen met betrekking tot inruilprijzen, een grote bron van zorg voor chauffeurs en degradatie van de batterij", zegt Shinya Kotera, president van Kinto Corp., dat abonnementsdiensten voor Toyota-modellen exploiteert.
De nieuwe EV van het merk Fiat die in april werd uitgebracht door Stellantis Japan, de Japanse tak van de Amerikaans-Europese autofabrikant Stellantis NV, is ook beperkt tot leasecontracten, inclusief abonnementen, in Japan.
Het vaststellen van EV-prijzen is een andere grote uitdaging voor Japanse autofabrikanten.
Het verhogen van het aantal kilometers per oplaadbeurt en het winnen van de aandacht van bestuurders in Japan zou de kosten van accu's verhogen, wat in strijd is met elke poging om de prijzen van EV's te verlagen om de voertuigen breder in gebruik te nemen.
Verscheurd tussen de onverenigbare eisen, in de vroege fase van de ontwikkeling van de EV-markt in Japan, kozen autofabrikanten ervoor om zich te concentreren op luxemodellen, waarbij ze dure modellen met hoge marges introduceerden voor populaire SUV's en ze factureerden als hun vlaggenschip-EV's.
De referentieprijs voor Toyota's bZ4X begint bij ¥ 6 miljoen, terwijl de laagste prijs voor Subaru's Solterra, die samen met Toyota is ontwikkeld en het chassis deelt met de bZ4X, ¥ 5,94 miljoen is. Beide zijn duurder geprijsd dan vergelijkbare SUV-modellen van andere bedrijven.
Nissan Motor bracht in mei de Ariya, een elektrische SUV, uit met een prijsklasse van 5,39 miljoen pond. Het model heeft een hoogwaardig interieur en is uitgerust met de nieuwste rijhulptechnologieën, met als doel klanten aan te trekken die op zoek zijn naar een luxe tintje.
De Zuid-Koreaanse Hyundai Motor begon in mei met het accepteren van bestellingen voor de Ioniq 5 elektrische SUV in Japan. Met een minimumprijs van ¥ 4,79 miljoen, is de Ioniq 5 alleen beschikbaar via het online kanaal van het bedrijf.
De auto-industrie bevindt zich in een periode van transformatie die maar eens in de eeuw plaatsvindt vanwege de verspreiding van autodelen en het gebrek aan interesse van jongeren in het bezitten of besturen van voertuigen. Fabrikanten zullen de moeilijke tijden waarschijnlijk niet overleven, tenzij ze buiten de gebaande paden denken bij het uitwerken van verkoopstrategieën.
Toyota, dat besloot om het abonnementskanaal te gebruiken, begon met vallen en opstaan. "We weten pas hoe het (nieuwe) bedrijf zich zal ontwikkelen nadat we een kans hebben genomen", zei Executive Vice President Masahiko Maeda.
|
Citaat:
https://energytracker.asia/japan-ev-...electric-cars/
Japan’s EV Sales Boom: The Hunger for Electric Cars
De EV-verkoop in Japan: de honger naar elektrische auto's
Historisch gezien een van 's werelds toonaangevende autofabrikanten, loopt Japan achter op China en het Westen als het gaat om zijn EV-markt. Om zijn inspanningen op het gebied van decarbonisatie te bevorderen, moet het land zijn werk op de EV-markt uitbreiden, zelfs als dit ten koste gaat van zijn waterstofprojecten.
12 mei 2022 – door Viktor Tachev Laatst bijgewerkt op 16 mei 2022
The recent Japan EV sales boom has brought into question the viability of the country’s hydrogen strategy and the priorities of its auto industry. The market is showing its hunger for electric vehicles, and if the local industry does not manage to satisfy it, then the foreign EV makers and the imported electric vehicles will. This signals that hydrogen might not be the correct answer to its energy transition for the Japanese government.
Japan’s Auto Industry and Its Focus
Japan is the third-biggest car maker globally after China and the US. As such, one would expect it to lead the global EV market. And so did Elon Musk, who in 2010 said that Japan could become the second-biggest market for Tesla. However, we can see that things did not pan out exactly that way in hindsight. Today, electric vehicles in Japan account for just 1% of overall car sales in Japan.
There are several reasons for this. First, the market has leaned towards hybrid cars, as they are much cheaper than electric vehicles, with government subsidies being similar for both types of vehicles.
Electric Vehicles in Japan
Japan and its vehicle market have long been wary of electric vehicles. The government’s organised push for a hydrogen-based economy actively tolerates hybrid cars and hydrogen-powered cars. Speaking to Energy Tracker Asia, Daniel Read, Climate and Energy Campaigner at Greenpeace Japan, says that consumer perceptions around electric vehicles in Japan also play a significant role.
Read says that in Japan, hybrids and EVs are seen to be “an equal choice” for environmentally conscious motorists. He goes on to say that there is a strong narrative presented by the auto industry that suggests hybrids are a better choice for the Japanese energy grid, despite research demonstrating the opposite.
However, local automakers have failed to promote EVs as a viable option for the public. “In contrast to EV advertising in the EU, China and the US, there is very little promotion of EVs in Japan,” says Read. This is what keeps the low demand in the country even lower, which is not good if Japan wants to achieve carbon neutrality.
Japan’s Recent Electric Vehicle Sales Boom and What Is Behind It
Out of the 20,000 new EVs sold in 2021, over 8,600 were imported electric vehicles. The result marked significant growth, nearly three times the number of foreign car registrations of newly imported EVs compared to the previous year.
The government’s decision to prioritise climate commitments instead of its auto industry’s interests is a major reason.
Japan pledged to become net-zero by 2050 and slash emissions by 46% by 2030. The government recognises the shift to EVs as being a way of supporting the country’s decarbonisation efforts. First, it plans to ban the sale of gas-fueled cars in the mid-2030s. It also plans to make EVs more affordable for consumers. Meanwhile, subsidies are now reaching a maximum of 800,000 yen (USD 7,000).
However, as long as hydrogen and hybrid vehicles remain the primary focus of Japan’s auto industry, the country will struggle to make real progress. And it will remain far behind China and the West.

The Implications of Japan EV Sales 2021 Boom for the Auto Industry and the Japanese Market
As the world shifts towards EVs, hybrids are slowly becoming a thing of the past. The auto industry should make a note of this movement. Otherwise, its hesitance to explore the EV market and actively address the growing local consumer interest might cost it dearly. This could result in the loss of its domestic market to foreign companies.
Tesla in Japan
According to Read, Tesla has shown rapid growth, and Hyundai has returned to the Japan’s market after exclusively selling battery electric vehicles and fuel-cell vehicles. He also suspects that Chinese EV makers are also looking to move into the Japanese market. “I suspect the Japanese makers will attempt to try and catch up but most likely won’t properly try until it is too late,” he says.
Interesting Case of Toyota
An interesting case is Toyota. The company has a history of actively advocating for the delay of electric vehicle policies in Japan and abroad. Furthermore, Greenpeace East Asia ranks its decarbonisation efforts as the worst among global carmakers.
Although it recently set a target for 100% CO2 reduction in all new vehicles sold in Western Europe by 2035, the company continues to actively promote ICE vehicles and hybrids.
“As battery prices drop, EVs will become more affordable, and hybrids will become obsolete,” says Read. He goes on to state that “foreign makers are already positioning themselves much better than Japanese automakers to catch that trend.”
However, Japanese automakers are starting to pivot under external pressure. Toyota, Nissan and Honda have all rolled out new EV strategies and plan to invest significantly in EV development. However, these developments still leave Japanese manufacturers far behind Western competitors in terms of decarbonisation efforts. Some of their counterparts have already committed to abandoning combustion engine cars in the near future.
Japanese Government Has a Critical Role in Promoting EV Sales
Countries are rushing to accelerate EV penetration rate in a global push for decarbonisation. However, Japan does not seem to be on the same page. To keep its status as a leader in innovation, Japan needs to do more to promote domestic EV manufacturing. Without more aggressive measures that incentivize the development of electric cars, instead of the hybrid and hydrogen vehicles, Japan will surrender its domestic market to foreign automakers.
However, Read suspects that the government will try to protect the auto industry’s interests. This may come in the form of allowances for hybrids and hydrogen vehicles. Despite this, Read predicts that hybrids and hydrogen vehicles will be “priced out” due to a drop in the cost of EVs within the next five to 10 years.
Japan has a choice. It can take meaningful action today by putting its hydrogen plans on hold. Or, the country can be forced into doing so by the market.
|
Laatst gewijzigd door Micele : 25 juli 2022 om 17:27.
|