Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2022, 19:45   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Frank Driesen sterft bij fietsongeval

Frank Driesen van Limburgse Ford-garages sterft bij fietsongeval in Dilsen-Stokkem.

Deze draad is niet de zoveelste i.v.m. fietsongevallen en fietsoversteekplaatsen.
Het gaat hier over de maatregelen die m'n mss wilt treffen.

Even schetsen:
Er is een fietspad aangelegd op de oude treinbedding.
De fietsers rijden daar aan een redelijke snelheid, mede omdat op zo'n traject er maar lichte hellingen zijn.

Men overweegt om hier nu een fietsostrade van te maken, een snelle fietsverbinding van As naar Maaseik.
Als dit zo is, dan moeten de auto's voortaan stoppen voor de fietsers.

Is dat gezond?
Ik weet het niet.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220902_93055645

reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2022, 20:30   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Frank Driesen van Limburgse Ford-garages sterft bij fietsongeval in Dilsen-Stokkem.

Deze draad is niet de zoveelste i.v.m. fietsongevallen en fietsoversteekplaatsen.
Het gaat hier over de maatregelen die m'n mss wilt treffen.

Even schetsen:
Er is een fietspad aangelegd op de oude treinbedding.
De fietsers rijden daar aan een redelijke snelheid, mede omdat op zo'n traject er maar lichte hellingen zijn.

Men overweegt om hier nu een fietsostrade van te maken, een snelle fietsverbinding van As naar Maaseik.
Als dit zo is, dan moeten de auto's voortaan stoppen voor de fietsers.
Dat klopt niet hoor. Ik ken de F3 vrij goed. Sommige stukken zijn enkel voor fietsers of fietsers en voetgangers. Sommige stukken zijn fietsstraten en sommige stukken zijn gewoon rijbaan waar de gewone voorrangsregels gelden.
Oud 6 september 2022, 21:28   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Dat is helemaal geen fietspad volgens bepaling Art 2.7 maar enkel een zeer smalle verharde weg met een C3 bord of
Citaat:

C3. Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder.
Maar het blauw onderbord maakt een bepaalde uitzondering: Uitgezonderd dienstvoertuigen en fietsers (bromfietsers mogen daar dus al niet rijden)

Die voorbehouden smalle weg kruist daar de Driepaal een relatief brede absolute voorrangsweg.

Het is dus een gewoon kruispunt, waar het uitzonderlijk toegelaten verkeer op die zeer smalle weg voorrang moet verlenen aan de hoofdweg.

Op de hoofdweg staat een voorrangsbord en daaronder een gevaarsbord, vanuit beide richtingen.
B15 : Voorrang.
A25 : Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of plaats waar die bestuurders van een fietspad op de rijbaan komen.

Citaat:
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 september 2022 om 21:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2022, 06:10   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is helemaal geen fietspad volgens bepaling Art 2.7 maar enkel een zeer smalle verharde weg met een C3 bord of
Maar het blauw onderbord maakt een bepaalde uitzondering: Uitgezonderd dienstvoertuigen en fietsers (bromfietsers mogen daar dus al niet rijden)

Die voorbehouden smalle weg kruist daar de Driepaal een relatief brede absolute voorrangsweg.

Het is dus een gewoon kruispunt, waar het uitzonderlijk toegelaten verkeer op die zeer smalle weg voorrang moet verlenen aan de hoofdweg.

Op de hoofdweg staat een voorrangsbord en daaronder een gevaarsbord, vanuit beide richtingen.
A25 : Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of plaats waar die bestuurders van een fietspad op de rijbaan komen.

Ik schrijf maar wat er gezegd en gesuggereerd wordt.
Wat niet is, kan nog komen hé.
Oud 7 september 2022, 06:38   #5
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Voor de fietsers zal dat niet zo gezond zijn als ze zonder kijken, maar met voorrang, die weg mogen oversteken.

Nu ja, af en toe heb je eens een dooie hé...no prob.
Oud 7 september 2022, 06:44   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Voor de fietsers zal dat niet zo gezond zijn als ze zonder kijken, maar met voorrang, die weg mogen oversteken.

Ik zie wel een probleem met de automobilist/vrachtwagenbestuurder die het voor de rest van het leven mag meenemen.

Langs de andere kant, ik doe genoeg kilometers in mijn rijdende strandstoel, en ik weet dat het maar 1 klein momentje van onoplettendheid moet zijn van 1 van de betrokken partijen om een fietser tot straatpuree te herleiden.

En dan zie ik weer een bestuurder bezig met iets anders dan het besturen van het voertuig en het in de gaten houden van de omgeving.
Van ontbijten tot neuspeuteren, van het zetten van koffie tot het hebben van (solo)seks, het is allemaal al gezien.
Oud 7 september 2022, 07:06   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik zie wel een probleem met de automobilist/vrachtwagenbestuurder die het voor de rest van het leven mag meenemen.

Langs de andere kant, ik doe genoeg kilometers in mijn rijdende strandstoel, en ik weet dat het maar 1 klein momentje van onoplettendheid moet zijn van 1 van de betrokken partijen om een fietser tot straatpuree te herleiden.

En dan zie ik weer een bestuurder bezig met iets anders dan het besturen van het voertuig en het in de gaten houden van de omgeving.
Van ontbijten tot neuspeuteren, van het zetten van koffie tot het hebben van (solo)seks, het is allemaal al gezien.
De krant lezen is ook een favoriet.
Oud 7 september 2022, 07:15   #8
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De krant lezen is ook een favoriet.
Toch niet op de gewone wegen? Dat zie je meer op de snelweg.
Mi lijkt "telefoneren" toch de hoofdvogel te zijn in de categorie "bezig met andere zaken dan te besturen".
Niettegenstaande de redelijke boete zie je er dagelijks nog tientallen rijden met de telefoon in de hand, tegen hun oor.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 7 september 2022 om 07:17.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2022, 07:18   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mi lijkt "telefoneren" toch de hoofdvogel te zijn in de categorie "bezig met andere zaken dan te besturen".
Niettegenstaande de redelijke boete zie je er dagelijks nog tientallen rijden met de telefoon in de hand, tegen hun oor.
Klopt, ik stond eens met een vriend op een brug over de snelweg, moest ik agent geweest zijn ...
Oud 7 september 2022, 07:28   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik gebruik regelmatig een stuk fietssnelweg (met een F nummer dus, officieel) en op geen enkel kruispunt met gewone straten heeft de fietser voorrang.
Ik krijg soms wel voorrang. Misschien soms van automobilisten die de wegcode niet kennen, misschien soms van vriendelijke automobilisten ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2022, 07:32   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het resultaat blijft wel dat de combinatie van infrastructuur bedacht door ambtenaren, uitgevoerd en misschien onderhouden door de laagste bieder en het feit dat een hoop kiesvee nog niet eens een rol WC papier kan bedienen, laat staan een gemotoriseerd voertuig gebruiken een hoop slachtoffers eist.

Ik wijt het aan een steeds grotere wordende hoeveelheid potentiele Darwin Award nominees.
Oud 7 september 2022, 07:47   #12
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het resultaat blijft wel dat de combinatie van infrastructuur bedacht door ambtenaren, uitgevoerd en misschien onderhouden door de laagste bieder en het feit dat een hoop kiesvee nog niet eens een rol WC papier kan bedienen, laat staan een gemotoriseerd voertuig gebruiken een hoop slachtoffers eist.

Ik wijt het aan een steeds grotere wordende hoeveelheid potentiele Darwin Award nominees.
Soms stel je je toch ernstig vragen...

Neem nu het nieuwe winkelcentrum op de steenweg naar Brakel in Ninove.
De uitrit van de parking ligt net na een bocht en een woning die het zicht belemmert waar de auto's aan 70km/h vanachter komen gereden.
Dat is ongevallen zoeken. Ondertussen zijn er dan ook, op enkele maanden, al enkele gebeurd.
Oud 7 september 2022, 10:11   #13
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

De naam fietsostrade zou niet mogen gebruikt worden want is zeer misleidend. Auto's op kruisende wegen hebben steeds voorrang, soms maken de befaamde moordstroken zelfs deel uit van zo'n 'fietssnelweg', ... .

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 7 september 2022 om 10:18.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2022, 10:16   #14
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisteren in 't stad nog bijna onderste boven gereden door ene in een SUV die zijn fluit aan het bestuderen was. Of hij had een dumbphone op zijn benen liggen. Dat kan ook.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2022, 11:22   #15
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In Ronse hebben we onlangs een dodelijk ongeval ter hoogte van de Savooistraat gehad op een vergelijkbare oversteek. Men vraagt nu dat het bestuur betere/duidelijkere signalisatie zou aanbrengen. Of dat veel verschil gaat maken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2022, 11:32   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In Ronse hebben we onlangs een dodelijk ongeval ter hoogte van de Savooistraat gehad op een vergelijkbare oversteek. Men vraagt nu dat het bestuur betere/duidelijkere signalisatie zou aanbrengen. Of dat veel verschil gaat maken...
Daar waar Frank verongelukt is, werd duidelijk aangegeven dat hij een kruispunt naderde.
De haaientanden konden wel een likje verf gebruiken.

Waarschijnlijk was ie met z'n gedachten bij z'n verjaardagsfeestje dat die avond zou plaatsvinden.
Oud 7 september 2022, 21:16   #17
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar waar Frank verongelukt is, werd duidelijk aangegeven dat hij een kruispunt naderde.
De haaientanden konden wel een likje verf gebruiken.

Waarschijnlijk was ie met z'n gedachten bij z'n verjaardagsfeestje dat die avond zou plaatsvinden.
Er staan daar idd duidelijke zwartgele palen die er op wijzen dat daar een gevaarlijkj punt is. Frank woont enkel kilometer daar vandaan. Hij moet dat punt dus goed gekend hebben. Wij kunnen niet oordelen. Want wie weet van waar die terreinwagen kwam? Welke snelheid had die wagen? Was Frank verstrooid?
BTW een fietssnelweg heeft bij mijn weten geen apart juridisch statuut. Het iseen gewoon fietspad.

PS Daar passeert heel wat volk als ik die borden mag geloven die daar het aantal fietsers aangeeft.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2022, 21:29   #18
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Een weg met héél weinig verkeer. Het is een relatief onbelangrijke weg tussen het gehucht Dorne en de gemeente Dilsen. Maar het blijft natuurlijk een gevaarlijk punt als er toevallig die ene auto passeert.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2022, 21:29   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Er staan daar idd duidelijke zwartgele palen die er op wijzen dat daar een gevaarlijkj punt is. Frank woont enkel kilometer daar vandaan. Hij moet dat punt dus goed gekend hebben. Wij kunnen niet oordelen. Want wie weet van waar die terreinwagen kwam? Welke snelheid had die wagen? Was Frank verstrooid?
BTW een fietssnelweg heeft bij mijn weten geen apart juridisch statuut. Het iseen gewoon fietspad.

PS Daar passeert heel wat volk als ik die borden mag geloven die daar het aantal fietsers aangeeft.
Dat is zo en ik vermoed dat een hoop fietsers zich daar niet bewust van is.
Oud 7 september 2022, 23:26   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bij de fietsostrade hier, staat telkens duidelijk met haaientanden aangegeven dat fietsers voorrang moeten geven.

Natuurlijk weten de lokals ook dat ze moeten oppassen (met de auto) en staat ook het fietspad op sommige stukken op de weg bijgeschilderd, om duidelijk te maken dat er daar veel fietsers komen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be