Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2025, 11:24   #1
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard Tijd om weer trots te zijn op onze normen, waarden en historische wortels.

De westerse maatschappij, en België zeker, zit op een cruciaal kruispunt. We zijn vergeten wie we zijn en dreigen opgeslokt te worden door mensen die nog wél weten wie ze zijn. Onze maatschappij is het resultaat van christelijke en joodse wortels. Waarden die voor belangrijke evoluties gezorgd hebben, zoals democratie, universele mensenrechten, vrije meningsuiting, gelijkheid tussen man en vrouw, vrijheid van religie, scheiding tussen kerk en staat, LGBTQ-rechten, … Het feit dat we vanuit onze christelijke en joodse wortels een individuele schuld- en boetementaliteit meegekregen hebben, zorgde ervoor dat er veel stimulans was voor zelfreflectie, waardoor onze maatschappij op hogere en betere niveaus kon geraken. Op die manier is het christelijk instituut, dat eigenlijk een ongenaakbaar machtsinstituut was geworden, ten val gekomen. En al het misbruik van kinderen door een deel van de geestelijken is aan het licht gekomen, waardoor we ons nog meer zijn gaan afstoten van onze wortels. In principe onterecht, omdat de boodschap van het Nieuwe Testament en Jezus veel raakvlakken heeft met de universele mensenrechten en niets te maken heeft met demonische excessen van een deel van de uitvoerders van het christelijk instituut.

De boetedoening is ontspoord; er zijn mensen die blijven hangen in boete, met stagnatie, zelfverwerping en zelfhaat als gevolg. Zij domineren onze maatschappij zodanig dat we weerloos zijn. Tolerantie – die niet te groot zou mogen zijn – is van alles wat vreemd is geëvolueerd naar ongezond hoge waarden, terwijl die voor het eigen volk extreem klein is geworden.

Dit staat in schril contrast met mensen met islamitische wortels. Zij hebben een trots-, schaamte- en eercultuur die vooral groepgeoriënteerd is en een zware rem op zelfreflectie heeft gezet. De gevolgen zijn ook zichtbaar in islamitische landen, waar in plaats van universele mensenrechten de sharia het hoogste goed blijft. Deze wetten en normen uit de 7e eeuw botsen keihard met westerse waarden en normen en zijn in meer of mindere mate nog altijd dominant aanwezig in islamitische landen. Ze leiden tot slavernij, discriminatie, structurele vrouwenonderdrukking, achterstelling van meisjes in onderwijs, genitale verminking van vrouwen, ongelijke rechten in huwelijk en erfenis, het ontbreken van vrijheid van denken en spreken, en straffeloosheid bij eerwraak en geweld tegen vrouwen.

Zij hebben veel minder last van schuldgevoel, en als er iemand dat toch uit, dan krijgen ze meestal de hele groep op hun donder om het in te perken. Dit vertaalt zich in een rotsvaste trots, die hier in schril contrast staat met onze huidige, dominerende zelfhaat en zelfverwerping in de westerse maatschappij.

In een globaliserende wereld maakt deze contradictie een knieval voor de opmars van het islamisme mogelijk. Het gevaar schuilt niet in individuele moslims, maar in de politieke islam: een militante ideologie die fundamenteel vijandig staat tegenover vrijheid, gelijkheid en democratie. Uit angst om voor racist te worden uitgemaakt, en vastklampend aan een naïeve visie op multiculturalisme, openen westerse leiders de deur voor radicale netwerken die van binnenuit groeien, organiseren en invloed uitoefenen. Tenzij het Westen zijn trots hervindt, zijn identiteit bevestigt en zijn kernwaarden met overtuiging verdedigt, zal het deze culturele strijd verliezen zonder ooit zijn schild te heffen.
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2025, 12:23   #2
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Het is sowieso een feit dat religieus gedachtegoed een heel sterke invloed heeft en op termijn landen gewoon kan overnemen door iedereen zo veel mogelijk te converteren (In de Islam bvb wordt actief aangemoedigd om niet-moslims te proberen overtuigen moslim te worden).

Omdat het christelijk geloof hier een enorme afzwakking heeft is er op dat niveau minder trots, minder traditie en wordt deze makkelijk ingepalmd. Zonder religie voelen vele mensen zich "niet gehoord" en "verloren" en dan biedt religie vaak steun en uitweg. En als de islam dan luider klinkt dan het christendom dan gaan ze vaak daar naartoe.

Binnen enkele decennia zijn er meer moslims dan christenen in Europa.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2025, 12:31   #3
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Het is sowieso een feit dat religieus gedachtegoed een heel sterke invloed heeft en op termijn landen gewoon kan overnemen door iedereen zo veel mogelijk te converteren (In de Islam bvb wordt actief aangemoedigd om niet-moslims te proberen overtuigen moslim te worden).

Omdat het christelijk geloof hier een enorme afzwakking heeft is er op dat niveau minder trots, minder traditie en wordt deze makkelijk ingepalmd. Zonder religie voelen vele mensen zich "niet gehoord" en "verloren" en dan biedt religie vaak steun en uitweg. En als de islam dan luider klinkt dan het christendom dan gaan ze vaak daar naartoe.

Waarom denkt ge dat ze zo massaal naar "hier" komen ?? We verdienen dat onze (achter)kleinkinderen op onze graven zullen pissen voor de wereld die we hen hebben achtergelaten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2025, 06:46   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Waarom denkt ge dat ze zo massaal naar "hier" komen ?? We verdienen dat onze (achter)kleinkinderen op onze graven zullen pissen voor de wereld die we hen hebben achtergelaten.
Waarom denk je dat die naar hier komen? Zou dat met geld te maken hebben?

(voetbal, bouw, andere sectoren???)

Laatst gewijzigd door Universalia : 12 augustus 2025 om 06:48.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2025, 01:22   #5
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht

Misschien is het tijd voor een comeback van het christendom. Ik begin te denken dat rede alleen niet meer voldoende is. Misschien hebben we een GOD nodig om een andere GOD het hoofd te bieden. Persoonlijk hoop ik dat op een bepaald moment in de toekomst rede voldoende zal zijn, maar de mensheid is daar voorlopig nog niet aan toe.
Oud 14 augustus 2025, 08:10   #6
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bf62 Bekijk bericht
Misschien is het tijd voor een comeback van het christendom. Ik begin te denken dat rede alleen niet meer voldoende is. Misschien hebben we een GOD nodig om een andere GOD het hoofd te bieden. Persoonlijk hoop ik dat op een bepaald moment in de toekomst rede voldoende zal zijn, maar de mensheid is daar voorlopig nog niet aan toe.
De ‘mensheid’ zal wel best zijn dat men er zo snel mogelijk een oplossing zal moeten voor vinden in deze nihilistische/gangstercultuurwereld.

Uit welke hoek die oplossing zal moeten komen dat zal een openstaande vraag zijn.

P.s.

Waren de Goden kosmonauten E. Von Danicken

Laatst gewijzigd door Universalia : 14 augustus 2025 om 08:15.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2025, 20:04   #7
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard Genocides zijn natuurlijke processen in de harde natuur

Citaat:
KWAAD moet je met KWAAD bestrijden???

mooie topic JOH, bf62, petje af voor jou. Mooiste topic met mooie inleiding van 2025 op dit deel v immigratie en integratie.

Feitelijk heb jij nu 10000000000 procent GELIJK, De inheemse blanken in heel Europa moeten mbv het oude Christendom dus religieuze tegenwicht bieden aan de oprukkende Allahtonen en Hindoetjes, Afrikaantjes, MIXEN, en overige Anti Blanken die nu massaal hier willen komen om te PROFITEREN.

IK bekijk het toch dierlijker nu, harde biotopen analyse is superieur denk ik. Ik ga het uitwerken en de boeken moeten snel in sale openbaar. NU Of nooit, 29 okt 2025 verkiezingen NL,

====================
VRAAGJE:
hebben moslims jou ooit bedreigd of in elkaar willen slaan?? Jij klinkt verbitterd, ik kende flink aantal blanke mannen die behoorlijk bedreigd en gediscrimineerd zijn door Islamieten, negers en overige buitenlanders in Den Haag.

Dus die hele Rassenoorlog is helaas NATUURLIJK en NOODZAKELIJK ok. Harde Natuur zijn wij zelf.

=====================

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2025, 00:29   #8
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
KWAAD moet je met KWAAD bestrijden???

mooie topic JOH, bf62, petje af voor jou. Mooiste topic met mooie inleiding van 2025 op dit deel v immigratie en integratie.

Feitelijk heb jij nu 10000000000 procent GELIJK, De inheemse blanken in heel Europa moeten mbv het oude Christendom dus religieuze tegenwicht bieden aan de oprukkende Allahtonen en Hindoetjes, Afrikaantjes, MIXEN, en overige Anti Blanken die nu massaal hier willen komen om te PROFITEREN.

IK bekijk het toch dierlijker nu, harde biotopen analyse is superieur denk ik. Ik ga het uitwerken en de boeken moeten snel in sale openbaar. NU Of nooit, 29 okt 2025 verkiezingen NL,

====================
VRAAGJE:
hebben moslims jou ooit bedreigd of in elkaar willen slaan?? Jij klinkt verbitterd, ik kende flink aantal blanke mannen die behoorlijk bedreigd en gediscrimineerd zijn door Islamieten, negers en overige buitenlanders in Den Haag.

Dus die hele Rassenoorlog is helaas NATUURLIJK en NOODZAKELIJK ok. Harde Natuur zijn wij zelf.

=====================
Bedankt voor het compliment. Ik ben niet verbitterd, maar bezorgd. Mijn bijdragen op dit forum komen voort uit het besef dat onze maatschappij de verkeerde kant opgaat. We zijn geëvolueerd van een christelijke naar een seculiere samenleving, en de invloed van islamisme groeit. Ik probeer de achterliggende mechanismen te doorgronden, de gevaren scherp te definiëren en die kennis actief te delen om bewustzijn te creëren.
Oud 16 augustus 2025, 01:04   #9
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
De ‘mensheid’ zal wel best zijn dat men er zo snel mogelijk een oplossing zal moeten voor vinden in deze nihilistische/gangstercultuurwereld.

Uit welke hoek die oplossing zal moeten komen dat zal een openstaande vraag zijn.

P.s.

Waren de Goden kosmonauten E. Von Danicken
Een oplossing is een westerse, vreedzame culturele kruistocht.
Oud 16 augustus 2025, 01:08   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Een oplossing is een westerse, vreedzame culturele kruistocht.
Een andere is de grote rode knop.
Oud 16 augustus 2025, 20:31   #11
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bedankt voor het compliment. Ik ben niet verbitterd, maar bezorgd. Mijn bijdragen op dit forum komen voort uit het besef dat onze maatschappij de verkeerde kant opgaat. We zijn geëvolueerd van een christelijke naar een seculiere samenleving, en de invloed van islamisme groeit. Ik probeer de achterliggende mechanismen te doorgronden, de gevaren scherp te definiëren en die kennis actief te delen om bewustzijn te creëren.
Zou je liever wonen in een samenleving met 90% christelijke Haïtianen of 90% seculiere IJslanders?
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2025, 22:33   #12
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Anderen zijn minder trots op de zogezegde 'westerse normen en waarden' waardoor minder hoog van de toren blazen misschien wat gepaster is qua houding. Laten we hopen dat de waarheid ergens in het midden ligt zou ik zeggen, beseffend dat hoogmoed vaak voor de val komt. Net nu, temidden van de steun van dat westen aan de extreme misdaden begaan in Gaza, morele authoriteit claimen als westen is echter minstens ongepast. Dit gedrag past wel in het profiel, hieronder geschetst, waarvoor het westen volgens de auteur werkelijk staat. En dat is niet iets om over te stoefen. Een beetje tegengewicht tegen pocherig zelfbedrog is wel op zijn plaats hier, en opent mogelijk een weg naar wat meer gezonde en leerzame bescheidenheid.

The West is a culture of death
ON THE MORAL COLLAPSE OF THE WEST AND ITS CONSEQUENCES
Citaat:
...

The West is a strange, recent, and spurious concept.

The term “West” actually refers to a cultural configuration that emerged with the global unification of political Europe and what, in 1931, would come to be known as the “Commonwealth” (part of the British Empire).

This configuration achieved unity under the banner of financial capitalism, starting with its hegemonic emergence in the last decades of the 20th century.

The West has nothing to do with cultural Europe, whose roots are Greek-Latin and Christian.

The West is the realization of a policy of economic and military power, which originated in the Age of Empires, led to two world wars, and resumed its rule of the world in the mid-1970s.

Unfortunately, even in Europe, the idea that “we are the West” has become part of common sense.

Historical Europe, for example, has always had fundamental structural links with the East, both near and far (Eurasia), while the West perceives itself as intrinsically opposed to the East. Thus, cultural Europe is in obvious continuity with Russia, while for the West, Russia is totally other than itself.

This premise serves to illustrate a serious long-term concern that I cannot hold back.

The concern is linked to the fact that the West, shaped around the framework – mental no less than practical – of financial capitalism, has eradicated the soul of the European peoples.

European culture and spirituality, that extraordinary efflorescence stretching from Sophocles to Beethoven, from Dante to Marx, from Tacitus to Monteverdi, from Michelangelo to Bach, etc., is the first victim of Western culture, a utilitarian, instrumental, abysmally petty culture that understands the beauty of art, territories, and traditions only if they are an “asset” that can be transformed into “cash”.

We have learned to accept this measurement of every value as a price, and every price as a profit margin.

Our society, our education, our communities have been forced to accept these equivalences that turn the soul into a desert. And this was done because it promised to preserve the West's status of power, dominance, and material hegemony over the rest of the world.

Although many people have tried, with some success, to oppose this desertification drift, it has nevertheless imposed itself on institutions, academies, and schools. Those who want to resist this impoverishment must do so in secret, as individual resistance, paying personal prices, while everything else – funding, programs, privileges – goes in the opposite direction.

But today we have reached the end of the line, the turning point.

The desertification of the soul that the West has produced has shaped one of the most morally infamous ruling classes in history. Before the emergence of the Western mentality, about a century and a half ago, there were certainly tyrants more bloodthirsty than today's Western leaders, but no form of life as cynical.

The West does not kill and exterminate out of hatred, nor out of conviction, nor to set an example, nor even out of a sheer sense of superiority.

No, the West kills because it finds it increasingly difficult to perceive the distinction between life and death as relevant. Because it is, at its core, a culture of death in the fundamental sense that it does not recognize an essential difference in value between the vitality of a bank account and that of a child, between that of an algorithm and that of a puppy.

Today's West, exemplified paradigmatically by the American and Israeli ruling classes, but equally well represented by the servile trash that speaks on behalf of the European Union, is reaching levels of abjection rarely seen before.

It is no longer a question of “double standards”. It is a daily commitment to unlimited lying, to the frank acceptance that every statement, every word, every thought counts only for the effects in terms of money and power that it can produce.
You can say everything and its opposite.

You can deny the evidence and then deny that you denied it.
You can break promises and treaties.
You can conduct negotiations while trying to kill the person you are negotiating with, and then protest with a straight face because the other person no longer wants to continue negotiating.
You can manipulate official information 24 hours a day and then call for exemplary punishments to counteract the manipulative power of hairdresser Pina on social media.
You can build, in Milan as in London, the most classist, gentrified, oligarchic, and exclusionary society, while gently preaching hospitality and inclusiveness.
You can watch a genocide live on worldwide television for two years and explain that it is self-defense.
Etc., etc.

So, my problem, in addition to my disgust at everything that is happening, is the awareness that we will not be able to escape the historical condemnation of this spiritual obscenity.

We will be involved even if we have not personally approved anything, even if we have contested it in every way available to us.

We will be involved because this depravity is the West, and we have accepted this label, we have learned to think of ourselves as the West, and the world perceives us as such.

When we are called upon to pay the bill by 7/8 of the planet – and no one should delude themselves that this will not happen – it will be incredibly difficult, perhaps impossible, to explain that the great, millennial European culture has nothing to do with the nihilistic desert of the contemporary West.

Just as in the immediate post-war period many people could not bear to hear German – the language of Goethe and Mozart – without a feeling of disgust (some of the older generation will certainly remember this), so, but in a much more radical way, the same could happen to anything that smacks, rightly or wrongly, of the West.

“After all, if studying Dante, Cervantes, or Shakespeare led you to two world wars and then to outright nihilism, what lesson should the world learn from this tradition?”

This reasoning, in its crudeness, may seem unreasonable to us only because we are used to always being the ones who judge and never the ones who are judged.

Losing world hegemony is now inevitable, and far from being a problem, it will be a blessing.

But losing respect and understanding for everything that has been part of Europe's long history has already happened in part due to internal regression, and the final blow could be dealt shortly.
Losing one's soul is immensely more serious than losing power.

Laatst gewijzigd door Bach : 16 augustus 2025 om 22:51.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2025, 08:42   #13
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is prima. Wat de perfide islam betreft, die dient hier in Europa monddood worden gemaakt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2025, 10:45   #14
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard Elkaar neuken is beter dan elkaars kop inslaan met een Grote Vibrator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Zou je liever wonen in een samenleving met 90% christelijke Haïtianen of 90% seculiere IJslanders?
miaauw miaauw namastiaauw Drukazz,

dit is een heel moeilijke vraag ok en ik heb hier ervaring mee. Ik als lagere kaste, bruine, koelie aapje ben toch altijd flink gehaat en gediscrimineerd tussen surinaams christelijke negers, en christelijke hindoestanen zien ook neer op mij. De hele zwarte surinaamse wereld is PURE Rassenhaat in de harde praktijk, zit er heel diep in, ook tussen de benen dus het ZWARTE Racisme ken ik heel goed, veel moeten vechten, ruzies, bedreigingen, tientallen tot een honderd incidenten moeten uitvechten ter plekke, bijna in elkaar geslagen door zwarten en hindoestanen, altijd alles uit moeten vechten met surizwarten.

Doe mij maar een 90 % Suculiere IJSlanders (LHBT/ HOMO) clubje. hhha

Een Blanke christelijke man in 90 % christelijk, ZWART Haiti zal zeker afgeschoten worden en eruit gejaagd worden uit hun Afrikaanse kerken, omdat zij allemaal Blankenhaters zijn en diep zitten vastgeroest in hun slavernij trauma, en het zieligste EXTRAATJE: helaas joh Drukazz, ons DNA codeert op een hele zielige wijze voor de maximaal haalbare IQ als individu, en dit is dus het vreselijkste wat genetici nu ontdekt hebben, sedert het Human Genome Project gestart werd jaren, zestig.

maw: Stel dit: Het DNA codeert voor max 63,333 IQ, haalbaar als individu, dan kan het zelfs zo triest zijn dat het denken van zo iemand zich op een nominaal niveau afspeelt, en het kan minder dan de helft zijn, 63,333/2 = 31,6 IQ of je kan stellen dat nomimaal denken dan net 69 procent moet zijn van MAX IQ, dan krijg je:

63,333 * 69/100 =44 IQ en dit is dus heel zielig, maar ik heb dit in de harde praktijk dus ook echt waargenomen bij surizwarten en het is verschrikkelijk om aan te zien. Met nu nominale 44 IQ denkniveau kan je echt stellen dat het hele zielige, onderontwikkelde, geestelijk gehandicapte Untermenschen van KLEUR zijn, en dit is dan ook een hard wetenschappelijk onderbouwd feit. IQ testen kunnen nog lagere scores produceren, omdat zij ook nog inert en laag geletterd zijn en geen enkele moeite KUNNEN en willen doen om zichzelf geestelijk of intellectueel verder te ontwikkelen.

De zwarte wereld is een hele zielige, onderontwikkelde wereld, ook in ZWART KASTE India is dit zo.

KOrtom mooie vraag, nu afwachten wat de topic starten zal antwoorden.

http://www.dewanand.com

Laatst gewijzigd door dewanand : 17 augustus 2025 om 10:48. Reden: aanvullen corrigeren
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2025, 10:54   #15
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben voorstander van een seculiere maatschappij, wat een belangrijke stap is geweest in de ontwikkeling van de westerse wereld. Tegelijkertijd merk ik dat veel mensen nog steeds behoefte hebben aan waarden en inzichten met een religieus karakter. Om die reden ben ik van mening dat we de historische bijdragen van het christendom en het jodendom aan de westerse samenleving meer aandacht moeten geven, omdat ze, samen met seculiere filosofie, de Verlichting en wetenschappelijke vooruitgang, hebben bijgedragen aan het bevorderen van vrijheid, rechtvaardigheid en sociale cohesie.
Oud 17 augustus 2025, 14:35   #16
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben voorstander van een seculiere maatschappij
U woont dus liever tussen seculiere Haïtianen dan tussen christelijke IJslanders, correct?
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2025, 17:40   #17
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U woont dus liever tussen seculiere Haïtianen dan tussen christelijke IJslanders, correct?
Dat heb ik niet gezegd. Ik zei dat ik liever in een seculiere maatschappij woon.
Oud 17 augustus 2025, 17:56   #18
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Anderen zijn minder trots op de zogezegde 'westerse normen en waarden' waardoor minder hoog van de toren blazen misschien wat gepaster is qua houding. Laten we hopen dat de waarheid ergens in het midden ligt zou ik zeggen, beseffend dat hoogmoed vaak voor de val komt. Net nu, temidden van de steun van dat westen aan de extreme misdaden begaan in Gaza, morele authoriteit claimen als westen is echter minstens ongepast. Dit gedrag past wel in het profiel, hieronder geschetst, waarvoor het westen volgens de auteur werkelijk staat. En dat is niet iets om over te stoefen. Een beetje tegengewicht tegen pocherig zelfbedrog is wel op zijn plaats hier, en opent mogelijk een weg naar wat meer gezonde en leerzame bescheidenheid.

The West is a culture of death
ON THE MORAL COLLAPSE OF THE WEST AND ITS CONSEQUENCES
Deze tekst is een duidelijk voorbeeld van hoe zelfkritiek kan doorslaan naar zelfhaat en zelfverwerping. Als we het Westen een ‘cultuur van de dood’ noemen, wat zegt dat dan over andere beschavingen die historisch minstens evenveel, zo niet meer, geweld hebben voortgebracht?
Oud 17 augustus 2025, 18:13   #19
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot nader order is iedereen vrij a) te geloven of niet te geloven; b) te geloven in de religie die zijn/haar persoonlijke voorkeur heeft.
Moge het zo blijven !!!
Oud Gisteren, 06:37   #20
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Er is sinds de normen en waarden van de jaren 1960 niets meer om trots over te zijn. Het zijn de normen en waarden - pure decadentie - van verwende rijkeluisjong. Normen en waarden waar we als samenleving aan onderdoor gaan.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be