Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2005, 16:04   #1
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard Opus Dei delft onderspit in strijd tegen Chileens homoblad

Citaat:

Opus Dei, de uiterst conservatieve beweging uit de katholieke kerk, heeft het moeten afleggen tegen een Chileens homoblad, Opus Gay. De Chileense poot van Opus Dei probeerde via de rechter het gebruik van de naam Opus Gay te laten verbieden. Volgens de katholieke organisatie wilde het homoblad Opus Dei en de katholieke kerk in verlegenheid brengen en belachelijk maken. De juridische strijd over de kwestie sleepte twee jaar lang aan. Uiteindelijk hakte een commissie de knoop door in het voordeel van de homopublicatie. De commissie, bevoegd voor zaken van intellectuele eigendom, kwam tot het besluit dat het publiek bezwaarlijk kon verwarren tussen Opus Dei en Opus Gay. De Beweging voor Homoseksuele Integratie en Bevrijding (MOLH), de grootste holebi-organisatie van Chili, reageerde geestdriftig op de afloop van het conflict. Ze sprak van een "nooit geziene overwinning" tegen de katholieke kerk in Chili, die nog altijd erg machtig is. Opus Dei is een beweging die eerder discreet opereert en machtige bondgenoten in het Vaticaan heeft. De organisatie is in tal van landen betrokken bij de strijd tegen al wie zich inzet voor de emancipatie van holebi's. Leden van Opus Dei doen af en toe radicale uitspraken in de discussie tegen "het homohuwelijk". De Congregatie voor de Geloofsleer, die de doctrine van de katholieke kerk bepaalt, zou zwaar onder invloed staan van Opus Dei.

Bron
Het christen-fundamentalisme, dat veelal ondergronds opereert, is een sluipend gif dat onze samenleving ondermijnt. Zoals uit het bovenstaande artikel blijkt, proberen de aanhangers ervan de gelijke rechten te fnuiken!

Het wordt de hoogste tijd dat deze christen-fundamentalistische bende op de lijst van verboden organisaties terecht komt!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2005, 18:10   #2
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Ik vind het wel een grappige naam.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2005, 18:31   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Het christen-fundamentalisme, dat veelal ondergronds opereert, is een sluipend gif dat onze samenleving ondermijnt.
Waaruit moet nu wel blijken dat Opus Dei "veelal ondergronds opereert"? Naar de rechter stappen, lijkt me niet onmiddellijk "ondergronds", hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2005, 18:32   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het wordt de hoogste tijd dat deze christen-fundamentalistische bende op de lijst van verboden organisaties terecht komt!
Op basis van welke criteria zou u dit geestelijk instituut (met het statuut van pauselijke prelatuur) dan wel verbieden en als verboden organisatie brandmerken?
Oud 8 januari 2005, 19:35   #5
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het christen-fundamentalisme, dat veelal ondergronds opereert, is een sluipend gif dat onze samenleving ondermijnt. Zoals uit het bovenstaande artikel blijkt, proberen de aanhangers ervan de gelijke rechten te fnuiken!

Persoonlijk denk ik dat al dat "gelijke rechten"-fetisjisme onze samenleving ondermijnt.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2005, 21:54   #6
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

sarcasme wordt enkel herkend op K&k, me dunkt. Kvind het goed nieuws dat de rechtzaak gewonnen is door Opus Gay. en betreft dat sluipend gif dat Opus Dei zou moeten zijn... het lijkt me eerder een stervende oude hond. Toch is het spijtig dat ook hiermee de roep om die andere christelijke "waarden" als verdraagzaamheid, barmhartigheid en vergeving mee sterft. Er zijn echter nog veel stemmen die ertoe oproepen uit verscheidene achtergronden. De meesten van de Kerk, zij die geen macht hebben bedoel ik dan, zijn goede mensen. Ik heb er al tientallen leren kennen en geen enkel heeft me teleurgesteld.
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2005, 22:03   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone
sarcasme wordt enkel herkend op K&k, me dunkt. Kvind het goed nieuws dat de rechtzaak gewonnen is door Opus Gay. en betreft dat sluipend gif dat Opus Dei zou moeten zijn... het lijkt me eerder een stervende oude hond.
Dat laatste is wel een echte giller! Gemiddelde leeftijd van de priesters verbonden aan Opus Dei: 30-40 jaar.

Daarnaast is Opus Dei een van de geestelijke instituten met het grootst aantal jeugdhuizen waar studenten van hogescholen en universiteiten elkaar kunnen treffen (en ook op internaat kunnen gaan). In Leuven is er bijvoorbeeld eentje.

Jullie weten gewoon niet waarover jullie spreken...
Oud 8 januari 2005, 22:24   #8
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat laatste is wel een echte giller! Gemiddelde leeftijd van de priesters verbonden aan Opus Dei: 30-40 jaar.

Daarnaast is Opus Dei een van de geestelijke instituten met het grootst aantal jeugdhuizen waar studenten van hogescholen en universiteiten elkaar kunnen treffen (en ook op internaat kunnen gaan). In Leuven is er bijvoorbeeld eentje.

ach ja. mijn excuses. Ik kan ook maar spreken vanuit datgene dat ik weet he. Ik probeerde Raf's uitdrukking af te zwakken. Ik ben me er ook van bewust dat Opus Dei ginter nog erg sterk staat.
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2005, 22:46   #9
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waaruit moet nu wel blijken dat Opus Dei "veelal ondergronds opereert"? Naar de rechter stappen, lijkt me niet onmiddellijk "ondergronds", hoor.
Wat begrijp je niet aan het woordje "veelal", Van den Berghe?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 8 januari 2005, 22:47   #10
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op basis van welke criteria zou u dit geestelijk instituut (met het statuut van pauselijke prelatuur) dan wel verbieden en als verboden organisatie brandmerken?
Bendevorming... Staatsgevaarlijke sekte...

Citaat:
Oud 8 januari 2005, 22:51   #11
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hmm... Waarschijnlijk van die perverse groepsseks toestanden zoals een tijdje geleden in Oostenrijk... Hopelijk wordt er streng in de gaten gehouden dat die sekteleden niet met kinderen in contact kunnen komen om die onschuldige bloedjes te corrumperen in hun walgelijke seksorgieën...

Citaat:
Oud 8 januari 2005, 22:55   #12
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:

Er moet ook wel bijgezegd worden, dat er vorig jaar een record-aantal van 7 priesters is afgestudeerd, een schrille tegenstelling met één het jaar ervoor...

Kan u misschien eens nagaan hoeveel priesters tussen 30 en 40 er hier nog rondlopen? En dan nog eens hoeveel er daarvan bij Opus Dei zijn?
Oud 8 januari 2005, 22:56   #13
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Persoonlijk denk ik dat al dat "gelijke rechten"-fetisjisme onze samenleving ondermijnt.
En wat als het "reservoir" van de mensenrechten is uitgeput ? We zien het nu reeds : vrouwenrechten, kinderrechten, homofielenrechten, pedofielenrechten, dierenrechten enz.
Hoeveel 'onderdrukte' sociale categorieën zullen onze vrienden gelijkheidsfilosofen nog uitvinden om vervolgens te 'bevrijden'?
De mensheid (of althans het Westen) is sinds de intrede van de giftige verlichtingsfilosofie bezig zich in een versneld tempo te ontbinden.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2005, 23:07   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat begrijp je niet aan het woordje "veelal", Van den Berghe?
Geen idee. Ik schreef dat immers niet. Misschien kan de auteur van die woorden het allemaal eens wat toelichten.
Oud 8 januari 2005, 23:08   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone
Ik ben me er ook van bewust dat Opus Dei ginter nog erg sterk staat.
Opus Dei in dat land is me onbekend. Ik oordeel slechts op wat Opus Dei hier in West-Europa betekent. En ik stel vast dat OD veel jonge priesters in zijn midden heeft en ook een jeugdige aanhang heeft (vandaar ook het bestaan van jeugdhuizen van OD over heel Europa).
Oud 8 januari 2005, 23:11   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Er moet ook wel bijgezegd worden, dat er vorig jaar een record-aantal van 7 priesters is afgestudeerd, een schrille tegenstelling met één het jaar ervoor...

Kan u misschien eens nagaan hoeveel priesters tussen 30 en 40 er hier nog rondlopen? En dan nog eens hoeveel er daarvan bij Opus Dei zijn?
Blijkbaar weet u niet goed waarover het gaat. Immers, u spreekt over de priesters die aan de bisschoppelijke seminaries afstuderen. Dat het daar armoede troef is, hebben ze aan zichzelf te danken.

Priesters van Opus Dei worden in de seminaries van de prelatuur opgeleid. Die bestaan in Spanje, Italië, Frankrijk en ook Duitsland als ik mij niet vergis. Deze priesters zijn in België niet verbonden met een parochie, maar meestal met een jeugdhuis. De bisschoppen van België kunnen zich blijkbaar niet vinden in het pausgetrouwe en traditionele profiel van deze priesters. In Duitsland en Spanje zijn ze wel in aktief in de parochies.
Oud 8 januari 2005, 23:29   #17
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Blijkbaar weet u niet goed waarover het gaat. Immers, u spreekt over de priesters die aan de bisschoppelijke seminaries afstuderen. Dat het daar armoede troef is, hebben ze aan zichzelf te danken.

Priesters van Opus Dei worden in de seminaries van de prelatuur opgeleid. Die bestaan in Spanje, Italië, Frankrijk en ook Duitsland als ik mij niet vergis. Deze priesters zijn in België niet verbonden met een parochie, maar meestal met een jeugdhuis. De bisschoppen van België kunnen zich blijkbaar niet vinden in het pausgetrouwe en traditionele profiel van deze priesters. In Duitsland en Spanje zijn ze wel in aktief in de parochies.
«Het Opus Dei denkt eigenlijk zeer rigide kerkelijk. Het is niet conservatief, maar reactionair. Zij staan voor een rijke en versierde Latijnse liturgie en het absolute navolgen van kerkelijke regels. Kritische zin in verband met het celibaat of de moraal zijn onmogelijk. Dit maakt constructief nadenken over, bijvoorbeeld, anticonceptie totaal onmogelijk. Bovendien zijn ze rijk en wie geld heeft, heeft macht en kan lobbyen.»

Waren dit niet de mannen die in de Da Vince code een belangrijke rol speelden? Zijn zij niet diegenen die het zelfkastijden nog 'bezigen'?

leuk groepje lijkt me dat

Oud 8 januari 2005, 23:33   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana
«Het Opus Dei denkt eigenlijk zeer rigide kerkelijk. Het is niet conservatief, maar reactionair. Zij staan voor een rijke en versierde Latijnse liturgie en het absolute navolgen van kerkelijke regels. Kritische zin in verband met het celibaat of de moraal zijn onmogelijk. Dit maakt constructief nadenken over, bijvoorbeeld, anticonceptie totaal onmogelijk. Bovendien zijn ze rijk en wie geld heeft, heeft macht en kan lobbyen.»
Als gelovige heb ik geen enkel probleem met een pausgetrouw, traditioneel, conservatief, geloofsgetrouw en bijbelvast geestelijk instituut als Opus Dei.

Niemand heeft echter tot nu toe kunnen aantonen dat dit geestelijke instituut "veelal ondergronds opereert" en wat dat nu juist moet betekenen. Ook uw stelling als dat Opus Dei "kan lobbyen" toont u met geen enkel concreet element aan.

Allemaal uit jullie duim gezogen.
Oud 8 januari 2005, 23:33   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana
Zijn zij niet diegenen die het zelfkastijden nog 'bezigen'?
Nooit iets van gehoord of gemerkt. Alweer fantasie van de linkse rakkers!
Oud 8 januari 2005, 23:39   #20
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Ook uw stelling als dat Opus Dei "kan lobbyen" toont u met geen enkel concreet element aan.

Allemaal uit jullie duim gezogen.
Kom dan eens met concrete tegenargumenten, jij beweert toch te weten waarover je spreekt?

Hoewel het Opus Dei zich aanvankelijk op alle lagen van de bevolking richtte, is er in de huidige beweging een voorkeur voor de welgestelde. Rijke mensen zijn de facto meer vertegenwoordigd in het Opus Dei. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de hele ontstaansgeschiedenis van het Opus Dei. Escrivá was zelf van adel. Als personele prelatuur bevindt de beweging zich sowieso in de hogere kringen van de kerkelijke hiërarchie.
Wie geld heeft, heeft invloed. Het Opus Dei heeft geld en hangt door zijn statuut niet af van de grillen van tussenpersonen. Hoewel de beweging volgens haar beginselen apolitiek is, is ze dat in werkelijkheid niet. Het is zeer waarschijnlijk, dat het Opus Dei lobbywerk geleverd heeft tegen het homo-huwelijk en de euthanasiewet, maar dat is dan louter gebaseerd op de idee van het heilig maken van de mens. De snelle heiligverklaring van Escrivá heeft echter niets met die macht te maken, want zo'n verklaring is onderhevig aan strikte criteria, zoals een genezingswonder. Anderzijds is geld een onontbeerlijke factor bij een zalig- en heiligverklaring en dat is natuurlijk geen probleem voor het Opus Dei
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be