Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2005, 18:29   #1
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard Groen! wil inhaalbeweging onderwijs allochtonen

Ik weet niet goed ofdat het hier moet staan om in maatschappelijke...

Groen! wil inhaalbeweging onderwijs allochtonendo 10/02/05 - Groen! wil dat er een grote inhaalbeweging komt om allochtonen betere onderwijskansen te geven. Amper dertien procent van de allochtone jongeren haalt nu een diploma algemeen secundair onderwijs.

De rest komt in het beroeps- en technisch onderwijs terecht en haalt daar vaak helemaal geen diploma.

Tegelijk maken de allochtonen een steeds groter deel uit van het aantal scholieren. "En zo'n grote groep mag niet achterblijven", zegt Mieke Vogels.

Groen! pleit voor een nieuwe democratiseringsbeweging, zoals vijftig jaar geleden voor de arbeiderskinderen.

Niet alleen de scholen moeten daar werk van maken, maar ook sociale organisaties, vakbonden en zelforganisaties van migranten.

Bron VRT

Eindelijk ze beginnen het door te krijgen dat dit een probleem wordt. Voor ene keer kon ik me wel redelijk vinden met Vogels (al gaat het weer over vreemdelingen en niet over de natuur). Maar wat zat ze nu te bazelen over gelijke kansen???? Die bestaat toch al?
Patriot : ... dat de Walen ons (=Vlamingen) zouden haten ... (#1) (dus toch een verschil , dus toch geen belgen )
---------------------------------------------------------------
Vrager : U keurt vandalisme goed?
Bhairav : Ja dat doe ik.

Laatst gewijzigd door lustige lezer : 10 februari 2005 om 18:30.
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2005, 18:39   #2
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Groen! wil inhaalbeweging onderwijs allochtonendo 10/02/05 - Groen! wil dat er een grote inhaalbeweging komt om allochtonen betere onderwijskansen te geven. Amper dertien procent van de allochtone jongeren haalt nu een diploma algemeen secundair onderwijs.

De rest komt in het beroeps- en technisch onderwijs terecht en haalt daar vaak helemaal geen diploma.

Tegelijk maken de allochtonen een steeds groter deel uit van het aantal scholieren. "En zo'n grote groep mag niet achterblijven", zegt Mieke Vogels.

Groen! pleit voor een nieuwe democratiseringsbeweging, zoals vijftig jaar geleden voor de arbeiderskinderen.

Niet alleen de scholen moeten daar werk van maken, maar ook sociale organisaties, vakbonden en zelforganisaties van migranten.

Bron VRT

Vandaar dat ze na een periode aan de macht te zijn geweest, gewoon zijn weggestemd uit alle parlementen die we hebben (en dat zijn er nogal wat). Reden? Onbekwaamheid tot en met.

BTW: opvallend hoe een flutpartijtje zonder kiezers als groen! toch weer aandacht krijgt van de VRT telkens ze met een lulverhaal naar buiten willen komen. In tegenstelling tot grote volkspartijen die geen aandacht krijgen om serieuze programma's toe te lichten.

Die linkse ratten van de VRT .....

Laatst gewijzigd door Antoon : 10 februari 2005 om 18:41.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2005, 18:50   #3
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Ja eigenlijk wel. Ze heeft niets nieuws verteld en met oplossingen komt ze ook niet echt af. Het probleem dat ze aanhaalde verdient wel aandacht bij onze politiekers als onderdeel van het grote vreemdelingeprobleem.
Patriot : ... dat de Walen ons (=Vlamingen) zouden haten ... (#1) (dus toch een verschil , dus toch geen belgen )
Oud 10 februari 2005, 20:08   #4
jef
Gouverneur

Standaard

Wanneer gaat die moslimkruippartij eindelijk eens beseffen dat ze weggestemd zijn.
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2005, 20:11   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik denk maar zo

Citaat:
"Wat baten kaars en bril ,als vreemde uilen niet leren wil"
Het onderwijs dat gegeven word is voor iedereen gelijk. En meestal nog op het tempo van de zwaksten van een klas. En nog faalt een belangrijke maar eenzijdige groep allochtonen. Is het entie, of religie die tegenwringt?
Oud 10 februari 2005, 20:21   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ah, ze gaan het spijbelen van de allochtonen aanpakken ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 10:06   #7
homer
Burger

Standaard

[quote=Antoon]

In tegenstelling tot grote volkspartijen die geen aandacht krijgen om serieuze programma's toe te lichten.

QUOTE]

serieuze programma's? waar?
Oud 11 februari 2005, 11:15   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet goed ofdat het hier moet staan om in maatschappelijke...

Bron VRT

Eindelijk ze beginnen het door te krijgen dat dit een probleem wordt. Voor ene keer kon ik me wel redelijk vinden met Vogels (al gaat het weer over vreemdelingen en niet over de natuur). Maar wat zat ze nu te bazelen over gelijke kansen???? Die bestaat toch al?

Die bestaan inderdaad al, iedereen kan goedkoop naar 't school en voor de minder begoede mensen is er zelf een studiebeurs verlaagd inschrijvingsgeld, sociaal assistenen, OCMW , ...

Dus iedereen heeft gelijke kansen, en ik wil niet dat iemand meer kansen krijgt dan een ander ! Maw, men mag ons hoogaangeschreven diploma's niet verkwanselen door anderen toe te laten minder te presteren of ze zomaar weg te geven.

Voor uw papierken moete uw best doen en uit uw pijp komen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 11:54   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is al meer dan genoeg omkadering. Nu kan iedere school met een bepaald aantal niet-Nederlandstaligen GOK-uren krijgen die men dan kan gebruiken om de taalachterstand van de kinderen weg te werken. Daarnaast is het onderwijs al zo gedemocratiseerd, dat ik niet goed zou weten wat er nog meer moet worden gedaan.

Die allochtonen moeten dringend eens beseffen dat ze zelf het heft in handen moeten nemen. Blijkbaar menen ze dat een diploma iets is wat men zomaar krijgt en waarvoor men niet moet werken. En als ze het niet behalen, halen ze weer hun beschuldigingsmechanisme boven: de "boze westerlingen" hebben het weer gedaan...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 11:59   #10
Kielse bulldog
Banneling

Kielse bulldog's schermafbeelding

Standaard

Elke allochtoon krijgt een extra 10 bij het begin van het schooljaar?
Kielse bulldog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 12:01   #11
Kielse bulldog
Banneling

Kielse bulldog's schermafbeelding

Standaard

Ze krijgen hun diploma direct als ze beloven onmiddellijk terug te keren naar het land van herkomst

Laatst gewijzigd door Kielse bulldog : 11 februari 2005 om 12:01.
Kielse bulldog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 12:13   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kielse bulldog
Ze krijgen hun diploma direct als ze beloven onmiddellijk terug te keren naar het land van herkomst
Dat is het, !

We kunnen ze doctor hodingens causa maken aan de unief in leuven, dat diploma is toch geen sikepit meer waard sinds die koninklijke kwiet het GRATIS gekregen heeft.
Oud 11 februari 2005, 13:07   #13
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Groen! wil inhaalbeweging onderwijs allochtonendo 10/02/05 -

...

Het is inderdaad juist dat er veel geschermd wordt met de boutade dat allochtonen minder kansen krijgen in het onderwijs, maar concreet worden daar bitter weinig argumenten voor gegeven. Of zijn alle leraars soms racisten geworden misschien?

Voorts mis ik toch voor een groot stuk weer de rol van de ouders in het betoog van Groen!. Ik weet dat wij als kleine pagadders voortdurend eraan herinnerd werden hoe belangrijk een diploma wel niet was, en dat we maar goed ons best moeten doen. Is dat bij de allochtonen ook zo? Of mogen we dat niet zo zien, en moeten we andere factoren als de sociale situatie van de ouders erbij halen?

Veel gewauwel, maar weinig concreet dus, dat idee van Vogels.
Oud 11 februari 2005, 13:31   #14
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Het is inderdaad juist dat er veel geschermd wordt met de boutade dat allochtonen minder kansen krijgen in het onderwijs, maar concreet worden daar bitter weinig argumenten voor gegeven. Of zijn alle leraars soms racisten geworden misschien?

Voorts mis ik toch voor een groot stuk weer de rol van de ouders in het betoog van Groen!. Ik weet dat wij als kleine pagadders voortdurend eraan herinnerd werden hoe belangrijk een diploma wel niet was, en dat we maar goed ons best moeten doen. Is dat bij de allochtonen ook zo? Of mogen we dat niet zo zien, en moeten we andere factoren als de sociale situatie van de ouders erbij halen?

Veel gewauwel, maar weinig concreet dus, dat idee van Vogels.
volledig akkoord. Ik vraag mij trouwens af waaruit dat "minder kansen in het onderwijs" dan wel bestaat. Als Groen doelt op afkomst/huidskleur dan slagen ze uiteraard de bal mis, want geen enkele school of universiteit kan iemand weigeren omwille van zijn huidskleur...
dan moet het dus om sociale achterstand gaan, maar die bestaat uiteraard eveneens bij autochtonen. Proportioneel kan die dan wel hoger liggen bij allochtonen, maar daar valt dus geen enkele zinnige externe verklaring voor te geven (let op, het gaat hier over het onderwijs, niet over de arbeidsmarkt wat een heel andere zaak is)
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 14:17   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Beste Seba de arbeidsmarkt vloeit natuurlijk voort uit het onderwijs hé, ...

Maw, ik zit in een klas met een paar allochtonen, en een paar autochtonen, later veel later, zit ik in de stoel van chef of manager of wat dan ook, ik mag mensne aannemen, Jef komt voor mij te zitten, hé Jef wij hebben nog met mekaar in school gezeten, ha, ( ge weet dat Jef ne vlijtige student was, misschien wel niet de slimste maar ne werker en iemand die vriendelijk was, hem inzette) ge ziet het CV van Jef, ha ok ... De volgende is Ali, die ook toevalig in uw klas gezeten heeft, buiten luidruchtig de les saboteren deed m nie veel, ah ja, en af en toe moeste hem een sigaret geven ook of een briefken van 100 frank, anders sloeg m op uw gezicht, ...

rara wie neem je, ? ... ik persoonlijk zou wel eerst ies goe lachen met Ali, op mijn stiekeme gluiperige manier, wel teverstaan, 't centrumeke heeft geen zaken met mijn zaken nietwaar...
Oud 11 februari 2005, 14:46   #16
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Voor wie wil weten waarover het precies gaat: http://www.groen.be/nieuwseninformat...ersconf_id=124

uittreksel:

(...)
Democratisering van het onderwijs: toen en nu
Tegenover diezelfde barrières keken de arbeiderskinderen vijftig jaar geleden aan. Toen heeft de samenleving beslist tot een democratisering van het onderwijs. Vandaag dient dergelijk gelijke onderwijskansenbeleid herhaald te worden. Omdat het nodig is voor ons allemaal. De toekomst van de multiculturele kennismaatschappij vraagt immers om het leggen van “het juiste accent op het juiste talent.”

De sociale partners, de overheid, de armoedeverenigingen en de zelforganisaties van migranten en moskeeverenigingen moeten vandaag een nieuw pact sluiten rond de democratisering van het onderwijs.
Het behoren tot een bepaalde sociale klasse of een bepaalde gemeenschap bepaalt nog altijd je kansen in het onderwijs. 50 jaar terug was dit zo voor Vlamingen en voor arbeiderskinderen. De arbeidersbeweging en de Vlaamse beweging hebben decennia lang de moed gehad om van gelijke onderwijskansen een item te maken in hun strijd voor gelijkheid van alle kinderen.
Een breed maatschappelijk draagvlak en allerlei positieve maatregelen in het middelbaar onderwijs, studiebeurzen, bijwerkklassen …maakten dat de eerste arbeiderskinderen doorstroomden naar het hoger onderwijs.
Zij ontpopten zich als de kaders van de bewegingen voor de verdere democratisering van het onderwijs.
Zij stonden mee aan de wieg van onder meer de Alma waar studenten tot op vandaag tegen redelijke prijzen kunnen eten.
Zij bouwden cursusdiensten, opvang van jobstudenten en dergelijke meer uit.
Later namen deze ‘arbeidsuniversitairen ‘belangrijke functies op in het maatschappelijk leven.

De moedige keuze: een plan voor gelijke onderwijskansen
Vandaag bepaalt het behoren tot een bepaalde sociale klasse, deze keer tot de allochtone gemeenschap, blijkbaar weer de onderwijskansen en - veel meer dan 50 jaar terug - ook de kansen op een job. 76% van de laaggeschoolde Marokkaanse en Turkse schoolverlaters is na 1 jaar nog steeds werkloos. Een diploma hoger onderwijs blijkt het enige diploma dat allochtonen en autochtonen gelijke tewerkstellingskansen biedt. Maar in dat hoger onderwijs worden kinderen van allochtone afkomst, omwille van de eerder opgelopen leerachterstand, geconfronteerd met problematische slaagcijfers. Amper 33% van de allochtone studenten slaagt, ruim 15% minder dan de autochtone studenten.

Conclusie? Ook vandaag moet de samenleving de moed durven opbrengen om de schouders te zetten onder een alomvattend plan om alle kinderen gelijke onderwijskansen te bieden. Groen! roept dan ook op zo vlug mogelijk consensus te bereiken over een Marshallplan voor het allochtonenonderwijs. Een Marshallplan dat, net zoals 50 jaar geleden, extra ondersteuning biedt.
(...)
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 15:15   #17
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Er staat wel niet veel meer in dat tekstje dat door Yossarian werd gepost, dan in het openingsbericht. Dus de vraag blijft: we hebben al die middelen nu al (studiebeurzen, bijwerkklassen, ...), wat loopt er dan nog mis voor de allochtonen en hoe gaan ze dat aanpakken? Ik vind enkel vage termen terug als "gelijke onderwijskansen", en "een Marshallplan" (amehoela)...
Oud 11 februari 2005, 20:14   #18
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

OK, groen heeft gelijk. Het is een probleem , maar wat zijn ze aan't zeveren over gelijke kansen??? Dat bestaat al. Het ligt aan de mentaliteit. Ze maken het de allochtonen veel te gemakkelijk denk ik ... ik zie niet anders hoe ik het anders zoe kunnen verklaren. Ik heb eens 2 turken gehad in mijne klas, die deden dus gene bal!!! En dat terwijl ze een beurs hadden die zodat ze maar 10% van de kosten moesten ophoesten. Bij hun lag het duidelijk aan de mentaliteit. Ik heb ook gemerkt dat alochtone meisjes een betere menatliteit hebben. Maar daar speelt een andere factor, meisjes zijn "minderwaardig" en ze mogen dikwijls niet verder studeren.
Oud 11 februari 2005, 20:38   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, groen heeft gelijk. Het is een probleem , maar wat zijn ze aan't zeveren over gelijke kansen??? Dat bestaat al. Het ligt aan de mentaliteit. Ze maken het de allochtonen veel te gemakkelijk denk ik ... ik zie niet anders hoe ik het anders zoe kunnen verklaren. Ik heb eens 2 turken gehad in mijne klas, die deden dus gene bal!!! En dat terwijl ze een beurs hadden die zodat ze maar 10% van de kosten moesten ophoesten. Bij hun lag het duidelijk aan de mentaliteit. Ik heb ook gemerkt dat alochtone meisjes een betere menatliteit hebben. Maar daar speelt een andere factor, meisjes zijn "minderwaardig" en ze mogen dikwijls niet verder studeren.
Zo is dat maar.

Uit mijn contacten met Turken heb ik geleerd dat ze zelfs meer kansen kregen geboden dan autochtonen, maar wat baten positieve discriminatie en extra middelen als de ouders enkel een schotelantenne in hun huis willen die op hun vaderland is gericht en hun kinderen zelfs geen Nederlands kennen tegen dat ze naar school moeten? Ze hebben verdorie nooit iets anders dan Turks gehoord, geraken al direct achter op school en vegen er vanaf dan pas goed hun voeten aan. Ze spiegelen zich aan hun vader, die toch lekker uit de bak gehouden werd, omdat hun moeder de BOB tipte over de drugstrafiek waar ook haar man in verwikkeld was. Vandaag 'helpen' ze pa wel met zijn bordeel met Poolse vrouwen.
Daar heb je niet eens een diploma voor nodig. Waarom zou je je dan nog de moeite doen om te studeren?

Dat Mie Vogels maar eens begint om de ouders te INTEGREREN in dit land. Zonder dat EERST krijgt ze niks, nogabollen aan 'talenten' uit hun kinderen gehaald.
Oud 11 februari 2005, 20:55   #20
Dark Soho
Schepen

Dark Soho's schermafbeelding

Standaard

Er valt volgens mij niets in te halen in het onderwijs. Zolang steeds weer één van beide ouders uit het land van oorsprong blijft komen wordt er thuis de kinderen eerst de vreemde taal aangeleerd waardoor telkens weer opnieuw de nieuwe generaties met een taalprobleem sukkelen. Enkel zij die een beetje een talenknobbel hebben geraken vooruit. Ik heb geen cijfers maar durf erom te wedden dat je aan de unif meer migranten vindt die socio-psychologisch wetenschappen of talen of rechten studeren dan ingenieur. De wiskundeknobbels geraken omwille van de taal niet of nauwelijks door het middelbaar onderwijs. Zoals wel meer ligt de bal in het kamp van de migranten. Als ze dan echt met moslims willen trouwen dat ze dan hier onder elkaar trouwen ipv steeds weer mensen uit het buitenland naar hier te halen.
Dark Soho is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be