![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Matthias Storme - 14 feb. t.e.m. 20 feb. Onlangs won Storme de Prijs voor de Vrijheid en werd daarmee door menig academicus gelauwerd voor zijn strijd voor de individuele (private) rechten. Die strijd kwam vooral tot uiting bij het aanvechten van de antidiscriminatiewet. Vorige week in het nieuws, nu in uw forum. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() In een vraag gesteld aan mr. Bouckaert werd iets in dezelfde lijnen verwoord, graag zou ik ook uw mening hierover horen.
Het huidige Vlaanderen lijkt op een Jacobijns model af te stevenen of is reeds het voorbeeld van een tamelijk sterk gecentraliseerd gewest. Is dit een goede evolutie of niet, en is het de taak van de Vlaamse Beweging ook hierop een antwoord te bieden? Moeten we de provincies of gemeenten meer bevoegdheden toekennen of laten we het best volgens het huidige systeem? |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Hoezo, ik dacht dat Vlaams-nationalisten tégen unitarisme waren? Ik begrijp er niets meer van...
|
![]() |
![]() |
#3 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Waarom is het Vlaams Gewest dan zo unitair indien geen enkele Vlaams-nationalist voor unitarisme is? Waarom wensen het VB en de NVA dan de afschaffing van de provincies?
|
![]() |
![]() |
#5 |
Staatssecretaris
|
![]() Voor zover ik weet zijn die eerder te vinden voor gemeentelijke decentralisatie. Dat het Vlaams Gewest unitair is heeft te maken met de beleidsvoerders en verschillende andere factoren.
Maar ik ga hier niet diep op ingaan omdat het hier gaat over de mening van dhr. Storme; als je een discussie wil opstarten over N-VA en VB begin dan voor mijn part een topic in partijdiscussies of communautaire discussies. |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Ontwijkend antwoord.
|
![]() |
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() @ instromaniac
Ik heb al herhaaldelijk de mening uitgedrukt dat het niet de bedoeling kan zijn een Vlaanderen in te richten dat de Belgische ziekten zou behouden; dan zou het allemaal half voor niets zijn geweest (half heb ik gezegd, Hans, niet helemaal). Ik ben dus inderdaad voorstander van een Vlaanderen dat meer van onder naar boven wordt opgebouwd, een beetje naar het model van de Zwitserse kantons, zoals ik voor een flinke scheut directe democratie ben. Alleen zijn de Vlamingen jammer genoeg door eeuwen verkeerd bestuur op dit vlak een beetje afgestompt, vergeleken met de Zwitsers. Hervormingen zullen dus in stapjes moeten gebeuren. Bovendien kan Vlaanderen maar bevoegdheden naar de gemeenten en eventueel de provincies decentraliseren in zoverre het eerst meer bevoegdheden krijgt. Een Zwitsers model van kantons is ook verdedigd door Paul Beliën in een interessant pleidooi in het tijdschrift secessie (zie http://www.secessie.nu) en in bepaalde opzichten ook in het partijprogramma van de N-VA. Inspiratie kan ook gehaald worden in Denemarken, waar de rol van de gemeenten zeer groot is, en ongeveer 30 % van het overheidsbudget autonoom door de gemeenten wordt beheerd (tegenover enkele luttele procenten bij ons). |
![]() |
![]() |
#8 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Verdeel verder gerust de Vlaamse ambtenarij over de kleinere Vlaamse steden, zoals Hasselt, Brugge, Kortrijk, Aalst,... ipv van ze tussen 9.00 en 17.00 waterhoofd Brussel zogezegd te laten vervlaamsen ...