Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2005, 11:42   #1
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard Indien God bestaat hoe ziet u hem dan ?

God, voor de enen een begrip..... voor de anderen een geloof. Vermits hij onzichtbaar is kunnen we niet anders dan onze verbeelding laten werken om een beeld van hem te hebben.....
Hoe ziet u hem dan persoonlijk ?

1. als mens
2. als man
3. als vrouw
4. als blanke man
5. als zwarte vrouw
6. als iemand die de touwtjes in handen heeft
7. als iets, energetisch en veranderlijk
8. universeel, die in alles is.......dus ook in ons
9. onveranderlijk en buiten het universum
10. ondefiniëerbaar
12. enkel als een begrip..... want God bestaat niet

Of hebt u een meer persoonlijke voorstelling ? Laat ons dan meegenieten en laat uw licht op ons schijnen.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 18 februari 2005 om 12:10.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 12:01   #2
HerrUU
Gouverneur

HerrUU's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
God, voor de enen een begrip..... voor de anderen een geloof. Vermits hij onzichtbaar is kunnen we niet anders dan onze verbeelding laten werken.....
Niet. Het dichtste dat we bij een "godheid" zullen komen is het feit dat er een algemene wet bestaat die heel het universum bestuurt.
Oud 18 februari 2005, 12:06   #3
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Ik ben een overtuigd atheïst, dus voor mij is god een sprookjesfiguur zoals assepoester, de 7 dwergen, of de boze wolf.

Indien ik hem mij moet voorstellen zal het alleszins geen positieve figuur zijn, als je al het leed op de wereld ziet en zag moet het wel een verschikkelijke sadist zijn.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 12:12   #4
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HerrUU
Niet. Het dichtste dat we bij een "godheid" zullen komen is het feit dat er een algemene wet bestaat die heel het universum bestuurt.
Het woord 'wet' heeft voor mij te veel een bijklank van een willoos mechanisme dat niets anders kan doen dan zichzelf opvolgen. Ik zie god meer als de wil die dit alles verzint.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 12:14   #5
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ik ben een overtuigd atheïst, dus voor mij is god een sprookjesfiguur zoals assepoester, de 7 dwergen, of de boze wolf.

Indien ik hem mij moet voorstellen zal het alleszins geen positieve figuur zijn, als je al het leed op de wereld ziet en zag moet het wel een verschikkelijke sadist zijn.
Is uw leven tot nu toe dan zo'n bar tranendal geweest?
Oud 18 februari 2005, 12:17   #6
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Het woord 'wet' heeft voor mij te veel een bijklank van een willoos mechanisme dat niets anders kan doen dan zichzelf opvolgen. Ik zie god meer als de wil die dit alles verzint.
Is je goed recht natuurlijk, uiteindelijk gissen we allemaal ernaar... zelfs de atheïsten.
Oud 18 februari 2005, 12:34   #7
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Is uw leven tot nu toe dan zo'n bar tranendal geweest?
Ik vind het leven fantastisch. Sommige starre gelovigen kunnen dit wel niet begrijpen want je kan - volgens hen toch - alleen het geluk vinden via god

Laatst gewijzigd door Geertje : 18 februari 2005 om 12:35.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 12:40   #8
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik vind het leven fantastisch. Sommige starre gelovigen kunnen dit wel niet begrijpen want je kan - volgens hen toch - alleen het geluk vinden via god
Hangt ervan af wat je gelooft natuurlijk...
Oud 18 februari 2005, 12:44   #9
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
God, voor de enen een begrip..... voor de anderen een geloof. Vermits hij onzichtbaar is kunnen we niet anders dan onze verbeelding laten werken om een beeld van hem te hebben.....
Als ik nadenk over god kom ik in zo'n complex labyrinth van gedachten terecht dat ik het uiteindelijk gewoon opgeef.

Het probleem is namelijk dat ik voor elke gedachte over god een tegengestelde gedachte kan denken die mij even plausibel lijkt.

Bvb:
Uitspraak 1: god kan niet worden gevat in een gedachte.
Uitspraak 2: de gedachte over god IS de creatie van god.

Ik heb al gedacht dat god volstrekt onvatbaar en transcendent is, maar ik ben er al even hard van overtuigd geweest dat de materie waar we soms zo op neerkijken letterlijk god is, in al zijn welwillende en stralende glorie.

Ik denk dat het fout is van te veel menselijke kenmerken te projecteren op god. We hebben de neiging om god te zien als een soort "onstoffelijk super-genie". Wij zijn toevallig nu net mensen. De specialiteit van de mens is het denken, en we zijn heel fier op ons denken. Daarom gaan we ervanuit dat god dan wel een soort super-denker moet zijn. Maar soms vermoed ik dat god geen hoger niveau van menselijk denken bereikt dan in onszelf. Dat dit zijn beste poging is. Evenzo kan god niet beter vliegen als een arend dan in de arend zelf. Hij kan niet beter donderen dan in de donder zelf. Dit heel universum is de aspiratie van god om alles tegelijk te ervaren en te zijn.

En soms denk ik "man ga gewoon een pint pakken"
Oud 18 februari 2005, 12:57   #10
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vind het leven fantastisch.
Ok, maar dan is god (als hij zou bestaan) meer dan een sadist. Dan doet hij af en toe ook nog wel eens iets goed 8)

Citaat:
Sommige starre gelovigen kunnen dit wel niet begrijpen want je kan - volgens hen toch - alleen het geluk vinden via god
Een gelovige heeft altijd een beetje de neiging zijn god te willen opdringen aan anderen.
Oud 18 februari 2005, 13:52   #11
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. als mens
2. als man
3. als vrouw
4. als blanke man
5. als zwarte vrouw
6. als iemand die de touwtjes in handen heeft
7. als iets, energetisch en veranderlijk
8. universeel, die in alles is.......dus ook in ons
9. onveranderlijk en buiten het universum
10. ondefiniëerbaar
12. enkel als een begrip..... want God bestaat niet

Of hebt u een meer persoonlijke voorstelling ? Laat ons dan meegenieten en laat uw licht op ons schijnen.
Voor ik hier kan op antwoorden moet je eerst eens definiëren wat dat voor iets is een "god".
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 20:25   #12
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien ik hem mij moet voorstellen zal het alleszins geen positieve figuur zijn, als je al het leed op de wereld ziet en zag moet het wel een verschikkelijke sadist zijn
Very true. Ik zeg het graag zo "als God bestaat, is hij in de hemel niet welkom."

Dit is hoe George Carlin het ziet. De moeite om te lezen, echt om te gillen zo grappig, en nog waar ook:
Citaat:
When it comes to bullshit, big-time, major league bullshit, you have to stand in awe of the all-time champion of false promises and exaggerated claims, religion. No contest. No contest. Religion. Religion easily has the greatest bullshit story ever told. Think about it. Religion has actually convinced people that there's an invisible man living in the sky who watches everything you do, every minute of every day. And the invisible man has a special list of ten things he does not want you to do. And if you do any of these ten things, he has a special place, full of fire and smoke and burning and torture and anguish, where he will send you to live and suffer and burn and choke and scream and cry forever and ever 'til the end of time! </SPAN></FONT>
But He loves you. He loves you, and He needs money! He always needs money! He's all-powerful, all-perfect, all-knowing, and all-wise, somehow just can't handle money! Religion takes in billions of dollars, they pay no taxes, and they always need a little more. Now, you talk about a good bullshit story. Holy Shit! But I want you to know something, this is sincere, I want you to know, when it comes to believing in God, I really tried. I really, really tried. I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up. Something is wrong here. War, disease, death, destruction, hunger, filth, poverty, torture, crime, corruption, and the Ice Capades. Something is definitely wrong. This is not good work. If this is the best God can do, I am not impressed. Results like these do not belong on the résumé of a Supreme Being. This is the kind of shit you'd expect from an office temp with a bad attitude. And just between you and me, in any decently-run universe, this guy would've been out on his all-powerful ass a long time ago. And by the way, I say "this guy", because I firmly believe, looking at these results, that if there is a God, it has to be a man. No woman could or would ever fuck things up like this. So, if there is a God, I think most reasonable people might agree that he's at least incompetent, and maybe, just maybe, doesn't give a shit. Doesn't give a shit, which I admire in a person, and which would explain a lot of these bad results. So rather than be just another mindless religious robot, mindlessly and aimlessly and blindly believing that all of this is in the hands of some spooky incompetent father figure who doesn't give a shit, I decided to look around for something else to worship. Something I could really count on. And immediately, I thought of the sun. Happened like that. Overnight I became a sun-worshipper. Well, not overnight, you can't see the sun at night. But first thing the next morning, I became a sun-worshipper. Several reasons. First of all, I can see the sun, okay? Unlike some other gods I could mention, I can actually see the sun. I'm big on that. If I can see something, I don't know, it kind of helps the credibility along, you know? So everyday I can see the sun, as it gives me everything I need; heat, light, food, flowers in the park, reflections on the lake, an occasional skin cancer, but hey. At least there are no crucifixions, and we're not setting people on fire simply because they don't agree with us. Sun worship is fairly simple. There's no mystery, no miracles, no pageantry, no one asks for money, there are no songs to learn, and we don't have a special building where we all gather once a week to compare clothing. And the best thing about the sun, it never tells me I'm unworthy. Doesn't tell me I'm a bad person who needs to be saved. Hasn't said an unkind word. Treats me fine. So, I worship the sun. But, I don't pray to the sun. Know why? I wouldn't presume on our friendship. It's not polite. I've often thought people treat God rather rudely, don't you? Asking trillions and trillions of prayers every day. Asking and pleading and begging for favors. Do this, gimme that, I need a new car, I want a better job. And most of this praying takes place on Sunday His day off. It's not nice. And it's no way to treat a friend. But people do pray, and they pray for a lot of different things, you know, your sister needs an operation on her crotch, your brother was arrested for defecating in a mall. But most of all, you'd really like to fuck that hot little redhead down at the convenience store. You know, the one with the eyepatch and the clubfoot? Can you pray for that? I think you'd have to. And I say, fine. Pray for anything you want. Pray for anything, but what about the Divine Plan? Remember that? The Divine Plan. Long time ago, God made a Divine Plan. Gave it a lot of thought, decided it was a good plan, put it into practice. And for billions and billions of years, the Divine Plan has been doing just fine. Now, you come along, and pray for something. Well suppose the thing you want isn't in God's Divine Plan? What do you want Him to do? Change His plan? Just for you? Doesn't it seem a little arrogant? It's a Divine Plan. What's the use of being God if every run-down shmuck with a two-dollar prayerbook can come along and fuck up Your Plan? And here's something else, another problem you might have: Suppose your prayers aren't answered. What do you say? "Well, it's God's will." "Thy Will Be Done." Fine, but if it's God's will, and He's going to do what He wants to anyway, why the fuck bother praying in the first place? Seems like a big waste of time to me! Couldn't you just skip the praying part and go right to His Will? It's all very confusing. So to get around a lot of this, I decided to worship the sun. But, as I said, I don't pray to the sun. You know who I pray to? Joe Pesci. Two reasons: First of all, I think he's a good actor, okay? To me, that counts. Second, he looks like a guy who can get things done. Joe Pesci doesn't fuck around. In fact, Joe Pesci came through on a couple of things that God was having trouble with. For years I asked God to do something about my noisy neighbor with the barking dog, Joe Pesci straightened that cocksucker out with one visit. It's amazing what you can accomplish with a simple baseball bat. So I've been praying to Joe for about a year now. And I noticed something. I noticed that all the prayers I used to offer to God, and all the prayers I now offer to Joe Pesci, are being answered at about the same 50% rate. Half the time I get what I want, half the time I don't. Same as God, 50-50. Same as the four-leaf clover and the horseshoe, the wishing well and the rabbit's foot, same as the Mojo Man, same as the Voodoo Lady who tells you your fortune by squeezing the goat's testicles, it's all the same: 50-50. So just pick your superstition, sit back, make a wish, and enjoy yourself. And for those of you who look to The Bible for moral lessons and literary qualities, I might suggest a couple of other stories for you. You might want to look at the Three Little Pigs, that's a good one. Has a nice happy ending, I'm sure you'll like that. Then there's Little Red Riding Hood, although it does have that X-rated part where the Big Bad Wolf actually eats the grandmother. Which I didn't care for, by the way. And finally, I've always drawn a great deal of moral comfort from Humpty Dumpty. The part I like the best? "All the king's horses and all the king's men couldn't put Humpty Dumpty back together again." That's because there is no Humpty Dumpty, and there is no God. None, not one, no God, never was. In fact, I'm gonna put it this way. If there is a God, may he strike this audience dead! See? Nothing happened. Nothing happened? Everybody's okay? All right, tell you what, I'll raise the stakes a little bit. If there is a God, may he strike me dead. See? Nothing happened, oh, wait, I've got a little cramp in my leg. And my balls hurt. Plus, I'm blind. I'm blind, oh, now I'm okay again, must have been Joe Pesci, huh? God Bless Joe Pesci. Thank you all very much. Joe Bless You!

Laatst gewijzigd door Travis66 : 18 februari 2005 om 20:27.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 20:29   #13
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

God is homo, hij plant zich niet voort, of anders is hij impotent.
Oud 18 februari 2005, 21:47   #14
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Niemand kan daar op antwoorden omdat we het gewoon niet weten.

Iets dat is,zoals het heelal zal ooit een begin gehad hebben en is ontstaan,is het geschapen of is het er op natuurkundige en geologische manier gekomen.
Om op uw vraag te kunnen antwoorden zouden we eerst moeten weten wat het heelal is ,wat de onmetelijke ruimte is,wat oneindig is.
Waar start het en stopt het?
Wie zijn wij,en wat is de reden van ons bestaan?
Wat is er buiten ons zonnestelsel?
Zijn wij reeel of zijn wij machines,gemaakt om planeten leeg te maken,zijn wij microben op de long van een reus?
Waar leidt de dood naartoe,en wat komt er nog achter,wat is de staat van niet bestaan(het donkere gat vooraleer we geboren waren).
Ziet ge er kan geen antwoordvolgen omdat we zelf niet weten wie of wat we zijn.
Wat heeft evolutie met dit alles te maken,is alles vooraf gepland,is er leven op andere planeten en met welk doel?
God is een naam,net zoals Allah en Boedha en nog vele anderen,hun bestaan wordt aangetoond in geschriften en boeken zoals de Bijbel en de koran,maar exacte wetenschappelijke bewijzen zijn er niet.
Mss is er ergens een organisme dat alles in het heelal bepaald en regelt en wordt dat als God beschouwd,ik kan moeilijk geloven dat we de bijbel als bepalend mogen nemen ,want dan valt gans de evolutietheorie in duigen.
Als men mij vraagt gelooft u in God zal ik zeggen ik geloof in het bestaan van een bepalend organisme,een groter iets dat ons bestaan regelt maar onvatbaar voor onze hersenen.

Laatst gewijzigd door doornroosje : 18 februari 2005 om 21:50.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 22:01   #15
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Is God willing to prevent evil, but not able?
Then he is not omnipotent.

Is he able, but not willing?
Then he is malevolent.

Is he both able and willing?
Then whence cometh evil?

Is he neither able nor willing?
Then why call him God?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 23:29   #16
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Waarom heeft God in het Aards Paradijs toch de slang geschapen als hij wist wat die allemaal in zijn paradijs zou gaan uitspoken ?

Waarom de olifant tussen het porselein planten ? Toch niet om brokken te maken..... omdat geluk al vlug gaat vervelen.
Of is dit een te menselijke voorstelling van God ?
Oud 18 februari 2005, 23:34   #17
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Voor ik hier kan op antwoorden moet je eerst eens definiëren wat dat voor iets is een "god".
Het gaat niet over een god maar over God.....

[size=4]God[/size] (de ~ (m.)) 1 het Opperwezen, de Schepper, de Geest waardoor en waarin alles is, zoals Hij bij monotheïsten, vooral bij joden en christenen genoemd wordt => de alfa en de omega, de Allerhoogste, de Almachtige, de hemelse Vader, de Opperste Rechter, Heer, Heer der heerscharen, Onze-Lieve-Heer, Opperheer, Vader
Oud 18 februari 2005, 23:35   #18
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Niemand kan daar op antwoorden omdat we het gewoon niet weten.

Iets dat is,zoals het heelal zal ooit een begin gehad hebben en is ontstaan,is het geschapen of is het er op natuurkundige en geologische manier gekomen.
Om op uw vraag te kunnen antwoorden zouden we eerst moeten weten wat het heelal is ,wat de onmetelijke ruimte is,wat oneindig is.
Waar start het en stopt het?
Wie zijn wij,en wat is de reden van ons bestaan?
Wat is er buiten ons zonnestelsel?
Zijn wij reeel of zijn wij machines,gemaakt om planeten leeg te maken,zijn wij microben op de long van een reus?
Waar leidt de dood naartoe,en wat komt er nog achter,wat is de staat van niet bestaan(het donkere gat vooraleer we geboren waren).
Ziet ge er kan geen antwoordvolgen omdat we zelf niet weten wie of wat we zijn.
Wat heeft evolutie met dit alles te maken,is alles vooraf gepland,is er leven op andere planeten en met welk doel?
God is een naam,net zoals Allah en Boedha en nog vele anderen,hun bestaan wordt aangetoond in geschriften en boeken zoals de Bijbel en de koran,maar exacte wetenschappelijke bewijzen zijn er niet.
Mss is er ergens een organisme dat alles in het heelal bepaald en regelt en wordt dat als God beschouwd,ik kan moeilijk geloven dat we de bijbel als bepalend mogen nemen ,want dan valt gans de evolutietheorie in duigen.
Als men mij vraagt gelooft u in God zal ik zeggen ik geloof in het bestaan van een bepalend organisme,een groter iets dat ons bestaan regelt maar onvatbaar voor onze hersenen.
Zo had ik het nog nooit bekeken...... 8)
Oud 18 februari 2005, 23:38   #19
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Andromeda1968]__________________
[size=4][font=Arial][size=2][/size][/font]
[/size][size=1][font=Arial][font=Verdana]"[/font]Which is it, is man one of God's blunders or is God one of man's?"[/font][/size]

Wat zou u verkiezen ?
Oud 19 februari 2005, 01:18   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

God is de primitieve benaming voor “de ordening der dingen”, de natuurwetten dus.
God moest het gebrek aan kennis en inzicht invullen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be