![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
be.politics Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep be.politics. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
|
![]() Quote
Vlaanderen verdwijnt, Belgie verschijnt: het grote-Belgen-spel Het grote-Belgen-spel: uit exact honderd genomineerden kan de burger via de media een 'grootste Belg' kiezen. De lijst van genomineerden werd samengezocht door een vage 'Raad van Wijzen' uit VRT-kringen. Ongelukkig was het niet mogelijk binnen de korte Belgische geschiedenis honderd echte 'groten' te vinden, men zocht het dus ook in de mindere figuren. Toch maakte de lijst onvoldoende indruk en oogde nogal pover. Wat doet dan een Belgische raad van wijzen in nood? Deze raad annexeert dan maar wereldwijd bekende Vlaamse kunstenaars, die leefden in tijden lang voor Belgie bestond, en benoemt ze zonder boe of ba tot 'Belg' via een geschikte aanpassing van het spel-reglement. Deze manier van doen is belachelijk en ergerlijk tegelijk. Belachelijk: deze Vlamingen met echte faam hadden nooit iets te maken met een toen onbestaand Belgie en voor hun werk had Belgie dus geen enkele betekenis. Daarenboven zijn de aldus geannexeerde Vlamingen internationaal sedert altijd al, als 'Vlaming' gekend, en maken voor een groot deel de echte roem van Vlaanderen uit. Niet alleen belachelijk maar nog meer ergerlijk is het dat men hier een pervers Belgicistische spelletje speelt. Gedurende de ganse Belgische geschiedenis werden de Vlamingen en hun cultuur veracht door het 'echte' Belgie, Vlamingen mochten niet bestaan of genoemd worden, ze moesten honderd jaar vechten om in hun eigen taal onderwezen te worden, maar nu het op de roem van Belgie aankomt zijn Vlamingen plots goed genoeg om Belgie op te fleuren. Van wereldbekende Vlamingen maakt men opeens grote 'Belgen'. Met die gestolen veren tracht men Belgie toch wat aanzien te geven. Ergerlijk is het want moeten wij Vlamingen ons dat laten welgevallen? Niet alleen werd Belgie in 1830 aan Vlaanderen letterlijk opgedrongen, niet alleen heeft Belgie verwoede pogingen gedaan om Vlaanderen zo mogelijk volledig te verfransen en zijn cultuur af te nemen (het is thans nog bezig), na 175 jaar worden Vlamingen nog steeds niet als 'echte' Belgen aanzien, wel als 'slechte' Belgen, daarenboven moet dat Belgie om zichzelf wat aanzien te geven vandaag, na Vlaanderens grondgebied, ook zijn geschiedenis, cultuur en kunstenaars annexeren. Het is maar een spelletje zal men zeggen, ja, maar een spelletje met heel perverse kanten: wereldbekende Vlamingen tracht men nu een Belgisch etiket te geven. En zie: Vlaanderen verdwijnt, Belgie verschijnt. Bruegel, Memling, Rubens, Van der Goes, Van der Weyden, Van Dijck, Van Eyck worden in de grote musea van de wereld beschreven als Vlamingen, soms ook als kunstenaars uit de Nederlanden, maar nooit als Belgen. Belgie bestaat gewoonweg niet in dit verband. Zo spreekt het Padro te Madrid van de 'Escuela Flamenca', Kunsthistorisches Museum Wenen van 'Niederlandische Malerei'. Het Metropolitan museum (New-York) heeft het over 'Flemish Masters', het Hermitage museum te St Peterburg over 'Flemish Painting'. De National Gallery in Londen noemt de 'Flemish painters', de Galleria degli Uffizi te Firenze heeft het over de 'maestri Fiamminghi', het Musee du Mouvre te Parijs over de 'peintres des Pays-Bas'. De Britannica Encyclopedie kent in verband met genoemde Vlaamse kunstenaars enkel de term 'Flemish Painting'. Kan het duidelijker: het zijn allemaal Vlamingen, en zijn onder deze naam zijn ze gekend in de ganse wereld. Dat geldt trouwens voor nog andere Vlamingen met wereldfaam uit de lijst van genomineerden. Hoe onnozel klinkt het niet Hadewijch, de middeleeuwse mystica met haar onvergelijkelijke oudnederlandse poezie voor te stellen als als 'Bekende Belg', Orlandus Lassus, hoogtepunt van de Vlaamse polyfonie uit de 16e eeuw te vernoemen als 'Belg' toen het nog driehonderd jaar zou duren voor Belgie zou ontstaan? Is dat niet belachelijk en eigenlijk ergerlijk. Hoe 'opvoedend' is zulk bedrog? Wil men een aantal mensen misleiden, Vlamingen zijn verleden afnemen? Wat te denken van Plantijn, (geboren in Frankrijk), nu nog steeds wereldbekend als cartograaf uit het Antwerpen van de 16e eeuw. En dan Jan van Ruusbroec, mystieker uit de 14e eeuw, en Vesalius (Van Wesel), anatoom uit de 16e eeuw. En dat terwijl de Britannica spreekt van 'Ruusbroec, Flemish mystic, who derived much from the mystic Hadewijch', 'Orlandus Lassus, also called Roland De Lassus, Flemish composer', 'Vesalius, Andreas - (Latin), Flemish Andries Van Wesel, Renaissance Flemish physician'. Men kan er niet omheen: het is zonder meer bedenkelijk dat onze media aan zulke regelrechte cultuurvervalsing willen meewerken. De vraag mag gesteld: is het de rol en de ambitie van de VRT om de naam en faam van Vlaanderen, gans hun cultuur en verleden, van een nieuw etiket te voorzien en om te zetten in 'Belgisch'? Wat kan men nog besluiten? Wel, je merkt het duidelijk: Belgie heeft tijdens zijn eigen geschiedenis niet zoveel belangrijks gepresteerd, anders moest het niet bij de Vlamingen gaan lenen. Belgie gedraagt zich afgunstig in deze zaak. Anderzijds zie je ook dat Vlaanderen in de wereld reeds eeuwenlang onder zijn eigen naam bekend is, en dat helemaal op eigen kracht. Tenslotte, wat te denken van dat aanmatigend Belgie, heeft Vlaanderen Belgie nodig? Tot op vandaag is het zo dat niets van wat in Vlaanderen gepresteerd wordt op enig manier bevorderd wordt door het bestaan van Belgie. Integendeel, Belgie is voor Vlaanderen een negatieve kracht, een blok aan het been. Belgie gedraagt zich openlijk vijandig tegenover Vlaanderen, zijn grondgebied en taal, en op dit kwalijke gebied is José Happart zonder enige twijfel de grootste Belg. De schadelijke Belgische politieke constructie mag - wat de Vlamingen betreft - zo vlug mogelijk verdwijnen, en ja hoor, d�*t zal pas gevierd worden. Get: Guido Steenhoudt Unquote Mijn beste Vlaamse vrienden, voor jullie gelezen en voor 100% goedgekeurd. Lezen jullie het mij eens na ? -- Ghingis Khan http://chinggiskhanfoundation.com/ http://www.khadag.org/ |
![]() |
#2 |
|
![]() "dL" <[email protected]> wrote in message
news:[email protected]... > Uiteraard bedank jij, ik ook trouwens. > Wat is dat eigenlijk die grootste Belg? > Wedden dat het een Ollander wordt? > Hilarisch toch :-) *** Het is onzin. Iedere generatie heeft *haar* idee van wie de grootste landgenoot is. Je kan net zo goed vragen : wie is de grootste Belgische artiest ? Dan komt Will Tura naast Tom Barman terecht in de top 5, en wordt er uit de underground NIEMAND weerhouden. (Terwijl bvb. Dirk Ivens een god is in de VS, Rusland, Mexico, Brazilië, Frankrijk, Duitsland en het VK; en da's één voorbeeldje) Allemaal quatsch dus. Middelmaatmensen vinden enkel iemand groot met wie ze zich kunnen identificeren. Tegenstanders zijn altijd onbeduidend. Het zijn ook enkel middelmaatmensen die deelnemen aan zo'n ridicule verkiezing als "de Grootste Belg". Yuk... vlug afvoeren, die domme "top 5" mentaliteit. Ieder domein van de samenleving heeft een grootste Belg... PC -- P e t r u s C y n i c u s Gothic Philosopher [email protected] "Ik heb begrip en mededogen, maar ik bekritiseer hen allen even ongenadig : de racistische neo-nazi, de fundamentalistische moslim, de communist van de harde lijn, en de veganist die Francis Bacon weghoont, niet vanwege diens stellingen, doch vanwege zijn naam." |
![]() |
#3 |
|
![]() "Ghingis Khan" <[email protected]> schreef in bericht news:2%[email protected]... > Quote > > Anderzijds zie je ook dat Vlaanderen in de wereld reeds eeuwenlang > onder zijn eigen naam bekend is, en dat helemaal op eigen kracht. > Ook onder Belgica... |
![]() |
#4 |
|
![]() "Ghingis Khan" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > > > > > Niks Belgica, zie je het verschil niet, "Belgica" "Vlaanderen". > http://users.skynet.be/newyorkfounda..._new_york.html |
![]() |
#5 |
|
![]() On Wed, 13 Apr 2005 21:30:20 GMT, "Ghingis Khan"
<[email protected]> wrote: > >"dL" <[email protected]> schreef in bericht >news:[email protected].. . >> On Wed, 13 Apr 2005 19:50:32 GMT, "Ghingis Khan" >> <[email protected]> wrote: >> >>> >>>"Iskarioth" <[email protected]> schreef in bericht >>>news:[email protected].. . >>>> "Ghingis Khan" <[email protected]> wrote in message >>>> news:2%[email protected]... >>>> >>>>> Mijn beste Vlaamse vrienden, voor jullie gelezen en voor 100% >>>>> goedgekeurd. >>>>> Lezen jullie het mij eens na ? >>>>> >>>> >>>> Nope. >>>> Wij vertrouwen je volkomen. >>>> >>> >>>Toch iemand welke een wijs besluit neemt. >>> >>>Mijn dank gaat naar mijn onkeltje >>>(zoals steeds trouwens) >>>;-) >>> >> >> u. wordt de grootste Belg :-) >> > >Zeer vriendelijk van je, maar ik moet bedanken. Let het puntje, het gaat over uw nonkeltje ;-) Uiteraard bedank jij, ik ook trouwens. Wat is dat eigenlijk die grootste Belg? Wedden dat het een Ollander wordt? Hilarisch toch :-) dL |
![]() |
#6 |
|
![]() On Wed, 13 Apr 2005 22:14:48 GMT, "C y n i c u s G r o u p L t d"
<[email protected]> wrote: >"dL" <[email protected]> wrote in message >news:[email protected].. . >> Uiteraard bedank jij, ik ook trouwens. >> Wat is dat eigenlijk die grootste Belg? >> Wedden dat het een Ollander wordt? >> Hilarisch toch :-) > >*** Het is onzin. Iedere generatie heeft *haar* idee van wie de grootste >landgenoot is. > >Je kan net zo goed vragen : wie is de grootste Belgische artiest ? >Dan komt Will Tura naast Tom Barman terecht in de top 5, en wordt er uit de >underground NIEMAND weerhouden. >(Terwijl bvb. Dirk Ivens een god is in de VS, Rusland, Mexico, Brazilië, >Frankrijk, Duitsland en het VK; en da's één voorbeeldje) >Allemaal quatsch dus. > >Middelmaatmensen vinden enkel iemand groot met wie ze zich kunnen >identificeren. Tegenstanders zijn altijd onbeduidend. >Het zijn ook enkel middelmaatmensen die deelnemen aan zo'n ridicule >verkiezing als "de Grootste Belg". >Yuk... vlug afvoeren, die domme "top 5" mentaliteit. > >Ieder domein van de samenleving heeft een grootste Belg... > Groot gelijk heb je hier. Maar in geval van België komt er nog een feitje bij. En dat is dat er geen Belgen bestaan. 175 jaar bedrog. 175 jaar cinema op een linke manier gedirigeerd door de Francofone bourgeoisie. >PC dL |
![]() |
#7 |
|
![]() "dL" <[email protected]> wrote in message
news:[email protected]... > Maar in geval van België komt er nog een feitje bij. > En dat is dat er geen Belgen bestaan. > 175 jaar bedrog. > 175 jaar cinema op een linke manier gedirigeerd door de Francofone > bourgeoisie. *** Als de meerderheid der Vlamingen de Koning buiten wil, en een onafhankelijke republiek onder President Dewinter, dan ZAL het zo zijn. Ik zag echter nog nooit een peiling waar meer dan 15% van de ondervraagden dit wilden. Ze maken wel evenveel lawaai als 85% :-) PC -- P e t r u s C y n i c u s Gothic Philosopher [email protected] "Ik heb begrip en mededogen, maar ik bekritiseer hen allen even ongenadig : de racistische neo-nazi, de fundamentalistische moslim, de communist van de harde lijn, en de veganist die Francis Bacon weghoont, niet vanwege diens stellingen, doch vanwege zijn naam." |
![]() |
#8 |
|
![]() "Iskarioth" <[email protected]> wrote in message
news:[email protected]... > Akkoord. > Maar in deze ng behoorde Uncle zaliger toch wel tot de top 5. *** Pff... populariteit is het begin van het einde van je geloofwaardigheid. Immers, vanaf een bepaald punt gaan mensen niet meer tegen je in, OMDAT je populair bent. PC -- P e t r u s C y n i c u s Gothic Philosopher [email protected] "Ik heb begrip en mededogen, maar ik bekritiseer hen allen even ongenadig : de racistische neo-nazi, de fundamentalistische moslim, de communist van de harde lijn, en de veganist die Francis Bacon weghoont, niet vanwege diens stellingen, doch vanwege zijn naam." |
![]() |
#9 |
|
![]() "René Peters" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > > "Ghingis Khan" <[email protected]> schreef in bericht > news:2%[email protected]... >> Quote >> >> > Anderzijds zie je ook dat Vlaanderen in de wereld reeds eeuwenlang >> onder zijn eigen naam bekend is, en dat helemaal op eigen kracht. >> > > Ook onder Belgica... > Niks Belgica, zie je het verschil niet, "Belgica" "Vlaanderen". Terug naar af. -- Ghingis Khan http://chinggiskhanfoundation.com/ http://www.khadag.org/ |
![]() |
#10 |
|
![]() "C y n i c u s G r o u p L t d" <[email protected]> wrote in message
news:[email protected]... > Middelmaatmensen vinden enkel iemand groot met wie ze zich kunnen > identificeren. Tegenstanders zijn altijd onbeduidend. > Het zijn ook enkel middelmaatmensen die deelnemen aan zo'n ridicule > verkiezing als "de Grootste Belg". > Yuk... vlug afvoeren, die domme "top 5" mentaliteit. > Ieder domein van de samenleving heeft een grootste Belg... > Akkoord. Maar in deze ng behoorde Uncle zaliger toch wel tot de top 5. U's |
![]() |
#11 |
|
![]() > Mijn beste Vlaamse vrienden, voor jullie gelezen en voor 100% goedgekeurd.
> Lezen jullie het mij eens na ? 't Is bedoeld als entertainment, zoals idool, de uitslag heeft volstrekt geen waarde, 't is een spelletje, wat is je probleem? De winnaars van de quiz 'De slimste mens ter wereld' zijn dat daarom nog niet. |
![]() |
#12 |
|
![]() "Ghingis Khan" <[email protected]> wrote in message
news:2%[email protected]... > Mijn beste Vlaamse vrienden, voor jullie gelezen en voor 100% goedgekeurd. > Lezen jullie het mij eens na ? > Nope. Wij vertrouwen je volkomen. U's . |
![]() |
#13 |
|
![]() "Lapsus" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected] ... >> Mijn beste Vlaamse vrienden, voor jullie gelezen en voor 100% >> goedgekeurd. >> Lezen jullie het mij eens na ? > > 't Is bedoeld als entertainment, zoals idool, de uitslag heeft volstrekt > geen waarde, 't is een spelletje, wat is je probleem? De winnaars van de > quiz 'De slimste mens ter wereld' zijn dat daarom nog niet. Ik ken dat entertainment zeer goed, de Russen zijn daar ook zeer goed in. De Chinezen trachten al jaren van de Tibetanen Chinezen te maken, gebruiken dezelfde *entertainment* technieken. -- Ghingis Khan http://chinggiskhanfoundation.com/ http://www.khadag.org/ |
![]() |
#14 |
|
![]() "Iskarioth" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > "Ghingis Khan" <[email protected]> wrote in message > news:2%[email protected]... > >> Mijn beste Vlaamse vrienden, voor jullie gelezen en voor 100% >> goedgekeurd. >> Lezen jullie het mij eens na ? >> > > Nope. > Wij vertrouwen je volkomen. > Toch iemand welke een wijs besluit neemt. Mijn dank gaat naar mijn onkeltje (zoals steeds trouwens) ;-) |
![]() |
#15 |
|
![]() "dL" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > On Wed, 13 Apr 2005 19:50:32 GMT, "Ghingis Khan" > <[email protected]> wrote: > >> >>"Iskarioth" <[email protected]> schreef in bericht >>news:[email protected]. .. >>> "Ghingis Khan" <[email protected]> wrote in message >>> news:2%[email protected]... >>> >>>> Mijn beste Vlaamse vrienden, voor jullie gelezen en voor 100% >>>> goedgekeurd. >>>> Lezen jullie het mij eens na ? >>>> >>> >>> Nope. >>> Wij vertrouwen je volkomen. >>> >> >>Toch iemand welke een wijs besluit neemt. >> >>Mijn dank gaat naar mijn onkeltje >>(zoals steeds trouwens) >>;-) >> > > u. wordt de grootste Belg :-) > Zeer vriendelijk van je, maar ik moet bedanken. -- Ghingis Khan http://chinggiskhanfoundation.com/ http://www.khadag.org/ |
![]() |
#16 |
|
![]() Ghingis Khan schreef:
> "Lapsus" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected] ... > >>>Mijn beste Vlaamse vrienden, voor jullie gelezen en voor 100% >>>goedgekeurd. >>>Lezen jullie het mij eens na ? >> >>'t Is bedoeld als entertainment, zoals idool, de uitslag heeft volstrekt >>geen waarde, 't is een spelletje, wat is je probleem? De winnaars van de >>quiz 'De slimste mens ter wereld' zijn dat daarom nog niet. > > > Ik ken dat entertainment zeer goed, de Russen zijn daar ook zeer goed in. > > De Chinezen trachten al jaren van de Tibetanen Chinezen te maken, > gebruiken dezelfde *entertainment* technieken. > *geeuw* |
![]() |
#17 |
|
![]() "dL" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > On Wed, 13 Apr 2005 22:14:48 GMT, "C y n i c u s G r o u p L t d" > <[email protected]> wrote: > >>"dL" <[email protected]> wrote in message >>news:[email protected]. .. >>> Uiteraard bedank jij, ik ook trouwens. >>> Wat is dat eigenlijk die grootste Belg? >>> Wedden dat het een Ollander wordt? >>> Hilarisch toch :-) >> >>*** Het is onzin. Iedere generatie heeft *haar* idee van wie de grootste >>landgenoot is. >> >>Je kan net zo goed vragen : wie is de grootste Belgische artiest ? >>Dan komt Will Tura naast Tom Barman terecht in de top 5, en wordt er uit >>de >>underground NIEMAND weerhouden. >>(Terwijl bvb. Dirk Ivens een god is in de VS, Rusland, Mexico, >>Brazilië, >>Frankrijk, Duitsland en het VK; en da's één voorbeeldje) >>Allemaal quatsch dus. >> >>Middelmaatmensen vinden enkel iemand groot met wie ze zich kunnen >>identificeren. Tegenstanders zijn altijd onbeduidend. >>Het zijn ook enkel middelmaatmensen die deelnemen aan zo'n ridicule >>verkiezing als "de Grootste Belg". >>Yuk... vlug afvoeren, die domme "top 5" mentaliteit. >> >>Ieder domein van de samenleving heeft een grootste Belg... >> > > Groot gelijk heb je hier. > > Maar in geval van België komt er nog een feitje bij. > En dat is dat er geen Belgen bestaan. > 175 jaar bedrog. > 175 jaar cinema op een linke manier gedirigeerd door de Francofone > bourgeoisie. > Bravo, zo is het, 100% de waarheid. Nu de rest nog, hun ogen open krijgen. -- Ghingis Khan http://chinggiskhanfoundation.com/ http://www.khadag.org/ |
![]() |
#18 |
|
![]() "dL" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > On Wed, 13 Apr 2005 21:30:20 GMT, "Ghingis Khan" > <[email protected]> wrote: > >> >>"dL" <[email protected]> schreef in bericht >>news:[email protected]. .. >>> On Wed, 13 Apr 2005 19:50:32 GMT, "Ghingis Khan" >>> <[email protected]> wrote: >>> >>>> >>>>"Iskarioth" <[email protected]> schreef in bericht >>>>news:[email protected]. .. >>>>> "Ghingis Khan" <[email protected]> wrote in message >>>>> news:2%[email protected]... >>>>> >>>>>> Mijn beste Vlaamse vrienden, voor jullie gelezen en voor 100% >>>>>> goedgekeurd. >>>>>> Lezen jullie het mij eens na ? >>>>>> >>>>> >>>>> Nope. >>>>> Wij vertrouwen je volkomen. >>>>> >>>> >>>>Toch iemand welke een wijs besluit neemt. >>>> >>>>Mijn dank gaat naar mijn onkeltje >>>>(zoals steeds trouwens) >>>>;-) >>>> >>> >>> u. wordt de grootste Belg :-) >>> >> >>Zeer vriendelijk van je, maar ik moet bedanken. > > Let het puntje, het gaat over uw nonkeltje ;-) > > Uiteraard bedank jij, ik ook trouwens. > Wat is dat eigenlijk die grootste Belg? > Wedden dat het een Ollander wordt? > Hilarisch toch :-) > Zit er dik in ;-) -- Ghingis Khan http://chinggiskhanfoundation.com/ http://www.khadag.org/ |
![]() |
#19 |
|
![]() "Lapsus" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected] ... > Ghingis Khan schreef: >> "Lapsus" <[email protected]> schreef in bericht >> news:[email protected] ... >> >>>>Mijn beste Vlaamse vrienden, voor jullie gelezen en voor 100% >>>>goedgekeurd. >>>>Lezen jullie het mij eens na ? >>> >>>'t Is bedoeld als entertainment, zoals idool, de uitslag heeft volstrekt >>>geen waarde, 't is een spelletje, wat is je probleem? De winnaars van de >>>quiz 'De slimste mens ter wereld' zijn dat daarom nog niet. >> >> >> Ik ken dat entertainment zeer goed, de Russen zijn daar ook zeer goed in. >> >> De Chinezen trachten al jaren van de Tibetanen Chinezen te maken, >> gebruiken dezelfde *entertainment* technieken. >> > *geeuw* Inderdaad, bij gebrek aan argumenten komt de slaap. -- Ghingis Khan http://chinggiskhanfoundation.com/ http://www.khadag.org/ |
![]() |
#20 |
|
![]() On Wed, 13 Apr 2005 19:50:32 GMT, "Ghingis Khan"
<[email protected]> wrote: > >"Iskarioth" <[email protected]> schreef in bericht >news:[email protected].. . >> "Ghingis Khan" <[email protected]> wrote in message >> news:2%[email protected]... >> >>> Mijn beste Vlaamse vrienden, voor jullie gelezen en voor 100% >>> goedgekeurd. >>> Lezen jullie het mij eens na ? >>> >> >> Nope. >> Wij vertrouwen je volkomen. >> > >Toch iemand welke een wijs besluit neemt. > >Mijn dank gaat naar mijn onkeltje >(zoals steeds trouwens) >;-) > u. wordt de grootste Belg :-) dL |