Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2005, 16:22   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Belgie, een land bestuurd door opiniepeilers... Of toch niet?

Belgie splitsen? Geen denken aan, de opiniepeilingen tonen aan dat de Belgen Belgie willen behouden. Waarom dan tijd en geld steken in een referendum waarvan men het antwoord al kent?

Europese Grondwet? Een referendum? Geen denken aan! De opiniepeilingen tonen aan dat de meerderheid van de Vlamingen voor die grondwet is, dus waarom een referendum organiseren over iets waarvan men het antwoord al kent.

De paarse regering heeft in Vlaanderen slechts 32,8% en de partij van de premier slechts 13,3% volgens een peiling? Geen nieuwe verkiezingen! Het is toch maar een peiling!

Of hoe men peilingen gebruikt om de bevolking te manipuleren en het beleid te legitimeren. Als de legitimiteit van de regering door die peiling echter verdwijnt, is men niet even consequent in de behandeling van die peilingen...
Oud 13 juni 2005, 16:39   #2
Sergei
Burgemeester

Sergei's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Belgie splitsen? Geen denken aan, de opiniepeilingen tonen aan dat de Belgen Belgie willen behouden. Waarom dan tijd en geld steken in een referendum waarvan men het antwoord al kent?
Verkeerde vraag. Men had beter gesteld, moet Vlaanderen xx miljard per jaar aan Wallonië blijven sturen en gaat U akkoord met het Marschall plan van Di Rupo.

Citaat:
Europese Grondwet? Een referendum? Geen denken aan! De opiniepeilingen tonen aan dat de meerderheid van de Vlamingen voor die grondwet is, dus waarom een referendum organiseren over iets waarvan men het antwoord al kent.
Welke opiniepeiling? je kan als burger pas een oordeel vellen als je de grondwet gelezen hebt. Zoniet weet je niet waarover je stemt, idem voor
een peilingsresultaat.

Citaat:
De paarse regering heeft in Vlaanderen slechts 32,8% en de partij van de premier slechts 13,3% volgens een peiling? Geen nieuwe verkiezingen! Het is toch maar een peiling!
Een peiling is geen referendum. Als het nu nog een referendum was, dan zou de regering inderdaad hun consequenties kunnen trekken al is het in België geen bindend referendum. Peiligen zijn daarvoor inderdaad waardeloos.

Citaat:
Of hoe men peilingen gebruikt om de bevolking te manipuleren en het beleid te legitimeren. Als de legitimiteit van de regering door die peiling echter verdwijnt, is men niet even consequent in de behandeling van die peilingen...
Hoezo manipuleert een peiling de bevolking of kan een peiling de legitimeit van de regering in vraag stellen?

Citaat:
...is men niet even consequent in de behandeling van die peilingen...
Welke consequente behandelingen, het is en blijft een peiling en peilingen hebben nulnulnix rechtswaarde.
Sergei is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 16:42   #3
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sergei
Hoezo manipuleert een peiling de bevolking of kan een peiling de legitimeit van de regering in vraag stellen?
Natuurlijk manipuleren zulke peilingen. Ze steunen een beetje op het kuddebeestgevoel.

Citaat:
Welke consequente behandelingen, het is en blijft een peiling en peilingen hebben nulnulnix rechtswaarde.
En toch worden ze gebruikt in die zin... Dat is juist de essentie van deze posting. We denken hetzelfde, maar u is de essentie helaas ontgaan...
Oud 13 juni 2005, 17:03   #4
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Uiteindelijk komt het erop neer dat je een bende bestuurders verkiest en dat die het land besturen. Dat die polls gebruiken om hun beleid te bepalen, of polls negeren als het hun niet uitkomt, is bijzaak. Een ander politiek systeem is wel iets waarvoor je kan ijveren natuurlijk.
Oud 13 juni 2005, 17:04   #5
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Enkel als het in hun kraam past opiniepeilers,
anders wis de opinie van de burger zo snel mogelijk.

(zie opinie van VRT, ging iets te Vlaams worden dus snel opinie wissen)
Oud 13 juni 2005, 17:23   #6
Sergei
Burgemeester

Sergei's schermafbeelding

Standaard

Een poll leid per definitie niet tot beleidswisselingen omdat de draagkracht er simpelweg niet is. Een referendum daarentegen heeft wel invloed en op zich is een referendum eigenlijk een poll op grotere schaal maar mensen kijken er toch wat anders tegen aan.

Hoezo hebben peilingen invloed op de burgers..of wat U noemt het kuddebeestgevoel?

Citaat:
En toch worden ze gebruikt in die zin... Dat is juist de essentie van deze posting. We denken hetzelfde, maar u is de essentie helaas ontgaan...
Natuurlijk worden peilingen deels gebruikt door de achterban van partijen en zelfs de partijtop. Niet zozeer om het cijfer, wel om de tendens in het cijfer.

De bevolking zelf is er niet mee opgezet, ga gerust de straat op en vraag naar de
allerlaatste peilingsresultaten. De gemiddelde belg krijgt pas enige politieke prikkel
naarmate het stemhokje nadert. Tussentijds kijk die lijdzaam toe hoe de regering
werkt totdat de volgende verkiezingen volgen. Voor de modale belg is politiek ver van zijn/haar bed.
Trouwens over peilingresultaten, als het geïnterviewde individu de actualiteiten niet zozeer volgt dan sta je daar he..en het nadeel is dat het momentopnames zijn.
Sergei is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 17:58   #7
Don Quichote
Banneling

Standaard

Akkoord met het gestelde.

Dit forum bestaat uit deelnemers die de politiek en de gangsterpraktijken een beetje volgen.

De grote massa is echter nog altijd heel gemakkelijk te manipuleren.

Onderschat die partijen nooit.
Hebben ervaring in zulke zaken.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 19:17   #8
bartje
Minister-President

Standaard

Wel ik denk dat er een verschil bestaat wil je België splitsen of wil je België totaal confederaal?? En denk dat er meer mensen dat tweede zullen kiezen zu, gewoon ja er zijn er die zich nog altijd om een of andere reden emotioneel verbonden voelen of gewoon België niet willen zien verdwijnen. Allé ja tis maar een gedacht hé.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 11:04   #9
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Uiteindelijk komt het erop neer dat je een bende bestuurders verkiest en dat die het land besturen. Dat die polls gebruiken om hun beleid te bepalen, of polls negeren als het hun niet uitkomt, is bijzaak. Een ander politiek systeem is wel iets waarvoor je kan ijveren natuurlijk.
Waarom vindt u dat bijzaak?
Oud 14 juni 2005, 11:35   #10
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het hier nog meevalt. In de VS kan je geen artikel meer lezen zonder rond je kop geslagen te worden door allerlei opiniepeilingen rond de meest uiteenlopende onderwerpen. Maar er is inderdaad een groeiende tendens ook in ons land.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 20:33   #11
William
Provinciaal Statenlid

William's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Wel ik denk dat er een verschil bestaat wil je België splitsen of wil je België totaal confederaal?? En denk dat er meer mensen dat tweede zullen kiezen zu, gewoon ja er zijn er die zich nog altijd om een of andere reden emotioneel verbonden voelen of gewoon België niet willen zien verdwijnen. Allé ja tis maar een gedacht hé.
Het probleem is, je kan enkel maar confederaliseren indien je Vlaanderen onafhankelijk maakt. Bij mij weten is een confederale staat, een unie tussen twee soevereine landen die om de één of andere manier met elkaar samenwerken over bepaalde materies die van gemeenschappelijk belang zijn.
Waardoor de naam "België" de naam kan worden van een symbolische unie van de Republiek Vlaanderen en de Republiek/Monarchie Wallonië. Maar voor mij persoonlijk is een confederatie niet meer dan een symboliek aangezien er in zulke staten geen of nauwelijks gemeenschappelijke organen bestaan.
Oud 15 juni 2005, 10:00   #12
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ik denk dat het hier nog meevalt. In de VS kan je geen artikel meer lezen zonder rond je kop geslagen te worden door allerlei opiniepeilingen rond de meest uiteenlopende onderwerpen. Maar er is inderdaad een groeiende tendens ook in ons land.
dat is op zich nog niet echt een probleem, wat volgens mij wel een probleem is is dat de meeste van die peilingen totaal waardeloos zijn. neem nu de peiling van le soir laatst, alle kranten en nieuwszenders vonden het nodig deze aan de grote trom te hangen terwijl ze statitisch gezien niets voorstelt. een peiling met een steekproef van 500 en een foutenmarge van 4% is geen peiling maar een gok.
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 12:54   #13
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Waarom vindt u dat bijzaak?
Polls hebben een zekere waarde, maar het staat hen vrij daarmee te doen wat ze willen. Politiek is een populariteitscontest bij de verkiezingen, tussenin is het een stoelendans waarbij je zoveel mogelijk doordrukt zonder totaal uit de bocht te gaan.

Ik ben tegen die Europese grondwet, maar de commentaar die ik erover gelezen heb, op dit forum en elders, heeft me doen inzien dat de grote massa totaal ongeinformeerd hun stem heeft uitgebracht. Hoe weet ik dat zo zeker? Omdat de commentaren blijk geven dat ze er inhoudelijk de ballen van snappen.

In die gevallen ben ik blij dat er mensen met ietwat dossierkennis de beslissing voor het volk nemen. Je kan dat anti-democratisch, volksverlakkend en authoritair noemen, maar of je ook kan aantonen of het slechter is, is nog maar de vraag.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be