1 juli 2005, 17:51
|
|
Minister
|
Nederlands is voor allochtonen zeer belangrijk»
Citaat:
Dinsdagavond hebben 15 allochtonen als nieuwbakken inwoners van Ronse en Oudenaarde hun 'Attest van Inburgering' gekregen. Terecht overigens, want na een intensieve lessenreeks praten ze al een behoorlijk Nederlands. «Een mooi signaal», vindt schepen voor Integratie Suzy Arijs. «En eigenlijk zouden alle allochtone nieuwkomers dit moeten doen. Want kennis van het Nederlands is voor allochtonen zeer belangrijk.»
«Het inburgeringsprogramma bestaat onder meer uit een cursus Nederlands, een cursus maatschappelijke integratie en een beroepsoriëntering», legt Suzy Arijs uit. «Deze mensen hebben allemaal een cursus Nederlands gevolgd en drie hebben ook een cursus maatschappelijke oriëntatie achter de rug.»
een must
Zo ook Loubna El Bouchabti (24). Zij is afkomstig uit Marokko en woont nu 9 maanden in Ronse. En sinds 3 maanden leert ze ook Nederlands. «Want dat vind ik belangrijk als je in Ronse woont. Het is zeer handig als
ik naar het warenhuis of het ziekenhuis moet. Mijn man spreekt al tamelijk goed Nederlands en als we later kinderen hebben, worden die zeker in het Nederlands opgevoed.»
Ook Eric Onan (26), van Congolese origine en pas 8 maanden in België, vindt de kennis van het Nederlands een must. «Ik woon nu 4 maanden in Ronse en werk in Zottegem», vertelt hij. «Daarom is het noodzakelijk dat ik Nederlands leer. Ik kan me na die paar maanden toch al behoorlijk in het Nederlands uitdrukken. Eigenlijk moet je gewoon de taal durven spreken.»
Geen Engels meer
Selvije Karameta (34) uit Kosovo treedt Eric daarin bij: «Ik woon sinds anderhalf jaar in Oudenaarde en als Vlamingen ons in het Engels aanspreken, kunnen wij onmiddellijk in het Nederlands antwoorden. En dat is een voordeel. Het is niet altijd gemakkelijk, maar als je van goede wil bent, dan krijg je de taal wel onder de knie.»
|
Dit is het bewijs dat degene die willen het toch kunnen 
|
|
|