Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2003, 03:58   #1
Recitator
Schepen

Recitator's schermafbeelding

Standaard

Jong Agalev neemt Kortrijk als studentenstad op de korrel.

Aan het eind van het schooljaar staken we met Jong Agalev Kortrijk de koppen bijeen om na te denken over Kortrijk als studentenstad. We baseerden ons op de eigen ervaring, gesprekken met andere studenten en op onze vroegere actiepunten. In dit persbericht zetten we onze bevindingen en concrete voorstellen op een rijtje.

Kortrijk kampt met grote concurrentie van andere steden die Hoger Onderwijs aanbieden. Veel West-Vlaamse studenten verkiezen Gent, Leuven of een andere stad boven Kortrijk. Ook enkele Jong Agalev’ers kozen er bewust voor om niet in de eigen stad te gaan studeren.

Wat is het probleem?

- Er valt (schijnbaar?) weinig te beleven in de stad:

Ø Slechts 1 keer per jaar is er een grote activiteit voor alle studenten.
Ø De studenten vinden geen kleine fuifzalen in de binnenstad waar ze zelf een fuif kunnen organiseren.
Ø De studenten zijn niet op de hoogte van de culturele en andere activiteiten die wel al georganiseerd worden.
Ø Bibliotheken en zwembaden zijn vaak gesloten op de momenten die ideaal zijn voor de studenten.
Ø De Student Welcome pakketten schieten tekort: te weinig studenten kregen dit pakket in handen en de inhoud was niet aangepast aan de student.
Ø Kortrijk kampt met een imagoprobleem: doffe en burgerlijke stad i.p.v. hippe stad met degelijk Hoger Onderwijs.

- De studenten leven op een eiland:

Ø De busverbinding tussen de binnenstad en de campussen is slecht tijdens de piekuren, ’s avonds en ‘s nachts.
Ø Ook de accommodatie voor de fietsers laat te wensen over (vb. Doorniksesteenweg) en het aantal fietsdiefstallen stijgt.

- Allemaal eilandjes naast elkaar:

Ø De studenten van de verschillende campussen hebben nauwelijks contact met elkaar. Hierdoor is er geen sprake van een echte ‘studentengemeenschap’.

Onze voorstellen:

- Communicatie: De studenten beter op de hoogte houden van alle culturele- en sport activiteiten via lichtpanelen, infopalen op de campussen of invalwegen. Het slechte imago van Kortrijk als studentenstad kan deels opgevangen worden door een betere communicatie met de humaniora studenten maar ook door het gevoerde studentenbeleid.

- Accommodatie: Er moeten kleine en goedkopen fuifzalen in de binnenstad komen. De openingsuren van de stadsvoorzieningen zoals het zwembad dienen ook rekening te houden met de studenten.

- Participatie: Een concreet voorstel is het oprichten van een studentenraad die alle bestaande presidia overkoepelt, beschikt over een gemeenschappelijk budget vanuit de sociale fondsen en die in overleg treedt met de stad die tevens een aanvullend budget voorziet.

- Mobiliteit: Fietspaden op de weg naar de campussen opnieuw en veiliger aanleggen. De busverbinding verbeteren door op de piekuren grotere bussen in te schakelen en ook op latere uren en ’s nachts bussen te voorzien.

- Student Welcome Pakket: Op zich een goed initiatief maar elke student moet het pakket tijdig krijgen = bij de inschrijving. De bonnen moeten meer aangepast zijn aan de studenten. (aangepast tarief voor sportabonnementen, bonnen voor goedkopere restaurants,..) Een haalbaar en beter voorstel dan de bonnen lijkt ons het verlenen van voordelen en kortingen in handelszaken, openbaar vervoer, cultuurcentra en sportinstellingen op vertoon van een studentenkaart.

- Student Welcome Concert: Ook dit is op zich een goed initiatief maar het kan niet bij één keer per jaar blijven. Er moet op een meer structurele en continue basis samengewerkt worden tussen de verschillende campussen en de stad. (zie participatie)

Het zijn tot slot niet enkel de studenten zelf die wel varen bij een beter studentenbeleid. Meer studenten betekent meer jong bloed in de stad en maakt de stad in zijn geheel aantrekkelijker. Bij een grotere betrokkenheid van de studenten en een betere verbinding tussen de campussen en het centrum van de stad hebben ook de Kortrijkzanen zelf belang.

Wij hopen dat het Kortrijkse stadsbestuur en in het bijzonder schepen Jean de Bethune oor heeft voor onze concrete voorstellen. Enkele punten kunnen zonder extra budgettaire ruimte reeds volgend schooljaar verwezenlijkt worden. Als Jong Agalev Kortrijk blijven wij ondertussen nog verder denken over meer oplossingen en houden wij nauwlettend het gevoerde beleid in de gaten.

Elke Decruynaere
Recitator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2003, 09:43   #2
vansteelandtwim
Vreemdeling

Standaard

Qua sociaal leven was (momenteel nog blijkbaar) idd wel een dooie boel...

Men is eindelijk wakker geschoten ...
Oud 5 juni 2003, 10:10   #3
merel
Gouverneur

merel's schermafbeelding

Standaard

mmm,
Dat er werk aan de winkel is ja,
jong-agalev heeft het hier bij het rechte eind.
Dat het qua sociaal leven een dooie boel is?
Daar ga ik niet mee akkoord.
Ik studeer al 4 jaar in Kortrijk, en als ik wil heb ik elke avond wel iets te doen.
Wat is dan wel het verschil tussen Kortrijk en de andere studentensteden?
Volgens mij moet je hier zelf het studentenleven opzoeken, en in andere steden komt denk ik het studentenleven eerder naar je toe.
merel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2003, 11:19   #4
kris
Schepen

Standaard

Jong-Agalev ... bestaat dat nog ???

Kris
Oud 5 juni 2003, 11:38   #5
Klaas
Gouverneur

Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
Standaard

Jong-Agalev maakt het verschil ... 7 - 7 = 0
Klaas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2003, 12:08   #6
::Marginaal::
Lokaal Raadslid

::Marginaal::'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door merel
mmm,
Dat er werk aan de winkel is ja,
jong-agalev heeft het hier bij het rechte eind.
Dat het qua sociaal leven een dooie boel is?
Daar ga ik niet mee akkoord.
Ik studeer al 4 jaar in Kortrijk, en als ik wil heb ik elke avond wel iets te doen.
Wat is dan wel het verschil tussen Kortrijk en de andere studentensteden?
Volgens mij moet je hier zelf het studentenleven opzoeken, en in andere steden komt denk ik het studentenleven eerder naar je toe.
Toen ik nog in Kortrijk studeerde moesten we toch het studentenleven op kot zelf maken hoor . Kheb me daar goed geamuseerd. Maar niet iedereen heeft zo'n sociaal kot hé. Als we ergens nrtoe gingen was het om filmke mee te pikken in kinepolis of es op café, maar veel verscheidenheid in cafés is er daar niet. Dan was er nog de wekelijkse fuif op de campus zelf, maar die waren oersaai en iedere week dezelfde hitmuziek. Probeer in Kortrijk eens een dnb of hiphopparty mee te pikken om nog maar te zwijgen van house-genres......je zal van een kale reis terugkomen. Akkoord er zijn een paar grote techno-evenementen in de expo-hallen, maar die zijn dan zo duur dat het eerder voorbehouden is voor de werkende en centenverdienende mens. Geef me een degelijke kleine fuifzaal en ik organiseer direct een dnb-party
Oud 11 juni 2003, 10:56   #7
vansteelandtwim
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ::Marginaal::
Toen ik nog in Kortrijk studeerde moesten we toch het studentenleven op kot zelf maken hoor . Kheb me daar goed geamuseerd. Maar niet iedereen heeft zo'n sociaal kot hé. Als we ergens nrtoe gingen was het om filmke mee te pikken in kinepolis of es op café, maar veel verscheidenheid in cafés is er daar niet. Dan was er nog de wekelijkse fuif op de campus zelf, maar die waren oersaai en iedere week dezelfde hitmuziek. Probeer in Kortrijk eens een dnb of hiphopparty mee te pikken om nog maar te zwijgen van house-genres......je zal van een kale reis terugkomen. Akkoord er zijn een paar grote techno-evenementen in de expo-hallen, maar die zijn dan zo duur dat het eerder voorbehouden is voor de werkende en centenverdienende mens. Geef me een degelijke kleine fuifzaal en ik organiseer direct een dnb-party
Wat niet wegneemt dat het er best wel ok was, desondanks de moeite die we ons moesten getroosten om iet of wat deftige fuiven te vinden ...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be