Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2006, 09:00   #1
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard Prodi vs. Berlusconi --> Italiaanse Clash

Italië maakt zich op voor en stevig partijtje boxen in de politieke ring. Met in de linkse hoek : Oud premier Romano Prodi.
In de rechtse hoek: huidig premier van Italië : Silvio Berlusconi.

Citaat:
Telex
Prodi klopt Berlusconi in peiling
Een maand voor de parlementsverkiezingen in Italië moet premier Silvio Berlusconi in een peiling het onderspit delven tegen voormalig EU-commissievoorzitter Romano Prodi. Volgens een peiling in de krant La Repubblica kan de centrumlinkse alliantie van Prodi rekenen op 51,4 pct van de stemmen. Het centrumrechtse kamp van Berlusconi moet het stellen met 46,4 pct.

De Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken Gianfranco Fini sluit intussen een "grote coalitie" naar Duits voorbeeld uit indien de verkiezingsuitslag geen duidelijke winnaar oplevert. Volgens hem moeten er dan nieuwe verkiezingen komen. Italië trekt op 9 en 10 april naar de stembus. Prodi was al van 1996 tot 1998 Italiaans premier. Sinds 2001 is Berlusconi aan het bewind. (Belga 11:40)
Het zal zeker geen knock-out worden in de eerste ronde. De verschillen zijn er klein. De verkiezingen in Italië zullen nog erg spannend worden. Al heeft Romano Prodi een kleine voorsprong.

Heeft Berlusconi nog een stevige rechtse uppercut in huis? Of wordt hij gevloerd door de linkse hoek van Prodi?
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 09:57   #2
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Too close to call.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 11:45   #3
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Ik vind het toch opmerkelijk dat Berlusconi nog 46% in de peilingen haalt ondanks zijn dictatoriale monopolistische trekjes.
Oud 20 maart 2006, 12:12   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Den Italiaanse politiek is nogal moeilijk om te volgen,

Prodi met zijn olijfkes en nog een hoop andere centrum linksen, en niet te vergeten de communisten, (die zijn hier nog altijd nadrukkelijk in 't straatbeeld aanwezig... )

Langs den andere kant den Berlus, ne mislukte cruiseboot entertainer die dan maar wat TV stations heeft gekocht, nog altijd liedjes zingt en maakt, centrum rechts is, maar vooral zichzelf en zijn vrienden graag ziet, verder spreekt hij zoals de meeste italianen, heel goed italiaans, (ze zien zichzelf nog steeds als het centrum van de wereld, nog meer als de fransen, ook al is Julius Cesar al een paar Milenia dood. ) En dan hebt ge nog de Lega Nord. (Het italiaans blok zeg maar. )

Nu als ge zoals ik in het noorden van Italia verblijft en ge de situatie Vlaanderen-Walonië kent, weet ge ook direct waarom er een Lega Nord is...

Emilia Romagna, Lombardije en Trento/Alto Adige, de noordelijke provincies dus zijn de enige die geld in 't bakske brengen, (big money ) bedoel ik dan. Vooral Emilia Romagna en Lombardije, dan, (want die kijken die van 't uiterste noorden ook aan als een bende profiteurs... ) Je ziet dat ook direct als ge hier door 't straat loopt, of de prijzen van Villa's met zwembad of luxeappartementen hoort vallen.

Je ziet hier evenveel luxewagens rijden als fiatekes, ik heb hier al de meest exotische modellen van luxebakken zien rondvlammen, van Hummers tot Infinity , Ferrari, Lamborghini, alle mogelijke versies van de Cayenne, 911 enz...

Hier zit dus poen, kaas, salami, hesp, wijn, pasta, moto's, ferrari's landbouwvoertuigen enz... enz... ik kon nie geloven dat er zoveel poen mee te verdienen was.

Kortom, de strook Milaan - Bologna - Venetië en San Marino er nog bij, behoort tot de meest welvarende streken van Europa, het verschil is zo immens, dat ze de rest van het land rechthouden. (buiten dan Rome enz... dat natuurlijk op internationaal vlak zijn rol speelt. )

Maar een voordeel voor de zuidelijke italianen, het blijven allemaal italianen, behalve die van boven natuurlijk, die paar valeiën waar ze nog altijd hardnekkig tedesco blijven spreken... Want dat zijn eigenlijk geanexeerde oostenrijkers.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 12:23   #5
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Wat de uitslag zal zijn is onvoorspelbaar.

Ik vind dat Berlusconi onderschat wordt. Veel Italianen zijn hem ongetwijfeld dankbaar dat
-) de regering niet meer om de vijf minuten valt
-) Italië een grotere internationale rol speelt

Daar staat tegenover dat de manier waarop Berlusconi aan zaken doet vragen oproept.

Maar is links terzake zoveel zuiverder?

Bovendien meen ik dat Prodi overschat wordt. Als commissievoorzitter was hij alvast geen succes.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 12:50   #6
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Ik vind het alvast onaanvaardbaar dat hij zoveel macht in de media heeft.

Er loopt hier nog ergens een topic ivm "de dictoriale trekjes van de vrt".
Wel, als de vrt dictatoriaal genoemd mag worden, wat dan te denken van Berlusconi?
Oud 20 maart 2006, 12:52   #7
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
En dan hebt ge nog de Lega Nord. (Het italiaans blok zeg maar. )

Nu als ge zoals ik in het noorden van Italia verblijft en ge de situatie Vlaanderen-Walonië kent, weet ge ook direct waarom er een Lega Nord is...
Noem dat maar gerust het Noord-Italiaans Blok...

Citaat:
Maar een voordeel voor de zuidelijke italianen, het blijven allemaal italianen, behalve die van boven natuurlijk, die paar valeiën waar ze nog altijd hardnekkig tedesco blijven spreken... Want dat zijn eigenlijk geanexeerde oostenrijkers.
Die paar valleien heten wel Italiaans Tirol, en zijn toeristisch nogal belangrijk...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 12:59   #8
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Ik vind het toch opmerkelijk dat Berlusconi nog 46% in de peilingen haalt ondanks zijn dictatoriale monopolistische trekjes.
In Havana, Havana, zit er iemand al een halve eeuw met bijna 100% ondanks zijn dictatoriale monopolistische trekjes.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 13:03   #9
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
In Havana, Havana, zit er iemand al een halve eeuw met bijna 100% ondanks zijn dictatoriale monopolistische trekjes.
Idd, maar wat heeft dat met de Italiaanse verkiezingen te maken?
Oud 20 maart 2006, 13:08   #10
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd, maar wat heeft dat met de Italiaanse verkiezingen te maken?
Niks...

Maar omdat U zo verwonderd was over die 46% wou ik U maar duidelijk maken dat dit voor linksen niet zo verwonderlijk mag zijn...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 13:18   #11
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Niks...

Maar omdat U zo verwonderd was over die 46% wou ik U maar duidelijk maken dat dit voor linksen niet zo verwonderlijk mag zijn...
En toch blijf ik die 46% verwonderlijk vinden, ook als u dat als "verwonderlijk" opvat.

En wat mijn de naam van mijn nick betreft, Chipie, Havana is idd een Stad in Cuba, die al langer bestaat dan dat Castro leeft. 8)
Oud 20 maart 2006, 13:25   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Wat de uitslag zal zijn is onvoorspelbaar.

Ik vind dat Berlusconi onderschat wordt. Veel Italianen zijn hem ongetwijfeld dankbaar dat
-) de regering niet meer om de vijf minuten valt
-) Italië een grotere internationale rol speelt

Daar staat tegenover dat de manier waarop Berlusconi aan zaken doet vragen oproept.

Maar is links terzake zoveel zuiverder?

Bovendien meen ik dat Prodi overschat wordt. Als commissievoorzitter was hij alvast geen succes.

Dat heb ik hier onlangs nog iemand horen zeggen, of het nu Prodi of Berlus wordt maakt uiteindelijk nie veel uit, het is zoals kiezen tussen de Chollera of de Pest, daar kwam het ongeveer op neer...
Oud 20 maart 2006, 13:26   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het alvast onaanvaardbaar dat hij zoveel macht in de media heeft.

Er loopt hier nog ergens een topic ivm "de dictoriale trekjes van de vrt".
Wel, als de vrt dictatoriaal genoemd mag worden, wat dan te denken van Berlusconi?
Natuurlijk is dat onaanvaardbaar, maar ge ziet, in den belgiek is het ook zo, ...

en wat doe je eraan, ...

Sky tv kijken tsjien, ik zie den Berlus minder op mijnen TV dan jullie denk ik... en ik woon nochtans in Italië...
Oud 20 maart 2006, 13:28   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus Bekijk bericht
Noem dat maar gerust het Noord-Italiaans Blok...

Die paar valleien heten wel Italiaans Tirol, en zijn toeristisch nogal belangrijk...

Ze heten Italiaans tirol maar het zijn oostenrijkers, ... allé ja hun grootvaders en overgrootvaders toch...

En ze zijn toeristisch inderdaad heel belangrijk schone streek trouwens...
Oud 20 maart 2006, 13:32   #15
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is dat onaanvaardbaar, maar ge ziet, in den belgiek is het ook zo, ...

en wat doe je eraan, ...

Sky tv kijken tsjien, ik zie den Berlus minder op mijnen TV dan jullie denk ik... en ik woon nochtans in Italië...
De Belgische MediaTycoon heet Christian van Thillo en is politiek niet actief. Hij is de eigenaar van ondermeer VTM, Hln, de Morgen...

Hij heeft een zeker monopolie in de media, maar blijft pluralistisch;
Ook oefent hij geen druk uit op bv. Yves De Smet, die in zijn editorialen schrijft wat hij zelf wil.

Berlusconi daarentegen stoot je best niet tegen zijn kar als Italiaans Journalist.

Ik herinner me nog een actie, die opgezet was door oa Umberte Eco, om de mediapolitiek van Berlusconi te counteren. Maar daar moet ik nog wat opzoekingswerk over doen vooraleer ik foute dingen neerpen.
Oud 20 maart 2006, 13:38   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

hmmm Havana met alle respect, maar die mijnheer van Thillo is gewoon slimmer dan den Berlus, 't geen wat den Berlusconie gewoon open doet, doet Thillo achter de schermen zonder dat iemand het ziet.

komaan, de vlaamse media niet gekleurd, begin eens wat buitenlandse gazetten en echte gazetten te lezen ipv de morgen, HLN de Standaard en andere regime blaadjes...
Oud 20 maart 2006, 13:59   #17
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
hmmm Havana met alle respect, maar die mijnheer van Thillo is gewoon slimmer dan den Berlus,
Dat geloof ik vast.

Citaat:
't geen wat den Berlusconie gewoon open doet, doet Thillo achter de schermen zonder dat iemand het ziet.
Over wat heb je het? Berlusconi gebruikt de media om zijn macht te behouden. Van Thillo kan dat moeilijk doen vermits hij politiek niet actief is.

Citaat:
komaan, de vlaamse media niet gekleurd, begin eens wat buitenlandse gazetten en echte gazetten te lezen ipv de morgen, HLN de Standaard en andere regime blaadjes...
Ik heb nergens gezegd dat ik die bladen lees.

De vergelijking Berlusconi-Van Thillo gaat op qua media-eigendommen, maar op politiek vlak is die vergelijking cafépraat.

Laatst gewijzigd door Havana : 20 maart 2006 om 13:59.
Oud 21 maart 2006, 19:37   #18
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Forza Nuova is wat mij betreft de beste partij/beweging in Italië.

http://www.forzanuova.org/home.htm

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be