![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Grouwels vindt dat Brussel minder Franstalig is dan de Franstaligen willen doen uitschijnen. Het gaat voor haar niet op om alle allochtonen die in het dagelijks leven een vreemde taal spreken bij de Franstaligen te rekenen. De tweetaligheid en gegarandeerde vertegenwoordiging van de Vlamingen in Brussel zijn de tegenprestatie voor de oververtegenwoordiging van de Franstaligen op het federale niveau. Het FDF is volgens haar een ,,extremistische partij tegen de Vlamingen''.
uit de Standaard 030406 In de plaats van er (on)zinnige commentaar aan toe te voegen, kunnen we het stukje beter twee keer lezen. Weer zo een van de vele problemen waar ons land, en uiteraard vooral de Vlamingen, mee opgezadeld zitten. We kennen het probleem al lang, maar of er iets aan gedaan wordt, dat is een ander paar mouwen. Ik heb meer de indruk dat het verder "de andere kant" uitgaat, de franstalige arrogantie gewoon verder gaat, de "Vlaamse leeuwen" verder met hun staart tussen hun poten, op zoek naar hun vals gebit, rondjes blijven lopen! Vele van onze commentatoren maken zich liever druk door dagenlang over RobKlop en zijn bijna-bepiste NV-A-vlag te blijven zagen, dat is pas belangrijk! Deze morgen sprong mijn radio-wekker om 7h30 aan en... lap: Rob Klop dit en ROb Klop dat... Het belangrijkste wereldnieuws eerst! Enfin, Hans de Eerste zal hierin weer het bewijs zien dat een verenigd België toch maar de enige mogelijke formule is,(... en waarin de Vlamingen hun bek houden) nietwaar... Laatst gewijzigd door andev : 3 april 2006 om 09:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Wat is nu het probleem ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat er meer over Rob Klop gezeverd wordt dan over de problemen die door Franstalig Brussel worden veroorzaakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op de site van De Standaard een peiling:
55% verkiest een onbekwame tweetalige ambtenaar boven een erg bekwame ééntalige (4%). Zegt genoeg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
of worden een paar incidentjes veroorzaakt door sectaire vlamingen uitvergroot en opgeblazen???? als franstaligen geen nederlands kennen om vlamingen die geen frans kennen te woord te staan???? echte brusselaars verstaan mekaar in de ketjestaal.... enh voor de rest zijn bijna honderd percent van de problemen enkel problemen omdat de mensen die tegenover elkaar opkomen mekaar niet willen verstaan... en dat is wederzijds hoor.... de doden van Pécrot zijn er gekomen omdat in Leuven een vlaams spoorman de man van Waver die alarm sloeg dat een trein verkeerd reed, niet wou verstaan.... en omgekeerd, die madam van Riemst werd door de Luikse dienst 100 niet gered omdat daar een bedienaar niet wou verstaan dat er een noodgeval was..... en dat wordt steeds erger.... want in plaats van enige moeite diaboliseert men.... die doet het niet, dus ik ook niet.... en denken jullie naievelingen dat er na de "afscheiding" geen trein meer zal verkeerd rijden of geen GSM mast enig anderstalig signaal zal opvangen.... maar jua.... op de barrikades.... die andere daar is een smeerlap want die wil niet... en waarop stoelt men zich om te beweren dat Brussel nederlandstalig is???? omdat ergens wetten in de zin van geven en nemen opgesteld werden.... de zo geroemde democratie... is die van de meerderheid met zomogelijk rekening houden met de minderheid... en als de meerderheid nu echt franstalig is, wat ook daar de oorsprong van moge geweest zijn... en dan???? tempeesten over de onwil van die anderen.... en zelf niets doen om er ook iets aan te doen... awel... als je het beter kan, ga er dan als meertalige wonen en de niet ingevulde jobkes vallen zo in je schoot... begin maar te schieten.... heel verontwaardigd... maar meestal kwetst enkel de waarheid... ook in geval van verontwaardiging vooral van mensen die zelf zich beter achten, doch geen haar beter zijn...
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen... ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 3 april 2006 om 14:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal in Brussel eens gaan soliciteren, en zeggen dat ik ééntalig Nederlands ben (met als argumentatie dat ik de taal van Vondel supperieur vind aan de taal van die zuiderlingen). Zou ik de job krijgen, denkt u?
Een overheidsdienst in Brussel moet tweetalig zijn. Punt uit. Om de Nederlands- en Franstaligen te woord te kunnen staan. In welk land leven we als de bevolking zich moet gaan aanpassen aan de gemakken van de overheidsdienst?!? Als er aan een Vlaams-Brabander die een sociale woning wil gevraagd wordt of hij bereid is lessen Nederlands te volgen, dan staat Franstalig België op zijn achterste poeten en dan is steun ineens universeel. Als een Vlaams-Babander dood ligt te bloeden, dan moet hj volgens Franstalig België eerst een spoedcursus technisch Frans leren, om zijn dokter te hulp te kunnen zijn! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Mensen, Brussel is Franstalig, hoor. En Nederlandstalig, en officieus ook Engels- Arabisch- en weet ik wat nog -talig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
55% is Franstalig, 15-20% is Nederlandstalig, de rest is tweetalig of anderstalig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Brussel is inderdaad tweetalig. Volgens de ''kwaliteitskrant'' die ik lees wordt er echter in het centrum weer meer en meer nederlands gesproken. Wat er van waar is weet ik niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Tweetalig. Dus Frans- en Nederlandstalig
![]() Overdag is Brussel inderdaad vrij Nederlandstalig. 's Avonds haasten echter nog altijd de meeste Nederlandstaligen zich naar huis, ergens in het verre Vlaanderen... |
![]() |
![]() |