Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2006, 17:07   #1
New Era
Vreemdeling

Standaard weinig respect

Ik werk mijn laatste jaar af op de middelbare school en het verbaast me hoe weinig respect jongeren (1ste jaars en dergelijke) hebben voor hun ouderen. Dit op zich is al redelijk storend, maar dat lijkt de trend te zijn bij zowel de autochtone als allochtone bevolking, alhoewel de laatste groep toch nog wat agressiever is en sneller naar geweld grijpt. Dit ervaar ik toch zo, maar ik laat ruimte open om mijn stelling te weerleggen.

Wat me pas echt stoorde was één van de agressieve jongeren. Het is een jongen van Roemeense origine die al verschillende malen gedumpt is geweest door een meisje waar ik bevriend mee ben. Hij begrijpt blijkbaar de boodschap niet want al geruime tijd na hun definitieve breuk blijft hij aanhouden dat ze een koppel zijn. Dit alleen is al redelijk bizar, maar het wordt erger. Gewoon omdat ik haar een vriendschappelijke knuffel had gegeven begon hij mij te bedreigen.

Hij is veel jonger en ik zou hem wel aankunnen, maar ik ben geen voorstander van geweld en zeker niet tegen een tegenstander die jonger en zwakker is. Dus heb ik maar gezwegen en hem even wijs gelaten. Maar sinds deze bedreiging is hij steeds bezitteriger en bezitteriger geworden over zijn ex en daar heb ik wel een probleem mee. Een meisje behandel je als een persoon en niet als een bezit.

Ik heb dat ook laten blijken en vandaag kwam hij af met een vriend die er me niet al te koosjer uitzag. In gebrekkig Nederlands begon hij me ook te bedreigen en zei hij als ik niet die jongen zijn vriendin met gerust liet, dat hun vriendenkring me gingen in elkaar slaan. Welk lef, ik was echt verontwaardigd. Opnieuw heb ik het laten varen, want ik wil liever geen problemen, maar toch vind ik het ongehoord.

Rascistisch ben ik niet, ik heb gewoon een hekel aan mensen die bvb hun vriendin/vrouw slecht behandelen. Terwijl in onze cultuur zo'n gedrag afgekeurt wordt, lijkt het erop dat in sommige buitenlandse culturen het verheerlijkt wordt. Ik zeg dit nu op basis wat ik heb gelezen en wat ik ervaren heb. Want de jongen zijn vriendenkring waren voor het merendeel buitenlanders die echt gebrekkig Nederlands spraken, wat opmerkelijk is aangezien de jongeren het snelst een andere taal aanleren.

Ook vonden zij het compleet normaal dat die jongen zijn vriendin meer leek op een stuk speelgoed voor hem dan een persoon. Nu ben ik ook enigzins bang geworden om bij mijn mening te blijven dat vrouwen moeten behandelt worden als personen en niet als objecten. Het lijkt me erop dat hun ouders (kinderen hebben veel meer weg van hun ouders dan ze soms willen geweten hebben) gedurende heel het emancipatieproces van de vrouw in een grot hebben geleefd.

Sorry dat ik mijn sarcasme even de bovenhand krijgt, maar ik moet wel zeggen dat een multi-culturele samenleving een deugd is. Mijn persoonlijke ervaring heeft me fysiek geweld, bedreigingen; gebrek aan vrouwenrechten en vrije meningsuiting bijgebracht. Als ik dit in de 21ste eeuw nog mag ervaren in een westers land, dan vraag ik me eigenlijk af waar we mee bezig zijn.
New Era is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 18:29   #2
Jewel
Partijlid

Standaard

Is het een Roemeen of een Roma?
Jewel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 19:50   #3
Thai
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door New Era Bekijk bericht
Ik werk mijn laatste jaar af op de middelbare school en het verbaast me hoe weinig respect jongeren (1ste jaars en dergelijke) hebben voor hun ouderen. Dit op zich is al redelijk storend, maar dat lijkt de trend te zijn bij zowel de autochtone als allochtone bevolking, alhoewel de laatste groep toch nog wat agressiever is en sneller naar geweld grijpt. Dit ervaar ik toch zo, maar ik laat ruimte open om mijn stelling te weerleggen.
Heb je al eens een bende kleuters bezig gezien? schattig, he ... hoe die elkaar meedogenloos aframmelen, uw vredeslievende houding is niet natuurlijk, die is aangeleerd !

beschouw onze hoge normen nooit als vanzelfsprekend, daar zijn miljoenen mensen voor gestorven, namelijk onze voorouders, ook de jouwe.

het is een langzaam en pijnlijk proces dat niet iedere cultuur even intens heeft beleefd als de onze, en desondanks al evemin tot dezelfde resultaten heeft geleid

alleen het geloof in de superioriteit van onze moeizame opgebouwde cultuur kan ons voorkomen dat we terug wegzakken naar de bestialiteiten die in vele culturen nog heerst

beweer nu niet dat brutaal geweld niet inferieur zou zijn !!!

slechts indien we de moed hebben om in deze houding te volharden kunnen we hen helpen tot een hoger niveau van bewustzijn te komen en een langdurige vrede bewerkstelligen

verraad nooit jezelf !
Thai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 19:52   #4
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Zijn we verplicht daarin te geloven, in die "moeizaam opgebouwde cultuur"?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 20:37   #5
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Zijn we verplicht daarin te geloven, in die "moeizaam opgebouwde cultuur"?
Maar neen gij. Alleen niet zeuren als ge er ooit eens tegen botst en pijnekes hebt.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 20:49   #6
Braveheart
Partijlid

Standaard

Citaat:
Rascistisch ben ik niet, ik heb gewoon een hekel aan mensen die bvb hun vriendin/vrouw slecht behandelen. Terwijl in onze cultuur zo'n gedrag afgekeurt wordt, lijkt het erop dat in sommige buitenlandse culturen het verheerlijkt wordt. Ik zeg dit nu op basis wat ik heb gelezen en wat ik ervaren heb. Want de jongen zijn vriendenkring waren voor het merendeel buitenlanders die echt gebrekkig Nederlands spraken, wat opmerkelijk is aangezien de jongeren het snelst een andere taal aanleren.
Jij scheert nou alle buitenlanders over een kam, alleen omdat jouw vriendin haar ex jou bedrijgt heeft. Sorry maar dat voor mij rascistisch. En waar heb je gehoord dat geweld in jullie cultuur niet voorkomt, maar in andere buitenlandse culturen verheerlijkt wordt? Wat een onzin tog allemaal!!!

Jij bent duidelijk nog maar een tiener die nog nix van de buitenwereld afweet, en ik zal je maar een ding aanraden, ik zou maar niet te vaak op forums zoals deze komen. Jij bent nog jong en hier zijn veel Nazis die hun haat en frustraties komen luchten, en jij zult makkelijk door hun gehersenspoeld worden.

Sterkte
Braveheart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 21:24   #7
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Dus heb ik maar gezwegen en hem even wijs gelaten.

2. Opnieuw heb ik het laten varen, want ik wil liever geen problemen, maar toch vind ik het ongehoord.
1. Fout

2. Alweer fout.

U had die jongen, en zijn vriend, veel méér geholpen als U rustig - zonder stemverheffing, zonder schelden, zonder al te veel moeilijke woorden - had uitgelegd waarom u zich gedroeg zoals u zich gedroeg.

Het zal u misschien verbazen, maar het is niet iedereen gegeven alles onmiddellijk, in één oogopslag, te begrijpen.

Suske en Wiske en Tante Sidonie kunnen dat, ja, en Jommeke misschien ook wel, maar de meesten onder ons, arme stervelingen, hebben af en toe toch wel een woordje uitleg nodig. Helaas.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 21:38   #8
New Era
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
verraad nooit jezelf !
Dat ben ik ook niet zo snel van plan, dank voor uw betoog.

Citaat:
Jij scheert nou alle buitenlanders over een kam, alleen omdat jouw vriendin haar ex jou bedrijgt heeft. Sorry maar dat voor mij rascistisch. En waar heb je gehoord dat geweld in jullie cultuur niet voorkomt, maar in andere buitenlandse culturen verheerlijkt wordt?
Ik had het niet over de verheerlijking van geweld, maar over hoe in sommige culturen het zelfs als een eerzaak wordt gezien dat de man zou superieur zijn aan zijn vrouw. Ik betwijfel of dit nog zo is onze westerse cultuur waar een vrouw evenveel rechten en plichten kent als de man, terwijl in andere culturen dit niet zo evident is. Lees in het vervolg mijn post voor u met stenen begint te werpen.

Citaat:
Jij bent duidelijk nog maar een tiener die nog nix van de buitenwereld afweet, en ik zal je maar een ding aanraden, ik zou maar niet te vaak op forums zoals deze komen. Jij bent nog jong en hier zijn veel Nazis die hun haat en frustraties komen luchten, en jij zult makkelijk door hun gehersenspoeld worden
Ik ben blij dat u me zo goed kan inschatten na één post van mij gelezen te hebben, uw mensenkennis is opmerkelijk. Ik ben persoonlijk bereid om naar iedere mening te luisteren, maar ik ben niet zo ontvangend voor haatdragende ideeën.

Citaat:
U had die jongen, en zijn vriend, veel méér geholpen als U rustig - zonder stemverheffing, zonder schelden, zonder al te veel moeilijke woorden - had uitgelegd waarom u zich gedroeg zoals u zich gedroeg.
Om eerlijk te zijn wou ik zo snel mogelijk weggeraken. Ik vind midden in een groep staan, waarvan de leden opgefokt zijn en voor het minste dat hen niet zint beginnen te slaan geen leuk idee.
Oud 25 april 2006, 20:39   #9
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind midden in een groep staan, waarvan de leden opgefokt zijn en voor het minste dat hen niet zint beginnen te slaan geen leuk idee.
Dat kan ik begrijpen, maar uit uw eerste post meende ik te kunnen opmaken dat u met die Roemeense jongen ook al ONDER VIER OGEN te maken had.
Was dat een verkeerde conclusie?
Indien wel, mijn excuses.
Indien niet, zie mijn eerste antwoord.

Laatst gewijzigd door djimi : 25 april 2006 om 20:39.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 07:46   #10
Jéhan
Partijlid

Standaard

Citaat:

Sorry dat ik mijn sarcasme even de bovenhand krijgt, maar ik moet wel zeggen dat een multi-culturele samenleving een deugd is. Mijn persoonlijke ervaring heeft me fysiek geweld, bedreigingen; gebrek aan vrouwenrechten en vrije meningsuiting bijgebracht. Als ik dit in de 21ste eeuw nog mag ervaren in een westers land, dan vraag ik me eigenlijk af waar we mee bezig zijn.
Ik denk dat u nog al kort door de bocht gaat. Puberale liefde gaat nu eenmaal gepaard met puberaal gedrag. En voor zover ik weet, is de puberteit nu eenmaal niet verbonden aan culturen.
Ik vind het erg jammer dat u dergelijke futuliteiten aangrijpt om een beeld te vormen over de multi-culturele samenleving.

Wat respect voor vrouwen betreft, iedere persoon is daar anders in, dat je dat aan een cultuur wilt linken vind ik ook nogal zielig en erg goedkoop. Er zijn immers evenveel autochtonen die weinig respect hebben voor hun vrouw ( sommigen slaan ze zelfs in elkaar).
Jéhan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 08:10   #11
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Maar neen gij. Alleen niet zeuren als ge er ooit eens tegen botst en pijnekes hebt.
Ik denk dat het al dan niet geloven ni echt uitmaakt hoeveel keer ge gaat botsen. Of is dat geloof erin een zodanig orgastisch gebeuren dat ge de pijn ervan vergeet?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 09:15   #12
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik denk dat het al dan niet geloven ni echt uitmaakt hoeveel keer ge gaat botsen. Of is dat geloof erin een zodanig orgastisch gebeuren dat ge de pijn ervan vergeet?
Interessante post.

Ik ga er niet op in, maar het boeit me wel.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 13:17   #13
Braveheart
Partijlid

Standaard

[quote=New Era;1675208]
Ik had het niet over de verheerlijking van geweld, maar over hoe in sommige culturen het zelfs als een eerzaak wordt gezien dat de man zou superieur zijn aan zijn vrouw. Ik betwijfel of dit nog zo is onze westerse cultuur waar een vrouw evenveel rechten en plichten kent als de man, terwijl in andere culturen dit niet zo evident is. Lees in het vervolg mijn post voor u met stenen begint te werpen.

quote]

Het spijt mij, maar jij veronderstelt van alles en nog wat. Heb je wel eens aangedacht dat sommige mensen ongeacht hun cultuur, ras en achtergrond gewoon slecht tegen afwijzingen kunnen? En zulke mensen reageren soms op een agressieve op die afwijzingen, of het nou van een meisje is of van hun baas of wat dan ook. Het is dus makkelijk om gelijk een hele cultuur de schuld te geven, inplaats van een individu individueel te beoordelen of te veroordelen.

Ik denk dat dit de probleem van onze maatschappij tegenwoordig is. Wij willen al te graag iedereen in een hokje plaatsen.

Laatst gewijzigd door Braveheart : 26 april 2006 om 13:40.
Braveheart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 18:35   #14
New Era
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
En waar heb je gehoord dat geweld in jullie cultuur niet voorkomt, maar in andere buitenlandse culturen verheerlijkt wordt?
Overlaatst moest ik nog aan deze statement denken, er zijn buitenlandse culturen waar geweld verheerlijkt worden. Is een zelfmoord-aanslag dan geen verheerlijking van geweld, daders van zo'n aanslagen worden als helden aanzien...

Citaat:
Dat kan ik begrijpen, maar uit uw eerste post meende ik te kunnen opmaken dat u met die Roemeense jongen ook al ONDER VIER OGEN te maken had.
Was dat een verkeerde conclusie?
Indien wel, mijn excuses.
Het dichtste dat ik tot een gesprek onder vier ogen kwam met hem was toen hij me alleen kwam aanspreken terwijl z'n "posse" amper twee �* drie meter van mij verwijdert was.

Citaat:
Ik denk dat u nog al kort door de bocht gaat. Puberale liefde gaat nu eenmaal gepaard met puberaal gedrag. En voor zover ik weet, is de puberteit nu eenmaal niet verbonden aan culturen.
Ik vind het erg jammer dat u dergelijke futuliteiten aangrijpt om een beeld te vormen over de multi-culturele samenleving.

Wat respect voor vrouwen betreft, iedere persoon is daar anders in, dat je dat aan een cultuur wilt linken vind ik ook nogal zielig en erg goedkoop. Er zijn immers evenveel autochtonen die weinig respect hebben voor hun vrouw ( sommigen slaan ze zelfs in elkaar).
Ik weet niet hoe u was toen u een puber was, maar ik noch mijn vrienden gingen een jongen bedreigen omdat hij mijn vriendin een knuffel gaf. Ook waren wij niet zo brutaal tegen mensen die ouder waren en dat zijn we nu nog steeds niet.

Ook zou ik zo'n bedreiging geen futuliteit noemen, we hebben onlangs nog maar gezien hoe gevaarlijk sommige jongeren wel zijn. Ook vind ik "verstikking" van een meisje een ernstig feit. Er zijn inderdaad autochtonen die hun vrouw slecht behandelen, maar inzake vrijheid lopen we flink vooruit op sommige allochtone culturen.

Citaat:
Het spijt mij, maar jij veronderstelt van alles en nog wat. Heb je wel eens aangedacht dat sommige mensen ongeacht hun cultuur, ras en achtergrond gewoon slecht tegen afwijzingen kunnen? En zulke mensen reageren soms op een agressieve op die afwijzingen, of het nou van een meisje is of van hun baas of wat dan ook. Het is dus makkelijk om gelijk een hele cultuur de schuld te geven, inplaats van een individu individueel te beoordelen of te veroordelen.

Ik denk dat dit de probleem van onze maatschappij tegenwoordig is. Wij willen al te graag iedereen in een hokje plaatsen.
Leg "van alles en nog wat" wat beter uit alstublieft. Er zijn mensen die gevoeliger zijn voor afwijzing dan andere en soms er agressief op reageren, maar inzake de afwijzingen van vrouwen zijn allochtone mannen er toch wat gevoeliger voor. Aangezien sommige zich superieur voelen en als een vrouw hen vlakaf afwijst het vaak redelijk hard aankomt en ze het niet kunnen verkroppen.

Over hokjes gesproken, wie het schoentje past... Mijn mening mag dan niet populair zijn, maar daarvoor is hij niet onjuist. Men moet soms de harde waarheid inzien en dat is niet altijd even gemakkelijk.
Oud 26 april 2006, 18:55   #15
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jéhan Bekijk bericht
... Wat respect voor vrouwen betreft, iedere persoon is daar anders in, dat je dat aan een cultuur wilt linken vind ik ook nogal zielig en erg goedkoop. Er zijn immers evenveel autochtonen die weinig respect hebben voor hun vrouw ( sommigen slaan ze zelfs in elkaar).
Pourquoi persiste l'impression que Jéhan est fort jeune et très innocent?
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 19:07   #16
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

New Era : Dit gedrag heeft in wezen niets te maken met "De multiculturele maatschappij" - ik zou zeggen lees Shakespeare er maar op na bv Romeo en Julia, De getemde feeks enz.. "Die entführung aus dem Serail" van WA Mozart
geeft je ook een zeer goed inzicht van hoe men genuanceerd over de pro's en con's van de Islam en de vrouw in die maatschappij kan oordelen vanuit een westers standpunt.

Wat sexuele relaties, het sluiten van huwelijken betreft, zijn er zaken die wij cultureel "achterlijk" vinden die dat inderdaad zijn, maar ook, andere aspecten waarover men gerust kan nadenken of onze cultuur hier geen dwaalpaadjes op
loopt. Ik ben nu geen "gezin als hoeksteen van alle beschaving" freak - maar het feit dat in onze cultuur 3 huwelijken op 5 stranden in echtscheiding
geeft zonder de protagonisten zelf te veroordelen te denken.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 19:23   #17
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jewel Bekijk bericht
Is het een Roemeen of een Roma?
Of een Vlaming uit het Waasland?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 19:25   #18
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Beste filosoof : kortelings gaan wij leren hoeveel "soorten" polen er zijn.
Daarna verdelen e de menselijke soort in 6,3 miljard sub-soorten en kunnen
we xenofobe disputen eindelijk sluiten. Leve het unieke individu !
Oud 26 april 2006, 19:31   #19
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rascistisch ben ik niet, ik heb gewoon een hekel aan mensen die bvb hun vriendin/vrouw slecht behandelen. Terwijl in onze cultuur zo'n gedrag afgekeurt wordt, lijkt het erop dat in sommige buitenlandse culturen het verheerlijkt wordt. Als ik dit in de 21ste eeuw nog mag ervaren in een westers land, dan vraag ik me eigenlijk af waar we mee bezig zijn.
Herbegin jij nu ook al over Robklop Verreycken?
De rechter heeft in zijn wijsheid dat dossier geklasseerd: Robklop kreeg immers een dik pak voorkeurstemmen!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 23:21   #20
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1. Fout

2. Alweer fout.

Het zal u misschien verbazen, maar het is niet iedereen gegeven alles onmiddellijk, in één oogopslag, te begrijpen.

Suske en Wiske en Tante Sidonie kunnen dat, ja, en Jommeke misschien ook wel, maar de meesten onder ons, arme stervelingen, hebben af en toe toch wel een woordje uitleg nodig. Helaas.
3) ge geeft dat snert-jong een dreun op zijn smoel waar hij een jaar later nog over nadenkt.(elke keer dat hij zijn tanden poetst)Maak u geen zorgen dat uw kneukels helemaal openliggen, dat geneest snel.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be