Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2006, 18:05   #1
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard Hoe racistisch geweld effectief aanpakken?

Mijn voorstellen:

1) De wet Lejeune aanpassen, zodat daders van zware racistsch geinspireerde misdaden er niet voor in aanmerking komen.

2) Racitisch motief moet een verzwarende omstandigheid worden die automatisch de maximumstraf voor het gepleegde misdrijf 50 % hoger legt.
Racistisch motief, indien bewezen, wordt bestraft met vorig genoemde verhoogde maximumstraf.

3) Minderjarigen, die zich schuldig maken aan misdaden met racistische inslag, moeten automatisch uit handen worden gegeven van de leeftijd van 14 jaar.
Misdadigers jonger dan 14 moeten geplaatst worden in een instelling tot hun 18 en daarna zeer strikt justitieel opgevolgd worden tot de leeftijd van 25 jaar.

Dat zijn uiteraard maar voorstellen en ik hoor graag uw idee, tegenargumenten, etc.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 18:15   #2
PAJOT
Banneling

Standaard

Naar mijn inzien moet een eventueel racistisch motief bij een misdaad niet in acht genomen worden.

Het kan natuurlijk in een rechtbank worden aangebracht als een verzwarende omstandigheid .

Maar ik ben niet voor het idee om racistisch geweld systematisch zwaarder te bestraffen als ander geweld .
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 18:16   #3
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Naar mijn inzien moet een eventueel racistisch motief bij een misdaad niet in acht genomen worden.

Het kan natuurlijk in een rechtbank worden aangebracht als een verzwarende omstandigheid .

Maar ik ben niet voor het idee om racistisch geweld systematisch zwaarder te bestraffen als ander geweld .
Heeft U daar ook een specifieke reden voor?

Oud 30 juni 2006, 18:26   #4
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Mijn voorstellen:

1) De wet Lejeune aanpassen, zodat daders van zware racistsch geinspireerde misdaden er niet voor in aanmerking komen.

2) Racitisch motief moet een verzwarende omstandigheid worden die automatisch de maximumstraf voor het gepleegde misdrijf 50 % hoger legt.
Racistisch motief, indien bewezen, wordt bestraft met vorig genoemde verhoogde maximumstraf.

3) Minderjarigen, die zich schuldig maken aan misdaden met racistische inslag, moeten automatisch uit handen worden gegeven van de leeftijd van 14 jaar.
Misdadigers jonger dan 14 moeten geplaatst worden in een instelling tot hun 18 en daarna zeer strikt justitieel opgevolgd worden tot de leeftijd van 25 jaar.

Dat zijn uiteraard maar voorstellen en ik hoor graag uw idee, tegenargumenten, etc.
Denkt u nu werkelijk dat één van de maatregelen die u opsomt, ook maar iets zal uithalen wanneer het over het aanpakken van geweld aankomt?
Een misdadiger gaat er steeds vanuit dat hij niet zal gesnapt worden en houdt bijgevolg geen rekening met de strafmaat. Wie zo onnozel is - Verhofstadt is dat blijkbaar ook - om te geloven dat het sleutelen aan de strafmaat de criminaliteit zal doen verminderen, moet dringend eens overwegen een misdaad te plegen. Wat doet een misdadiger wanneer hij een crimineel plannetje smeedt? Kijken hoe hij of zij er mee weg kan komen.
Verder is er de impulsieve criminaliteit - het drama dat Guide De Moor en zijn familie overkwam is daar een voorbeeld van - en precies omdat het om een ondoordachte impuls gaat, is het normaal aan te nemen dat een impulsieve misdadiger geen seconde de strafmaat in acht nam.
Neen, Rudy, ik geloof niet dat één van je maatregelen het geweld zullen helpen indijken. Ze klinken goed voor de bevolking en geven diezelfde bevolking een gevoel van: "Ah nu komt het goed". Het is echter een vals gevoel.
Misdaad moet je voorkomen en dat kan best door beschermende maatregelen zoals bijvoorbeeld meer camera's op openbare knelpunten (mobiele of immobiele). Ik denk dat het nuttig is de thread in deze richting te sturen: Welke maatregelen kunnen worden genomen om misdaad te voorkomen?
Door je titel en dan de opsomming lijkt het alsof de bestraffing van de misdaad kan bijdragen tot de beperking ervan en dat is niet zo.
Oud 30 juni 2006, 18:36   #5
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hij heeft gelijk Rudy. Niet racistisch geweld is het probleem maar geweld tout court. Wat baat het om racistisch geweld te bestrijden als er nog altijd Dutrous en losgeslagen etters rondlopen die lukraak iemand uitpikken uit de massa om zich eens lakker te laten gaan met die persoon.

Als je geweld bestrijdt, bestrijdt je ook ispo facto racistisch geweld. Ik zie echt niet in waarom bijvoorbeeld die afranseling van een zwarte autobestuurder door een turk aan een pomstation zwaarder moet bestraft worden dan een even gewelddadige afranseling van een blanke bejaarde door een blanke smeerlap.

Wij hebben hier in de Westerse wereld 40 jaar lang alle wetten, straffen en maatregelen tegen criminaliteit stelselmatig afgezwakt en talloze achterpoortjes ingevoerd waarbij criminelen een gevoel van straffeloosheid hebben gekregen. Dezelfde mensen die die evolutie altijd hebben toegeluichd vinden nu wel dat de klok moet teruggedraaid worden, maar enkel voor die feiten die zij als "erg" ervaren en dan staat racisme natuurlijk op het topje van hun lijst (naast homofobie).

Er zijn echter veel meer mensen die gewoon vinden dat de klok globaal en over de hele lijn moet worden teruggedraaid. Men weet wat er moet gebeuren. Men heeft zelfs voorbeelden (nultolerantie in New York). En toch blijft het bij loze kreten en nepmaatregelen die snel weer in de vergeetput geraken.

Uiteraard moet de Wet Lejeune afgeschaft worden. Er werd daar zelfs jaren geleden een petitie over gehouden. Honderdduizenden handtekeningen. De politiek heeft niets gedaan. Verder moet het gedaan zijn om veroordeelde criminelen uit handen te geven aan psychiaters die er dan mee mogen doien wat ze willen, zonder enige controle. En het moet ook gedaan zijn met die absurde bedoening van de strafmaat aan te passen aan het aantal beschikbare plaatsen in de gevangenis. Als er geen plaatst meer is dan moet men plaats bijmaken.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 18:44   #6
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie gewoon niet in waarom bvb roofmoordenaars, passiemoordenaars etc ... systematisch minder zwaar

zouden bestraft kunnen worden ongeacht de manier waarop die moorden gebeuren.

Ik vind uw maatregelen niet slecht maar ik zou ze algemeen toepassen zonder onderscheid te maken in motieven

Elke moord is ernstig ongeacht de motieven die erin hebben meegespeeld. Dat blijkt niet uit uw voorstellen.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 18:50   #7
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

En U denkt allen echt dat de meerderheid van de crimnaliteit helemaal niet racistisch geinspireerd is dan?
Voor mij getuigen de vele aanvallen, intimidaties,berovingen en (groeps)-verkrachtingen en een aantal moorden wel van een racistische inslag.

Klein vraagje (en nu krijg ik de ganse politiek-correcte meute op mijn kop!):
Heeft U ooit al gehoord van een Marrokaan die een wildvreemde Marrokaanse van de straat plukt en haar verkracht? Awel, ikke ook nog niet! Maar verkrachtingen van blanke meisjes door allochtonen is wekelijkse kost!

Oud 30 juni 2006, 18:52   #8
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Ik zie gewoon niet in waarom bvb roofmoordenaars, passiemoordenaars etc ... systematisch minder zwaar

zouden bestraft kunnen worden ongeacht de manier waarop die moorden gebeuren.

Ik vind uw maatregelen niet slecht maar ik zou ze algemeen toepassen zonder onderscheid te maken in motieven

Elke moord is ernstig ongeacht de motieven die erin hebben meegespeeld. Dat blijkt niet uit uw voorstellen.
Het gaat er mij over dat een heel groot aantal van de misdaden racistisch geinspireerd blijken te zijn... Door de straffen daarvoor te verzwaren, kunnen we misschien een aantal (niet veel) mensen over de consequenties van hun daden, als ze gevat worden, doen nadenken.

Oud 30 juni 2006, 18:52   #9
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Wat beweerd wordt Rudy is dat alle geweld moet worden bestreden. Wanneer je gaat opdelen in racistisch en niet-racistisch geweld ben je uiteindelijk racistisch bezig...

Laatst gewijzigd door La Chunga : 30 juni 2006 om 18:53.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 18:56   #10
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Wat beweert wordt Rudy is dat alle geweld moet worden bestreden. Wanneer je gaat opdelen in racistisch en niet-racistisch geweld ben je uiteindelijk racistisch bezig...
Nee, toch niet, tenzij je enkel allochtoons racistisch geweld zou veroordelen. Daar pleit ik niet voor. Wat natuurlijk wel het geval zal zijn is dat een bepaalde gemeenschap wel eens meer van de zwaardere straffen kan genieten, niet doordat ze zelf racistische motieven hadden, hoor, maar omdat het gerecht hen strenger beoordeeld...

Oud 30 juni 2006, 19:25   #11
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn voorstellen:

Me dunkt bent u op een verkeerd spoor. Racisme is een gedachtengoed, en moet dus aldus bestreden worden. Het is eigen aan de menselijke psyche in mijn opziens, iedereen is argwanend voor wie/wat hij niet kent, die argwaan is bij racisten echter ook gekoppeld aan vooroordelen.

Bestrijd de argwaan & de vooroordelen, niet met stomme wetten die toch alleen maar het tegengestelde bereiken, maar met goede, informatieve campagnes, en zorg voor een werkend land.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 19:56   #12
kingtiger
Banneling

kingtiger's schermafbeelding

Standaard motief

HET MOTIEF MAG GEEN ZWAARDERE STRAF OPLEVEREN.Er is geen enkele reden om harder op te treden tegen een misdrijf met racistische motieven.Racisme is immers in se niet verkeerd.Het is een natuurlijk gevoel.8)
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 20:32   #13
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kingtiger Bekijk bericht
HET MOTIEF MAG GEEN ZWAARDERE STRAF OPLEVEREN.Er is geen enkele reden om harder op te treden tegen een misdrijf met racistische motieven.Racisme is immers in se niet verkeerd.Het is een natuurlijk gevoel.8)
Ik bezie racisme zoals ik religie bezie, een geloofsovertuiging.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 20:33   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij hebben hier in de Westerse wereld 40 jaar lang alle wetten, straffen en maatregelen tegen criminaliteit stelselmatig afgezwakt en talloze achterpoortjes ingevoerd waarbij criminelen een gevoel van straffeloosheid hebben gekregen. Dezelfde mensen die die evolutie altijd hebben toegeluichd vinden nu wel dat de klok moet teruggedraaid worden, maar enkel voor die feiten die zij als "erg" ervaren en dan staat racisme natuurlijk op het topje van hun lijst.
HIER gaat het om Rudy.

Ga je de politici die het CGKR tewerk stellen in de kaart blijven spelen?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 20:50   #15
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Het recht dient zich met het motief van een misdrijf enkel bezig te houden in de mate, dat zo goed mogelijk moet nagegaan worden of de daad welbewust werd gesteld of niet.

Straffen gaan differentiëren ifv de preciese aard van het motief, zodat hetzelfde feit een andere straf krijgt al naargelang de aard van het motief, is mensonwaardig. Ons onrechtsysteem tilt bijvoorbeeld minder zwaar aan een roofmoord dan aan een 'racistische' moord, ook al hebben in beide gevallen de slachtoffers precies hetzelfde leed ondergaan. Zo'n werkwijze is op geen enkele manier goed te praten, vernederend voor het slachtoffer van de dader met het 'minst erge' motief, en het zet bovendien de deur wagewijd open voor willekeur, want het inhoudelijk aspect van een motief is in laatste instantie meet- noch weegbaar. Het komt neer op misbruik van het strafrecht om aan 'social engineering' te doen. In een democratie zou zoiets totaal onmogelijk zijn, want in een democratie zijn de burgers soeverein zodat zij niet het object kunnen zijn van sociale experimenten van wereldverbeteraars. Maar in een systeem zoals het Belgische schijnt dat allemaal te kunnen.

Het gezaag over 'racisme' houdt best zo snel mogelijk op. Het geeft aanleiding tot het ontstaan van een ziekelijke culpabilisatiecultuur, waarbinnen iedereen de andere probeert te verdringen als 'slachtoffer' van 'achterstelling' en 'discriminatie', waarbij individuen ontslagen worden van de verantwoordelijkheid om hun eigen leven in handen te nemen, en waarbij een steeds groeiende parasitaire kaste van denkcontrole-ambtenaren en dito functionarissen ontstaat die in hun eigen belang en dat van hun 'administratie' steeds zullen ijveren om nieuwe vormen van onrecht te ontdekken die dan met vers aangeboord belastingsgeld te lijf moeten worden gegaan. Hier een voorbeeldje:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=G5CTHAVN
Oud 30 juni 2006, 20:53   #16
Jozef Ostyn

Standaard

Afgezien van het feit dat het bepalen van de motivatie steeds een vrij subjectieve zaak zal zijn, ben ik tegen het verzwaren van de straf voor een misdrijf omwille van de motivatie. Het is de moord die moet bestraft worden, niet de achterliggende gedachte (voor zover die er is).
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 20:58   #17
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
En U denkt allen echt dat de meerderheid van de crimnaliteit helemaal niet racistisch geinspireerd is dan?
Voor mij getuigen de vele aanvallen, intimidaties,berovingen en (groeps)-verkrachtingen en een aantal moorden wel van een racistische inslag.

Klein vraagje (en nu krijg ik de ganse politiek-correcte meute op mijn kop!):
Heeft U ooit al gehoord van een Marrokaan die een wildvreemde Marrokaanse van de straat plukt en haar verkracht? Awel, ikke ook nog niet! Maar verkrachtingen van blanke meisjes door allochtonen is wekelijkse kost!
Dat klinkt natuurlijk wel mooi. Maar laat me daar een vraagje tegenover stellen: Heeft u ooit al gehoord van een Marrokaan die bij berechting daadwerkelijk het etiket "racisme" kreeg opgekleefd ? Awel, ikke ook nog niet!

Dus enkel de autochtonen gaan lijden onder jouw maatregel en nooit allochtonen. En dat is al reden genoeg om er tegen te zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 21:03   #18
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat klinkt natuurlijk wel mooi. Maar laat me daar een vraagje tegenover stellen: Heeft u ooit al gehoord van een Marrokaan die bij berechting daadwerkelijk het etiket "racisme" kreeg opgekleefd ? Awel, ikke ook nog niet!
En dat is eigenlijk verbazingwekkend ook...
,,De publieke opinie onder moslims over het Westen en zijn bevolkingsgroepen zijn het voorbije jaar verslechterd. En met overduidelijke marges stellen moslims de westerlingen verantwoordelijk voor de moeilijke relatie tussen de twee kanten'', aldus Pew. De meningen in de westerse publieke opinie zijn evenwichtiger als het gaat om de vraag wie verantwoordelijk is voor de moeilijke relaties: veel meer ondervraagden zeggen dat ook de westerlingen of beide groepen een verantwoordelijkheid dragen."
(bron: De Standaard naar aanleiding van een internationaal onderzoek)

Vervang in dat artikel moslims door Vlamingen en niet-moslims door moslims en je zou het typische gezeur krijgen met vele krantencommentaren over hoe het toch komt dat de Vlaming zoveel meer racistisch is dan andere volkeren, etc...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 21:47   #19
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

België unitair maken natuurlijk

Laatst gewijzigd door Tantist : 30 juni 2006 om 21:47.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 22:02   #20
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat die maatregel (racistische aanslagen zwaarder straffen) niet rechtvaardig uitgevoerd zal worden.Ik vrees dat racistisch geweld van Allochtonen tegen autochtonen zelden als racistisch geweld zal beschouwd worden door de rechtbank. Maar owee, als een Europeaan eens een goed pak slaag aan één of andere donkergekleurde gangster zal geven, of er éne doodslaat.Die zal prijs hebben en het maximum krijgen...zelfs als het met racisme niks te maken heeft.Als het gewoon zelfverdediging is...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be