![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() welk doel heeft hedentendage de vakbond nog?
dat vraag ik me soms af. Vroeger toen de mensen de middelen of de kennis niet hadden om hun problemen of eisen duidelijk te maken aan de werkgever. Kon de 'vakbond' een bemidelende rol spelen. Nu ligt de zaak heel anders er zijn veel meer comunicatie middellen om uw ongenoegen kenbaar te maken. Ook worden de meestse bedrijven geleid door een manager. Iemand waarvan verwacht word voldoende mensenkennis te hebben om met zen personeel een optimaal bedrijf te runnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Ik vind de vakbond toch nog steeds iets handig. Als gewone werknemer heb je weinig rechten. Als je gaat klagen bij je baas over iets dat je niet aanstaat kan je gewoon je ontslag krijgen (ken zulke firma's). Als vakbonds afgevaardigde kan je normaal gezien niet ontslagen worden en kan je altijd anoniem bij je baas gaan klagen. Je krijgt dan een klacht van iemand en jij geeft. Je kan dan bij je baas gaan zonder die persoon zijn naam te vermelden.
De vakbond eens en voor altijd |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() De vakbond is zeker nog van deze tijden, toegegeven international bekeken boeren vakbonden achteruit, maar stilaan is er een kentering merkbaar, ledelaantallen stijgen weer lichtjes of dalen toch niet meer verder. één van dé problemen van de hedendaagse vakbonden is hun geringe internationale organisatie. Die is er wel en doet wel lovenswaardige dingen (bijv. EVV adviseert beleid EU), maar een echte tegenmacht tegen grote multinationals zijn ze bijlange niet. Dat is nu net het probleem vandaag. Als er iets mis gaat met het personeel in erg grote bedrijven, slagen vakbonden er nauwelijks in zich over gans het bedrijf te verenigen. Nationale belangen blijken meestal de voorkeur te genieten.
Hier in België is de vakbond nog immer erg sterk, vooral vanwege het uitgebreide dienstbetoon aan hun leden blijven hier in Belgie de vakbonden erg sterk met zo'n participatiegraad van zo'n 60% een vierde plaats wereldwijd na de scandinavische landen Nee het zogenaamde middenveld is zich aan het herstellen van een identiteitscrisis die ze toch wat hadden de voorbije 10 jaar. Als er iets is dat we zeker moeten blijven doen dan is het wel de zgn. civil society; het middenveld steunen. Hasta luego El srtuiK
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() ik ben nog nooit bij een vakbond geweest, en heb er ook geen behoefte aan; wanneer ik op mijn werk een probleem heb pak ik dat zelf wel aan, en heb ik zeker niemand nodig die dat voor mij gaat doen. dit is inderdaad misschien niet voor iedereen en in elk bedrijf even evident, maar ik heb ook al geweten dat deze afgevaardigde die het probleem eens ging oplossen er enkel maar heeft bijgemaakt om eens te laten zien wat hij allemaal kan.....
trouwens blokkers worden toch buitengesmeten bij de vakbond, en dat zegt al genoeg over hun democratische manier van werken!
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar, als je klacht terecht is ,kan je baas er alleen maar wel bij varen.(een beter gemotiveerde werknemer) Is deze het niet,denk ik dat uw vakbondsman zen slag ook niet zal thuis halen. Drijft de vakbond het op een spits.Zal uw werkgever altijd een schuldige zoeken.Die de boter zal vreten. Of m.a.w. als hij bij jouw terecht komt ligt je C4tje nog klaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Partijlid
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() het gevoel dat ik heb bij de vakbond is dat ze meer bezig zijn met te laten zien welke macht ze hebben, en deze in stand te houden dan met het bekommeren om hun leden.
![]() |
#8 |
Partijlid
|
![]() Helaas is dit waar en daarvoor moet er dringend een verandering komen over de taak van de vakbonden. Bepaalde machten van hen moeten ingeperkt worden en gericht worden op bescherming en kontrole van de leden en dit niet alleen op de werkomstandigheden maar ook op de levenskwaliteit en de levensstandaard van de mens; Het is toch niet te begrijpen dat enkele duizenden het leven bepalen van miljarden anderen. Pure dictatuur,helaas hebben er velen nog zo niet over gedacht. Dit is geen communistische of linkse gedachte maar een menselijke en morele gedachte.Maar dit is een ander item die we eens kunnen aanhalen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() NEEN, de vakbond moet niet weg maar ze moet haar doelstelling aanpassen aan de evolutie van de samenleving, en daarin schieten ze akelig te kort.
Werkplaatsen, steeds weer opnieuw bijscheppen van werkplaatsen vragen ze. En tegen behoorlijk loon, én met behoud of zelfs verhoging van de sociale verzekering. En dan maar klagen dat fabrieken gesloten worden omwille van delocalisatie omdat de loonlasten veel te hoog liggen, of dat arbeiders vervangen worden door robotten en machines. Onlangs hoorde ik van een aannemer dat zijn werklui voor een nettoloon van 55.000 F., hem 160.000 F. kostten. Er wordt meer en meer gesproken over een belasting op verbruik ipv een belasting op arbeid en het idee schijnt me logisch toe. Net zoals voor de verzekering van de auto's waaarvan sprake in een ander thema-discussie. De vakbonden moesten maar eens serieus dergelijke ideeën napluizen op hun haalbaarheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Eigenlijk heb je alleen maar vakbonden nodig omdat de overheid haar werk niet doet.
Een van de taken van de verkozenen(?) is voor het welzijn van de bevolking te zorgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Vreemdeling
|
![]() Ik heb zelf zeker geen vakbond nodig en zal er principieel nooit lid van worden, maar toch deze nuance.
Vakbonden kunnen nuttig zijn als een soort coach voor de werknemer. Vakbonden moeten de werknemer uitleggen welke rechten ze hebben en de werknemers die het niet zelf kunnen bijstaan in de uitoefening ervan. Vandaag verwaarlozen de vakbonden deze taak schromelijk. Ze vinden het belangrijker om zelf in de huid van de politicus te kruipen, te pas en te onpas stakingen uit te roepen, onnozele en absurde wetten te eisen, zogezegd ter bescherming van de sociaal zwakkere. Sociaal recht is zeer complex en ingewikkeld. De doorsnee-arbeider die ontslagen wordt is zich niet bewust van zijn rechten, laat staan dat hij ze zou afdwingen. Mocht de niet-democratisch verkozen leiding van de vakbond eens stoppen met haar stempel te willen drukken op het beleid, zou ze tijd kunnen vrijmaken voor haar echte taken.
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() Sysadmin! Kan u nu a.u.b. deze afschuwelijke spellingsfout niet rechtzetten? Voorbijgestreefd... Hoe is het mogelijk dat iemand dat met een -t schrijft...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
En de boerenbond dan ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Thomas |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waaruit je niet moet concluderen dat dat soort activiteiten nu al overbodig geworden is. Kijk, hiermee is de vakbond bezig: Onder de armoededrempel leven 4% van de loonttrekkenden 29%van de werklozen 18% van de gepensioneerden 24% van de niet -actieven (invaliden, leefloners) Met een beetje goed management kan dat allemaal snel verholpen worden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Vakbond moet gewoon hervormd worden,
* politieke neutraal zijn * Sectorgebonden * Alleen nog het belang van de werknemer verdedigen, rest van de taken moeten terug naar de overheid gaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Vakbonden zijn zeker en vast nodig, maar ze moeten wel progressief zijn en op langere termijn kunnen denken.
Ze zouden ook dringend rechtspersoonlijkheid moeten krijgen..; Daar hebben ze recht op... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
weerom een kleine bedenking of vraag, Hellfigger met dat tweede puntje ... bedoel je daarmee dat de vakbonden van sectoren zich onderling niet mogen inlaten , laat staan dat er sprake zou zijn actieverruiming over de vakbondsgrenzen heen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nee, een kaasboer vertelt een slager ook niet hoe hij zijn vlees moet snijden. Maar ze kunnen wel samen een braderij organiseren. |
|
![]() |
![]() |