![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
Bekijk resultaten enquête: Stemrecht voor migranten? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
9 | 16,67% |
Ja, als ze hier tien jaar of meer verblijven |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,41% |
Ja, enkel op gemeentelijk vlak |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,56% |
Nee, ze moeten maar Belg worden |
![]() ![]() ![]() |
35 | 64,81% |
Migranten? Opkrassen! |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,56% |
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Moeten migranten onder alle omstandigheden stemrecht krijgen?
|
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ja, als ze hier meer dan 10 jaar verblijven en dan enkel gemeentelijk.
#3 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Euh, ik heb ja gekozen, wie in België woont, moet stemrecht hebben....
#4 |
Banneling
|
![]() Een interessante vraag is de termijn: na 1 jaar, 10? Of gewoon als ze hier verblijven? (dus ook 1 maand?)
|
![]() |
![]() |
#5 |
Partijlid
|
![]() Ik zou stemrecht eerder koppelen aan het slagen in een integratieproef (geïntegreerd zijn in de maatschappij),
oftewel aan de Belgische nationaliteit, die zou moeten impliceren dat er in die integratieproef geslaagd is. Men hoeft voor mij niet Belg te zijn, maar men moet hier toch niet wereldvreemd zijn. Men moet hier inburgeren. Anders kan je elke toerist of buitenlandse student hier stemrecht geven.
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() Ja, omdat ik wel voor een bepaald aantal jaren verblijf in België ben maar 10 jaar te lang vind, vanaf 4 �* 5 jaar. En dan tevens stemplicht of iedereen stemrecht. Maar geen twee maten & gewichten. Samen invoeren met de mogelijkheid voor belgen om een dubbele nationaliteit te hebben.
|
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Kan dat nu dan niet?
|
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik heb NEEN gestemd. Als ik als Belg in het buitenland zou wonen, zou ik het ook niet meer dan normaal vinden dat ik geen stemrecht heb.
#10 | |||
Parlementslid
|
![]() Ik ben voor stemplicht voor migranten die hier al een aantal jaar (5?) verblijven (en liefst met succes een inburgeringscursus hebben doorlopen). Hetzelfde mag voor mijn part trouwens gelden voor EU-burgers.
Voor de volledigheid de 3 voorstellen die nu op tafel liggen op een rij: Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Ik heb Nee gestemd om de volgende redenen.
1) Om stemrecht te hebben, dient men Belg te worden. Dat is nu, via de "Te-Snel-Belg-Wet" vrij eenvoudig. Door de Belgische nationaliteit aan te vragen, toont men al interesse in het land. Men aanvaardt hiermee de rechten, evenals de plichten. 2) Het kan niet zo zijn dat men stemRECHT geeft aan niet-Belgen, terwijl er een stemPLICHT geldt voor Belgen. 3) Een inburgeringsproef, gekoppeld aan een proefperiode van 10 jaar veroordelingsvrij zijn, zou het enige alternatief moeten zijn voor die "Te-Snel-Belg-Wet". Als dit de regel zou zijn, dan kunnen wat mij betreft, de mensen in de proefperiode perfect stemplicht hebben. Nadien zijn ze evengoed Belg met evenveel rechten en plichten. |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen stemrecht voor migranten.
Belgen kunnen om bepaalde redenen hun stemrecht verliezen. Bij vreemdelingen is geen controle op hun verleden. |
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() Ja, als ze Belg worden en ze kunnen Belg worden door een inburgeringscursus te volgen en daarna een examen afleggen en daarvoor slagen, pas dan kan men stemrecht ontvangen.
|
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Spirit is TEGEN de regionalisering van het stemrecht, zoals de VLD voorstelt. Waarom???!! Ze waren wel VOOR de regionalisering van de wapenleveringen!
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wil je stemmen, doe dan de moeite om je lot met dat van België te verbinden en word Belg. Studenten mogen niet in hun gaststad stemmen, Migranten blijkbaar wel. |
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
in vele berichten heb je al laten uitschijnen dat je niet veel begrijpt van binnenlandse politiek. Spirit is in een kartel met de SP.a en is voor vreemdelingenstemrecht, de VLD niet. Wanneer het regionaal wordt, is er nog een kans dat het vreemdelingenstemrecht er niet zou doorkomen. |
|
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Jamaar, 't is spiRit. Stond die r niet voor regionaal of zoiets?
|
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Inderdaad. Maar wat wil u nu aantonen? Waarom is Spirit niet alleen naar de verkiezingen gegaan, volgens u?
|
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Ik probeer niks aan te tonen. Ik zeg alleen: "Wat voor regionalisten zijn dat nu??!!
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |