![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Gisteren werd 50 jaar televisie gevierd. Dit zowel in Vlaanderen als in Franstalig Belgie. De VRT en RTBF organiseerden elk een aparte avondvullende show.
De VRT in Studio 100 in Schelle, de RTBF in het Flageygebouw in Brussel. Vele genodigden uit de televisie en politieke wereld waren aanwezig. Zo ook enkele leden van het koningshuis. Prins Laurent en prinses Claire waren aanwezig bij het gala "50 jaar RTBF" in Brussel. Bij de VRT géén gekroonde hoofden... OK, iederéén weet wel dat de koninklijke familie een 100% Franstalige familie is, die zeker en vast meer RTBF dan VRT zullen kijken, maar toch is het vreemd dat bij "50 jaar televisie in Belgie" enkel het Franstalige deel koninklijke aandacht krijgt. O, Belgische eenheid. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Banneling
|
Misschien zou het een beter idee zijn geweest het feest samen te vieren: 50 jaar Belgische TV i.p.v. zo schizofreen apart. Maar ja, 't zal weer niet gemogen hebben van het Vlaemsch establishment, zeker?
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Maar om heel eerlijk te zijn, heb ik mij ook dezelfde bedenking gemaakt bij Zeno zijn posting. Misschien waren ze bij de VRT gewoon niet uitgenodigd ? Ik zou dat eigenlijk ook wel willen weten.
|
|
|
|
#4 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Ach, het koningshuis heeft in ieder geval haar keuze al openlijk gemaakt. |
|
|
|
|
|
|
#5 | ||
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
En, ik betreur het alleszins dat er niet meer samenwerking is tussen de VRT en RTBF. Ik vind de discussieprogramma op RTBF alleszins stukken beter dan op VRT. Meer meningen komen aan bod, en ze worden daar tenminste niet afgebroken. Canvas, vind ik dan mag gerust een franstalifge zuster hebben !
|
|
|
|
#6 |
|
Banneling
|
Dat zou misschien een gelegenheid zijn om elkaar te leren kennen. Axelle Red zei deze morgen op RTBF-radio dat ze dat ook een gemiste kans vond en zij is natuurlijk in héél België gekend.
De volgende keer beter, zullen we maar zeggen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik vond het een mooie show, ook al was de Koninklijke familie niet aanwezig. Als dat moedwillig was, vind ik dat een schromelijk gebrek aan respect, maar als ze niet uitgenodigd waren, tja, dan kan je het hen moeilijk verwijten natuurlijk... IK herinner we evenwel een Bart Peeters die aankondigde dat de Koninklijke Familie 'nu nog bij de collega's van de RTBF zit, maar in de loop van de avond nog naar hier zal komen'.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Banneling
|
Ik vind niet dat de Koning moet aanwezig zijn op een feest van een flamingatische televisiezender.
.................................................. .................................................. .. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
Citaat:
Zoiets is door de jaren heen gegroeid (Bob en Bruno zullen vermoedelijk wel een Groot-Nederlands complot daarin zien, maar kom...), omdat Nederlanders en Vlamingen blijkbaar sterk bij elkaar aanleunen wat cultuur betreft. Zo maakten vele Vlaamse series en concepten in Nederland brokken (Windkracht 10, Flikken, de Mol, de XII Werken) en doet "Baantjer" het in Nederland ook lang niet gek. Verder zijn er zeer veel Nederlandse mediafiguren zoals Jan Mulder, Paul de Leeuw, Harry Mulisch, Boudewijn de Groot, Freek de Jonghe, Koot&De Bie etc. die ook vaak in Vlaamse programma's opkomen. De televisieshow van het Vlaamse trio K3 was zelfs eerder in Nederland op de buis dan in Vlaanderen! Kijk, zoiets is natuurlijk gekomen. Alleen op een krampachtige manier kan je proberen naar méér Belgische media te streven, maar dat gaat dan door verplichtingen en verordeningen en zal dus sowieso kunstmatig zijn. |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Banneling
|
En dan? Mogen we dan niet innoveren als Belgen?
Er bestaat ook Euronews. .................................................. ....................................... |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Banneling
|
Zorroaster, geef me eens één wet die niet bestaat uit verplichtingen en verordeningen? De wet op de VRT al eens gelezen? Dat is pas een keurslijf, jongen !
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
Citaat:
Zij beogen niet dat de VRT een vehikel moet zijn voor het streven naar meer Vlaamse zelfstandigheid en eenheid, wat duidelijk wel het streven is van zij die een Belgische televisiezender willen oprichten ten koste van de twee regionale zenders. |
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
.................................................. .................................................. .. |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Burgemeester
|
"De VRT is een flamingantische zender, waar het nieuws gepresenteerd wordt door vlaams-nationalistische nazi's.
Trouwens hetzelfde voor De Lijn, een Vlaemsche vervoersmaatschappij die erg doet denken aan nationalistisch railverkeer uit de jaren 40. En de VDAB is een bolwerk van zwartzakken..." Dat zou je kunnen zeggen als je verder denkt in de Bubbel-gedachtegang. Bubbels, voor jullie is elk Vlaams bedrijf blijkbaar slecht. Dat is toch belachelijk? Schotland, Noord-Ierland, Baskenland... streven ook naar autonomie. Zijn alle bedrijven die alginder gevestigd zijn, ook des duivels en nazistisch?
|
|
|
#18 |
|
Banneling
|
U doet mij zaken zeggen die ik nooit gezegd heb. Ik vond alleen dat de VRT flamingantisch is. Dat is alles. Al uw andere commentaar komt alleen van uzelf.
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Volgens mij is Hans het nooit te boven gekomen dat de BRT VRT is geworden.
![]() En alles met een "V" is nu eenmaal flamingantisch. Ah ja, natuurlijk! |
|
|
|