Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Bekijk resultaten enquête: Stemrecht of stemplicht
Stemrecht 27 55,10%
Stemplicht 18 36,73%
iets anders 4 8,16%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 7 september 2006, 18:18   #1
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard Wanneer komt er eindelijk stemrecht ipv stemplicht?

De titel spreekt voor zich.
Waarom geen stemrecht ipv stemplicht?

Zelf interesseert politiek me zeer weinig. Gemeenteverkiezingen zijn dan nog het meest interessant.

Maar mag een mens niet zelf kiezen of hij gaat stemmen of niet?
Dan gaan politiekers misschien mer hun best doen om het volk tot het stemhokje te krijgen.
Reza is offline  
Oud 7 september 2006, 18:36   #2
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

en wat bedoel je met 'iets anders'?
Reza is offline  
Oud 7 september 2006, 18:44   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Er bestaat geen "recht op te stemmen". Je kan aanspraken richten in een bepaald model van democratie - maar dan nog zou de gemiddelde 40-jarige vrije Athener raar opkijken bij het model waar burgers niet zonder meer in het parlement mogen zetelen, de gemiddelde 40-jarige rijke Romeinse patriciër waarom in godsnaam dat krapuul zonder geld toegang heeft tot het parlement, &c.

Ik heb op "iets anders" gestemd.
Oud 7 september 2006, 20:34   #4
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het principe van stemrecht veel democratischer dan het principe van stemplicht.

Stemrecht zal er echter nooit komen in de Belgische context. Te gevaarlijk voor de PC partijen, want moeilijk te voorspellen. De invoering van het stemrecht zou wel eens het einde van België kunnen betekenen.
lomeanor is offline  
Oud 7 september 2006, 20:38   #5
Cynical Ice
Lokaal Raadslid

Cynical Ice's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Cynical Ice
Standaard

In principe hebben we toch stemrecht? We worden alleen beboet als we niet gaan stemmen. Dus, dat is democratie. Belgische democratie wel te verstaan.
Cynical Ice is offline  
Oud 7 september 2006, 20:40   #6
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Ai, verkeerd gestemd
van Maerlant is offline  
Oud 7 september 2006, 20:42   #7
Cynical Ice
Lokaal Raadslid

Standaard

Waarom mag ik hier trouwes niet stemmen
Cynical Ice is offline  
Oud 7 september 2006, 20:45   #8
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Je moet 100 berichten hebben, en 1 maand lid zijn.
van Maerlant is offline  
Oud 7 september 2006, 20:49   #9
Cynical Ice
Lokaal Raadslid

Standaard

Pfoeh... nouja, op naar de 100 dan maar...

En dan nu weer ONtopic
Cynical Ice is offline  
Oud 7 september 2006, 20:53   #10
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Als we een representatieve democratie willen (ikzelf wil dat niet, ik wil een basisdemocratie), dan vereist dat opkomstplicht, en een zetelwaarde voor de blanco-stemmers. Alleen zo is je parlement een afspiegeling van de hele bevolking.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 8 september 2006, 11:46   #11
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Een juiste afspiegeling van de hele bevolking krijg je pas als je de niet-politiek geïnteresseerden ook hun signaal laat geven. Dat doe je niet door hen tegen hun wil te laten opdraven en een flutstem te geven omdat ze toch zo lang hebben moeten aanschuiven en hun tijd hebben moeten verdoen.

Dan krijg je tenminste pas een goed beeld waarom al die heisa wordt gemaakt voor een select clubke en zijn politici meer verplicht de mensen te motiveren voor de politiek.
Reza is offline  
Oud 8 september 2006, 12:05   #12
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
De titel spreekt voor zich.
Waarom geen stemrecht ipv stemplicht?

Zelf interesseert politiek me zeer weinig. Gemeenteverkiezingen zijn dan nog het meest interessant.

Maar mag een mens niet zelf kiezen of hij gaat stemmen of niet?
Dan gaan politiekers misschien mer hun best doen om het volk tot het stemhokje te krijgen.
Heb je enig idee hoe hard de gewone man heeft moeten vechten voor een algemeen stemrecht en waar de stem van een arme zoveel was als een rijke en voor het vrouwenstemrecht???

Pakweg 1 dag op 2 jaar moeten we gaan stemmen en hiervoor zijn we te lui? omdat politiek ons niets interesseert?
politiek interesseert u misschien nu niet omdat uw leven niet direct hiermee geconfronteerd word maar misschien als uw dochter of zo verkracht of vermoord word en de dader na een paar jaar mag vrijkomen dat u toch heel anders gaat aankijken tegenover politiek.
of dat u uw werk verliest en u door sommige omstandigheden geen inkomen meer krijgt misschien dan denkt u anders over politiek.
of als er ontdekt word dat er door een slecht milieu beleid u al jaren leeft verontreinigde en vergiftigde grond en zo meer misschien dan interesseert u politiek

Ik stem niet omdat ik denk dat mijn stem veel zal veranderen maar ik stem omdat ik ten eerste respect heb waarvoor mijn voorouders hard gevochten voor hebben en er nu nog steeds miljoenen mensen voor vechten.
en ten 2de omdat ik vind dat dit mijn plicht is al burger van dit land.

De mensen die tegen stemplicht zijn zijn de luierikken onder ons die geen enkele seconde van hun vrije tijd willen opofferen voor de staat maar wel s'anderdaags in het stempellokaal staan voor hun dopgeld
slegie is offline  
Oud 8 september 2006, 13:41   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een juiste afspiegeling van de hele bevolking krijg je pas als je de niet-politiek geïnteresseerden ook hun signaal laat geven.
Je gaat hen een signaal laten geven door hen thuis te laten blijven? Dan moet ik u zeggen dat de politici in Frankrijk en andere landen landen zonder opkomstplicht zeer selectief doof zijn voor dat signaal van de thuisblijvers. Wat kan het de politici nu schelen of die mensen thuisblijven of afkomen? Het is pas door blanco-stemmen een zetelwaarde te geven, dat je een signaal kan geven.

In de media verklaart men de hoge of lage opkomst toch altijd door het goede of slechte weer die dag. Van een politiek signaal heb ik nog niet veel gemerkt.

Citaat:
Dat doe je niet door hen tegen hun wil te laten opdraven en een flutstem te geven omdat ze toch zo lang hebben moeten aanschuiven en hun tijd hebben moeten verdoen.
Je verliest dagelijks meer tijd aan files, dan die ene keer om de zoveel jaar dat je eens een half uurtje naar de stembus moet gaan.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 8 september 2006, 13:49   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Je verliest dagelijks meer tijd aan files, dan die ene keer om de zoveel jaar dat je eens een half uurtje naar de stembus moet gaan.
Dat is geen legitimering. Je verliest je leven ook niet door op kundige wijze je been af te zetten.
Oud 8 september 2006, 13:53   #15
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat is geen legitimering. Je verliest je leven ook niet door op kundige wijze je been af te zetten.
Soms is het het waard om dat been af te zetten (dat leren we toch in zombie-films ).

En volgens mij is het het waard om alle kiesgerechtigden naar het stembureau te laten komen, als je daardoor een gemeentraad/parlement/... krijgt dat representatief is voor de bevolking.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 8 september 2006, 13:54   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Soms is het het waard om dat been af te zetten (dat leren we toch in zombie-films ).

En volgens mij is het het waard om alle kiesgerechtigden naar het stembureau te laten komen, als je daardoor een gemeentraad/parlement/... krijgt dat representatief is voor de bevolking.
Jij heb dus het recht iemand te dwingen op een bepaald tijdstip in een bepaald gebouw te zijn. Fijn, maar ik ben niet zo dwingelandig, weet je wel.
Oud 9 september 2006, 00:48   #17
PetSel
Gouverneur

PetSel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar PetSel
Standaard

Geef mij maar stemrecht globaal bekeken. Persoonlijk zou ik gaan voor stemplicht.
PetSel is offline  
Oud 9 september 2006, 01:14   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij heb dus het recht iemand te dwingen op een bepaald tijdstip in een bepaald gebouw te zijn. Fijn, maar ik ben niet zo dwingelandig, weet je wel.
Ik heb daar minder bezwaren tegen, weet je wel.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 9 september 2006, 11:51   #19
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mensen zoals jij moesten maar eens geboren zijn in de tijden dat je helemaal geen rechten had als gewone man en als je dan je mond opendeed kon je je tong wel eens kwijtspelen.

Denk maar eens aan al de gewone arbeiders die hard hebben moeten vechten voor het recht van stemmen waar jij nu zo banaal over zit te zeveren!
Stemplicht is ode aan al deze mensen en ik vind niet dat we dit zomaar moeten afschaffen omdat ze luierikken in dit land zich niet voor politiek interesseren of gewoon te lui zijn om 1 dag per 2 jaar naar een speciefieke plaats te moeten om hier 1 minuutje te vertoeven voor hun stem uit te brengen.
slegie is offline  
Oud 9 september 2006, 13:03   #20
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
mensen zoals jij moesten maar eens geboren zijn in de tijden dat je helemaal geen rechten had als gewone man en als je dan je mond opendeed kon je je tong wel eens kwijtspelen.

Denk maar eens aan al de gewone arbeiders die hard hebben moeten vechten voor het recht van stemmen waar jij nu zo banaal over zit te zeveren!
Stemplicht is ode aan al deze mensen en ik vind niet dat we dit zomaar moeten afschaffen omdat ze luierikken in dit land zich niet voor politiek interesseren of gewoon te lui zijn om 1 dag per 2 jaar naar een speciefieke plaats te moeten om hier 1 minuutje te vertoeven voor hun stem uit te brengen.
Heftruck is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be