![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik zou graag iets gewaagd proberen; iedereen, van welke strekking ook, moet in deze topic 3 positieve dingen die typisch belgisch zijn , en 3 positieve dingen die typisch vlaams zijn. Doe dit asjeblief in alle sereniteit, en in alle eerlijkheid, zonder cynisch te zijn.
Dit in de hoop dat we eens naar elkaar zouden luisteren, en dat we eens een positieve topic op dit forum krijgen. Ik zal alvast beginnen: Be: -meertaligheid -gezondheidszorg -belgische keuken en bieren Vl: -mooie en onderhouden steden (oa Gent ![]() -aanpassingsvermogen (zeker op het vlak van talen) -zee
![]() |
#2 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
-monarchie -communautaire twisten -van het platte, vlakke land tot de heuveltjes van Erica VL: -Vlaamse Beweging -pseudo-intellectuele zelfverloochening -economie vóór welzijn
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind dit nogal een vreemde topic. Natuurlijk zijn er vele positieve dingen aan Vlaanderen, maar die kan evengoed bij België rekenen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
BE: -monarchie (belangrijk voor een deel van de Belgische bevolking) -child focus -goed verlichte autosnelwegen -degelijke sociale zekerheid (maar hoe lang nog ??) -spruiten, witloof en pralines VL: -Vlaams zelfbewustzijn -ijver -onderwijs -frietjes met stoofvleessaus en mayonaise
![]() |
![]() |
#5 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ikzelf kan hier echt geen antwoord op geven, ik begrijp het namelijk niet. Ik zou bij België bijvoorbeeld Antwerpen (zeer positief!) zetten, maar dan vraag ik me af, waarom niet bij Vlaanderen? En ik zou Belgische bier bij Vlaanderen kunnen zetten, maar dit behoord heel België toe, nietwaar. De logische conclusie zou dan ook zijn dat Vlaanderen en België onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, en dat er niets mis is met een 'dubbele' (of meervoudige, wanneer je dorp, provincie, etc, erbij betrekt) identiteit. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() be : - Bezit met Vlaanderen het mooiste land van de wereld
- De monarchie, bijna iets unieks in Europa geworden, een rariëteit die toeristen aantrekt. - Het feit dat niemand in de Wereld het weet liggen (misschien omdat het geen geschiedenis heeft?) en zodus de schandalen snel vergeten worden. - Dankzij Leopold 2 Heeft de internationale gemeenschap de misdaden tegen de menselijkheid uitgevonden, zodat dit nooit meer ozu gebeuren. Vlaanderen : -Mooie steden - Sympathieke bevolking - De Vlaamse Vlag (is een prachtige vlag) - Onderwijs
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() positieve aan België:
- 1500 verschillende soorten bier (neen, dit is geen leugen). - de kunst om twee totaal verschillende volkeren in vrede samen te laten leven (met vrede bedoel ik dus geen oorlog, want zeg eens eerlijk: hoeveel mensen zijn er gestorven tijdens de communautaire twisten in de jaren 70?) - verzorgingsstaat Positieve aan Vlaanderen: - de frieten!! (ik vind de Waalse frieten niet te vreten. En ja, ik weet dat de friet oorspronkelijk van Wallonië komt) - begroting - Woestijnvis Chocolade. Waar komt dit vandaan? Is dat typisch van een gewest? Dat weet ik dus niet, daarom vermeld ik het apart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Belgie:- voetbal: de Jupilerleague(nergens anders fluiten er zo'n amateuristische scheidsrechters en dat zorgt altijd wel voor enige vorm van plezier 8) )
- politiek: nergens anders is het zo spannend om de politiek te volgen, zeg nu zelf, waar elders wordt er op het hoogste niveau gediscussieerd over het feit of er van boven of van onder Nederlands moet staan op de bordjes van de koninklijke tuinen. -monarchie: qua humor kunnen er weinigen prins Filip, die de geboorte van zijn kind aankondigt, overtreffen. Vlaanderen: -taal: zo veel dialecten op zo'n kleine oppervlakte vind ik gewoon geniaal. -films: ik vind de Vlaamse "marginale" films zoals hombres complicados en "alles moet weg" schitterend. -onderwijs |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind het treffend dat er op deze draad zoveel mensen politiek zulke positieve eigenschap van Vlamingen en geheel-belgen vinden.
Ook eigenaardig is dat we geen positieve zaken over Walen en/of Duitstaligen Letzemburgischtaligen moeten zetten. In de jaren '80 vergeleek een Kroaat (toen nog een joegoslaaf) België eens met Joegoslavië - Eigenlijk moest hij de Benelux met Joegoslavië vergelijken... nu positieve eigenschappen Vlaming : Chauvinist Braaf (niet in de denigrerende maar positieve betekenis) taalvaardig (elke Vlaming kent minstens 2 talen : zijn dialekt en Nederlands) Belg Plantrekker Anti-autoritair Levensgenieter Ja : De vlaming is anti-autoritair en braaf Waal Slim Gastvrij Solidair |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Ik ga hier niet op antwoorden, omdat ik met hetzelfde probleem zit als enkele anderen. Ik weet niet goed of ik ze onder België of onder Vlaanderen moet plaatsen... Levensgenieters zijn we immers allemaal, de regionale keukens zijn gewoon schitterend; natuurschoon zou ik onder de Ardennen moeten plaatsen, want België heeft vele minder mooie, oude geïndustrialiseerde streken, en Vlaanderen heeft bijna geen natuurgebieden. De compromisgevoeligheid van de Belgen, en dus ook van de Vlamingen, wordt door velen bewonderd...
En ik zou nog veel verder kunnen gaan... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() belgie
land waar men alles binnen laat land waar de politiek al is oogje dichtknijpt land met de meeste moskeeen vlaanderen de mooiste vlag vlaamse reus ( een groot konijn he ) vlaamse blokskes ik zet dit maar neer maar ik begrijp de andere wel wat is belgisch wat is vlaams |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Binnen 20 �* 50 jaar is België het land waar de couscous het beste smaakt
en het West-Vlaams arabisch helemaal anders klinkt als het Limburgs en de mensen die het noorden van het land wonen niet overeenkomen met die van het zuiden en onafhankelijkheid opeisen (alhoewel we toch allemaal broeders zijn in de Umma) & De grote moskee van Antwerpen zal nog altijd de mooiste toren van de Lage Landen zijn & ze zullen hem nog altijd niet temmen de fiere Vlaamse Leeuw... Er zijn dingen die vergaan en dingen die blijven... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Voelt al helemaal als thuis aan.
![]() Inderdaad, sommige dingen zullen nooit veranderen. Of toch? :o btw, frieten zijn niet tegen de voedingswetten van de islam, en ik dacht zelfs niet tegen de joodse voedselwetten. Tenzij gebakken in rundsvet, met een sausje op melkbasis... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Zijn er dan totaal geen zaken waarin Vlaanderen fundamenteel verschilt van Wallonië? En andere dingen die we gemeen hebben? De positieve zaken, daar gaat dit onderwerp over.
In feite probeert men hier de argumenten van zowel vlaamsnationalisten als belgicisten te begrijpen, door er zelf enkele te geven. Als belangrijkste argument voor een belgicist, zou u kunnen besluiten, uit het feit dat zoveel mensen moeite hebben met de twee uit elkaar te houden, dat Vlaanderen en België meer met elkaar verweven zijn, dan sommigen willen toegeven... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Verkoop het vel van de beer niet vooraleer die geschoten is, Vlaamse Leeuw.
Hoezeer België ook een 19e eeuwse uitvinding is, Vlaanderen is in zijn huidige hoedanigheid dat ook. Een periode van verschillende generaties, dat kruipt echter niet in je koude kleren, onderschat dus niet het Belgische identiteitsgevoel. Omgekeerd geldt dat trouwens evenzeer, natuurlijk. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
België heeft dat absoluut niet, en daarom is het veel moeilijker voor de mensen om zich daarmee te identificeren.
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |