![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
nl.politiek Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep nl.politiek. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Berichten: n/a
|
![]() Is iemand hier ook geirriteerd door de 'puur rasbier' commercial van Palm?
De lelijke dikzak, die ook nog eens enorm vals zingt, omgeven door houten vaten (was dat een soort stal?). De commericial druipt van de völkischheit. Zijn neonazis de nieuwe 'niche markt' voor bierdrinkers? Wat volgt, Bierhalle? Schlagers en Dirndls? Het lijkt alsof het sommigen enorm spijt dat we niet allemaal gedwongen Duits moeten spreken. De reclametak van Palm lijkt niet zozeer bezopen, als stijf van de coke. http://www.palm.be/benl/informatief/...item.php?id=29 Palm wedt niet meer op één paard De Morgen, 20 mei 2006 Het Vlaams-Brabantse familiebedrijf Palm Breweries teerde dertig jaar lang op het succes van zijn paradepaardje, het speciaalbier Palm. Maar na de piek in 1998 ging het bergafwaarts met de verkoop van het amberkleurige bier. Enige aandeelhouder Jan Toye haalde supermarketeer Jan Vandenwyngaerden (ex-Unilever, ex-Sanoma) als CEO binnen om het tij te keren. De tandem Toye-Vandenwyngaerden rolt een 'multinichestrategie' uit. Niet alleen Palm, maar ook de andere speciaalbieren van de groep worden in de spots gezet. Het vlaggenschip Palm gaat terug naar zijn roots en wordt geherpositioneerd als speciaalbier. "Palm voert een zwak marketingbeleid en dat vertaalt zich direct in een dalende populariteit", verklaarde communicatiespecialist Erwin Jansen van These Days onlangs in de marge van de Merkencompetitie. Hoe sterk is de relatie tussen marketing en verkoop? Vandenwyngaerden: "Er is zeker een relatie. De vraag is: hoe groot, hoe aantoonbaar en op welke termijn. Er hebben de afgelopen jaren twee zaken meegespeeld in de verzwakking van Palm. Het merk werd de afgelopen twee jaar minder ondersteund dan vroeger, zeker in de massamedia. Daar kwam bij dat de positionering van Palm niet duidelijk was. Palm ging te dicht aanleunen bij pils. Het gevolg was dat Palm 'gesqueezed' zat tussen pils en de speciaalbieren. De tweede oorzaak ligt bij de evolutie in de horeca. Palm was, gezien zijn verleden, eerder landelijk dan stedelijk gesitueerd en stond sterk in de volkscafés. Het verdwijnen van veel volkscafés heeft ons dubbel zo hard getroffen als de andere brouwerijen." Toye: "Palm was minder aanwezig in de steden en de landelijke klanten - onze traditionele klanten - zijn zich gaan spiegelen aan het stedelijke model. Daardoor is Palm minder aan bod gekomen." Bent u dan jaloers op Vedett, het bier van die andere familiebrouwer Duvel Moortgat, dat net in de steden zo'n furore maakt? T: "Jaloers? Wij zijn nooit jaloers. Er worden 400.000 'Palmen' per dag verkocht in de Benelux. We zijn daarmee nog altijd het meest verkochte speciaalbier. Ik zou Palm niet vergelijken met een fenomeen als Vedett. Het succes ervan is een reactie op het te formalistisch opdringen van grote merken. De consument heeft daar wat genoeg van en dat uit zich in een tijdelijk fenomeen als Vedett. Palm gaat voor lange termijn." Kan Palm ook aanslaan in de steden? T: "Ja, maar daarvoor hoeven we niet hip of 'yup' te zijn." V: "Waar we nu voor gaan, is een nieuwe marketing. Palm wordt weer duidelijk gepositioneerd als speciaalbier, maar wel als toegankelijkste van alle speciaalbieren. Dat betekent bijvoorbeeld dat we de rechte Palmglazen - die het signaal gaven: Palm is een alternatief voor pils - uit de horecazaken halen. Palm zul je weer uitsluitend uit een bol glas drinken. Een bol glas straalt meer authenticiteit uit en visualiseert meer dat we in de categorie van speciaalbieren willen meespelen. Een ander voorbeeld: de retourfles in de winkel zal alleen nog in het formaat van 33 centiliter - en niet meer in het pilsformaat van 25 centiliter - te krijgen zijn." Hoe ruim waren die rechte glazen verspreid? T: "Onze marketingdienst heeft de horecazaken daarmee overspoeld. De bedoeling was Palm als doordrinkbier te positioneren en daarvoor was een doordrinkglas nodig." V: "Palm als doordrinkbier was destijds een valabele piste." T: "Daar is vier jaar aan gebouwd, maar de strategie heeft niet de verhoopte vruchten afgeworpen. Na een aantal magere jaren, begin je je toch vragen te stellen. Daarom hebben we een strategische analyse gemaakt en ons afgevraagd: waarvoor staan we? Onze conclusie was: Palm moet geherpositioneerd worden als speciaalbier, als 'rasbier' zeggen we in onze campagne." Hoeveel magere jaren heeft Palm inmiddels achter de rug? T:"Na dertig jaar ongebreidelde groei - we verdubbelden om de tien jaar het verkoopvolume van Palm - kwam er in 1998 een einde aan de groei. We zijn toen waarschijnlijk voorbij onze natuurlijke positie in de markt geschoten. We werden groter dan een niche, waardoor onze 'grote broeders' in België en Nederland zich in ons marktsegment begonnen te interesseren en alternatieven voor Palm op de markt brachten. Inmiddels is de groei in het segment verdwenen en hebben de grote brouwers hun substituutmerken alweer uit de markt gehaald. Palm is alleen overgebleven. Waarschijnlijk is het een zegen dat Palm de afgelopen jaren is teruggedrukt in volume. We zijn terug een niche. Dat is ook de plaats waar we als onafhankelijke brouwerij leefbaar zijn." Is Palm in 1998 over zijn toeren gaan draaien? T: "Nee, want er was nooit een probleem van productie en we konden de productie uitbreiden als we dat wilden. Het punt is dat we niet tijdig de verandering van de marktvraag hebben gezien. Palm is gegroeid dankzij twee grote vraagmarkten, twee 'sucking markets', België en Nederland. Maar plots veranderde de consument zijn gedrag. Als je dertig jaar lang aan een stuk door wordt gemaakt door de markt, is het ook moeilijk om zo'n verandering te zien aankomen." Wat is het ideale marktaandeel voor Palm in België? T: "2,5 procent - en da's nog het maximum. Op ons hoogtepunt hadden we 4 procent." Zeggen jullie nu dat het merk Palm in zijn thuismarkten niet meer hoeft te groeien? T: "Dat is inderdaad onze strategische optie: op onze thuismarkten niet meer groeien in grote volumes, maar wel in de diversiteit van ons aanbod. Kijk naar de Franse wijnen. Iedereen zegt: het gaat slecht met de Franse wijnen. Maar met de topwijnen gaat het nog altijd goed. Wij willen tot die topwijnkastelen behoren. Dat wil zeggen: bieren met meer toegevoegde waarde maken. Toegevoegde waarde, zowel qua product als in financieel opzicht, want beide horen samen." V: "Ik zou 'niet groeien' willen nuanceren. De recordvolumes van 1998 hoeven we niet per sé meer te halen, dat klopt.Vandaar dat we ons weer gaan afzetten tegen pils. Maar het is wel de bedoeling om in onze thuismarkten de volumedaling van het merk Palm te stoppen en vanaf volgend jaar een lichte groeitrend te noteren." Als grote volumes voor Palm geen doel op zich meer zijn, waar zit dan de groei voor het bedrijf? V:"We willen evolueren van een mononiche-brouwerij naar een multiniche-brouwerij." T: "Kijk, Palm is de enige biergroep ter wereld die de vier gistingswijzen in huis heeft. Naast de Palmbrouwerij (vooral hoge gisting) in Steenhuffel, zitten we sinds 1989 in brouwerij Boon (spontane gisting), hebben we in 1998 Rodenbach (gemengde gisting) overgenomen en bouwden we in 1999 een vestiging in Polen (lage gisting of pils). De diversificatie is dus al sinds eind jaren negentig aanwezig in ons bedrijf. Wat toen echter ontbrak was de strategische visie en de nodige competentie in sales & marketing om die vier niches te ontwikkelen. Die kennis hebben we vandaag wel in huis. We werken aan een plan dat de multinichestrategie vertaalt naar marketingconcepten voor de horeca." V: "De multinichestrategie houdt ook in dat we accepteren dat onze productiecapaciteit maar voor de helft zal dienen voor de eigen merken. De rest van de capaciteit wordt benut voor loonwerk voor derden." T: "De grote drankengroepen zonder lokale productiesite hebben ons nodig. Voor retourverpakkingen kun je immers maar 400 kilometer van je markt af zitten. Drankengigant Diageo heeft bijvoorbeeld de retourverpakkingen voor Smirnoff Ice aan ons uitbesteed. 'Big meets small' uit noodzaak." V: "We brouwen voor John Martin. Ook Guinness wordt bij ons gebotteld." Wat zijn de exportambities? T: "Nederland is sinds jaar en dag een thuismarkt voor ons. Polen beschouwen we intussen als een tweede thuismarkt, naast de Benelux." V: "Daarnaast werken we aan een duidelijke exportvisie voor vier tot vijf exportmarkten.In Italië hebben we een partnership met Peroni, de plaatselijke nummer twee. We mikken vooral op Noord-Italië. Aan de oostkust van de VS werken we samen met Ommegang, van Duvel-Moortgat . De ambitie is om samen toegang te krijgen tot de grote distributiekanalen en zo ook aan de westkust aanwezig te zijn. In het VK en Frankrijk hebben we verkennende gesprekken lopen. Spanje staat ook op onze lijst van prioritaire landen." Jan Toye, heeft u geen spijt van de overname van Rodenbach? T: "Integendeel. Het was strategisch gezien de belangrijkste zet van het bedrijf, want zo bleef Rodenbach uit handen van de grote biergroepen.Rodenbach draaide ooit 180.000 hectoliter per dag en zit nu aan 50.000 hectoliter. Het moet zeker mogelijk zijn om dat weer op te trekken tot 150.000 hectoliter. Hoe dat moet, is een van de strategische oefeningen voor dit jaar." Ook het ooit zo hippe witbier verloor de laatste jaren flink van zijn pluimen. Hoe is dat te verklaren? T: "De levenscyclus van een product speelt een rol. Maar het ras is ook geweld aangedaan. Vraag het maar aan de geestelijke vaders van witbier, zoals Pierre Celis. Vroeger maakte men witbier via gemengde gisting (hoge gisting met bacteriële flora). Melkzuurfermentatie gaf het witbier die specifieke zurigheid die de smaak zo uniek maakte. Nu wordt witbier uitsluitend via hoge gisting gemaakt, zodat het hele productieproces in een en dezelfde site kan gebeuren.Daardoor is witbier nu niet meer dan een hogegistingsbier met wat kruiden. De mensen zeggen: so what? De afbreuk aan authenticiteit wordt vroeg of laat altijd bestraft." Een rasbier in grote volumes maken - is dat een contradictio in terminis? T: "Ik denk dat. Mede door de impact van de grote jongens die 'global companies' zijn. Al hun bieren moeten uit de grote brouwketel komen omwille van de optimalisatie van de kostprijs. Zij hebben ook door hun marketing de grootste invloed op de drinkmomenten van de consument." Van grote jongens gesproken, hoe kijken jullie aan tegen de heisa rond het banenverlies bij Inbev? T: "We houden ons vooral met onszelf bezig. Ik kan alleen zeggen dat het gaat om logische gevolgen van een wereldwijde speler te zijn. Inbev heeft zelf aangekondigd een ebitda-marge (bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen op omzet) van 30 procent te willen halen. Wereldwijd! Als dat lukt, chapeau. Daarvoor moet je serieus op de citroen duwen. We zitten zelf in Polen. Wij halen geen 30 procent. De lokale managers van Inbev staan dus serieus onder druk." Vorig jaar moest ook Palm Breweries herstructureren (42 van de 280 jobs weg). Hoe zit het met de financiële gezondheid van het bedrijf? T: "Door de volumedaling kreeg ook onze winstgevendheid een knap. Vroeger waren we heel gezond, met een ebitda-marge van 30 procent, nu zijn wij nog gewoon gezond met 10 procent. Het directiecomité heeft de doelstelling aanvaard om de ebitda van 10 miljoen euro op vijf jaar tijd te verdubbelen tot 20 miljoen euro." Hoelang blijft Palm Breweries onafhankelijk? T: "Zolang ik leef. Daarna zien we wel (lacht)." Denkt u nog aan overnames? T: "Er valt niets meer over te nemen. Echte raszuivere bieren zijn er niet meer in België." Jan Vandenwyngaerden, u heeft 26 jaar voor beursgenoteerde multinationals gewerkt en maakte in januari de overstap naar Palm Breweries. Hoe anders is het werken? V: "Ik koos bewust voor Palm Breweries omdat het een Belgisch verankerd bedrijf is dat toch internationale allures heeft. Het grootste verschil ligt in de veel grotere aandacht en tijd voor de lange termijn. Mijn ervaring is dat multinationals wel zeggen dat ze op lange termijn denken, maar in hun acties alles in het teken stellen van het volgende kwartaalrapport, als het al niet de beurskoers van de dag erop is.Hier kun je werken aan een multinichestrategie. Dat betekent op korte termijn gemiddeld lagere rendementen en investeren in kleine marktsegmenten, maar het creëert op lange termijn wel aandeelhouderswaarde. Een tweede belangrijke verschil is dat de ballast van een grote organisatie wegvalt. Er is geen Europees hoofdkwartier waar je rekening mee moet houden. Ik heb in mijn vorige levens meegemaakt dat een bepaalde innovatie volledig op Europees niveau werd ontwikkeld, maar het lokale niveau werd wel afgerekend op het eindresultaat bij de plaatselijke consument. Van dat soort ambiguïteiten wou ik weg. Hier ben je verantwoordelijk voor de daden van elke dag. Ik kan korter op de bal spelen dan bij een multinational, zeker wat betreft innovatie." T: "Innovatie moet een van onze speerpunten worden. We hebben daarom een aparte directeur Innovatie in ons management. We investeren miljoenen euro's in nieuwe technologie. Onze kratten zijn vernieuwd en in de Nederlandse horeca hebben we ook een nieuw type kleine vaten (20 liter) geïntroduceerd. Die komen waarschijnlijk ook in de Belgische horecazaken." |
![]() |
#2 |
Berichten: n/a
|
![]() En dat zouden we allemaal moeten gaan lezen?
Sieg Heil Bier wrote: > Is iemand hier ook geirriteerd door de 'puur rasbier' commercial van > Palm? > > De lelijke dikzak, die ook nog eens enorm vals zingt, omgeven door > houten > vaten (was dat een soort stal?). > > De commericial druipt van de völkischheit. > > Zijn neonazis de nieuwe 'niche markt' voor bierdrinkers? Wat volgt, > Bierhalle? Schlagers en Dirndls? > > Het lijkt alsof het sommigen enorm spijt dat we niet allemaal > gedwongen > Duits moeten spreken. > > > De reclametak van Palm lijkt niet zozeer bezopen, als stijf van de > coke. > > http://www.palm.be/benl/informatief/...item.php?id=29 > > Palm wedt niet meer op één paard De Morgen, 20 mei 2006 > > > Het Vlaams-Brabantse familiebedrijf Palm Breweries teerde dertig jaar > lang op het succes van zijn paradepaardje, het speciaalbier Palm. > Maar na de piek in 1998 ging het bergafwaarts met de verkoop van het > amberkleurige bier. Enige aandeelhouder Jan Toye haalde > supermarketeer Jan Vandenwyngaerden (ex-Unilever, ex-Sanoma) als CEO > binnen om het tij te keren. De tandem Toye-Vandenwyngaerden rolt een > 'multinichestrategie' uit. Niet alleen Palm, maar ook de andere > speciaalbieren van de groep worden in de spots gezet. Het > vlaggenschip Palm gaat terug naar zijn roots en wordt > geherpositioneerd als speciaalbier. "Palm voert een zwak > marketingbeleid en dat vertaalt zich direct in een dalende > populariteit", verklaarde communicatiespecialist Erwin Jansen van > These Days onlangs in de marge van de Merkencompetitie. Hoe sterk is > de relatie tussen marketing en verkoop? Vandenwyngaerden: "Er is > zeker een relatie. De vraag is: hoe groot, hoe aantoonbaar en op > welke termijn. Er hebben de afgelopen jaren twee zaken meegespeeld in > de verzwakking van Palm. Het merk werd de afgelopen twee jaar minder > ondersteund dan vroeger, zeker in de massamedia. Daar kwam bij dat de > positionering van Palm niet duidelijk was. Palm ging te dicht > aanleunen bij pils. Het gevolg was dat Palm 'gesqueezed' zat tussen > pils en de speciaalbieren. De tweede oorzaak ligt bij de evolutie in > de horeca. Palm was, gezien zijn verleden, eerder landelijk dan > stedelijk gesitueerd en stond sterk in de volkscafés. Het verdwijnen > van veel volkscafés heeft ons dubbel zo hard getroffen als de andere > brouwerijen." Toye: "Palm was minder aanwezig in de steden en de > landelijke klanten - onze traditionele klanten - zijn zich gaan > spiegelen aan het stedelijke model. Daardoor is Palm minder aan bod > gekomen." Bent u dan jaloers op Vedett, het bier van die andere > familiebrouwer Duvel Moortgat, dat net in de steden zo'n furore > maakt? T: "Jaloers? Wij zijn nooit jaloers. Er worden 400.000 > 'Palmen' per dag verkocht in de Benelux. We zijn daarmee nog altijd > het meest verkochte speciaalbier. Ik zou Palm niet vergelijken met > een fenomeen als Vedett. Het succes ervan is een reactie op het te > formalistisch opdringen van grote merken. De consument heeft daar wat > genoeg van en dat uit zich in een tijdelijk fenomeen als Vedett. Palm > gaat voor lange termijn." Kan Palm ook aanslaan in de steden? T: "Ja, > maar daarvoor hoeven we niet hip of 'yup' te zijn." V: "Waar we nu > voor gaan, is een nieuwe marketing. Palm wordt weer duidelijk > gepositioneerd als speciaalbier, maar wel als toegankelijkste van > alle speciaalbieren. Dat betekent bijvoorbeeld dat we de rechte > Palmglazen - die het signaal gaven: Palm is een alternatief voor pils > - uit de horecazaken halen. Palm zul je weer uitsluitend uit een bol > glas drinken. Een bol glas straalt meer authenticiteit uit en > visualiseert meer dat we in de categorie van speciaalbieren willen > meespelen. Een ander voorbeeld: de retourfles in de winkel zal alleen > nog in het formaat van 33 centiliter - en niet meer in het > pilsformaat van 25 centiliter - te krijgen zijn." Hoe ruim waren die > rechte glazen verspreid? T: "Onze marketingdienst heeft de > horecazaken daarmee overspoeld. De bedoeling was Palm als > doordrinkbier te positioneren en daarvoor was een doordrinkglas > nodig." V: "Palm als doordrinkbier was destijds een valabele piste." > T: "Daar is vier jaar aan gebouwd, maar de strategie heeft niet de > verhoopte vruchten afgeworpen. Na een aantal magere jaren, begin je > je toch vragen te stellen. Daarom hebben we een strategische analyse > gemaakt en ons afgevraagd: waarvoor staan we? Onze conclusie was: > Palm moet geherpositioneerd worden als speciaalbier, als 'rasbier' > zeggen we in onze campagne." Hoeveel magere jaren heeft Palm > inmiddels achter de rug? T:"Na dertig jaar ongebreidelde groei - we > verdubbelden om de tien jaar het verkoopvolume van Palm - kwam er in > 1998 een einde aan de groei. We zijn toen waarschijnlijk voorbij onze > natuurlijke positie in de markt geschoten. We werden groter dan een > niche, waardoor onze 'grote broeders' in België en Nederland zich in > ons marktsegment begonnen te interesseren en alternatieven voor Palm > op de markt brachten. Inmiddels is de groei in het segment verdwenen > en hebben de grote brouwers hun substituutmerken alweer uit de markt > gehaald. Palm is alleen overgebleven. Waarschijnlijk is het een zegen > dat Palm de afgelopen jaren is teruggedrukt in volume. We zijn terug > een niche. Dat is ook de plaats waar we als onafhankelijke brouwerij > leefbaar zijn." Is Palm in 1998 over zijn toeren gaan draaien? T: > "Nee, want er was nooit een probleem van productie en we konden de > productie uitbreiden als we dat wilden. Het punt is dat we niet > tijdig de verandering van de marktvraag hebben gezien. Palm is > gegroeid dankzij twee grote vraagmarkten, twee 'sucking markets', > België en Nederland. Maar plots veranderde de consument zijn gedrag. > Als je dertig jaar lang aan een stuk door wordt gemaakt door de > markt, is het ook moeilijk om zo'n verandering te zien aankomen." Wat > is het ideale marktaandeel voor Palm in België? T: "2,5 procent - en > da's nog het maximum. Op ons hoogtepunt hadden we 4 procent." Zeggen > jullie nu dat het merk Palm in zijn thuismarkten niet meer hoeft te > groeien? T: "Dat is inderdaad onze strategische optie: op onze > thuismarkten niet meer groeien in grote volumes, maar wel in de > diversiteit van ons aanbod. Kijk naar de Franse wijnen. Iedereen > zegt: het gaat slecht met de Franse wijnen. Maar met de topwijnen > gaat het nog altijd goed. Wij willen tot die topwijnkastelen behoren. > Dat wil zeggen: bieren met meer toegevoegde waarde maken. Toegevoegde > waarde, zowel qua product als in financieel opzicht, want beide horen > samen." V: "Ik zou 'niet groeien' willen nuanceren. De recordvolumes > van 1998 hoeven we niet per sé meer te halen, dat klopt.Vandaar dat > we ons weer gaan afzetten tegen pils. Maar het is wel de bedoeling om > in onze thuismarkten de volumedaling van het merk Palm te stoppen en > vanaf volgend jaar een lichte groeitrend te noteren." Als grote > volumes voor Palm geen doel op zich meer zijn, waar zit dan de groei > voor het bedrijf? V:"We willen evolueren van een mononiche-brouwerij > naar een multiniche-brouwerij." T: "Kijk, Palm is de enige biergroep > ter wereld die de vier gistingswijzen in huis heeft. Naast de > Palmbrouwerij (vooral hoge gisting) in Steenhuffel, zitten we sinds > 1989 in brouwerij Boon (spontane gisting), hebben we in 1998 > Rodenbach (gemengde gisting) overgenomen en bouwden we in 1999 een > vestiging in Polen (lage gisting of pils). De diversificatie is dus > al sinds eind jaren negentig aanwezig in ons bedrijf. Wat toen echter > ontbrak was de strategische visie en de nodige competentie in sales & > marketing om die vier niches te ontwikkelen. Die kennis hebben we > vandaag wel in huis. We werken aan een plan dat de > multinichestrategie vertaalt naar marketingconcepten voor de horeca." > V: "De multinichestrategie houdt ook in dat we accepteren dat onze > productiecapaciteit maar voor de helft zal dienen voor de eigen > merken. De rest van de capaciteit wordt benut voor loonwerk voor > derden." T: "De grote drankengroepen zonder lokale productiesite > hebben ons nodig. Voor retourverpakkingen kun je immers maar 400 > kilometer van je markt af zitten. Drankengigant Diageo heeft > bijvoorbeeld de retourverpakkingen voor Smirnoff Ice aan ons > uitbesteed. 'Big meets small' uit noodzaak." V: "We brouwen voor John > Martin. Ook Guinness wordt bij ons gebotteld." Wat zijn de > exportambities? T: "Nederland is sinds jaar en dag een thuismarkt > voor ons. Polen beschouwen we intussen als een tweede thuismarkt, > naast de Benelux." V: "Daarnaast werken we aan een duidelijke > exportvisie voor vier tot vijf exportmarkten.In Italië hebben we een > partnership met Peroni, de plaatselijke nummer twee. We mikken vooral > op Noord-Italië. Aan de oostkust van de VS werken we samen met > Ommegang, van Duvel-Moortgat . De ambitie is om samen toegang te > krijgen tot de grote distributiekanalen en zo ook aan de westkust > aanwezig te zijn. In het VK en Frankrijk hebben we verkennende > gesprekken lopen. Spanje staat ook op onze lijst van prioritaire > landen." Jan Toye, heeft u geen spijt van de overname van Rodenbach? > T: "Integendeel. Het was strategisch gezien de belangrijkste zet van > het bedrijf, want zo bleef Rodenbach uit handen van de grote > biergroepen.Rodenbach draaide ooit 180.000 hectoliter per dag en zit > nu aan 50.000 hectoliter. Het moet zeker mogelijk zijn om dat weer op > te trekken tot 150.000 hectoliter. Hoe dat moet, is een van de > strategische oefeningen voor dit jaar." Ook het ooit zo hippe witbier > verloor de laatste jaren flink van zijn pluimen. Hoe is dat te > verklaren? T: "De levenscyclus van een product speelt een rol. Maar > het ras is ook geweld aangedaan. Vraag het maar aan de geestelijke > vaders van witbier, zoals Pierre Celis. Vroeger maakte men witbier > via gemengde gisting (hoge gisting met bacteriële flora). > Melkzuurfermentatie gaf het witbier die specifieke zurigheid die de > smaak zo uniek maakte. Nu wordt witbier uitsluitend via hoge gisting > gemaakt, zodat het hele productieproces in een en dezelfde site kan > gebeuren.Daardoor is witbier nu niet meer dan een hogegistingsbier > met wat kruiden. De mensen zeggen: so what? De afbreuk aan > authenticiteit wordt vroeg of laat altijd bestraft." Een rasbier in > grote volumes maken - is dat een contradictio in terminis? T: "Ik > denk dat. Mede door de impact van de grote jongens die 'global > companies' zijn. Al hun bieren moeten uit de grote brouwketel komen > omwille van de optimalisatie van de kostprijs. Zij hebben ook door > hun marketing de grootste invloed op de drinkmomenten van de > consument." Van grote jongens gesproken, hoe kijken jullie aan tegen > de heisa rond het banenverlies bij Inbev? T: "We houden ons vooral > met onszelf bezig. Ik kan alleen zeggen dat het gaat om logische > gevolgen van een wereldwijde speler te zijn. Inbev heeft zelf > aangekondigd een ebitda-marge (bedrijfswinst voor afschrijvingen en > waardeverminderingen op omzet) van 30 procent te willen halen. > Wereldwijd! Als dat lukt, chapeau. Daarvoor moet je serieus op de > citroen duwen. We zitten zelf in Polen. Wij halen geen 30 procent. De > lokale managers van Inbev staan dus serieus onder druk." Vorig jaar > moest ook Palm Breweries herstructureren (42 van de 280 jobs weg). > Hoe zit het met de financiële gezondheid van het bedrijf? T: "Door de > volumedaling kreeg ook onze winstgevendheid een knap. Vroeger waren > we heel gezond, met een ebitda-marge van 30 procent, nu zijn wij nog > gewoon gezond met 10 procent. Het directiecomité heeft de > doelstelling aanvaard om de ebitda van 10 miljoen euro op vijf jaar > tijd te verdubbelen tot 20 miljoen euro." Hoelang blijft Palm > Breweries onafhankelijk? T: "Zolang ik leef. Daarna zien we wel > (lacht)." Denkt u nog aan overnames? T: "Er valt niets meer over te > nemen. Echte raszuivere bieren zijn er niet meer in België." Jan > Vandenwyngaerden, u heeft 26 jaar voor beursgenoteerde multinationals > gewerkt en maakte in januari de overstap naar Palm Breweries. Hoe > anders is het werken? V: "Ik koos bewust voor Palm Breweries omdat > het een Belgisch verankerd bedrijf is dat toch internationale allures > heeft. Het grootste verschil ligt in de veel grotere aandacht en tijd > voor de lange termijn. Mijn ervaring is dat multinationals wel zeggen > dat ze op lange termijn denken, maar in hun acties alles in het teken > stellen van het volgende kwartaalrapport, als het al niet de > beurskoers van de dag erop is.Hier kun je werken aan een > multinichestrategie. Dat betekent op korte termijn gemiddeld lagere > rendementen en investeren in kleine marktsegmenten, maar het creëert > op lange termijn wel aandeelhouderswaarde. Een tweede belangrijke > verschil is dat de ballast van een grote organisatie wegvalt. Er is > geen Europees hoofdkwartier waar je rekening mee moet houden. Ik heb > in mijn vorige levens meegemaakt dat een bepaalde innovatie volledig > op Europees niveau werd ontwikkeld, maar het lokale niveau werd wel > afgerekend op het eindresultaat bij de plaatselijke consument. Van > dat soort ambiguïteiten wou ik weg. Hier ben je verantwoordelijk voor > de daden van elke dag. Ik kan korter op de bal spelen dan bij een > multinational, zeker wat betreft innovatie." T: "Innovatie moet een > van onze speerpunten worden. We hebben daarom een aparte directeur > Innovatie in ons management. We investeren miljoenen euro's in nieuwe > technologie. Onze kratten zijn vernieuwd en in de Nederlandse horeca > hebben we ook een nieuw type kleine vaten (20 liter) geïntroduceerd. > Die komen waarschijnlijk ook in de Belgische horecazaken." |
![]() |
#3 |
Berichten: n/a
|
![]() Eva schreef:
> En dat zouden we allemaal moeten gaan lezen? > En dan laat jij het ook nog een keer staan in je antwoord. -- Praten zonder denken is als schieten zonder richten. |
![]() |
#4 |
Berichten: n/a
|
![]() > -- > Praten zonder denken is als schieten zonder richten. Nee. Praten zonder denken is als schieten zonder denken. |
![]() |
#5 |
Berichten: n/a
|
![]() "Sieg Heil Bier" <[email protected]> schreef in bericht news:45394e5a$0$60145 > Is iemand hier ook geirriteerd door de 'puur rasbier' commercial van Palm? > > De lelijke dikzak, die ook nog eens enorm vals zingt, omgeven door houten > vaten (was dat een soort stal?). > > De commericial druipt van de völkischheit. > > Zijn neonazis de nieuwe 'niche markt' voor bierdrinkers? Wat volgt, > Bierhalle? Schlagers en Dirndls? > > Het lijkt alsof het sommigen enorm spijt dat we niet allemaal gedwongen > Duits moeten spreken. > > > De reclametak van Palm lijkt niet zozeer bezopen, als stijf van de coke. Een beetje paranoia of gewoon een zieke geest? |
![]() |
#6 |
Berichten: n/a
|
![]() >> En dat zouden we allemaal moeten gaan lezen?
>> > En dan laat jij het ook nog een keer staan in je antwoord. Waarom? Niet veel mensen zijn bereid om 10 pagina's door te scrollen om mijn ene zinnetje te zien.. |
![]() |
#7 |
Berichten: n/a
|
![]() Sieg Heil Bier wrote: > Is iemand hier ook geirriteerd door de 'puur rasbier' commercial van Palm? > > De lelijke dikzak, die ook nog eens enorm vals zingt, omgeven door houten > vaten (was dat een soort stal?). > > De commericial druipt van de völkischheit. > > Zijn neonazis de nieuwe 'niche markt' voor bierdrinkers? Wat volgt, > Bierhalle? Schlagers en Dirndls? > > Het lijkt alsof het sommigen enorm spijt dat we niet allemaal gedwongen > Duits moeten spreken. Dat "rasbier" is een verwijzing naar "raspaard". Het gaat me in ieder geval nogal ver om elke keer de nazi's erbij te slepen als het woord "ras" wordt gebruikt. RS |
![]() |
#8 |
Berichten: n/a
|
![]() Sieg Heil Bier schreef:
> Is iemand hier ook geirriteerd door de 'puur rasbier' commercial van Palm? > > De lelijke dikzak, die ook nog eens enorm vals zingt, omgeven door houten > vaten (was dat een soort stal?). > > De commericial druipt van de völkischheit. > > Zijn neonazis de nieuwe 'niche markt' voor bierdrinkers? Wat volgt, > Bierhalle? Schlagers en Dirndls? > > Het lijkt alsof het sommigen enorm spijt dat we niet allemaal gedwongen > Duits moeten spreken. > > > De reclametak van Palm lijkt niet zozeer bezopen, als stijf van de coke. > > http://www.palm.be/benl/informatief/...item.php?id=29 > > Palm wedt niet meer op één paard De Morgen, 20 mei 2006 > > ja en wat is het probleem dan je kan ook gewoon zappen en dan zie je het niet duits is een mooie taal dan engels Ruud |
![]() |
#9 |
Berichten: n/a
|
![]() Ruud wrote:
> Sieg Heil Bier schreef: >> Is iemand hier ook geirriteerd door de 'puur rasbier' commercial van >> Palm? De lelijke dikzak, die ook nog eens enorm vals zingt, omgeven door >> houten vaten (was dat een soort stal?). >> >> De commericial druipt van de völkischheit. >> >> Zijn neonazis de nieuwe 'niche markt' voor bierdrinkers? Wat volgt, >> Bierhalle? Schlagers en Dirndls? >> >> Het lijkt alsof het sommigen enorm spijt dat we niet allemaal >> gedwongen Duits moeten spreken. >> >> >> De reclametak van Palm lijkt niet zozeer bezopen, als stijf van de >> coke. http://www.palm.be/benl/informatief/...item.php?id=29 >> >> Palm wedt niet meer op één paard De Morgen, 20 mei 2006 >> >> > > ja en wat is het probleem dan je kan ook gewoon zappen en dan zie je > het niet duits is een mooie taal dan engels Vergeleken met jouw Nederlands is elke taal mooi. |
![]() |
#10 |
Berichten: n/a
|
![]() el misti schreef:
> Ruud wrote: >> Sieg Heil Bier schreef: >>> Is iemand hier ook geirriteerd door de 'puur rasbier' commercial van >>> Palm? De lelijke dikzak, die ook nog eens enorm vals zingt, omgeven door >>> houten vaten (was dat een soort stal?). >>> >>> De commericial druipt van de völkischheit. >>> >>> Zijn neonazis de nieuwe 'niche markt' voor bierdrinkers? Wat volgt, >>> Bierhalle? Schlagers en Dirndls? >>> >>> Het lijkt alsof het sommigen enorm spijt dat we niet allemaal >>> gedwongen Duits moeten spreken. >>> >>> >>> De reclametak van Palm lijkt niet zozeer bezopen, als stijf van de >>> coke. http://www.palm.be/benl/informatief/...item.php?id=29 >>> >>> Palm wedt niet meer op één paard De Morgen, 20 mei 2006 >>> >>> >> ja en wat is het probleem dan je kan ook gewoon zappen en dan zie je >> het niet duits is een mooie taal dan engels > > Vergeleken met jouw Nederlands is elke taal mooi. > > ben zeker iets vergeten de spelling controle eikel |
![]() |
#11 |
Berichten: n/a
|
![]() Ruud wrote:
> el misti schreef: >> Ruud wrote: >>> Sieg Heil Bier schreef: >>>> Is iemand hier ook geirriteerd door de 'puur rasbier' commercial >>>> van Palm? De lelijke dikzak, die ook nog eens enorm vals zingt, >>>> omgeven door houten vaten (was dat een soort stal?). >>>> >>>> De commericial druipt van de völkischheit. >>>> >>>> Zijn neonazis de nieuwe 'niche markt' voor bierdrinkers? Wat volgt, >>>> Bierhalle? Schlagers en Dirndls? >>>> >>>> Het lijkt alsof het sommigen enorm spijt dat we niet allemaal >>>> gedwongen Duits moeten spreken. >>>> >>>> >>>> De reclametak van Palm lijkt niet zozeer bezopen, als stijf van de >>>> coke. >>>> http://www.palm.be/benl/informatief/...item.php?id=29 Palm wedt niet meer op >>>> één paard De Morgen, 20 mei 2006 >>>> >>>> >>> ja en wat is het probleem dan je kan ook gewoon zappen en dan zie je >>> het niet duits is een mooie taal dan engels >> >> Vergeleken met jouw Nederlands is elke taal mooi. >> >> > ben zeker iets vergeten de spelling controle eikel En de hoofdletters, komma's, punten, zinsopbouw en grammatica, beukenootje. |
![]() |
#12 |
Berichten: n/a
|
![]() "el misti" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Ruud wrote: >> el misti schreef: >>> Ruud wrote: >>>> Sieg Heil Bier schreef: >>>>> Is iemand hier ook geirriteerd door de 'puur rasbier' commercial >>>>> van Palm? De lelijke dikzak, die ook nog eens enorm vals zingt, >>>>> omgeven door houten vaten (was dat een soort stal?). >>>>> >>>>> De commericial druipt van de völkischheit. >>>>> >>>>> Zijn neonazis de nieuwe 'niche markt' voor bierdrinkers? Wat volgt, >>>>> Bierhalle? Schlagers en Dirndls? >>>>> >>>>> Het lijkt alsof het sommigen enorm spijt dat we niet allemaal >>>>> gedwongen Duits moeten spreken. >>>>> >>>>> >>>>> De reclametak van Palm lijkt niet zozeer bezopen, als stijf van de >>>>> coke. >>>>> http://www.palm.be/benl/informatief/...item.php?id=29 Palm >>>>> wedt niet meer op één paard De Morgen, 20 mei 2006 Wat ik nou eigenlijk belangrijker vind is: HOE SMAAKT DIT BIER?? |
![]() |
#13 |
Berichten: n/a
|
![]() "Neptunus" <jtts@(verwijder)planet.nl> schreef > "el misti" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected]... > > Ruud wrote: > >> el misti schreef: > >>> Ruud wrote: > >>>> Sieg Heil Bier schreef: > >>>>> Is iemand hier ook geirriteerd door de 'puur rasbier' commercial > >>>>> van Palm? De lelijke dikzak, die ook nog eens enorm vals zingt, > >>>>> omgeven door houten vaten (was dat een soort stal?). > >>>>> > >>>>> De commericial druipt van de völkischheit. > >>>>> > >>>>> Zijn neonazis de nieuwe 'niche markt' voor bierdrinkers? Wat volgt, > >>>>> Bierhalle? Schlagers en Dirndls? > >>>>> > >>>>> Het lijkt alsof het sommigen enorm spijt dat we niet allemaal > >>>>> gedwongen Duits moeten spreken. > >>>>> > >>>>> > >>>>> De reclametak van Palm lijkt niet zozeer bezopen, als stijf van de > >>>>> coke. > >>>>> http://www.palm.be/benl/informatief/...item.php?id=29 Palm > >>>>> wedt niet meer op één paard De Morgen, 20 mei 2006 > Wat ik nou eigenlijk belangrijker vind is: HOE SMAAKT DIT BIER?? Lekker. Wel aan de prijs. DJ |
![]() |
#14 |
Berichten: n/a
|
![]() On Sat, 21 Oct 2006 00:29:52 -0000, "Sieg Heil Bier"
<[email protected]> wrote: >Is iemand hier ook geirriteerd door de 'puur rasbier' commercial van Palm? Blijf kalm ... drink Palm. >De lelijke dikzak, die ook nog eens enorm vals zingt, omgeven door houten >vaten (was dat een soort stal?). Dat is Wim Opbrouck. <http://us.imdb.com/name/nm0649057/> Karanog |
![]() |
#15 |
Berichten: n/a
|
![]() "Karanog" <[email protected]> wrote in message news:[email protected]... > On Sat, 21 Oct 2006 00:29:52 -0000, "Sieg Heil Bier" > <[email protected]> wrote: > >>Is iemand hier ook geirriteerd door de 'puur rasbier' commercial van Palm? > > Blijf kalm ... drink Palm. > >>De lelijke dikzak, die ook nog eens enorm vals zingt, omgeven door houten >>vaten (was dat een soort stal?). > > Dat is Wim Opbrouck. Heeft dat geval nog een naam ook. Overigens begrijp ik niet waarom neo-nazi's zich zouden willen identificeren met een valszingende lelijke dikzak die rondrijdt op een belgische knol zoals de orginele poster suggereert. Dat identificeren is toch wel nodig als je reclame wil maken. (Speciale Palm is toch best wel lekker!) > <http://us.imdb.com/name/nm0649057/> |
![]() |
#16 |
Berichten: n/a
|
![]() On Sun, 22 Oct 2006 13:32:49 +0200, "Michael de Visser" <[email protected]> wrote:
>>>De lelijke dikzak, die ook nog eens enorm vals zingt, omgeven door houten >>>vaten (was dat een soort stal?). >> >> Dat is Wim Opbrouck. > >Heeft dat geval nog een naam ook. Dat 'geval' maakt best goede televisie, bvb 'De bende van Wim'. <http://www.canvas.be/canvas_master/programmas/bendevanwim/c_bendevanwim_dezeweek/index.shtml> >Overigens begrijp ik niet waarom neo-nazi's zich zouden willen identificeren >met een valszingende lelijke dikzak die rondrijdt op een belgische knol >zoals de orginele poster suggereert. Dat identificeren is toch wel nodig als >je reclame wil maken. Jij begrijpt het. Men zou dan eerder kiezen voor een blonde blauwogige arier. >(Speciale Palm is toch best wel lekker!) De gewone Palm ook. Karanog |
![]() |
#17 |
Berichten: n/a
|
![]() Normaalgesproken ga ik hier nooit op in, deze berichten die een hoog madcrew
gehalte hebben en komen van een zich noemende sieg heil bier..onder het motto van : de wolven huilen maar de karavaan trekt verder. maar nu kan ik het even niet laten. wijt het aan de maandagochtend, trollen feeden of niet.. hier is mijn antwoord: Komt een man bij de psychiater en klaagt over blote vrouwen in de teeveereclames. De dokter knikt begrijpend en zegt een aantal tests met zijn patient te doen. Hij begint met een Rorsach-test (dat is met die inktvlekken). Hij houdt de man een aantal plaatjes voor en hij moet zeggen wat hij er in ziet. Steevast antwoordt de man : ja, dat is nogal duidelijk, dat is een blote vrouw. Iedere keer weer. De dokter legt de resterende testen weg en zegt: ik weet wel wat U hebt, U bent wat oversekst. - Oja? zegt de man nijdig...dat moet u nodig zeggen met uw vieze plaatjes. resumerend: its all in the beholders eye meneer Bier. Bye Bert ----- Original Message ----- From: "Sieg Heil Bier" <[email protected]> Newsgroups: nl.politiek,nl.media.tv Sent: Saturday, October 21, 2006 2:29 AM Subject: Nazi Bier > Is iemand hier ook geirriteerd door de 'puur rasbier' commercial van Palm? > -------------------------------------------------------------------------------- Mijn Postvak In wordt beschermd door SPAMfighter 1573 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd. Download de gratis SPAMfighter vandaag nog! |