Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2006, 13:33   #1
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard The Stranger - Rudyard Kipling

Dit gedicht bevat volgens mij de kern van waarheid waarom we telkens als het op migranten en integratie aankomt, we telkens in de wij/zij discussie vervallen.

THE STRANGER within my gate,
He may be true or kind,
But he does not talk my talk—
I cannot feel his mind.
I see the face and the eyes and the mouth,
But not the soul behind.

The men of my own stock
They may do ill or well,
But they tell the lies I am wonted to,
They are used to the lies I tell.
And we do not need interpreters
When we go to buy and sell.

The Stranger within my gates,
He may be evil or good,
But I cannot tell what powers control—
What reasons sway his mood;
Nor when the Gods of his far-off land
Shall repossess his blood.

The men of my own stock,
Bitter bad they may be,
But, at least, they hear the things I hear,
And see the things I see;
And whatever I think of them and their likes
They think of the likes of me.

This was my father's belief
And this is also mine:
Let the corn be all one sheaf—
And the grapes be all one vine,
Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Een cultuur is dus meer dan enkel een taal, eten, drinken en materie. Het is een aanvoelen van elkaar. Men is het soms niet met elkaar eens, maar het bloed kruipt ...

Laatst gewijzigd door Boadicea : 14 december 2006 om 13:35.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 14:01   #2
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Ik zou toch maar oppassen om Kipling te citeren als argument voor het migratiebeleid. Dear old Rudyard had immers nogal een uitgesproken mening hoe de "White Men" met de rest van de wereld moesten omgaan (zoek maar eens op : White Man's Burden).

Kort gezegd komt het hierop neer (boutade): "we kunnen de rest beter koloniseren en onze waarden en normen opleggen, want buiten ons is alles toch minderwaardig."
Oud 14 december 2006, 14:05   #3
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Ik zou toch maar oppassen om Kipling te citeren als argument voor het migratiebeleid. Dear old Rudyard had immers nogal een uitgesproken mening hoe de "White Men" met de rest van de wereld moesten omgaan (zoek maar eens op : White Man's Burden).

Kort gezegd komt het hierop neer (boutade): "we kunnen de rest beter koloniseren en onze waarden en normen opleggen, want buiten ons is alles toch minderwaardig."
Nee, maar zo trek ik de discussie eens verder open. Kipling was inderdaad nogal radicaal.
Toch stel ik vast dat mijn poco klasgenoten van vroeger zijn naam wel graag op hun pennenzak zagen staan en maar al te graag met de aapjes pronkten.
Daarnaast voert politiek correct Vlaanderen nog steeds musicals van "Jungle Book" op. Is het niet hypocriet dat men kinderen wil entertainen met het werk van een racist?
Blijkbaar valt niemand daar over.
Oud 14 december 2006, 14:50   #4
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet of hij een racist pur sang was, dan wel gewoonweg overtuigd van het nut van de kolonisatie om "het licht van de westerse wereld naar de duisternis van de inboorlingen te brengen". Iedereen past nu eenmaal in zijn eigen tijdskader, en het literaire aspect staat eigenlijk los van onze visie op de waarden en normen van die tijd.
Oud 14 december 2006, 19:15   #5
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Ik weet niet of hij een racist pur sang was, dan wel gewoonweg overtuigd van het nut van de kolonisatie om "het licht van de westerse wereld naar de duisternis van de inboorlingen te brengen". Iedereen past nu eenmaal in zijn eigen tijdskader, en het literaire aspect staat eigenlijk los van onze visie op de waarden en normen van die tijd.
Ik geef je hier volkomen gelijk in. Kipling leefde in een periode dat de politiek correcte elite uit blanken bestond.
Vergelijk zijn werken met bv Couperus, een tijds- en lotgenoot van hem. Het was de periode van kolonisatie en het domineren van andere volkeren. Sta er eens even bij stil dat wij hier in het Westen een vrij geavanceerde technologische vooruitgang kregen, terwijl we elders op de wereld op volkeren stootte, die ongeletterd waren en soms het wiel nog niet eens kenden.
Volgens mij heeft dat het imperialisme gevoed. Persoonlijk ga ik er niet van uit dat alles met slechte bedoelingen gebeurd is. Ik begrijp best dat er mensen waren die er van uit gingen dat ze hun kennis met anderen moesten delen en moesten gebruiken om die "minder ontwikkelde" volkeren vooruit te helpen. Geef toe dat een figuur al bv Max Havelaar in onze tijd ook eerder betuttelend zou overkomen.

Het gedicht dat je aanhaalt, is eigenlijk ook dubbelzinnig. De titel alleen al betekent letterlijk vertaald: "De last van de blanke man"

Het is een geschrift uit zijn tijd. Hier in België hadden we ook Belgisch Congo, vermits de Belgische politiek (vooral onder Leopold ll) gewoon de trend volgde met de andere Europese landen. Het was een tijd van blanke werelddominatie, waarbinnen zwarten als slaven gebruikt werden. In mijn ogen getuigd deze periode er enkel van dat het blanke ras niet zo superieur is, als dat het zich toen wel mag voelen. Intellectueel hadden blanken het overwicht, humaan heb ik daar mijn twijfels over.

Als "The White Man's Burden" inhoudt dat hij zijn kennis met andere volkeren moet delen en hen de kans moet aanbieden om ook technologisch vooruit te komen, ben ik het er mee eens. Als het betekent de blanke visie en het materialisme aan een ander opdringen, of deze gewoon onderdrukken, ben ik het er niet mee eens.

Daarnaast heb ik het gevoel dat vele Amerikaanse presidenten nog steeds volgens deze principes leven. Het imperialisme zit er nog meer in, omdat het een land is dat vooral opgebouwd is door blanke kolonisten, ten koste van de autochtone bevolking en duizenden geïmporteerde, zwarte slaven.

Hier is de tekst waar je naar verwijst:

http://www.wsu.edu:8080/~wldciv/worl...2/kipling.html

Het staat er ook uitdrukkelijk bij vermeld dat het in de tijdsgeest moest gezien worden.

Om terug te komen op het migrantenvraagstuk: The stranger waar ik mee begon, is ook relatief. Het duidt er in mijn ogen enkel op dat er meer is dan enkel een cultuur, waardoor een volk gebonden is.

Volgens mij is onze multicul politiek een reactie op de kolonisatiepolitiek van rond 1900. Onze huidige politieke elite heeft ingezien dat ze verkeerd bezig waren, maar dreigen nu weer andere fouten te maken.

Het valt me op dat veel migranten liever mensen van hun eigen afkomst opzoeken, dan tussen de Belgen te gaan zitten. Ik zie in mijn buurt opvallend veel Marokkaanse theehuizen en Turkse pita bars waar je pratisch geen Belgen ziet en in sommige van deze zaken je als Belg ook meteen buitengekeken wordt. Daarnaast zie ik hier ook nog verschillende clubhuizen van mensen uit het voormalig Joegoslavië, vooral Bosniërs.

Ik beschouw dat niet als abnormaal dat deze mensen liever bij elkaar zitten. De meeste Belgen in Spanje, vindt je ook samen in Benidorm. Anderzijds vraag ik me af of dit de integratie wel ten goede komt.

Misschien moet men er meer rekening mee houden dat erkenning tussen mensen verder gaat dan elkaars voedsel eten en naar elkaars muziek luisteren.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 14 december 2006 om 19:18.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be