![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
Bekijk resultaten enquête: Esperanto is voor mij: | |||
Totaal onbekend. Nooit van gehoord. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Wat was dat ook al weer? |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Dat is een taal. Ik heb er ooit iets meer over geweten |
![]() ![]() ![]() |
18 | 81,82% |
Ik heb Esperanto geleerd maar gebruik het niet |
![]() ![]() ![]() |
3 | 13,64% |
Ik gebruik Esperanto |
![]() ![]() ![]() |
1 | 4,55% |
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Een van de avatars op dit form is 'La Verda Stelo', 'de groene ster', het symbool van Esperanto, een kunstmatige taal.
Heel recentelijk heeft nog iemand het Esperanto aangehaald, toen het over een talenprobleem ging van een eentalige waal (zijn er andere? ![]() Vandaar deze draad: Hoe goed is Esperanto gekend? Leeft dit nog? In de wereld? In Vlaanderen? Een dikke dertig jaar geleden, toen ik nog blaakte van idealisme, leerde ik de taal. Spijtig genoeg had ik toen niet de middelen om de taal te testen door bvb naar vergaderingen, congressen of het buitenland te gaan.
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() het multi talen probleem oplossen door er één bij te creëren ... ge moet er maar opkomen !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() ik denk dat er hier op het forum toch ook enkelen zijn die rostvast overtuigd zijn dat esperanto nog gaat opkomen als wereldtaal, of dit althans hopen. voor mij is het een taal als een ander (= voc en gramatica) dus afvoeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Met Engels kom je tegenwoordig al ver.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie evenmin het nut in van een extra artificiële taal.
Ik geloof dat Esperanto een mengelmoes is van de germaanse en latijnse talen? Wat voor nut heeft het dan om vb. in Turkije Esperanto te gaan spreken/leren? Kan je net zogoed Engels als internationale taal instellen (ondertussen is dat praktisch een feit). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb Esperanto ooit eens nagecheckt en ik vond het een saaie taal. Er is weinig nut het te leren en de literatuur in deze kunsttaal heeft gebrek aan artificiële waarde.
Ook liederen en poëzie in Esperanto hebben steeds van die regenboog-geitenwollensokken-linkse teksten/titels als "La landoj no existas ne". Verder vind ik de grammatica zó eenvoudig dat de taal eigenlijk helemaal niet gemakkelijker is om te leren en dat puur wegens de saaiheid ervan. Het ergste is dat ze de accusatief plannen af te schaffen zodat de woordvolgorde strenger zal worden. Het zal dus nog saaier, nog analytischer en dus nog erger worden met die kunsttaal. Wil je een kunsttaal leren? leer er één als hobby en kies er één (zoals Klingon of Elfs) die moeilijker is om te leren of vind er zelf één uit met je vrienden. Wil je een lingua franca? accepteer één bestaande natuurlijke taal als het Engels, Frans, Duits en spreek Nederlands in Brussel om de koppigaard uit te hangen ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 december 2006 om 16:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, er zijn er andere. Dat weet u goed genoeg.
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik mis de optie:
"Ik ken het, maar vind het nutteloos een kunstmatige en saaie taal te leren" |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik gebruik het veel, en ik heb er vertrouwen in dat binnen enkele generaties, wanneer de strijd tegen de verengelsing zal losbarsten, die taal weer boven zal komen drijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Esperanto is trouwens niet zo simpel. De accusatief (die NIET wordt afgeschaft trouwens, waar haalt ge dat idee???) is stof voor enkele uren blok, net als de transitieve en niet transitieve werkwoorden.
Maar het is wel een feit dat ik na twee jaar Esperanto leren al beter die taal kende dan na tien jaar Frans op school. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Staatssecretaris
|
![]() Zelfs Hans zal het kunnen, kijk kinderen vanaf 8 jaar kunnen die taal al leren, dus iedereen hier kan dat leren die taal.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pfff... Esperanto is toch niet mijn ding hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar of JIJ het zal kunnen, dat is de hamvraag! ![]()
![]() |
![]() |
#17 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een taal is pas een taal als ge er zowel wetenschappelijke verhandelingen kunt inschrijven als in kunt neuken, zei mijn leraar ooit eens.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Staatssecretaris
|
![]() Ja als ik het leer, daarom dat ik de optie mis: Ja ik ken Esperanto en ik wil het leren, daarom kan ik niet stemmen in deze peiling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Trouwens de internationale neuktaal is gekreun/gehijg vind ik ![]() En de lichaamstaal natuurlijk ![]() |
|
![]() |
![]() |