![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Stemgedrag politici op het internet publiceren? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
26 | 70,27% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
8 | 21,62% |
Iets anders |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,41% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,70% |
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op Wikipedia lezen we in het artikel "Flemish People" het volgende;
Citaat:
Ik heb een aantal favoriete Amerikaanse politici; onder hen Ron Paul en Jeff Flake. Mocht ik nu in hun districten wonen, en de verkiezingen komen nabij, dan zou het misschien eens interessant zijn om te gaan piepen hoe deze vertegenwoordigers mij nu eigenlijk feitelijk aan het vertegenwoordigen zijn. Dat kan ik gemakkelijk doen door na te gaan hoe ze stemmen. Dat kan, in de Verenigde Staten, door de klerk te consulteren. Je vindt er een gemakkelijk overzicht van hoe jouw politicus je aan het vertegenwoordigen is - of een goede reden om niet op hem of haar te stemmen. Dat is, me dunkt, toch de kern van representatie? Weten hoe politici stemmen? Want stemmen, dat is hetgeen wat de Wet en alle politiek gebeuren errond toch bepaalt? Niet zo voor onze Kamer en Senaat. Moeten we het stemgedrag van onze politici duidelijk voorleggen, via het internet, aan de burger?
Laatst gewijzigd door lombas : 17 december 2006 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Concreet krijg je dan zoiets: http://clerk.house.gov/evs/2006/roll543.xml
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zou een prachtig systeem zijn. Schaf dan meteen ook lijststemmen af en mensen moeten wel voor personen gaan kiezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld. Het is een prachtig systeem dat diirecte controle en gevolgen onder de burgers uitlokt. Wie weet vindt een overtuigde SP.a-stemmer dat een bepaald lid van de CD&V meer zijn standpunten in de Kamer verdedigt, of dergelijke. De macht van partijen krijgt er een kleine knauw door - maar het gaat dan over gemotiveerde burgers, aanzetten tot burgerzin en het verdiepen van de democratie.
Laatst gewijzigd door lombas : 17 december 2006 om 14:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het kan precies op aardig wat begrip rekenen?
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() mij kan je er wel voor vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Prima, maar eigenlijk weet je dat nu ook al hé... want onze politici stemmen meestal en bloc per partij en daarvan afwijken is blijkbaar zo uitzonderlijk dat het dan ook vaak de media haalt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() En jawel, mijn naam staat bij de verkeerde
![]() Ik vind het op zich wel een goed idee. Het mag hier ingevoerd worden, maar zal neerkomen op het aanduiden van de partijstandpunten. Dat kan ook wel eens nuttig zijn! Ze hebben hier toch niks mee te verliezen, als ze hun ideologie trouw blijven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() Natuurlijk moet dit kunnen.
Deze mensen vertegenwoordigen ons en zo kunnen we zien of ze dat goed doen. Ik heb eens gelezen in de krant dat iemand (ik denk van spirit) na lange tijd nog geen enkel voorstel had ingediend. Deze persoon wou die 0 na zijn naam weg hebben en heeft een voorstel ingediend en zelf tegen gestemd. Zijn hele fractie trouwens. Maar de 0 was weg |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt gelijk, Lombas. Ik ben er overigens voorstander van dat we meer systematisch "best practices" zouden uitwisselen tussen de VS, Canada en Europa... Nu is het zo dat we eigenlijk bitter weinig van elkaar weten.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() tuurlijk wens ik dit te weten.
en bezoek aan de webstek van het vlaams parlement kan me wel al de initiatieven tonen maar niet het stemgedrag dacht ik .
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Ja, en liefst zelfs met terugwerkende kracht als dat mogelijk zou zijn. De kostprijs om dit systeem te implementeren zou normaal gezien te verwaarlozen moeten zijn.
Ik vraag mij trouwens af waarom mensen hier tegen zouden kunnen zijn.
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat doet niets af aan de achterliggende gedachte. Zelfs al stemt men 90% van de keren per fractie, dan nog is het interessant en heb ik een recht te weten wat men uitspookt. Momenteel staat er enkel of een wet goed -of afgekeurd is, zonder enige relevante specificatie.
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Wie kan daar nu tegen zijn...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Als u de moeite doet om het integraal verslag van de plenaire zittingen na te lezen (kan nu ook op internet) dan kan u daar voor elke stemming perfect aflezen wie voor of tegen elk voorstel gestemd heeft. Ook commissieverslagen maken melding van de stemmingen. Wat meer is: de meeste parlementen geven ook geregeld een overzicht van aanwezigheden, zodat u zelfs kunt controleren hoe vaak iemand aanwezig of afwezig was. Enzovoort. Ik vrees dat u zich wat beter moet informeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik las enkel tot dit soort tussenwerpsels: Ja 91 Nee 44 Onthoudingen 0 Totaal 135 Maar had geen idee dat er een soort van bijlage bestond. Wel weggemoffeld, maar soit. Het staat er, dat is belangrijk. Wel wat schipperen met de titeltjes en zo, maar ik kan aan de slag. Bedankt.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Stemmen gebeurt toch anoniem?
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Persoonlijk stemmen is wat mij betreft uit den boze... Men stemt voor ideeën, voor een maatschappij, niet voor een gezicht. Men stemt dus op een partij en niet op een persoon. Dat is de beste manier om te voorkomen dat er individuen teveel macht krijgen.
Wat men daarentegen wel zou moeten doen is opgeven wat de fractie opgedragen is te stemmen, en ook een lijst met alle beslissingen die regeringspartijen bijvoorbeeld uitvoerden tijdens hun ambtstermijn.