![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De grootste cultuurgrens binnen de Nederlandstalige Nederlanden, loopt die eigenlijk wel waar de landsgrens ligt, of loopt die stiekem bij de grote rivieren? Nederlands Limburg is voor een groot deel veroverd op de opstandige Belgen, en Noord-Brabant, ach, die waren het er wel mee eens, maar dat waren te grote lamballen om mee te doen. Zeeland ligt daar ook nog ergens hè? Hoe zit het daar eigenlijk mee? Dat is al bijna echt Nederland hè? Jammer, dan hebben we de westerschelde er niet bij. Anyway, wat krijgen jullie erbij? bijna 2.5 miljoen Brabanders, iets meer dan 1 miljoen Limburgers (zeeland < een half miljoen) en ammoniak uitstoot van de varkenshouderijen. Het is welliswaar niet de randstad, maar het is ook niet een van de armste delen van Nederland, met het hightech centrum Eindhoven (kijk maar in de grote bosatlas, wij zijn beter dan Delft). De nieuwe partner is qua inwoners ongeveer half zo groot als Vlaanderen, en ik schat dat het economisch ook dezelfde verhouding haalt (wat dus zou betekenen dat het nieuwe land ongeveer net zo rijk wordt als België). De grootste stad die erbij komt is wederom Eindhoven, nu nog de vijfde stad van Nederland. De provinciehoofdsteden die erbij komen zijn 's Hertogenbosh en Maastricht (en bij bezetting van Zeeland Middelburg).
Stom idee hè? Hoe zou het land genoemd moeten worden? Vlaanderen? Groot-Brabant? Grensgebied? Bufferzone? Zuidelijk Nederland? Nieuw-België? Ons landske? Zuidland? Heeft er nog iemand ideeën over?
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat hertogdom Brabant zou dus moeten bestaan zonder Eindhoven.
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
Het is betekenisvol dat de voorzitter van het OVV, Boudewijn Bouckaert, ooit stelde dat het tot stand brengen van een onafhankelijk Vlaanderen op een bijzonder dunne identiteit is gestoeld, maar dat die wel bijzonder compact en consistent is. Als klap op de vuurpijl stelde hij dat, als we de grenzen uit het niets zouden trekken, er zowel een Groot-Vlaanderen (Vlaams Gewest + Brussel + Noord-Brabant + NL Limburg) zou ontstaan als een ruimer Beneluxverband (de Benelux + de Franse Nederlanden). Laat ons een kat een kat noemen: de Vlaamse onafhankelijkheid is -weliswaar een goede- noodoplossing voor het Belgische probleem. Mijn gok is dat een onafhankelijk Vlaanderen best snel zal evolueren naar een andere staat. Het beste zou zijn een Benelux confederatie, maar waarschijnlijker is een Groot-Nederlandse staat (aangezien die religieuze breuklijn anno 2006 niets meer voorstelt. Een afscheiding van het zuiden van de huidige rompstaat Nederland en een hereniging met Vlaanderen is niet erg waarschijnlijk door die tendens.
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben het voor het grootste deel met Tantist eens. Kleine aanvulling van mijn kant; de calvinistisch/ roomskatholieke breuklijn loopt door Zeeuws-Vlaanderen zelf. De grensplaatsen Hulst, Sluis en Sas van Gent zijn al grotendeels rooms-katholiek. Er staan nog wel hervormde kerken in die plaatsen, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln Laatst gewijzigd door Weezer : 30 oktober 2006 om 13:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De tijd dat ik niet naar V&D mocht (R.K. bedrijf) ligt jaren achter ons. De verhollandsing van het zuiden (maar ook het noorden) lijkt mij nu een grotere obstakel. Een collega van mij is geboren en getogen Eindhovenaar, maar fanatiek Ajakkes-fan.
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat versta je eigenlijk onder verhollandsing? Heb je het dan over de TMF-cultuur? Of een Eindhovenaar die voor Ajax is, nu echt verhollandsing is, weet ik niet. Ik woon hier immers ook in feyenoordland hierzo.
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ja, inderdaad, Nederland is toch al een tijdje één land en er is over en weer heel wat invloed uitgeoeffend, zou toch raar zijn om de boel opeens op te splitsen. Toch zijn er nog wel verschillen. Het valt mij bijvoorbeeld op dat in Hilversum de meeste cafés een zaaltje met tafels en stoelen hebben, hier is het één grote dansvloer. Kleine verschilletjes, die vast niet allemaal bij de rivieren opeens 'verspringen', maar toch zijn ze er... (Ik ben trouwens wel PSV 'fan', maar ik heb me nooit met voetbal bezig gehouden, en het is zo leuk om ajaxieden ermee te stangen...)
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 30 oktober 2006 om 15:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() Het geeft wel aan hoe bizar de verzuiling eigenlijk was. Kan je nagaan hoe dat in de steden geweest is. Mijn vader, opgegroeid in een arbeiderswijk in Rotterdam-Zuid, vertelt ook vaak verhalen van de buren in het trappenhuis. Bij een van de buren waren de moeder en dochter Jehova's geworden maar de vader en zoon niet (hoe verzin je 't, maar goed). Op een avond kwam die zoon halfbezopen thuis, waardoor 'ie de sleutel niet meer in het slot van de huisdeur kreeg. Met als gevolg een steeds luider godverdegodverdegodver. Mijn vader hoorde dat en besloot toen, wetende dat er ook nog een gereformeerd gezin op één hoog woonde, om de deur maar even voor hem te openen. Eenmaal de buitendeur achter zich dichtgetrokken, was het gevloek van de buurjongen nog geruime tijd in het trappenhuis te horen. Moet een fantastisch gezin geweest zijn. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan me nog herinneren dat mensen uit de Eempolder (Spakenburg) die in Hilversum naar "het dorp" of de "mart" gingen, een onverstaanbaar dialect spraken. Nu heb je ook in Spakenburg vinexwoonwijken en heel veel import uit onliggende steden. De oude visserscultuur bestaat nog wel, maar is kwijnende. En die TV en dat TMF spelen ook best een rol. Heel soms zie in kleinere dorpen nog wel iets wat met eigen cultuur te maken heeft. En dan dat poldernederlands, een algemeen taaltje dat heel Nederland overspoelt. http://cf.hum.uva.nl/poldernederlands/
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind ook niet de namen "Grensgebied" en "Bufferzone" erg positief klinken. Veel Vlamingen willen juist af van België en ik denk niet dat veel Nederlanders van onder de rivieren plots "Belg" willen worden, dus "Nieuw-België" lijkt mij ook niet echt aangewezen. En of je veel Vlamingen gaat winnen door ze plots (Zuid-)Nederlander te gaan noemen vraag ik mij ook serieus af... Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, dan liefst gewoon onder onze eigen naam. Als Noord-Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en Nederlands Limburg er daarna bij willen en ze maken geen bezwaar van de naam Vlaanderen, dan is er geen probleem... En anders zullen we samen een nieuwe naam moeten zoeken waar iedereen blij mee is, zowel Vlamingen, Brabanters als Limburgers...
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Eerst Vlaanderen onafhankelijk maken, en dan na beraad pas kijken wat we met Nederland doen (samenvoegen of niet, en zo ja, op welke manier).
Eerst moeten we echter van de Belgische constructie verlost zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() 100% mee eens. Bij een kanker snijdt men ook eerst het gezwel weg en gaat men dan denken aan de cosmetische operatie...
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Het is die tussenstap die me stoort. Het doel bevalt me wel, maar de onafhankelijke vlaamse republiek is echt een stap te ver. Ik vrees dan eerlijk gezegd voor iedere poging om de Nederlanden te herenigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als Oranje speelt zijn heel veel huizen oranje versiert, van Delfzijl tot Eijsden en van Noordwijk tot Winterswijk. Bepaalde wijken in de grotere steden zijn soms oranjevrij, maar dat heeft een andere reden.
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 31 oktober 2006 om 17:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#20 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ten eerste zullen we het niet allemaal eens zijn hoe die verenigde Nederlanden er moeten uitzien. De belgische constructie zou die verschillen uitbuiten om elke hereniging tegen te houden. Vlaanderen moet eerst verlost zijn van Wallonië. Hoe anders kun je een Groot Nederlands project uitbouwen? België moet uit elkaar voor er een hereniging van de Nederlanden mogelijk is. |
|
![]() |
![]() |