![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat het op uw werkplaats of in andere omstandigheden is, hebt u een goeie contact met Franstaligen of vermijdt u die om geen problemen te hebben en omdat ze Franstalig zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zolang we niet op het terrein komen van bepaalde politieke discussies heb ik een heel goed contact met Franstaligen, in dezelfde mate als met Nederlanders, Duitsers of Engelsen. Elk volk heeft natuurlijk een eigen temperament, maar dat leer je al heel vlug inschatten en ermee omgaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb met alle andertaligen die ik ken goede contacten.
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit (ooit ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Via B Plus heb ik redelijk vaak contact met Franstalige (Walen, Franstalige Brusselaars). Tot hiertoe slechts één slechte ervaring mee gehad en dat bleek dan nog met een franskiljon te zijn (hij vertelde me doodleuk: "moi, je ne suis pas Belge. Je suis Flamand!". Dit terwijl ik hem wel in het Nederlands aansprak
![]() De Franstaligen die ik ken, doen hun best om Nederlands te spreken (en vaak spreken ze beter Nederlands dan dat ik Frans spreek ![]()
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
hebtrouwens aantal jaar met franstaligen in de klas gezeten en nooit problemen gehad. en vr alle duidelijkheid, die school bevond zich in vlaanderen en was nederlandstalig doch werd tegen de walen soms frans gesproken. en zoals gezegd nooit problemen net als ik in walonie ben, nooit problemen
![]() |
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op persoonlijk vlak zijn mijn contacten met Franstaligen even goed als die met Engelstaligen, Duitstaligen, Spaanstaligen, enz...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik heb veel familie in Wallonië en ook heel wat vrienden. Vreemd genoeg, alle vreemd..., zijn al die Franstalige vrienden afkomstig uit Aubel, Wezet,... maar slechts 1 uit Voeren zelf. Dat zie ik bij de meeste van mijn Vlaamse kameraden, we kunnen het veel beter vinden met de Franstaligen uit de ons omringende gemeenten, maar die uit Voeren zelf ......
By the way, mijn vriendin is van Franstalige komaf, maar weldegelijk Vlaamsgezind. (Zo zijn er niet veel, maar toch wel enkele, voor al jongeren, in onze gemeente).
Racism is a weapon of mass destruction Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 6 augustus 2007 om 18:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() Zelf kind van een Waal en een Brusseles en steeds in Brussel en zijn riante omgeving geleefd hebbende, heb ik veel contact met Franstaligen en dat verloopt in de regel goed. Zolang het maar niet over taalkwesties gaat - al is het leuk hun beeld van flaminganten af en toe eens bij te stellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gouverneur
|
![]() Ik werk voor een britse multinational met vestigingen in Engeland, Nederland, Duitsland en België. Bij vergaderingen hebben we een typische situatie. De Engelsen, de Duitsers en de Nederlanders spreken geen frans. De Engelsen en mijn waalse collega's geen duits. de Mijn Waalse collega's, de Engelsen en de Duitsers kennen geen nederlands. De meetings zijn dus in het engels, maar gezien mijn waalse vrienden hun engels blijkbaar geleerd hebben in gedubde versies van "allo, allo" vertaal ik dan maar iedere keer van het engels naar het frans. Het werkt en het versterkt mijn imago bij al mijn collega's aangezien ik met hen allemaal in hun eigen moedertaal kan converseren. Gebrek aan talenkennis bij mijn waalse vrienden is er echter wel de oorzaak van dat ze geen enkele directiepost bekleden. Dat vinden ze dan weer fundamenteel oneerlijk.
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Net als met franstalige collega's en met alle andere franstaligen die ik persoonlijk ken. Maar dit alles heeft uiteraard niets te maken met het feit dat ik vlaams-nationalist ben. D�*t heeft uiteraard niet-emotionele maar louter rationele, socio-economische en politieke redenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Stemt die dan op Voerbelangen? ![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Ik heb tijdens mijn verlof in Frankrijk héél wat complimentjes gekregen over mijn Frans, terwijl ik wéét dat het niet steeds correct is (maar daar trek ik me geen bal van aan). Wel verwonderden zij zich erover dat ik als Belg het NL als moedertaal had, en géén FR, want B is toch FRtalig ?
Ook in de Elzas (o zo Frans) verwonderde de dame in het toerismebureau er zich over dat het onderwijs in VL niet in het FR was, maar wel in het NL, 'want Vlaanderen in België dat was toch zoals Elzas in FR ?'. Niet dus, ze was ten hoogste verwonderd dat het FR voor mij slechts één van de vele vreemde talen was die ik sprak. Net zozeer dat als die Elzasser taxichauffeur die me vroeg of ik Belg was, want mijn Frans klonk toch o zo Belgisch. Ik vertelde dat ik Vlaming was, NL mijn moedertaal en het FR slechts mijn vierde taal, na het Engels en het Duits, was. Onmiddelijk kreeg ik het antwoord dat het het zeer verstandig was de drie grootste wereldtalen te kunnen spreken. Zodat je je overal in de wereld kan behelpen. Toen ik haar voeg hoe het met haar Duits gesteld was, de taal van haar (voor)ouders, antwoordde ze dat ze enkel FR sprak, en een béétje (Elzasser)Duits verstond. Toen ik opmerkte dat dat 'dommage' was, dat zij zich zich bevond op een taaleiland, en dat de kennis van andere talen zoveel andere deuren opent, zoals zijzelf nog maar net gezegd had, viel het gesprek stil. Daar had ze blijkbaar niet van terug.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 7 augustus 2007 om 13:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb wel vaak medelijden met het onvermogen van mijn Franstalige vrienden en kennissen om te communiceren in het Nederlands en andere talen, en vooral met hun cultureel autisme. Neem nu die sympathieke knul die al heel zijn leven in Watermaal-Bosvoorde woont, architect van beroep is, ongeveer 40 jaar oud is, en zelfs het zinnetje "ga je vanavond mee een pint drinken" niet verstaat. De meesten Franstaligen leven compleet in hun Franstalig coconnetje. Als iets zich in Brussel of Waals-Brabant afspeelt, is het OK, maar als je ze uitnodigt voor de meest interessante evenementen in Gent, Antwerpen, Aalst etc... zijn ze met geen stokken uit hun mini-wereldje te krijgen. Het is alsof ze bang zijn om verloren te rijden op de E40. Best zielig eigenlijk. Laatst gewijzigd door Kortaf : 7 augustus 2007 om 13:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() Mijn contacten met Franstaligen zijn meestal in het Frans.
![]()
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb Franstalige familie in Wallonië. Daar heb ik hele goede contacten mee. Ze spreken geen woord Nederlands en doen daar ook geen moeite voor (ze wonen midden in Wallonië dus ook niet nodig), maar dat is voor mij alleen maar goed omdat ik zo ook nog eens wat extra Frans opsteek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Where do you come from?" "Belgium" "Where's that?" "In Europe, between the Netherlands and France". "Oh yes, now I see where it is". Ze kennen dus Frankrijk en Nederland maar helemaal niet België. Ik laat u raden wat hun kennis zou zijn als we het land splitsen met "Flanders" of "Wallonia".............. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Ik heb een uitstekend contact met mijn franstalige collega's. Er lopen natuurlijk altijd van die fanatiekelingen tussen die het Nederlands absoluut als inferieur beschouwen en enkel te gebruiken is door de laagste klasse in de maatschappij. Maar ja, de haatdragende FDF-kiezer vind je overal en die moet je straal negeren.
|
![]() |
![]() |