![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
nl.politiek Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep nl.politiek. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
|
![]() Het blijkt weer eens dat Wilders geen greintje verstand van staatsrecht
heeft. Hij wil dat Albayrak en Aboutaleb geen bewindspersoon worden omdat ze een dubbele nationaliteit hebben. Overigens zijn beide personen Nederlander, en dat is wat telt voor het verkrijgen van actief en passief kiesrecht voor de Tweede Kamer. Nergens in de Grondwet staat echter dat een minster Nederlander moet zijn. Er zijn überhaupt geen criteria voor het ministerschap gesteld. Het kan dus Grondwettelijk heel goed dat er zelfs een minsister wordt benoemd die helemaal geen Nederlander is, ook niet via een dubbele nationaliteit. Ook zou er in theorie een kind als minister kunnen worden benoemd. http://www.telegraaf.nl/binnenland/5...onaliteit.html DEN HAAG - Bewindslieden moeten volgens de Partij voor de Vrijheid (PVV) alleen de Nederlandse nationaliteit hebben. Volgens de fractie mogen de beoogd staatssecretarissen Ahmed Aboutaleb en Nebahat Albayrak daarom niet worden beëdigd, omdat ze een dubbele nationaliteit hebben. -- Aangezien God volgens mij niet bestaat concludeer ik dat Mozes, Jezus en Mohammed bedriegers waren. NH. http://www.nholtz.dds.nl |
![]() |
#2 |
|
![]() On 15 feb, 10:24, Lost in Iceland wrote:
> Het blijkt weer eens dat Wilders geen greintje verstand van staatsrecht > heeft. .... > Nergens in de Grondwet staat echter dat een minster Nederlander moet > zijn. ... > http://www.telegraaf.nl/binnenland/5...ewindslieden_m... Ik citeer dan: "Vooruitlopend op wetgeving dat dit regelt, zal de fractie daarom voorstellen nu geen mensen in het nieuwe kabinet te benoemen die een dubbele nationaliteit hebben" Wilders zal het best weten, hij is het er alleen niet mee eens, lijkt me. |
![]() |
#3 |
|
![]() Marc W wrote:
> Wilders zal het best weten, hij is het er alleen niet mee eens, lijkt > me. Waaruit blijkt dat de helpdeskmedewerker gewoon een probleem heeft met begrijpend lezen. Er zijn goede argumenten aan te dragen voor het standpunt dat het onwenselijk is om bewindslieden te hebben met een dubbele nationaliteit. "Aan welk land zijn zij dan loyaal", is een volstrekt legitieme vraag. Je legt tenslotte een eed af. Dus, het is zeer goed verdedigbaar om te eisen dat je dan één van de twee nationaliteiten opgeeft. Je kunt niet twee heren dienen. Dat hierover niks is geregeld - dat is ook zeer eenvoudig te verklaren. Het probleem bestond gewoon niet. Tot nu voor kort, dan. |
![]() |
#4 |
|
![]() Op 15 Feb 2007 01:38:51 -0800 kwam uit het klavier van Marc W
onderstaande in (onder andere) de groep nl.politiek terecht: > On 15 feb, 10:24, Lost in Iceland wrote: > >> Het blijkt weer eens dat Wilders geen greintje verstand van staatsrecht >> heeft. > ... >> Nergens in de Grondwet staat echter dat een minster Nederlander moet >> zijn. > .. >> http://www.telegraaf.nl/binnenland/5...ewindslieden_m... > > Ik citeer dan: > > "Vooruitlopend op wetgeving dat dit regelt, zal de fractie daarom > voorstellen nu geen mensen in het nieuwe kabinet te benoemen die een > dubbele nationaliteit hebben" Hij wil daarover een motie indienen tijdens het debat over de Rijkswet op het Nederlanderschap. dat lijkt me niet de juiste weg. Wilders zal namelijk de Grondwet moeten wijzigen in de zin dat alleen Nederlanders zonder andere nationaliteit minister zouden kunnen worden. Nu mag de Koning(in) ministers benoemen en ontslaan "naar welbelieven". Verder zou hij bij de presentatie van het kabinet een motie van wantrouwen kunnen indienen. Maar dit bij een debat over een wet te doen is verkeerd. > Wilders zal het best weten, hij is het er alleen niet mee eens, lijkt > me. Dat hij er hte mee oneens is is duidelijk. Maar laat hij dan een en ander aan de orde stellen bij het debat over de regeringsverklaring. > > -- Aangezien God volgens mij niet bestaat concludeer ik dat Mozes, Jezus en Mohammed bedriegers waren. NH. http://www.nholtz.dds.nl |
![]() |
#5 | |
|
![]() Lost in Iceland <[email protected]> wrote:
> Het blijkt weer eens dat Wilders geen greintje verstand van > staatsrecht heeft. Hij wil dat Albayrak en Aboutaleb geen > bewindspersoon worden omdat ze een dubbele nationaliteit hebben. > Overigens zijn beide personen Nederlander, en dat is wat telt voor > het verkrijgen van actief en passief kiesrecht voor de Tweede Kamer. > > Nergens in de Grondwet staat echter dat een minster Nederlander moet > zijn. Er zijn überhaupt geen criteria voor het ministerschap gesteld. > Het kan dus Grondwettelijk heel goed dat er zelfs een minsister wordt > benoemd die helemaal geen Nederlander is, ook niet via een dubbele > nationaliteit. Ook zou er in theorie een kind als minister kunnen > worden benoemd. > > http://www.telegraaf.nl/binnenland/5...onaliteit.html Citaat:
|
|
![]() |
#6 |
|
![]() Lost in Iceland wrote:
> Het blijkt weer eens dat Wilders geen greintje verstand van > staatsrecht heeft. Hij wil dat Albayrak en Aboutaleb geen > bewindspersoon worden omdat ze een dubbele nationaliteit hebben. > Overigens zijn beide personen Nederlander, en dat is wat telt voor het > verkrijgen van actief en passief kiesrecht voor de Tweede Kamer. > > Nergens in de Grondwet staat echter dat een minster Nederlander moet > zijn. Dat klopt, want toen de grondwet werd geschreven was het helemaal niet mogelijk om meerdere nationaliteiten te hebben. Wat de wetgever bedoelt is dus niet duidelijk. Dat geldt overigens ook voor het actieve kiesrecht. Waarom geen halve stem voor een halve Nederlander? |
![]() |
#7 |
|
> Dat hij er hte mee oneens is is duidelijk. Maar laat hij dan een en > ander aan de orde stellen bij het debat over de regeringsverklaring. Kijk eens aan - het draaien is begonnen. Eerst snapte Wilders er niks van en dan nu is het moment niet het juiste. Erg indrukwekkend allemaal. We moeten natuurlijk wel even het totaalplaatje in de smiezen houden: de Helpdeskmedewerker, als lid van de Raamstraat Groep, voert nu al jaren campagne tegen Wilders. Wilders moet dood en als dat niet lukt, dan moet hij tenminste monddood worden gemaakt. En als dat niet lukt, dan moeten wij voortdurend eraan herinnerd te worden hoe verderfelijk Wilders is. Met alle middelen. Hoe dan ook. |
![]() |
#8 |
|
![]() Op Thu, 15 Feb 2007 10:47:43 +0100 kwam uit het klavier van yew betcha
onderstaande in (onder andere) de groep nl.politiek terecht: > Marc W wrote: > >> Wilders zal het best weten, hij is het er alleen niet mee eens, lijkt >> me. > > Waaruit blijkt dat de helpdeskmedewerker gewoon een probleem heeft met > begrijpend lezen. > > Er zijn goede argumenten aan te dragen voor het standpunt dat het > onwenselijk is om bewindslieden te hebben met een dubbele nationaliteit. > "Aan welk land zijn zij dan loyaal", is een volstrekt legitieme vraag. > Je legt tenslotte een eed af. Dus, het is zeer goed verdedigbaar om te > eisen dat je dan één van de twee nationaliteiten opgeeft. Je kunt niet > twee heren dienen. Dat is een mening, iedereen heeft een mening. Het is de vraag of de Koning, Balkenende en de meerderheid van de Tweede Kamer ook die mening zijn toegedaan. Waarom zou het hebben van een nationaliteit automatisch loyaliteit inhouden? Verder hoeven ministers niet Loyaal te zijn aan een land, maar alleen aan de Koning(in). Zij *zijn* min of meer het land. > Dat hierover niks is geregeld - dat is ook zeer eenvoudig te verklaren. > Het probleem bestond gewoon niet. Tot nu voor kort, dan. De meerderheid van de Tweede kamer zal nog steeds vinden dat er geen probleem is. Alleen 9 Tweede kamerleden maken er een probleem van. Verder is de verklaring niet zoals jij denkt. De vrijheid om de Koning(in) naar welbelieven ministers benoemen en te ontslaan is welbewust in de Grondwet neergezet. Het was in de negentiende eeuw, toen niet zozeer nationaliteit maar *legitimiteit* de leidraad was heel wel mogelijk om een buitenlandse minister te benoemen. Het gebeurde wel degelijk dat een land wel eens een minister had die niet de nationaliteit van dat land bezat. Als die minister maar loyaal was aan degeen die hem benoemde, meetsal de vorst dus, vaak ook een parlement. Wellicht had het artikel gewijzigd kunnen worden toen nationalisme meer bepalend ging worden. De wetgever heeft dat echter bewust nagelaten, mede omdat nationalisme en een loyaliteit aan een abstract iets als een "natie" tot behoorlijk wat ellende heeft geleid. Vandaar dat men (de fictie van) loyaliteit aan een Koning(in) tot nu toe heeft gehandhaafd. Koning(inn)en die overigens ook meestal "vreemdeling" zijn. > > > -- Aangezien God volgens mij niet bestaat concludeer ik dat Mozes, Jezus en Mohammed bedriegers waren. NH. http://www.nholtz.dds.nl |
![]() |
#9 |
|
![]() "Michael de Visser" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Lost in Iceland wrote: > >> Het blijkt weer eens dat Wilders geen greintje verstand van >> staatsrecht heeft. Hij wil dat Albayrak en Aboutaleb geen >> bewindspersoon worden omdat ze een dubbele nationaliteit hebben. >> Overigens zijn beide personen Nederlander, en dat is wat telt voor het >> verkrijgen van actief en passief kiesrecht voor de Tweede Kamer. >> >> Nergens in de Grondwet staat echter dat een minster Nederlander moet >> zijn. > > Dat klopt, want toen de grondwet werd geschreven was het helemaal niet > mogelijk om meerdere nationaliteiten te hebben. Wat de wetgever bedoelt is > dus niet duidelijk. > Dat geldt overigens ook voor het actieve kiesrecht. Waarom geen halve stem > voor een halve Nederlander? > Wilders lult weer es uit z'n ongeschoren nek; als Abou trouw zweert aan de Grondwet en aan de Koning(in) , en dat moet ie wel straks, is het 'probleem' uit de lucht. Voor een normaal denkend mens, niet voor Wilders uiteraard, maar ja, wat is een wilders überhaupt? -- -- Ubbo Jozi@sse 'Het publiek wil geleid worden door beroemdheden met karakter. Die zijn er niet' (Hocus Pas) 'Stalen denkramen, daar houd ik niet van, ze sluiten nooit. ( Kwetal) Zet es een leuk klokje op je bureaublad, kost niks: http://www.tenzor.cz/clocx/ |
![]() |
#10 |
|
![]() Ubbe Jozi@sse wrote:
> Voor een normaal denkend mens, niet voor Wilders uiteraard, > maar ja, wat is een wilders überhaupt? Iets zegt me dat jij het antwoord op deze retorische vraag kent! Ik brand van verlangen, dit te mogen horen. Denk je dat je er vandaag nog aan toe zult komen? |
![]() |
#11 |
|
![]() Op Thu, 15 Feb 2007 10:59:29 +0100 kwam uit het klavier van Michael de Visser
onderstaande in (onder andere) de groep nl.politiek terecht: > Lost in Iceland wrote: > >> Het blijkt weer eens dat Wilders geen greintje verstand van >> staatsrecht heeft. Hij wil dat Albayrak en Aboutaleb geen >> bewindspersoon worden omdat ze een dubbele nationaliteit hebben. >> Overigens zijn beide personen Nederlander, en dat is wat telt voor het >> verkrijgen van actief en passief kiesrecht voor de Tweede Kamer. >> >> Nergens in de Grondwet staat echter dat een minster Nederlander moet >> zijn. > > Dat klopt, want toen de grondwet werd geschreven was het helemaal niet > mogelijk om meerdere nationaliteiten te hebben. Wat de wetgever bedoelt is > dus niet duidelijk. Het is altijd mogelijk geweest om een dubbele nationaliteit te hebben. Al vanaf 1798, toen de eerste maal een nationaliteitswet kwam. En het was in de negentiende eeuw niet ongebruikelijk dat sommige vorsten een "buitenlandse" minister benoemden, vanwege vakbekwaamheid en loyaliteit. Zou nu ook wel denkbaar zijn, dat er op grond van kwaliteiten een buitenlandse (interim) minister wordt benoemd. > Dat geldt overigens ook voor het actieve kiesrecht. Waarom geen halve stem > voor een halve Nederlander? Omdat de Nederlandse wet maar twee smaken kent. Nederlanders en niet-Nederlanders. De wet kent geen halve Nederlanders. > > > -- Aangezien God volgens mij niet bestaat concludeer ik dat Mozes, Jezus en Mohammed bedriegers waren. NH. http://www.nholtz.dds.nl |
![]() |
#12 |
|
![]() Lost in Iceland tikte:
< > > http://www.telegraaf.nl/binnenland/5...onaliteit.html > > DEN HAAG - Bewindslieden moeten volgens de Partij voor de Vrijheid > (PVV) alleen de Nederlandse nationaliteit hebben. Volgens de fractie > mogen de beoogd staatssecretarissen Ahmed Aboutaleb en Nebahat > Albayrak daarom niet worden beëdigd, omdat ze een dubbele > nationaliteit hebben. Heeft Geurt zich eigenlijk al eens uitgesproken over de dubbele nationaliteit van onze kroonprinses? |
![]() |
#13 |
|
![]() Op Thu, 15 Feb 2007 11:16:24 +0100 kwam uit het klavier van Franneke
onderstaande in (onder andere) de groep nl.politiek terecht: > Lost in Iceland tikte: > >< > > >> > http://www.telegraaf.nl/binnenland/5...onaliteit.html >> >> DEN HAAG - Bewindslieden moeten volgens de Partij voor de Vrijheid >> (PVV) alleen de Nederlandse nationaliteit hebben. Volgens de fractie >> mogen de beoogd staatssecretarissen Ahmed Aboutaleb en Nebahat >> Albayrak daarom niet worden beëdigd, omdat ze een dubbele >> nationaliteit hebben. > > Heeft Geurt zich eigenlijk al eens uitgesproken over de dubbele > nationaliteit van onze kroonprinses? Is zij dan nog steeds Argentijnse, of wellicht ook nog Spaanse? (Veel Argentijnen hebben namelijk ook een Spaanse nationaliteit) Ik heb trouwens niet het idee dat de Koningin, de Kroonprins en Maxima de zorgen van Wilders delen. -- Aangezien God volgens mij niet bestaat concludeer ik dat Mozes, Jezus en Mohammed bedriegers waren. NH. http://www.nholtz.dds.nl |
![]() |
#14 |
|
![]() Op Thu, 15 Feb 2007 11:03:50 +0100 kwam uit het klavier van yew betcha
onderstaande in (onder andere) de groep nl.politiek terecht: > We moeten natuurlijk wel even het totaalplaatje in de smiezen houden: de > Helpdeskmedewerker, als lid van de Raamstraat Groep, voert nu al jaren > campagne tegen Wilders. Wilders moet dood en als dat niet lukt, dan moet > hij tenminste monddood worden gemaakt. En als dat niet lukt, dan moeten > wij voortdurend eraan herinnerd te worden hoe verderfelijk Wilders is. > Met alle middelen. Hoe dan ook. Nee hoor. Wilders hoeft niet dood, en hij hoeft ook niet monddood gemaakt te worden. Uiteraard moet wel duidelijk worden dat Wilders een zeer dubieus programma heeft en weinig op heeft met de rechtsstaat en met de Nederlandse waarden. Dat sommige ééndimensionale geesten daar een doodswens in zien, of een taart met een moordoproep vergelijken, doet daar niets aan af. Gelukkig beperken Wilders geestverwanten zich tot het "strijden" van achter het toetsenbord. Ongevaarlijke idioten dus. -- Aangezien God volgens mij niet bestaat concludeer ik dat Mozes, Jezus en Mohammed bedriegers waren. NH. http://www.nholtz.dds.nl |
![]() |
#15 |
|
![]() Lost in Iceland tikte:
> Op Thu, 15 Feb 2007 11:16:24 +0100 kwam uit het klavier van Franneke > onderstaande in (onder andere) de groep nl.politiek terecht: > >> Lost in Iceland tikte: >> >> < > >> >>> >> http://www.telegraaf.nl/binnenland/5...onaliteit.html >>> >>> DEN HAAG - Bewindslieden moeten volgens de Partij voor de Vrijheid >>> (PVV) alleen de Nederlandse nationaliteit hebben. Volgens de >>> fractie mogen de beoogd staatssecretarissen Ahmed Aboutaleb en >>> Nebahat Albayrak daarom niet worden beëdigd, omdat ze een dubbele >>> nationaliteit hebben. >> >> Heeft Geurt zich eigenlijk al eens uitgesproken over de dubbele >> nationaliteit van onze kroonprinses? > > Is zij dan nog steeds Argentijnse, of wellicht ook nog Spaanse? > (Veel Argentijnen hebben namelijk ook een Spaanse nationaliteit) Ja, zij is nog steeds Argentijnse. De Argentijnse wet staat Argentijnen niet toe om afstand te doen van hun nationaliteit. > Ik heb trouwens niet het idee dat de Koningin, de Kroonprins en Maxima > de zorgen van Wilders delen. Volgens mij niemand, alleen een stelletje paranoïde zeurpruimen. |
![]() |
#16 |
|
> Het is de vraag of de > Koning, Balkenende en de meerderheid van de Tweede Kamer ook die mening > zijn toegedaan. Waarom zou het hebben van een nationaliteit automatisch > loyaliteit inhouden? Goede vraag. Voor degenen die houden van het vragen naar de bekende weg, dan. Die kun je maar het beste negeren. Geen tijd voor ge-elmisti. En dan heb je nog de categorie die zichzelf ontstegen voelt boven zoiets bekrompen als naties: quantité négliable. > Verder hoeven ministers niet Loyaal te zijn aan een land, maar alleen > aan de Koning(in). Zij *zijn* min of meer het land. Gosh. Je leest altijd weer iets nieuws hier. Dat Beatrix een soort van zonnekoning is, bijvoorbeeld. > Het gebeurde wel degelijk dat een > land wel eens een minister had die niet de nationaliteit van dat land > bezat. Als die minister maar loyaal was aan degeen die hem benoemde, > meetsal de vorst dus, vaak ook een parlement. Ik wacht op een voorbeeld! Een buitenlander in een Nederlands kabinet? Maar dat zal wel niet komen. > Wellicht had het artikel gewijzigd kunnen worden toen nationalisme meer > bepalend ging worden. De wetgever heeft dat echter bewust nagelaten, > mede omdat nationalisme en een loyaliteit aan een abstract iets als een > "natie" tot behoorlijk wat ellende heeft geleid. Vandaar dat men (de > fictie van) loyaliteit aan een Koning(in) tot nu toe heeft gehandhaafd. > Koning(inn)en die overigens ook meestal "vreemdeling" zijn. Nu lig ik echt dubbel. Maar gelukkig meen je zelf niets van de onzin die je schrijft. Anders kan ik het gebruik van aanhalingstekens - terwijl het overduidelijk is dat je niemand citeert - niet verklaren. |
![]() |
#17 |
|
![]() Op Thu, 15 Feb 2007 11:26:38 +0100 kwam uit het klavier van Franneke
onderstaande in (onder andere) de groep nl.politiek terecht: >> Is zij dan nog steeds Argentijnse, of wellicht ook nog Spaanse? >> (Veel Argentijnen hebben namelijk ook een Spaanse nationaliteit) > > Ja, zij is nog steeds Argentijnse. De Argentijnse wet staat Argentijnen niet > toe om afstand te doen van hun nationaliteit. > >> Ik heb trouwens niet het idee dat de Koningin, de Kroonprins en Maxima >> de zorgen van Wilders delen. > > Volgens mij niemand, alleen een stelletje paranoïde zeurpruimen. Nationaliteit is louter een juridische status. Sommige Bloed en Bodem fantasten hangen daar aak allemaal loyaliteiten aan vast. Kennelijk behoren Wilders en zijn aanhangers daar ook toe. De enige loyaliteit die voor een minister van belang is is de eed/belofte die hij/zij aan de Koningin en de Grondwet aflegt. Mocht de minister toch iemand anders "dienen" kan de Koningin hem gewoon ontslaan, al dan niet na een motie van wantrouwen of een voordracht van de PM. > > -- Aangezien God volgens mij niet bestaat concludeer ik dat Mozes, Jezus en Mohammed bedriegers waren. NH. http://www.nholtz.dds.nl |
![]() |
#18 |
|
![]() "Franneke" <[email protected]> wrote:
> Lost in Iceland tikte: > >< > > >> > http://www.telegraaf.nl/binnenland/5...onaliteit.html >> >> DEN HAAG - Bewindslieden moeten volgens de Partij voor de Vrijheid >> (PVV) alleen de Nederlandse nationaliteit hebben. Volgens de >> fractie mogen de beoogd staatssecretarissen Ahmed Aboutaleb en >> Nebahat Albayrak daarom niet worden beëdigd, omdat ze een dubbele >> nationaliteit hebben. > > Heeft Geurt zich eigenlijk al eens uitgesproken over de dubbele > nationaliteit van onze kroonprinses? Komt zij ook in de regering? |
![]() |
#19 |
|
![]() Op Thu, 15 Feb 2007 11:33:47 +0100 kwam uit het klavier van yew betcha
onderstaande in (onder andere) de groep nl.politiek terecht: > Nu lig ik echt dubbel. Maar gelukkig meen je zelf niets van de onzin die > je schrijft. Anders kan ik het gebruik van aanhalingstekens - terwijl > het overduidelijk is dat je niemand citeert - niet verklaren. Het is duidelijk; De KodeCloppert heeft niet meer echt iets inhoudelijks te melden en gaat weer over op zijn taal-i-banisme. Dit was trouwens alweer de derde reactie. De wet van Naber is dus alweer ruimschoots in w*rking. -- Aangezien God volgens mij niet bestaat concludeer ik dat Mozes, Jezus en Mohammed bedriegers waren. NH. http://www.nholtz.dds.nl |
![]() |
#20 |
|
![]() Op Thu, 15 Feb 2007 10:39:01 +0000 (UTC) kwam uit het klavier van Aris Tofanis
onderstaande in (onder andere) de groep nl.politiek terecht: >> Heeft Geurt zich eigenlijk al eens uitgesproken over de dubbele >> nationaliteit van onze kroonprinses? > > Komt zij ook in de regering? Dat is mogelijk. Als moeder van de toekomstige koningin Amalia zou zij, net zoals Emma, regentes kunnen worden. En de regering bestaat uit de Koning of regent plus ministers. Verder zou Amalia ook wel eens van rechtswege Argentijnse kunnen zijn. -- Aangezien God volgens mij niet bestaat concludeer ik dat Mozes, Jezus en Mohammed bedriegers waren. NH. http://www.nholtz.dds.nl |