Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2004, 10:52   #1
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

17/01 Opnieuw grote order voor Halliburton

Het Amerikaanse bedrijf Halliburton, waar vice-president Dick Cheney tussen 1995 en 2000 de scepter zwaaide, heeft opnieuw een grote order in Irak in de wacht gesleept. Het mag in het zuiden van Irak de olie-industrie weer op poten zetten. Daarvoor krijgt het over een periode van twee jaar 1,2 miljard dollar, heeft het Amerikaanse leger vrijdag gemeld.

Volgens de Democraten weet Halliburton zoveel contracten binnen te halen omdat het vriendjes in de regering heeft. Het Witte Huis en het Pentagon ontkennen dat. Een accountantsdienst van defensie laat momenteel onderzoeken of een dochterbedrijf van Halliburton veel te hoge tarieven heeft gerekend voor brandstof die het in Koeweit kocht om in Irak weer te verkopen. Het Amerikaanse leger zou daardoor mogelijk meer dan zestig miljoen dollar te duur uit zijn geweest.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2004, 10:56   #2
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Ondertussen hebben zich de eerste bedrijven gemeld voor wanneer de VS Mars bereiken. Eén van de bedrijven die nu al in de rij staan om fiks geld te verdienen aan whatever daar te vinden is, is .... Halliburton !
Oud 17 januari 2004, 12:34   #3
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
17/01 Opnieuw grote order voor Halliburton

Het Amerikaanse bedrijf Halliburton, waar vice-president Dick Cheney tussen 1995 en 2000 de scepter zwaaide, heeft opnieuw een grote order in Irak in de wacht gesleept. Het mag in het zuiden van Irak de olie-industrie weer op poten zetten. Daarvoor krijgt het over een periode van twee jaar 1,2 miljard dollar, heeft het Amerikaanse leger vrijdag gemeld.

Volgens de Democraten weet Halliburton zoveel contracten binnen te halen omdat het vriendjes in de regering heeft. Het Witte Huis en het Pentagon ontkennen dat. Een accountantsdienst van defensie laat momenteel onderzoeken of een dochterbedrijf van Halliburton veel te hoge tarieven heeft gerekend voor brandstof die het in Koeweit kocht om in Irak weer te verkopen. Het Amerikaanse leger zou daardoor mogelijk meer dan zestig miljoen dollar te duur uit zijn geweest.
Louis Michel zal weer teleurgesteld zijn dat TotalFina niet mocht. Trouwens, zou u liever hebben dat Irak niet heropgebouwd wordt, of hoe zit dat nu juist?
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2004, 12:45   #4
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Louis Michel zal weer teleurgesteld zijn dat TotalFina niet mocht. Trouwens, zou u liever hebben dat Irak niet heropgebouwd wordt, of hoe zit dat nu juist?
Tuurlijk wel. En voor mijn part zelfs door de amerikanen.
Maar waarom juist weer dé onderneming waarvan top-republikeinen Cheney en Schulz in de beheerraad zitten ? Lijkt u dat ook niet wat aangebrand ?
Oud 17 januari 2004, 13:40   #5
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ondertussen hebben zich de eerste bedrijven gemeld voor wanneer de VS Mars bereiken. Eén van de bedrijven die nu al in de rij staan om fiks geld te verdienen aan whatever daar te vinden is, is .... Halliburton !
Dat is toch puur toeval?
of niet?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2004, 17:58   #6
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Maar waarom juist weer dé onderneming waarvan top-republikeinen Cheney en Schulz in de beheerraad zitten ? Lijkt u dat ook niet wat aangebrand ?
Maakt dat jou wat uit welke Amerikaanse firma de contracten krijgt? Of is het gewoon de ondertussen moegedraaide american-bashing plaat die weer speelt.
Oud 17 januari 2004, 18:39   #7
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Maakt dat jou wat uit welke Amerikaanse firma de contracten krijgt? Of is het gewoon de ondertussen moegedraaide american-bashing plaat die weer speelt.
Citaat:
de ondertussen moegedraaide american-bashing plaat ?
Hoe zou d�*t wel komen, denk je?? Speelde die met JFK, FDR of Clinton als presidenten?
welke Amerikaanse firma de contracten krijgt? Het is toch opvallend dat de ganse zaak een familie-onderneming is, néén? Dubbya verkozen dank zij zijn broer, en die in Irak even het gezichtsverlies van zijn vader gaat wreken, en daarbij de familiale financies op peil helpt voor zijn herverkiezingscampagne? Het lijkt wel de maffia!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2004, 20:09   #8
Descartes Jr
Banneling

Standaard

U zegt :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Ik antwoord :
Citaat:
Citaat:
Probeer te begrijpen wat u leest
Oud 17 januari 2004, 21:31   #9
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Amerika heeft de Iraakse dictatuur omvergeworpen, het lijkt me nogal evident dat Amerikaanse bedrijven voorang krijgen. Of zou die eer te beurt moeten vallen aan de coalitie van onwilligen Brussel, Parijs, Berlijn?
Oud 17 januari 2004, 21:37   #10
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Amerika heeft de Iraakse dictatuur omvergeworpen, het lijkt me nogal evident dat Amerikaanse bedrijven voorang krijgen. Of zou die eer te beurt moeten vallen aan de coalitie van onwilligen Brussel, Parijs, Berlijn?
hebt u een verontwaardigde Louis Michel dan niet een paar maanden geleden horen reklameren dat de Amerikanen het "oude conflict" tussen de VS en Europa zelf terug hebben opgerakeld omdat België geen contracten kreeg?
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2004, 21:40   #11
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Amerika heeft de Iraakse dictatuur omvergeworpen, het lijkt me nogal evident dat Amerikaanse bedrijven voorang krijgen.
Ik herhaal voor de zoveelste keer ("Schop de mensen tot ze een geweten hebben", zei LP Boon) :

Citaat:
Tuurlijk wel. En voor mijn part zelfs door de amerikanen. Maar waarom juist weer dé onderneming waarvan top-republikeinen Cheney en Schulz in de beheerraad zitten ? Lijkt u dat ook niet wat aangebrand ?
Oud 17 januari 2004, 21:44   #12
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Amerika heeft de Iraakse dictatuur omvergeworpen, het lijkt me nogal evident dat Amerikaanse bedrijven voorang krijgen.
Ik herhaal voor de zoveelste keer ("Schop de mensen tot ze een geweten hebben", zei LP Boon) :

Citaat:
Tuurlijk wel. En voor mijn part zelfs door de amerikanen. Maar waarom juist weer dé onderneming waarvan top-republikeinen Cheney en Schulz in de beheerraad zitten ? Lijkt u dat ook niet wat aangebrand ?
En daarom moet ik men mond houden zeker?
Oud 17 januari 2004, 21:55   #13
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
hebt u een verontwaardigde Louis Michel dan niet een paar maanden geleden horen reklameren dat de Amerikanen het "oude conflict" tussen de VS en Europa zelf terug hebben opgerakeld omdat België geen contracten kreeg?
De naiviteit van die man kent geen grenzen. Als pacifist vond hij het waarschijnlijk vanzelfsprekend dat die contracten aan Belgie te beurt vielen.
Oud 17 januari 2004, 22:10   #14
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Heb ik dat gezegd ? Trek de discussie eens open, wat denkt ge daarvan ? Maak u eens los uit de VB-slogantaal en ontwikkel eens een debat (zonder schuttingstaal liefst. De moderatoren zullen u dankbaar zijn ! )

Voor zover ik weet gaf ik gewoon antwoord op uw reactie. Voelt u zich nu gemuilkorfd ?

Poor guy
Oud 17 januari 2004, 22:23   #15
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Heb ik dat gezegd ? Trek de discussie eens open, wat denkt ge daarvan ? Maak u eens los uit de VB-slogantaal en ontwikkel eens een debat (zonder schuttingstaal liefst. De moderatoren zullen u dankbaar zijn ! )

Voor zover ik weet gaf ik gewoon antwoord op uw reactie. Voelt u zich nu gemuilkorfd ?

Poor guy
Citaat:
Waar zit de schuttingstaal en neem ik hiermee niet deel aan het debat?
Citaat:
Dit is uw antwoord op mijn reactie.
Oud 17 januari 2004, 22:31   #16
Spelev
Minister

Spelev's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

Irak de 51ste staat van Amerika . Ik moet toegeven nu staan ze zeer strategisch tegenover Syrie, Iran,...
Oud 17 januari 2004, 22:31   #17
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Wij Belgen moeten kwa Politieke beinvloeding van contracten natuurlijk niet al teveel zeggen. Maar goed. Hoe is dit contract toegekend? Indien er een openbare uitbesteding (of hoe het ook juist heet) voor geweest is zal het in de VS veel gemakkelijker zijn dan in België om op te sporen of er fraude geweest is of niet. Want de overheid is daar een stuk opener.

En verder heb ik uiteraard ook mijn twijfels bij Halliburton. Maar dat de Amerikaanse president een marionet van enkele bedrijfsleiders, drukkingsgroepen en conservatieve denkers is lijkt me duidelijk genoeg dat ik het niet elke keer moet posten.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be