Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Usenet > nl.politiek
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

nl.politiek Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep nl.politiek. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen.

 
 
Discussietools
Oud 12 februari 2007, 19:01   #1
Willem-Jan Markerink
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen

"Donkeyman" <[email protected]> wrote in
news:[email protected]. nl:

> Gisteren heb ik weer eens een paar honderd kilometer doorgebracht op de
> Nederlandse snelwegen. Het viel mij op dat er vele druiloren rondreden
> zonder enige vorm van verlichting tijdens zware buien. Ik heb de indruk
> dat deze lui ongemoeid worden gelaten door de poltie.


Zeer juiste constatering.
Idem 'gebrekkige' verlichting, stadslicht, niet in de laatste plaats
vrachtwagens (uit schizofrene energie-overwegingen verdenk ik ze van opzet,
alleen snap ik dan niet dat ze wel stadslicht voeren; juist bij een
vrachtwagen zijn dat nogal wat lampjes).

> Wel vraag ik me af
> op welk moment zo'n automobilist bekeurbaar wordt voor een politieman.
> Wordt dit overgelaten aan het subjectieve inschattingsvermogen van deze
> diender? Misschien kan verlichting tijdens slechte weersomstandigheden
> wat meer prioriteit krijgen boven het bekeuren van auto's met aanhanger
> die met een levensgevaarlijke snelheid van 91 kpu rijden, zoals mij pas
> is overkomen.


De Hermandad bekeurt niet bij regen, dan worden ze nat.

Droge zomerdagen, dan zijn ze op hun dapperst.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<[email protected]>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
 
Oud 12 februari 2007, 19:41   #2
Zaterdag de 13e
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen


"Willem-Jan Markerink" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]. ..
> "Donkeyman" <[email protected]> wrote in
> news:[email protected]. nl:
>
>> Gisteren heb ik weer eens een paar honderd kilometer doorgebracht op de
>> Nederlandse snelwegen. Het viel mij op dat er vele druiloren rondreden
>> zonder enige vorm van verlichting tijdens zware buien. Ik heb de indruk
>> dat deze lui ongemoeid worden gelaten door de poltie.

>
> Zeer juiste constatering.
> Idem 'gebrekkige' verlichting, stadslicht, niet in de laatste plaats
> vrachtwagens (uit schizofrene energie-overwegingen verdenk ik ze van
> opzet,
> alleen snap ik dan niet dat ze wel stadslicht voeren; juist bij een
> vrachtwagen zijn dat nogal wat lampjes).
>

Niet in de laatste plaats vrachtwagen? Voor zover ik op de A13, A15, A16 en
A20 kan constateren zijn het voornamelijk personenauto's die met kapotte
verlichting rijden. Tijdens buien interesseert me niets. Als het donker is,
daar gaat het om. Overigens, vrachtwagens geven tenminste nog richting aan
als ze gaan passeren, bij personenauto's lijkt de richtingaanwijzer op de
snelweg steeds vaker defect.


 
Oud 12 februari 2007, 20:21   #3
Willem-Jan Markerink
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen

"Zaterdag de 13e" <[email protected]> wrote in
news:[email protected]:

>
> "Willem-Jan Markerink" <[email protected]> schreef in bericht
> news:[email protected]. ..
>> "Donkeyman" <[email protected]> wrote in
>> news:[email protected]. nl:
>>
>>> Gisteren heb ik weer eens een paar honderd kilometer doorgebracht op
>>> de Nederlandse snelwegen. Het viel mij op dat er vele druiloren
>>> rondreden zonder enige vorm van verlichting tijdens zware buien. Ik
>>> heb de indruk dat deze lui ongemoeid worden gelaten door de poltie.

>>
>> Zeer juiste constatering.
>> Idem 'gebrekkige' verlichting, stadslicht, niet in de laatste plaats
>> vrachtwagens (uit schizofrene energie-overwegingen verdenk ik ze van
>> opzet,
>> alleen snap ik dan niet dat ze wel stadslicht voeren; juist bij een
>> vrachtwagen zijn dat nogal wat lampjes).
>>

> Niet in de laatste plaats vrachtwagen? Voor zover ik op de A13, A15, A16
> en A20 kan constateren zijn het voornamelijk personenauto's die met
> kapotte verlichting rijden.


Met gebrekkig bedoelde ik niet kapot, maar foutief ontstoken....dus
stadslicht ipv dimlicht, waarvan 90% vrachtwagens.

> Tijdens buien interesseert me niets. Als het
> donker is, daar gaat het om. Overigens, vrachtwagens geven tenminste nog
> richting aan als ze gaan passeren, bij personenauto's lijkt de
> richtingaanwijzer op de snelweg steeds vaker defect.
>
>
>




--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<[email protected]>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
 
Oud 13 februari 2007, 01:51   #4
Bonzo
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen


Goh Willem-Jan Markerink:
meen je nou echt
wat je daar zegt ?

Nou ik denk er het mijne van...



> Met gebrekkig bedoelde ik niet kapot, maar foutief ontstoken....dus
> stadslicht ipv dimlicht, waarvan 90% vrachtwagens.


Zit je weer zo om aandacht verlegen dat je zulke onzin gaat posten?
--
It is said that power corrupts,
but actually it's more true that power attracts the corruptible.

The sane are usually attracted by other things than power.
- David Brin
 
Oud 13 februari 2007, 03:01   #5
Willem-Jan Markerink
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen

Bonzo <[email protected]> wrote in news:eqr1rd$4n3$1
@news2.zwoll1.ov.home.nl:

>
> Goh Willem-Jan Markerink:
> meen je nou echt
> wat je daar zegt ?
>
> Nou ik denk er het mijne van...
>
>
>
>> Met gebrekkig bedoelde ik niet kapot, maar foutief ontstoken....dus
>> stadslicht ipv dimlicht, waarvan 90% vrachtwagens.

>
> Zit je weer zo om aandacht verlegen dat je zulke onzin gaat posten?


Nee, jij wel dat je er op reageert?

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<[email protected]>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
 
Oud 13 februari 2007, 03:41   #6
Jaap Boomsma
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen


"Willem-Jan Markerink" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]. ..
> "Donkeyman" <[email protected]> wrote in
> news:[email protected]. nl:
>
> > Gisteren heb ik weer eens een paar honderd kilometer doorgebracht op de
> > Nederlandse snelwegen. Het viel mij op dat er vele druiloren rondreden
> > zonder enige vorm van verlichting tijdens zware buien. Ik heb de indruk
> > dat deze lui ongemoeid worden gelaten door de poltie.

>
> Zeer juiste constatering.


Bij zware regen hoeft het toch nog niet donker te zijn overdag ?

> Idem 'gebrekkige' verlichting, stadslicht, niet in de laatste plaats
> vrachtwagens (uit schizofrene energie-overwegingen verdenk ik ze van

opzet,
> alleen snap ik dan niet dat ze wel stadslicht voeren; juist bij een
> vrachtwagen zijn dat nogal wat lampjes).


Tja ,ik zie zelfs mensen die hier over de dure benzine vallen en over zuinig
met onze energie praten,maar rijden overdag met alle lichten aan om maar
zoveel mogelijk te gebruiken!



>
> > Wel vraag ik me af
> > op welk moment zo'n automobilist bekeurbaar wordt voor een politieman.
> > Wordt dit overgelaten aan het subjectieve inschattingsvermogen van deze
> > diender? Misschien kan verlichting tijdens slechte weersomstandigheden
> > wat meer prioriteit krijgen boven het bekeuren van auto's met aanhanger
> > die met een levensgevaarlijke snelheid van 91 kpu rijden, zoals mij pas
> > is overkomen.


91 km met een auto met aanhanger ?Wat ben je aan het doen,kijken waneer je
een ongeluk veroorzaakt?


>
> De Hermandad bekeurt niet bij regen, dan worden ze nat.
>
> Droge zomerdagen, dan zijn ze op hun dapperst.


Tja ,wie niet?

Vr.groet
Jaap Boomsma


>
> --
> Bye,
>
> Willem-Jan Markerink
>
> The desire to understand
> is sometimes far less intelligent than
> the inability to understand
>
> <[email protected]>
> [note: 'a-one' & 'en-el'!]



 
Oud 13 februari 2007, 11:51   #7
Bonzo
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen


Goh Willem-Jan Markerink:
meen je nou echt
wat je daar zegt ?

Nou ik denk er het mijne van...



> >> Met gebrekkig bedoelde ik niet kapot, maar foutief ontstoken....dus
> >> stadslicht ipv dimlicht, waarvan 90% vrachtwagens.

> >
> > Zit je weer zo om aandacht verlegen dat je zulke onzin gaat posten?

>
> Nee, jij wel dat je er op reageert?


Nee, ik laat alleen maar zien hoe et zit, want dat 90% van de vrachtwagen
alleen met standlicht zou rijden is pure kolder uit je dikke duim.
--
It is said that power corrupts,
but actually it's more true that power attracts the corruptible.

The sane are usually attracted by other things than power.
- David Brin
 
Oud 13 februari 2007, 11:51   #8
Bonzo
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen


Goh Jaap Boomsma:
meen je nou echt
wat je daar zegt ?

Nou ik denk er het mijne van...



> Tja ,ik zie zelfs mensen die hier over de dure benzine vallen en over

zuinig
> met onze energie praten,maar rijden overdag met alle lichten aan om maar
> zoveel mogelijk te gebruiken!


Zelfs een klein automotortje levert levert inmiddels 45 kiloWatt denk je nou
echt dat die twee keer 55 en twee keer 5 watt samen wel 120 watt daar
werkelijk in opvallen, dat is dus 120 op 45.000 watt en hoe groter de auto
hoe absurder de verhouding word beetje leuke PChoofttractor zit zo op de 200
kW dan is het dus 120 op 200.000+ nog geen promille verbruik extra...
Terwijl het heel wat veiliger is, wat in schade een niet uit te drukken
hoeveelheid benzinegeld spaart.
--
It is said that power corrupts,
but actually it's more true that power attracts the corruptible.

The sane are usually attracted by other things than power.
- David Brin
 
Oud 13 februari 2007, 12:01   #9
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen

In nl.auto Bonzo <[email protected]> wrote:
> Goh Willem-Jan Markerink:
>> >> Met gebrekkig bedoelde ik niet kapot, maar foutief ontstoken....dus
>> >> stadslicht ipv dimlicht, waarvan 90% vrachtwagens.
>> > Zit je weer zo om aandacht verlegen dat je zulke onzin gaat posten?

>> Nee, jij wel dat je er op reageert?

> Nee, ik laat alleen maar zien hoe et zit, want dat 90% van de vrachtwagen
> alleen met standlicht zou rijden is pure kolder uit je dikke duim.


Dat schrijft WJM dan ook niet, lees eens wat nauwkeuriger.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
 
Oud 13 februari 2007, 12:01   #10
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen

In nl.auto Bonzo <[email protected]> wrote:
> Zelfs een klein automotortje levert levert inmiddels 45 kiloWatt denk je nou
> echt dat die twee keer 55 en twee keer 5 watt samen wel 120 watt daar
> werkelijk in opvallen, dat is dus 120 op 45.000 watt en hoe groter de auto


Ja, want dat kleine auto'tje rijdt 50km/u met die lichten aan, en dan kan
het zomaar tot 10% schelen in het verbruik. Daar we hier niet in
Scandinavie leven, is het in de helft van de gevallen ook absoluut niet
nodig en zelfs marginaal onveiliger om met volledig voorlicht aan te
rijden. Als motorrijder zou je dat moeten kunnen beamen.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
 
Oud 13 februari 2007, 12:51   #11
Bonzo
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen


Goh [email protected]:
meen je nou echt
wat je daar zegt ?

Nou ik denk er het mijne van...



> > Zelfs een klein automotortje levert levert inmiddels 45 kiloWatt denk je

nou
> > echt dat die twee keer 55 en twee keer 5 watt samen wel 120 watt daar
> > werkelijk in opvallen, dat is dus 120 op 45.000 watt en hoe groter de

auto
>
> Ja, want dat kleine auto'tje rijdt 50km/u met die lichten aan, en dan kan
> het zomaar tot 10% schelen in het verbruik. Daar we hier niet in
> Scandinavie leven, is het in de helft van de gevallen ook absoluut niet
> nodig en zelfs marginaal onveiliger om met volledig voorlicht aan te
> rijden. Als motorrijder zou je dat moeten kunnen beamen.


Dan zou dat kleine autoorje op 1,2 kw vooruit komen, geloof je dat nu zelf?
--
It is said that power corrupts,
but actually it's more true that power attracts the corruptible.

The sane are usually attracted by other things than power.
- David Brin
 
Oud 13 februari 2007, 12:51   #12
Bonzo
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen


Goh [email protected]:
meen je nou echt
wat je daar zegt ?

Nou ik denk er het mijne van...



> >> >> Met gebrekkig bedoelde ik niet kapot, maar foutief ontstoken....dus
> >> >> stadslicht ipv dimlicht, waarvan 90% vrachtwagens.
> >> > Zit je weer zo om aandacht verlegen dat je zulke onzin gaat posten?
> >> Nee, jij wel dat je er op reageert?

> > Nee, ik laat alleen maar zien hoe et zit, want dat 90% van de

vrachtwagen
> > alleen met standlicht zou rijden is pure kolder uit je dikke duim.

>
> Dat schrijft WJM dan ook niet, lees eens wat nauwkeuriger.


Hij stelt dat 90% van de standlichtrijders vrachtwagen is, en dat is onzin,
let maar enes op in het verkeer, het zijn vooral Volvo personenauto's lijkt
et wel
--
It is said that power corrupts,
but actually it's more true that power attracts the corruptible.

The sane are usually attracted by other things than power.
- David Brin
 
Oud 13 februari 2007, 13:01   #13
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen

In nl.auto Bonzo <[email protected]> wrote:
> Goh [email protected]:
>> >> >> Met gebrekkig bedoelde ik niet kapot, maar foutief ontstoken....dus
>> >> >> stadslicht ipv dimlicht, waarvan 90% vrachtwagens.
>> >> > Zit je weer zo om aandacht verlegen dat je zulke onzin gaat posten?
>> >> Nee, jij wel dat je er op reageert?
>> > Nee, ik laat alleen maar zien hoe et zit, want dat 90% van de vrachtwagen
>> > alleen met standlicht zou rijden is pure kolder uit je dikke duim.

>> Dat schrijft WJM dan ook niet, lees eens wat nauwkeuriger.

> Hij stelt dat 90% van de standlichtrijders vrachtwagen is, en dat is onzin,


Precies. Dat is dus iets heel anders dan wat jij daarnet las.

> let maar enes op in het verkeer, het zijn vooral Volvo personenauto's lijkt
> et wel


Ik zal eens opletten.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
 
Oud 13 februari 2007, 13:01   #14
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen

In nl.auto Bonzo <[email protected]> wrote:
> Goh [email protected]:
>> Ja, want dat kleine auto'tje rijdt 50km/u met die lichten aan, en dan kan
>> het zomaar tot 10% schelen in het verbruik. Daar we hier niet in
>> Scandinavie leven, is het in de helft van de gevallen ook absoluut niet
>> nodig en zelfs marginaal onveiliger om met volledig voorlicht aan te
>> rijden. Als motorrijder zou je dat moeten kunnen beamen.

> Dan zou dat kleine autoorje op 1,2 kw vooruit komen, geloof je dat nu zelf?


Bij 50km/u constant is slechts weinig vermogen nodig. Overigens is "tot
10%" niet hetzelfde als precies 10%. Het kan ook wel 5% zijn, maar in elk
geval significant. Mijn ruwe schatting was gebaseerd op 500W extra
opgenomen vermogen van de motoras, en 5kW benodigd vermogen voor een lage
constante snelheid. In de praktijk zal een dynamo een hoger rendement
hebben, maar wellicht is er bij een klein auto'tje wel minder dan 5kW
nodig voor die snelheid, dus blijf ik bij mijn schatting.

Overigens, las ik nou in jouw stukje een pleidooi om maar met licht aan te
gaan rijden? Of vergis ik me? Voor een motorrijder vind ik dat een vrij
ongebruikelijke stelling, dus zou ik graag wat meer over je motivatie
horen.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
 
Oud 13 februari 2007, 13:31   #15
Bonzo
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen


Goh [email protected]:
meen je nou echt
wat je daar zegt ?

Nou ik denk er het mijne van...



> > Hij stelt dat 90% van de standlichtrijders vrachtwagen is, en dat is onzin,

>
> Precies. Dat is dus iets heel anders dan wat jij daarnet las.


Blijft het onzin, hoe je et ook leest.
--
It is said that power corrupts,
but actually it's more true that power attracts the corruptible.

The sane are usually attracted by other things than power.
- David Brin
 
Oud 13 februari 2007, 13:31   #16
Bonzo
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen


Goh [email protected]:
meen je nou echt
wat je daar zegt ?

Nou ik denk er het mijne van...



> Overigens, las ik nou in jouw stukje een pleidooi om maar met licht aan te
> gaan rijden? Of vergis ik me? Voor een motorrijder vind ik dat een vrij
> ongebruikelijke stelling, dus zou ik graag wat meer over je motivatie
> horen.


Waarom denk je dat motorrijders al wel zo slim zijn om met licht aan te
rijden ? Precies dezelfde redenatie gaat op voor auto's, namelijk betere
zichtbaarheid in moeilijke situaties. Dara zul je zelf toch de logica ook
wel van inzien.
--
It is said that power corrupts,
but actually it's more true that power attracts the corruptible.

The sane are usually attracted by other things than power.
- David Brin
 
Oud 13 februari 2007, 14:11   #17
Bonzo
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen


Goh [email protected]:
meen je nou echt
wat je daar zegt ?

Nou ik denk er het mijne van...



> Bij 50km/u constant is slechts weinig vermogen nodig. Overigens is "tot
> 10%" niet hetzelfde als precies 10%. Het kan ook wel 5% zijn, maar in elk
> geval significant. Mijn ruwe schatting was gebaseerd op 500W extra
> opgenomen vermogen van de motoras,


500 watt extra opgenomen vermogen om 120 watt aan lampjes te laten branden ?
Terwijl die generator toch al loopt te draaien en energie af te fakkelen...
Is net nog iemand op dat energieverspillende gedrag van de generator
gepromoveerd, lijkt me dan juist slimmer om die energie te gebruiken
inplaats van af te laten fakkelen.
http://www.nu.nl/news/968873/86/TU-s...o_(video).html
--
It is said that power corrupts,
but actually it's more true that power attracts the corruptible.

The sane are usually attracted by other things than power.
- David Brin
 
Oud 13 februari 2007, 17:41   #18
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen

In nl.auto Bonzo <[email protected]> wrote:
> Goh [email protected]:
>> Overigens, las ik nou in jouw stukje een pleidooi om maar met licht aan te
>> gaan rijden? Of vergis ik me? Voor een motorrijder vind ik dat een vrij
>> ongebruikelijke stelling, dus zou ik graag wat meer over je motivatie
>> horen.

> Waarom denk je dat motorrijders al wel zo slim zijn om met licht aan te
> rijden ? Precies dezelfde redenatie gaat op voor auto's, namelijk betere


Om op te vallen.

> zichtbaarheid in moeilijke situaties. Dara zul je zelf toch de logica ook
> wel van inzien.


Tussen auto's met licht vallen ze weer net zo hard weg, in de meeste
situaties. Zo blij zou ik er dus maar niet mee zijn...

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
 
Oud 13 februari 2007, 17:51   #19
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen

In nl.auto Bonzo <[email protected]> wrote:
> Goh [email protected]:
>> Bij 50km/u constant is slechts weinig vermogen nodig. Overigens is "tot
>> 10%" niet hetzelfde als precies 10%. Het kan ook wel 5% zijn, maar in elk
>> geval significant. Mijn ruwe schatting was gebaseerd op 500W extra
>> opgenomen vermogen van de motoras,

> 500 watt extra opgenomen vermogen om 120 watt aan lampjes te laten branden ?
> Terwijl die generator toch al loopt te draaien en energie af te fakkelen...
> Is net nog iemand op dat energieverspillende gedrag van de generator
> gepromoveerd, lijkt me dan juist slimmer om die energie te gebruiken
> inplaats van af te laten fakkelen.
> http://www.nu.nl/news/968873/86/TU-s...o_(video).html


Heb je gelezen en begrepen wat ik schreef? Ik schreef onder andere "ruwe
schatting" en "tot 10%, kan ook 5 zijn". Stel nu dat het 200W is, en de
auto 4kW nodig heeft, zit je nog steeds op 5%. Meer dus dan jij dacht en
schreef...

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
 
Oud 13 februari 2007, 18:01   #20
Rotterdamse Aad
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlichting bij zware regen


<[email protected]> schreef weer heel veel:

Ik dacht dat ik kon ouwehoeren!

--
Rotterdamse Aad
http://dit.is/rotjeknor
Nobody is perfect; my name is Nobody


 
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be