Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet het leger worden ingeschakeld om de criminaliteit op een doortastende wijze aan te pakken? bv.
ja 36 67,92%
neen 17 32,08%
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2002, 21:42   #1
Welvaart&Veiligheid
Banneling

Standaard

Het waarborgen van het fundamentele recht op veiligheid is één van de belangrijkste taken van de overheid. Helaas slaagt ze er niet in de criminaliteit onder controle te krijgen. De vraag stelt zich dan ook of het al dan niet nuttig zou zijn het leger in te schakelen om de uit de hand lopende toestand opnieuw onder controle te krijgen.
Welvaart&Veiligheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 21:51   #2
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welvaart&Veiligheid
Het waarborgen van het fundamentele recht op veiligheid is één van de belangrijkste taken van de overheid. Helaas slaagt ze er niet in de criminaliteit onder controle te krijgen. De vraag stelt zich dan ook of het niet nuttig zou zijn het leger al dan niet in te schakelen om de uit de hand lopende toestand opnieuw onder controle te krijgen.
Ik ben er absoluut tegen.
Het leger is niet bevoegd en dat moet zo blijven.
Zoiets toestaan betekend zoveel als de deur op een kier zetten voor een militaire staatsgreep wanneer bepaalde lieden het nodig achten om de wil van het volk te onderdrukken.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 21:57   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het waarborgen van het fundamentele recht op veiligheid is één van de belangrijkste taken van de overheid. Helaas slaagt ze er niet in de criminaliteit onder controle te krijgen. De vraag stelt zich dan ook of het al dan niet nuttig zou zijn het leger in te schakelen om de uit de hand lopende toestand opnieuw onder controle te krijgen.
Dit kan ik maar toejuichen, zij het dan wel in samenwerking met de politiediensten en in overleg en coördinatie met de plaatselijke burgerlijke overheden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 22:05   #4
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Dit kan ik maar toejuichen, zij het dan wel in samenwerking met de politiediensten en in overleg en coördinatie met de plaatselijke burgerlijke overheden.
Het inzetten van het leger voor binnenlandse conflicten is alleen maar gerechtvaardigd als de burgeroorlog echt grote afmetingen begint aan te nemen en de politie alleen het niet meer aankan.

Alles is mogelijk, maar ik acht zo'n scenario niet heel waarschijnlijk en allerminst wenselijk. Daarenboven is een leger niet getraind op het beheersen van burgerconflicten. Hier heeft de politie met haar speciale oproereenheden een veel grotere ervaring in.

Dus, liefst niet teveel stemmingmakerij en propagandistische voorstellen aub. 't Is zo al erg genoeg.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 22:53   #5
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

[quote="@de wil van het volk .[/quote]

Ik zou toch maar geen al te groot vertrouwen hebben in de wil van het volk. Als ge het overgrote deel van dat volk laat doen stuurt het alle migranten terug, voert het de doodstraf terug in, gaat het op pensioen op 35 jaar,stuurt het soldaten naar Kosovo of Irak, giet het heel Vlaanderen vol beton, en consumeert het mateloos tot elke eenheid ervan 150 kilo weegt...enfin, ge begrijpt wel wat ik bedoel.
De visie van @lpha komt nog altijd veel voor in "linkse"middens. Dat mythische onderdrukte volk waar ze zich zo voor inzetten koestert heel andere principes dan zijzelf!
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 22:59   #6
M.
Vreemdeling

Standaard

Ik denk dat het een kans waard is mits alles goed geordend en goed afgesproken is

Ik denk dat ze meer schrik van het leger hebben dan van de politie (het is toch erg dat het zover komt)
M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 08:49   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chr.wouters
Ik zou toch maar geen al te groot vertrouwen hebben in de wil van het volk. Als ge het overgrote deel van dat volk laat doen stuurt het alle migranten terug, voert het de doodstraf terug in, gaat het op pensioen op 35 jaar,stuurt het soldaten naar Kosovo of Irak, giet het heel Vlaanderen vol beton, en consumeert het mateloos tot elke eenheid ervan 150 kilo weegt...enfin, ge begrijpt wel wat ik bedoel.
De visie van @lpha komt nog altijd veel voor in "linkse"middens. Dat mythische onderdrukte volk waar ze zich zo voor inzetten koestert heel andere principes dan zijzelf!
Wat een denigrerende taal over 'het volk', waartoe zowel jij als ik behoren.
Vind je onze vertegenwoordigers en hun (bestuurs)daden dan zoveel hoogstaander?

Lees op onderstaande link voorbeelden in landen met directe democratie, waar van jouw doemscenario's geen spaander heel blijft:
http://www.directe-democratie.nu/
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 12:36   #8
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Daar gaan we weer: bellen blazen, zonder ook maar in het minst de realiteit te toetsen. In Zwitserland kan het volk al ruim honderd jaar belastingen invoeren of afschaffen, verlofdagen invoeren, pensioenleeftijden verhogen of verlagen enz enz Dat land is veel beter bestuurd dan België, heeft een veel betere ruimtelijke ordening, een veel lagere staatsschuld per hoofd enz ; en van doodstraf is geen sprake. Wat hier uitgesproken wordt is honderd keer erger dan racisme. Wat hier gebeurt is het debiel en ontoerekeningsvatbaar verklaren van het hele volk.

http://c2d.unige.ch/
Oud 29 november 2002, 17:50   #9
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
[Wat een denigrerende taal over 'het volk', waartoe zowel jij als ik behoren.
Vind je onze vertegenwoordigers en hun (bestuurs)daden dan zoveel hoogstaander?

Lees op onderstaande link voorbeelden in landen met directe democratie, waar van jouw doemscenario's geen spaander heel blijft:
http://www.directe-democratie.nu/
Neen. Maar die zijn wel een perfecte weergave van het "volksempfinden"hier te lande anders waren ze niet door datzelfde volk verkozen. Pas bij een massale afwezigheid bij de volgende verkiezingen zou ik er wat meer vertrouwen in hebben.
Bestaat dat dan, landen met directe democratie? Ik zal uw links zeker eens lezen.
Oud 29 november 2002, 18:13   #10
Activist
Burger

Standaard

Citaat:
Het idee om de krijgsmacht in te zetten voor veiligheid werd al deels geopperd bij onderwerp : Zou u voor zo'n partij stemmen ?
Oud 29 november 2002, 19:02   #11
Makkie
Lokaal Raadslid

Makkie's schermafbeelding

Standaard

Bij deze sluit ik me graag aan bij @lpha en Darwin. Het inzetten van het leger zou alles alleen maar erger maken en de zaken op de spits drijven.
Ook kan ik me vinden in zij die pleiten voor meer directe democratie, op voorwaarde dat de stemplicht dan afgeschaft wordt. Verplichten om deel te nemen aan de democratie is ondemocratisch en niet meer van deze tijd. Natuurlijk moet er wel toegezien worden dat de zwaksten in de samenleving nog aangesproken worden door de politiek en dat zij niet het slachtoffer worden van hun eigen apathie (mochten ze deze hebben).
Makkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 19:11   #12
secue
Vreemdeling

secue's schermafbeelding

Standaard

Het leger?
Waarom niet, ik denk wel dat dat enige angst zal inboezemen bij de "vijand".

en de vijand = de crimineel/relschopper (zowel blank als zwart)
secue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 21:26   #13
et
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar et
Standaard

Ik denk dat het geen goed idee zou zijn om het leger in te zetten , want waar trekt men de grens? Moet het leger dan ook ingezet worden bij stakingen??

En nu is het zeker het moment niet meer want België heeft nu al een aantal jaar een beroepsleger en dat zie ik zeker niet zitten om dat in het binnenland in te zetten.

et is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 22:39   #14
Welvaart&Veiligheid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door et

Ik denk dat het geen goed idee zou zijn om het leger in te zetten , want waar trekt men de grens? Moet het leger dan ook ingezet worden bij stakingen??

En nu is het zeker het moment niet meer want België heeft nu al een aantal jaar een beroepsleger en dat zie ik zeker niet zitten om dat in het binnenland in te zetten.
Het leger moet enkel worden ingezet om de veiligheid extra te waarborgen op plaatsen waar er een accuut veiligheidsprobleem is, en enkel bij wijze van noodmaatregel.

Als mensen niet meer durven buiten komen, zich in hun huis niet meer veilig voelen, als zelfstandigen hun zaak moeten ombouwen tot een versterkte burcht (en die kosten vervolgens aan de consument doorrekenen), als auto's in brand worden gestoken, als winkelruiten aan diggelen worden geslagen, enz., dan is er weldegelijk een ernstig probleem. Als de overheid er niet in slaagt de veiligheid van haar burgers op de klassieke manier te waarborgen, dan lijkt het aangewezen dat er tijdelijk passende, effectieve maatregelen worden getroffen.

Het leger daarentegen inzetten tegen vreedzame stakingen is totaal uit den boze. W&V staat immers positief tegenover de vakbonden.
Oud 29 november 2002, 22:41   #15
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Stel dat morgen de burgemeester van Antwerpen per referendum verkozen wordt(is toch directe democratie): wie zal dan op het schoon verdiep gaan zitten? De meest democratische van alle Sinjoren dus en hij heet Filip Dewinter.
Wat ik wil zeggen is dit: democratie is werkbaar als alle participanten opgeleid, rationeel, milieubewust, sociaal-voelend, lange termijn-denkend, onpartijdig... etc. zijn. Als aan al deze voorwaarden voldaan is oké natuurlijk...En dan nog: laat ons aannemen dat bij de ecologische catastrofe die ons te wachten staat klassieke-en nucleaire energiecentrales gesloten worden en vervangen moeten worden door enorme windmolenparken. Per direct referendum moet dan bepaald worden waar deze zullen komen; wel volgens mij zal er geen vierkante meter gevonden worden waar ze welkom zijn.
Ik zou maar wat graag uw geloof in het"volk", de"mensheid", en andere abstracties willen delen.
Oud 29 november 2002, 22:50   #16
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Jaja voor�*l tegen stakingen want stakerspiketten zijn toch ook een soort privémilities!
Mooi filmpje trouwens maar kunt ge mij ook 's uitleggen op wie dat mottig geraamte nu eigenlijk aan het kloppen is?
Oud 29 november 2002, 22:53   #17
Welvaart&Veiligheid
Banneling

Standaard

Citaat:
Stel dat morgen de burgemeester van Antwerpen per referendum verkozen wordt(is toch directe democratie): wie zal dan op het schoon verdiep gaan zitten? De meest democratische van alle Sinjoren dus en hij heet Filip Dewinter.
Wat ik wil zeggen is dit: democratie is werkbaar als alle participanten opgeleid, rationeel, milieubewust, sociaal-voelend, lange termijn-denkend, onpartijdig... etc. zijn. Als aan al deze voorwaarden voldaan is oké natuurlijk...En dan nog: laat ons aannemen dat bij de ecologische catastrofe die ons te wachten staat klassieke-en nucleaire energiecentrales gesloten worden en vervangen moeten worden door enorme windmolenparken. Per direct referendum moet dan bepaald worden waar deze zullen komen; wel volgens mij zal er geen vierkante meter gevonden worden waar ze welkom zijn.
Ik zou maar wat graag uw geloof in het"volk", de"mensheid", en andere abstracties willen delen.
Op welk bericht is dit eigenlijk een reactie?
Oud 29 november 2002, 22:58   #18
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Op welk bericht is dit eigenlijk een reactie?
Op dat van Jos Verhulst die denkt dat ik 100 x erger dan een racist ben!
Oud 29 november 2002, 23:09   #19
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een zéér terechte opmerking.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 23:16   #20
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde

Jonas De muynck's schermafbeelding

Standaard

Alpha, ik heb je ingelogged onder het linkse forum.
Heb je geen PM van mij ontvangen?
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be