![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
|
![]() Schijntje
Ryanair wordt terecht op de vingers getikt door de Europese Commissie, maar hoeft vreemd genoeg maar een schijntje van de ontvangen staatssteun terug te betalen Door Hans Crooijmans Ryaniar moet van de Europese Commissie zo'n 4 miljoen euro aan Wallonië terugbetalen. De Ierse luchtvaartmaatschappij kreeg die steun — en nog ruim 10 miljoen euro meer — als tegenprestatie voor het besluit om te gaan vliegen van en naar de regionale luchthaven Charleroi. Het is begrijpelijk dat regio's er wat voor over hebben om hun luchthaven te stimuleren. Zoiets genereert werkgelegenheid, trekt andere bedrijven en diensten aan. Maar Wallonië is, op kosten van de Belgische belastingbetaler, te ver gegaan. Zo kreeg Ryanair kortingen en subsidies van meer dan 80 procent op onder meer landingsrechten en afhandelingstarieven, terwijl vlieglessen en overnachtingen van piloten zelfs volledig werden betaald. De afspraken met Wallonië golden liefst voor vijftien jaar. Consequentie was dat Ryaniar zo ongeveer geld toe kreeg om van Charleroi gebruik te maken. Niet voor niets kan de maatschappij veel van haar tickets voor nog geen 10 euro aanbieden en daarbij nog vette winst maken. Prettig voor de reislustige burger, maar van enig verband tussen kosten van luchtverkeer en de prijs die daarvoor moet worden betaald, is zo geen sprake meer. Dat is kwalijk. Net zoals het niet valt goed te keuren dat de Europese Commissie de luchtvaartmaatschappij slechts een schijntje van de ontvangen steun laat terugbetalen. Veelzeggend is dat de koers van het aandeel Ryanair na de Brusselse uitspraak meer dan 11 procent omhoog is gegaan. |
![]() |
![]() |