![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Zijn er fouten gemaakt door Vlaams-Nationalisten tijdens WOII? | |||
Ja, die zijn er gemaakt. |
![]() ![]() ![]() |
40 | 76,92% |
Neen, helemaal niet. |
![]() ![]() ![]() |
9 | 17,31% |
Weet het niet... |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,77% |
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Allez zie, speciaal voor onze vriend System...zijn er grootse fouten gemaakt door Vlaams-Nationalisten tijdens WOII? Enkel voorstanders van de Vlaamse Onafhankelijkheid mogen hier stemmen (daar hij zegt dat wij dit niet toegeven).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Ik heb gestemd ja;.. Maar het ws in het licht van de belgische repressie na WO en vooral de onderdrukking van de vlamingen een logische stap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja. Met de kanttekening erbij dat sommigen nooit hun excuses willen aanbieden hebben aan de Belgische Staat omdat zij België niet meer als legitiem beschouwden, maar na de oorlog ook als een vreemde bezetter aanzagen. België beschouwde hun daden als 'verraad aan het vaderland'; zij deden dat niet omdat ze België niet meer als dusdanig erkenden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Tegen oostfronters enz Heb ik niets maar wel tegen mensen die andere mensen verraden aan de gestapo en geheime dienst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Dan zal ik maar ook iets erover zeggen maar niet meer veel . U kent mijn standpunt.
De collaboratie was fout, VNV-ers collaborateurs hadden zich moeten verontschuldigen tegenover Vlaanderen dat zij Vlaanderen eigenlijk hebben laten vallen en veel schade schade berokkend hebben. En dat, moesten ze weten wat ze nu weten, er nooit meer zouden aan beginnen. Moesten ze dit gedaan hebben, ik denk dat er vele discussies zouden vermeden zijn en dat het de basis zou hebben gelegd voor een verzoening tussen alle Vlamingen. Nu heeft die zaak als voortgewoekerd gedurende decennia als een slepende ziekte, als een ontstoken wonde die nooit echt is geheeld. Dat is alles wat ik hier over kwijt wil. Tenzij iemand een posting zou doen waarin Verschaeve wordt verheerlijkt en zo. Dan is het hek weer van de dam. Laatst gewijzigd door system : 23 april 2007 om 19:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er zijn nogal veel grootse fouten gemaakt rond die tijd, ook door Vlaams-nationalisten. Als Nederlander zal ik de poll maar niet vervuilen.
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk zijn er fouten gemaakt. Maar waarom dit steeds enkel toespitsen op de vlaams nationalisten? Net alsof de partij REX in Wallonie niks mis heeft gedaan. Of vindt iedereen het maar normaal dat enkel de Vlaamse archieven ivm jodenvervolging nog bestaan, terwijl de Waalse archieven allemaal stilletjes werden vernietigd de laatste jaren?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() De Vlaams-Nationalisten van die tijd zijn niet in de goelag beland. Dat is hun grootste fout geweest. Ja dus.
Laatst gewijzigd door C2C : 23 april 2007 om 20:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Uiteraard zijn er fouten gemaakt door sommige Vlaams-nationalisten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Alleen idioten leiden daaruit af dat ook "het" Vlaams-nationalisme fout was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Ik heb niet gestemd hoewel ik heel zeker weet dat er wel degelijk 'fouten' gebeurden.
De vraagstelling hier is echter gericht op één bepaalde groep en daardoor vertekenend. Wie echt wil spreken over een onderwerp moet het gehele plaatje in acht nemen. Er is geen enkel land, geen enkel van de tientallen landen die deelgenomen heeft aan deze oorlog dat kan stellen dat er geen fouten gebeurden. Voor elk waargebeurd gruwelverhaal van eender welke groep is er in alle andere groepen een ander gruwelverhaal te vinden. Zonder uitzondering bij elk land, leger en politieke strekking die bij de oorlog betrokken was. Besef wel de enormiteit en de duur van deze oorlog. Besef ook wat zulke gruwel met een mens doet... Besef ook dat dit de eerste echte propagandaoorlog was, propaganda die er toe diende de tegenstander te ontmenselijken. En dat gebeurde ook bij de geallieerden en hun kompanen de communisten. Zover dat nagenoeg elke nationaliteit wel een 'beest van een vijand had' die niet beter verdiende dan 'verdelgd' te worden. zodat het doden van de tegenstander niet meer eens gold als moord. Steevast één bepaalde groep met de vinger wijzen en op zijn minst de fouten van de anderen verzwijgen zoniet ze steevast ontkennen is me dunkt de beste voedingsbodem voor een nieuw conflict... Als Oostfronterszoon kan en blijf ik stellen dat de Oostfronters onder de toen geldende omstandigheden de juiste beslissing namen. Zelfs de gevolgen in acht genomen. Zelfs het beperken van de visie dat de grote boemannen van deze oorlog Hitler en Stalin zouden geweest zijn is belachelijk beperkend. Bent u zo slecht ingelicht dat werkelijk gelooft dat de concentratiekampen een zuiver Duits gegeven was? De Engelsen hadden er toen en zelfs vroeger. Kampen waarin ze opzettelijk vrouwen en kinderen lieten omkomen hun tegenstanders moreel te kraken. Amerika heeft zijn kampen gehad en heeft er op dit eigenste moment nog één. De Japanners hadden ze. En de enkele nationaliteiten zoals de turken en de arabieren die ze nit hadden hadden ze niet nodig... omdat ze geen tijd verspilden aan gevangenen. Vergeet al die Amerikaanse films waarin de Amerikanen steevast onverschrokken helden zijn en de tegenstanders meestal net iets minder dan beesten. De werkelijkheid was heel anders. Wie gooide, bij wijze van wetenschappelijk experiment, het superwapen dat ze pas nog van de Duitsers pikten op een Japanse stad? Wie gooide bewust een hele stad letterlijk plat (inclusie vrouwen en kinderen en nog steeds officieel niet meegetelde vluchtelingen) en maakte het werk af met een tapijt van brandbommen op een moment dat dat voor de oorlog geen enkel nut nog voordeel meer had? Weet u wel dat verschillende kampen NA de oorlog niet werden gesloten maar nog lange tijd in gebruik bleven? Met andere gevangenene uiteraard... Weet u wel hoeveel Duitse soldaten en officieren NA de oorlog werden veroordeeld tot de dood en ook geexecuteerd door militaire rechtbanken omdat ze tijdens de oorlog net hetzelfde hadden gedaan dan hun geallieerde collega's die nooit vervolgd werden? Weet u hoe de Amerikanen hun zwarte 'medemensen' in hun eigen leger behandelden? Er al eens bij stil gestaan dat Israel vandaag bestaat omdat geen ENKELE GEALLIEERDE NATIE er ook maar over dacht om de Joden op te nemen? Laat je 60 jaar na de feiten niet verblinden door éénzijdige propaganda die enkel politieke doeleinden heeft. Zijn jullie echt dom genoeg om bvb Verhofstadt in deze eerlijke bedoelingen toe te kennen? Dan is het wellicht nutteloos om hier te reageren. Voor de enkeling die wel zelf denkt en oordeelt, er is genoeg materiaal voorhanden, zeker nu er internet bestaat. Bekijk ALLES maar stel ook alles in vraag. Vrouwen die door een barmhartige ss-officier uit de rij van de gaskamer worden gehaald om dankzij hem in het hospitaal van het kamp behandeld te worden? Een hospitaal in een 'vernichtungslager' voor de zieke gevangenen? Mensen die naakt meer dan een week in beestenwagens zitten, geen eten krijgen en nauwelijks drinken en die bij het uitstappen 'zich niet laten breken en hun laarzen op de top van een hoop gooien die wel dertig meter breed is en zeker vijftien meter hoog? Na die ontberingen? En waar halen 'volkomen naakte mensen' ineens laarzen vandaan? Lees alle gruwelverhalen maar lees ze van beide zijden en lees ze met je verstand NIET op nul. Zichzelf een tragische held of slachtofferrol toekennen is altijd al verleidelijk geweest. Er zijn heel zeker echte slachtoffers aan alle zijden geweest maar laat je niet foppen door fantasten. Er bestaan hopen foto's waarvan al lang is aangetoond dat ze vervalst werden. Ui dezelfde kampen waar de 'lopende skeletten' uit kwamen kwamen ook nog heel wat gezondere slachtoffers buiten. Foto's van hopen lijken bleken af en toe toch niet de joodse slachtoffers te zijn maar slachtoffers van Duitse origine die ook maandenlang uitgehongerd en daarbovenop platgebombardeerd werden. Eerlijk gezegd denk ik dat, gezien al de bewust gecreëerde valse informatie verspreid door alle betrokken groepen, het wel nooit helemaal duidelijk zal worden wat nu echt juist was en wat niet. En dan zwijg ik nog over cijfers die blijkbaar nooit juist kunnen gegeven worden, of beter, waarvan er voor nagenoeg elk onderwerp verschillende juist bewezen aantallen rondgaan. De enige constante in al die cijfers is is dat het aantal slachtoffers na meer en meer geschiedkundig onderzoek steeds blijkt te verminderen. Tot onlangs toch. Nu zou blijken dat wie zich aan de Belgische wet houdt 1 miljoen slachtoffers ontkent. Houdt dat in dat de Belgische staat nu moet vervolgd worden? We laten ons teveel door cijfers leiden. Elk slachtoffer van éénder welke kleur en overtuiging was er één te veel. Ik ben van mening dat sommige zaken het waard zijn om ervoor te vechten en moest ik op de leeftijd dat mijn vader oostfronter werd over dezelfde informatie beschikt hebben, ik was hem waarschijnlijk gevolgd. En deze twee stellingen sluiten elkaar echt niet uit...
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. Laatst gewijzigd door CLAESSENS Joris : 23 april 2007 om 22:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
|
![]() Er werden wel degelijk Vlamingen krijgsgevangen gemaakt door Sovjet-troepen. En ik denk niet dat die naar een hotel gestuurd werden hoor.
Si vis pacem para bellum. La guerre juste n'existe pas et n'existera nulle part. Dans la guerre il ne s'agit pas d' avoir raison éthiquement mais physiquement. G. Faye Laatst gewijzigd door Infanterie : 23 april 2007 om 22:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben géén nationalist, en daarom zal ik in deze peiling niet stemmen, omdat dat zo vriendelijk gevraagd werd.
Ik vind anders wèl dat ook door een bepaalde groep Vlaams-Nationalisten tijdens WOII grote fouten gemaakt werden, en dat het inderdaad beter was geweest als diegenen die deze fouten maakten dat achteraf ook toegaven. En hiermee heb ik NIET beweerd dat in Wallonië of elders géén fouten werden gemaakt, hé. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar kan ik mij goed in vinden, een land veraden dat het uwe niet is, is geen landveraad... ![]() Uw volk veraden is dan weer totaal iets anders... ik denk hierbij aan een aantal CD&V ers, aan VLD ers, Sossen en zelf aan NVA'ers die het op een dagelijkse basis doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet alleen die van het koningshuis bv, ... maar archieven van de Nazies zelf, van Von Falkenhousen enz... En dan de archieven van na de oorlog, ... van de KGB bv, waar de god van Leuven , Louis Tobback himself wordt vernoemd... (in positieve zin voor de KGB... ) Dat was verdomme ne colaborateur met de communisten ! maar dat mag wel natuurlijk... dat is pas volksveraad, god weet wat die kerel samen met die rooie gangsters allemaal bedisseld heeft... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar over wat de sossen fout deden in de oorlog wordt zedig gezwegen... de liberale fabrieksdirecteurs, die de poen in hun zak schoven, ... de addel die de zaak financierde... en het koningshuis dat rechtstreekse banden met Hitler himself had.... shhhttt.... niks gebeurd en ze weten van niks... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om preciezer te zijn: om alle Vlamingen met een blijvend schuldgevoel op te zadelen en zo blijvend hun trouw aan België af te dwingen.
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 24 april 2007 om 07:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is bovendien verkiezingstijd, de ideale gelegenheid dus om de Vlamingen aan hun pro-Belgische plicht te herinneren. We gaan toch niet wéér op die nazi-partij stemmen?
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() Men gaat steeds voorbij aan de uitgelokte collaboratie.
Die werd uitgelokt door de lafaards van het eerste uur: de gezagsdragers die de vlucht namen en die zo het bestuursapparaat als een geschenkje aanboden aan de bezetter. Die bezetter vulde de vakante plaatsen dan op (meestal)met leden van het VNV. Een goed voorbeeld zijn de burgemeesters die hun gemeente in de steek lieten, de gouverneurs die het land waren uitgevlucht, de ministers en de parlementairen. Digenen die vaak met goede bedoelingen op die manier toch hun medeburgers enige steun verleenden, werden na de oorlog dan hard aangepakt. De collaborateurs van het eerste uur, zoals de grootvader van Mathilde, die burgemeester was van Proven (West-Vlaanderen, of de schoonvader van Leopold III (gouverneur Baels van West-Vlaanderen) kwamen er dan vanaf met een administratieve schorsing. Vindevogel, de burgemeester tijens de oorlog van Ronse (Oost-Vlaanderen) werd eerst tot levenslang veroordeeld en kreeg in beroep de doodstraf die ook werd uitgevoerd. In sommige gevallen moest een ambtenaar, de gemeentesecretaris een deel van de taken van de weggelopen burgemeester overnemen. Na de oorlog keerde die burgemeester dan terug en zette onmiddellijk de gemeentesecretaris af.
Leterme: het splitsen van BHV kost vijf minuten politieke moed. Wat zit achter die uitspraak? Antwoord op 21 juli 2008. Laatst gewijzigd door Karel Hendrik : 24 april 2007 om 10:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |