Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2006, 18:14   #1
marjan
Burgemeester

Standaard Père Gilbert en vrije meningsuiting

Vorige week kwam de Franse père Gilbert naar de universiteit van Antwerpen om er te praten over de revoltes in de banlieus. Zijn analyse ging niet op en zat vol slachtofferdiscours (maar ja, hij is dan ook een pastoor). Wie een degelijke analyse wil van de situatie in de Franse banlieus (ook toepasbaar op kleinere schaal in onze steden) kan beter het boek 'Geen sletten, geen slavinnen' van Fadela Amara (oprichtster van 'ni putes, ni soumises') lezen. Het boek, geschreven in 2003, is brandend actueel.

Pastoor Gilbert zei dat hij het walgelijk vindt dat 'men in naam van de vrijheid van meningsuiting, de cartoons van mohammed heeft gepubliceerd ' en voegde eraan toe dat 'men in naam van de vrijheid van meningsuiting, die hij selectief verfoeit, niets meer mag verbieden'. Dezelfde pastoor Gilbert veroorloofde het zich wel om voor het voltallige publiek de Franse minister De Villepin een 'hond' te noemen, 'een hondje dat luistert naar zijn baasje Chirac'. Als het van Gilbert zou afhangen, dan kwamen de waarden van 'liberté, fraternité en égalité' zwaar onder vuur te liggen... Was hij geen Fransman, maar een inwoner van één of ander Arabisch land, dan vloog hij voor het beledigen van een minister van dit land gewoon de gevangenis in.

Père Gilbert had het ook over 'kerkasiel' en vroeg hoe het komt dat moskeeën geen asiel verlenen. Onmiddelijk kwam er een luidruchtige reactie vanuit de toehoorders (Franstalige moslims): "Ja maar, wij krijgen geen subsidies voor onze moskeeën...." en ze zochten verder de oorzaak van alle kwaad dat hen hier overkomt bij de autoritaire regimes in Arabische landen....
Pastoor Gilbert had het ten slotte over de 'jihad' (cfr; daarin zijn drie fases: de jihad van het hart, met het woord en ten slotte met het zwaard). Gilbert legde uit dat 'jihad' de strijd is om jezelf te leren kennen.
Hij voegde er wel aan toe: "Het evangelie gaat echter een dimensie verder, een hogere dimensie: bemin je naaste als jezelf", een dimensie die de islam niet kent.
marjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 20:38   #2
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

assalaam alaikum wa rahmat'ullah,

de profeet mohammed (vzmh) schijnt ooit vlak voor een veldslag gezegd te hebben dat men zijn vijand moet haten (zeker tijdens een gewapende confrontatie) maar met mate. we moeten beseffen dat onze vijand op een dag onze vriend kan worden. in de heilige koran (fusilat 34) staat "en goed en kwaad zijn niet gelijk. vergeld het kwade door het goede en zie, op een dag kan uw vijand uw vriend worden."

assalaam alaikum,

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 15:29   #3
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marjan Bekijk bericht
Père Gilbert had het ook over 'kerkasiel' en vroeg hoe het komt dat moskeeën geen asiel verlenen. Onmiddelijk kwam er een luidruchtige reactie vanuit de toehoorders (Franstalige moslims): "Ja maar, wij krijgen geen subsidies voor onze moskeeën...." en ze zochten verder de oorzaak van alle kwaad dat hen hier overkomt bij de autoritaire regimes in Arabische landen....
Zijn er ook geen kerkasieltoestanden in Frankrijk ?? Nochthans worden Kerken in Frankrijk niet gesubsidieerd, nee ?

Ik vraag me trouwens af wat vluchtelingen onderdak geven in een religieus gebouw te maken heeft met subsidies ??
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 15:29   #4
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht

de profeet mohammed (vzmh) schijnt ooit vlak voor een veldslag gezegd te hebben dat men zijn vijand moet haten (zeker tijdens een gewapende confrontatie) maar met mate. we moeten beseffen dat onze vijand op een dag onze vriend kan worden. in de heilige koran (fusilat 34) staat "en goed en kwaad zijn niet gelijk. vergeld het kwade door het goede en zie, op een dag kan uw vijand uw vriend worden."

assalaam alaikum,

redwasp
Het christendom gaat dus veel verder dan de islam.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Oud 8 april 2006, 10:47   #5
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

volgens mij gaan, in een gezonde persoon, het christendom EN de islam hand in hand tot het uiterste.

slm,

redwasp
Oud 8 april 2006, 16:43   #6
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

[SIZE=4] de profeet mohammed (vzmh) schijnt ooit vlak voor een veldslag gezegd te hebben dat men zijn vijand moet haten[/SIZE] (zeker tijdens een gewapende confrontatie) maar met mate. we moeten beseffen dat onze vijand op een dag onze vriend kan worden. in de heilige koran (fusilat 34) staat "en goed en kwaad zijn niet gelijk. vergeld het kwade door het goede en zie, op een dag kan uw vijand uw vriend worden."

assalaam alaikum,

redwasp
Onze Vlaamse moslim is al serieus aangestoken door de Mo-ziekte. Schaamteloos komen de woorden "veldslag", "vijand" en "haten" over zijn lippen. En die staan dan voor "religieuze" begrippen. En als je hem zo bezig hoort en de anderen, dan vinden die hem bovendien nog een twijfelende supersoftie.

Waar wacht men hier toch op om ineens de OORLOG te verklaren aan al wat islam is???
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 22:44   #7
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... volgens mij gaan, in een gezonde persoon, het christendom EN de islam hand in hand tot het uiterste....
Geloof je nog in je eigen onzin, redwasp?

Christus predikte liefde, Mohammed geweld. Beide gaan tot het uiterste, maar zeker niet hand in hand. Christus was dan ook de zoon van God.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 22:55   #8
Basy Lys
Minister

Standaard

Père Gilbert, is dat niet de man die erbij was toen iemand in België trouwde die een mohammedaanse peter voor zijn kind wou en er onlangs niet bij was toen zijn familie Rome bezocht?
Oud 8 april 2006, 23:18   #9
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Over het verlenen van hulp aan asielzoekers en hulpbehoevenden, dat is zelfs één van de vijf pijlers van de Islam (min of meer) en dat gebeurt dan ook. Het is toch zo dat de Katholieke Kerk in het Westen wel iets meer middelen heeft dan moskeeën volgens mij, ik kan dus wel begrijpen dat er in die laatste minder opvang gebeurt alhoewel ik daar ook geen praktijkstudies over ken.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 02:25   #10
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

kan het zijn dat de vraag van de priester eigenlijk een vriendelijk voorstel was om een sterke actie en een duidelijk verzet tegen de onmenselijkheid van het uitwijzingsbeleid samen te voeren. misschien waren die arme jongens te jong om een uitgestoken hand te herkennen en zagen zij alleen iemand van de andere club die hen aanviel. incha'allah zullen ook zij op een dag het pad van de vrede vinden.

slm,

redwasp
Oud 9 april 2006, 02:53   #11
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

sta me toe nog even te pareren. helaas bestaat er nog oorlog. het is de plicht van iedere mens om, wanneer hij en zijn mensen met geweld worden aangevallen, dat geweld op een passende manier een halt toe te roepen. helaas is tegen-geweld soms de enige passende manier. in de tijd van de profeet mohammed (vzmh) zijn er een aantal periodes geweest waarin het volgens hem nodig was om met tegen-geweld te reageren en veldslagen te voeren. ik vind mijzelf zeker niet wijs genoeg, en ik beschik al helemaal niet over genoeg feitenkennis om me een mening te vormen over de noodzaak van dat tegengeweld.

ik citeer de profeet zoals ik mij het citaat herinner. ik gebruik zelf het woord "vijand" niet graag als ik naar mensen verwijs. mijn enige vijand zit diep in mij. het is mijn ego, mijn trots en mijn arrogantie. mijn vijand is mijn hebzucht, mijn woede, mijn opgerkropte pijn. mijn verregaande onwetendheid en de daarme gepaard gaande verwaandheid is mijn vijand. mensen kunnen mij nooit even hard schaden als die echte vijand, de negatieve neigingen in mijzelf die gepaard gaan met mijn manier van aan mijn ego vasthangen. een mens kan hoogstens tijdelijk mijn tegenstander zijn in uit de hand gelopen conflicten. wanneer ik de koran lees, en de woorden van de profeet mohammed, dan vind ik die boodschap daar ook in terug.

haten is dan ook iets wat ik zelf niet echt kan. ik kan woedend zijn op iemand, ik kan een wrok koesteren (en ik ben zo'n koppige stomkop die dat echt maanden aan een stuk kan), maar ik kan niet haten. ik heb het geprobeerd. toen ik als puber het communisme nog heel naief en simplistisch bekeek, vond ik het nodig om de kapitalisten en de fascisten te haten. ik heb me zelf zelfs wijsgemaakt dat ik ze haatte, de vieze vuile klassevijanden. op een bepaald moment heeft iemand me gelukkig uit die illusie bevrijd. hij wees erop hoe een kapitalist zelf evenveel slachtoffer is van de situatie. iemand die een beetje kapitaal heeft, kweekt al rap maagzweren als rente. een schitterende tekst van zijne heiligheid de dalai lama heeft me helemaal op het rechte pad gezet. hij citeerde onder andere het evangelie in zijn smeekbede om iedereen lief te hebben, ook onze zogenaamde vijanden.

ik herinner me dat ik op het toilet zat toen ik het las en ineens zag ik mijn ergste zogenaamde vijand, aartskapitalist en neo-protozoico-fascist baby bush op het toilet zitten. kan ik een man haten die net als ik schijt en pist, die gaat slapen en misschien af en toe zelfs niet kan slapen? kan ik iemand haten die ooit als vijfjarig kindje de ene keer speelde en de andere keer huilde. baby bush is duidelijk de verkeerde mens op de post die hij nu bezet, hij is een van de belangrijkste hinderpalen voor het leven van miljoenen mensen, maar hij is niet hun vijand.

in het mahayana-buddhisme leggen monniken de bodhisattva-eed af. ze beloven dat ze hun eigen pari-nirvana uitstellen tot alle levende wezens bevrijd zijn uit samsara. volgens mij, maar wie ben ik, is die eed ontstaan uit het besef dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten. we leven samen op deze planeet als swiss family robinson op hun eilandje. we moeten met z'n allen vooruit gaan, anders komen we er niet. we moeten ons als groep kunnen verzetten tegen mensen die ons verhinderen om vooruit te gaan. de kliek die nu wereldwijd aan de macht is heeft het duidelijk verprutst. de mensheid moet zich daartegen verzetten, maar niet uit haat voor die kliek. het zijn dieven, uitzuigers, dictators, moordenaars... maar het blijven mensen. het is de taak van de mensheid om het hen onmogelijk te maken om nog langer te moorden, te vernielen en te plunderen, maar alleen uit diepe liefde voor alle mensen, ook de uitzuigers.

ik vrees dat ik weer vrij warrig was. het is laat en eigenlijk zou ik beter gaan slapen. nu ja, incha'allah staat er toch iets in dat de moeite van het lezen waard was.

assalaam alaikum,

redwasp
Oud 9 april 2006, 12:30   #12
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
... sta me toe nog even te pareren. helaas bestaat er nog oorlog. het is de plicht van iedere mens om, wanneer hij en zijn mensen met geweld worden aangevallen, dat geweld op een passende manier een halt toe te roepen. helaas is tegen-geweld soms de enige passende manier. in de tijd van de profeet mohammed (vzmh) zijn er een aantal periodes geweest waarin het volgens hem nodig was om met tegen-geweld te reageren en veldslagen te voeren. ik vind mijzelf zeker niet wijs genoeg, en ik beschik al helemaal niet over genoeg feitenkennis om me een mening te vormen over de noodzaak van dat tegengeweld. ...
Mohammed vond het verdacht vaak nodig van geweld te gebruiken. Er zijn drie gevallen bekend waarbij hij dichters liet vermoorden omdat deze een weinig lovende waarheid over hem hadden gesproken: Asma bint Marwan, Uqba bin Abu Muayt, en Abu Afak, een oude blinde man.

Verder:
630: Om zijn oorlogen te betalen overviel Mohammed een karavaan met handelsreizigers, vermoordde hen en nam bezit van hun handelswaar.
624: Slag bij Badr
624: Verdrijving van de Joden van Bani Qainuqa uit Medina.
625: Slag bij Uhud
625: Verdrijving van de Joden van de Ban Nadir uit Medina.
625: 2e Opmars naar Badr.
626: Opmars naar Banu Mustaliq.
627: Slag bij de loopgraven.
627: Verdrijving van de Joden van Banu Quraiza.
628: Wapenstilstand bij Hudaibiya.
628: Opmars naar Khyber.
629: Opmars naar Muta (Romans).
630: Verovering van Mekka.
630: Gevechten om Hunsin, Auras, and Taif.
631: Opmars naar Tabuk. Jaar van deputaties.

Sahih Muslim, een door de Islam erkend als betrouwbaar hadith-schrijver
overlevert in zijn Boek 001, Nr. 0033:
Er is overgeleverd op gezag van Abdullah bin UMAR, dat de boodschapper van Allah zei:” Mij is opgedragen te VECHTEN tegen mensen totdat zij getuigen, dat er geen God is buiten Allah, dat Mohammed de boodschapper van Allah is en dat zij hun gebed doen en Zakat betalen en als zij dat doen, zal hun bloed en eigendommen gegarandeerd beschermd worden, op mijn verantwoording, behalve als het door de wet gerechtvaardigd wordt en die zaken berusten bij Allah”.

"Tegengeweld"? Wat had Mohammed op de plaatsen te zoeken waar die mensen vredig leefden of hun handelskaravanen voerden? Tenzij hij een roverhoofdman was?
Oud 20 mei 2007, 22:58   #13
Xavez
Vreemdeling

Standaard

Wat doet het er feitelijk toe, wat er in het verleden al dan niet gebeurd is? En dan nog eens zoveel duizenden jaren geleden? Plaats die dingen toch eens in hun context.

Napoleon heeft ook verschrikkelijk veel mensen gedood. En toch is onze wetgeving grotendeels op de Code Napoléon gebaseerd. Omdat diezelfde man een paar honderdduizend man vermoord heeft, maakt dat bepaalde van zijn beginselen toch niet noodzakelijk slecht?

Het gaat er m.i. om wie je vandaag bent en wat je vandaag doet en hoe je vandaag de dag met je religie--wat die ook mag zijn--omgaat. Hoe je bepaalde passages interpreteert en hoe je die voor jezelf in praktijk omzet: dat is belangrijk. Neemt niet weg dat ik per definitie iedereen die zichzelf opblaast een idioot vind. Langs de andere kant zou ik ook behoorlijk kwaad zijn als er plots een groep moslims (ik noem maar wat, voor mij part zijn het protestanten) met de grootte van Wallonië in België neergeplant zou worden. omdat ze ergens in Azië onrecht zijn aangedaan en claimen dat België hun beloofde land is (en dat gebeurt vandaag de dag niet--in tegenstelling tot wat sommigen willen beweren *Vlaams Belang, kuch, walg*).

(excuses voor het threaddiggen, ik stootte hier nu pas op, maar vond de discussie wel interessant =])
Xavez is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 08:58   #14
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marjan Bekijk bericht
Vorige week kwam de Franse père Gilbert naar de universiteit van Antwerpen om er te praten over de revoltes in de banlieus. Zijn analyse ging niet op en zat vol slachtofferdiscours (maar ja, hij is dan ook een pastoor). Wie een degelijke analyse wil van de situatie in de Franse banlieus (ook toepasbaar op kleinere schaal in onze steden) kan beter het boek 'Geen sletten, geen slavinnen' van Fadela Amara (oprichtster van 'ni putes, ni soumises') lezen. Het boek, geschreven in 2003, is brandend actueel.

Pastoor Gilbert zei dat hij het walgelijk vindt dat 'men in naam van de vrijheid van meningsuiting, de cartoons van mohammed heeft gepubliceerd ' en voegde eraan toe dat 'men in naam van de vrijheid van meningsuiting, die hij selectief verfoeit, niets meer mag verbieden'. Dezelfde pastoor Gilbert veroorloofde het zich wel om voor het voltallige publiek de Franse minister De Villepin een 'hond' te noemen, 'een hondje dat luistert naar zijn baasje Chirac'. Als het van Gilbert zou afhangen, dan kwamen de waarden van 'liberté, fraternité en égalité' zwaar onder vuur te liggen... Was hij geen Fransman, maar een inwoner van één of ander Arabisch land, dan vloog hij voor het beledigen van een minister van dit land gewoon de gevangenis in.

Pastoor Gilbert had het ten slotte over de 'jihad' (cfr; daarin zijn drie fases: de jihad van het hart, met het woord en ten slotte met het zwaard). Gilbert legde uit dat 'jihad' de strijd is om jezelf te leren kennen.
Hij voegde er wel aan toe: "Het evangelie gaat echter een dimensie verder, een hogere dimensie: bemin je naaste als jezelf", een dimensie die de islam niet kent.
Père Gilbert is een dubbelzinnige figuur. Als priester-beatnick komt hij ongewoon over als man van god. De man zal zeker goed werk verrichten en tot op zekere hoogte aanslaan bij mensen van een bepaalde categorie. Zijn onvervalst (soms wat plat) woordgebruik wordt begrepen door de mensen tot wie hij zich richt. Alleen, hij beweegt zich nogal eens graag tussen mensen van koninklijke bloede. Hij showt er ook wat mee. Maar goed, iedereen heeft zo zijn gebreken en zeker zijn ijdelheid.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 11:21   #15
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:

assalaam alaikum,

redwasp
Wel, wel. Yahya is terug.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 20:54   #16
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

assalaam alaikum,

redwasp
Ik vind daar weinig spiritueel verheffends in. Eerder een vorm van diplomatie, van realpolitik. Dus zo werelds als maar zijn kan.
Oud 26 mei 2007, 21:16   #17
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Geloof je nog in je eigen onzin, redwasp?

Christus predikte liefde, Mohammed geweld. Beide gaan tot het uiterste, maar zeker niet hand in hand. Christus was dan ook de zoon van God.
twee verblinden pogen elkaar te overtuigen vanuit hun eigen onverdraagzaamheid. wat is religie toch mooi.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 22:32   #18
duncan
Banneling

Standaard

wat die pastoor schreef ga ik BIJNA volledig met akkoord...zijn uittingen over de jihad daarintegen vindt ik ALLES behalve volledig naar de goede islam toe.

de laatste zin - bemin je naaste als jezelf", een dimensie die de islam niet kent.....kent de islaam WEL !

Voorbeelden hoef ik als belg niet te geven want GEHEEL ons politiek wereldje en zelfs religieus kan nog VEEL leren van nen stoemen blanke arbeider als ik .

Bismi lahi rahmani rahim ...vertalen hoeft bij deze ook niet want NAAST elkaar praten is onze westerse hobby dat leerden we van America en andere.

Eventjes VERVOLEDIGEN ....bemin je naasten zoals je zelve want ook onze naasten zijn als WIJ ...andere mogenlijkheden...bemin uw naasten zoals uw zelf ( het zijn ) daar zij ook zijn...enzovoort en veeeeeeeeeeeel verder dan men lezen en vatten kan in dit apenlandje .

Dat de echte doorsnee moslim zijn gebeden uitvoert tijdens voor en na het eten zoals wij en gezamelijk het AVONDMAAL vieren doet er even niet toe .
Dat men spreekt over de barmhartige heer de genadevolle tijdens net DEZE etmalen doet er geen reet toe nee nee heeft niks met OORDELENDE houding van ons westers denken te maken moh nee we fantaseren weer ik zen fout .

t'Is den Duncan die oordelende houdingen fout corrigeert met fantasie frustels over andere geloofs gemeenschappen....wel RAAR dat IK er wel goe mee omkan en hun frustraties of agressieve houdingen soms goed vatten kan .

Nu ni voor het 1 of ander maar deze pastoor deed en doet nog steeds veel voor armoede de doorsnee franse burger enz...maar niets is perfect en zekers niet als het over media geile relaties gaat

Dan beweert men dat sommige geloofs vormen dichter bij het volk staat jaja niks van hup inpakken en doorgeven aan de jongere sociaal BEWUSTERE generaties ...die omvatten de huidige geloofs vormen veel beter en vormen een betere dialoog voering dan bepaalde oudere generaties in bepaalde geloofs vormen.

Triestig pffff echtig int echt triestig
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 09:08   #19
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp

assalaam alaikum,
Essalem aleikoem,

Een beetje haten? Dat begrijp ik niet goed.

Attamenè lakoem jaumen taieban incha Allah.

Laatst gewijzigd door system : 27 mei 2007 om 09:19.
Oud 27 mei 2007, 09:18   #20
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 27 mei 2007 om 09:19.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be