![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Al jaren wordt er met het systeem D'Hondt gestemd in dit land, per provincie. Gezien het feit dat die kiezing tegennatuurlijk is én met het confederale partijenlandschap zou ten eerste men moeten kiezen in één grote Vlaamse kieskring.
Dat gezegd zijnde, BHV dient gesplitst te worden. Afin, heel België dient gesplitst te worden, maar dat zou een goed begin zijn. Zo zou Vlaanderen geen stemmen verliezen aan partijen van over de taalgrens. Een kiesdrempel moet er zeker zijn, maar laat ons die respectabel houden. 5% van 88-90 zetels is feitelijk 4-5 zetels, van 124 zetels voor het VP is 6 zetels. 1%-2% lijkt me veel logischer: heb je minder stemmen dan kan je toch geen zetel veroveren. En ten vierde moet men af van dat systeem D'Hondt dat grote partijen bevoordeelt en de democratie fnuikt. Beter zou een systeem als Niemeyer of Sainte-Lague zijn, dat veel proportioneler werkt. Als vb heb ik het systreem Sainte-Lague toegepast op deze uitslag: eerst het percentage stemmen van al degenen die de kiesdrempel haalden, dan het aantal zetels, daarna uitgedrukt in % zetels en ten slotte hoeveel ze er nu hebben... CD&V-NVA: 30,5% stemmen - 27 zetels is 30,7% t.o.v. 30 nu Vlaams Belang: 19,8% stemmen - 18 zetels is 20,5% t.p.v. 17 nu VLD: 19,5% stemmen - 17 zetels is 19,3% t.o.v. 18 nu SP.A (en Spirit voor de schijn): 16,9% stemmen - 15 zetels is 17% tov 14 nu Lijst Dedecker: 6,6% stemmen - 6 zetels is 6,8% tov 5 nu Agalev: 6,6% stemmen - 6 zetels is 6,8% tov 4 nu
|
|
#2 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Die cijfers kloppen niet helemaal CD&V/N-va: 29.6% VB: 18,9% VLD: 18,7% Spa-spirit: 16.3% LDD: 6.4% Groen!: 6.2% Of vergis ik me? Bron: http://www.standaard.be/Info.aspx?to...ngen.uitslagen
The poster formerly known as kay-gell Laatst gewijzigd door Kay_ : 12 juni 2007 om 10:24. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Burger
|
Ach ja, maar elk systeem heeft zijn nadelen. Moesten we volgens het Engels kiessysteem stemmen, dan krijg je zaken die nog erger zijn (the Liberal Party : 25% van de stemmen en amper vertegenwoordigers in the house of commons).
|
|
|
|
|
#4 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Uitslagen Kamer en Senaat verschillen ietwat.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
|
|
|
#5 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
|
|
|
#6 |
|
Schepen
|
Ik deel die mening, kiesdrempel is nodig voor het vermijden van versnipperingen. Beter 4 grote partijen dan 10 kleine partijen
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik weet dat politici gruwelen van die versnippering, en dat de media het liefst simpel houden (twee, maximum drie kandidaten aan het woord laten). Maar als democraat kan ik versnippering alleen maar toejuichen.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Goeie vraag, ik ben het daar ook absoluut niet mee eens. Als je genoeg stemmen haalt om 1 zetel binnen te halen, dan moet je die kans krijgen. De bedoeling moet zijn om de mening van de bevolking zo goed mogelijk weer te geven. Niet om "besturen" zo makkelijk mogelijk te maken (lees: de meerderheid nog meer een stem geven).
|
|
|
|
#11 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
#12 |
|
|
Dat is dan ook wel een ongelofelijk kutsysteem...
|
|
#13 |
|
|
Er is ALTIJD een kiesdrempel. Als je 1 stem haalt, haal je nooit een zetel. In feite moet de kiesdrempel zo groot zijn als 100% gedeeld door het aantal te verdelen zitjes. 1 �* 2% lijkt me dan niet slecht.
|
|
#14 | |
|
|
Citaat:
Maar die 4 grote partijen presenteren slechts 4 programma's aan de kiezer. De kans dat uw "ding" er echt bij zit, is groter als er 10 programma's zijn. Beter nog zou democratie �* la carte zijn ipv altijd een menu te moeten pakken, directe democratie is het best van al, maar je zou als goede staatsman-restaurtanthouder ook wat goedkopere menuutjes mogen presenteren en niet enkel een te pakken of te laten dagmenu.
|
|
|
#15 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
#16 |
|
|
|
|
#17 |
|
|
Natuurlijk, maar als je er niet genoeg haalt dan kijk je aan tegen... hee warempel... een kiesdrempel... Kiek ne keer na zeih...
|
|
#18 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad, fuck het kiessysteem. Verkiezingen zijn voor niks nodig.
|
|
|
#19 | |
|
|
Citaat:
Maar ja, in dit particratische systeem is dat zo niet, helaas...
|
|
|
#20 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
'k Zal 'ek ik da wel doen.
|