Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2007, 12:23   #1
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard Gesprek over voortbestaan Benelux begint maandag

Gesprek over voortbestaan Benelux begint maandag

Ministers van Nederland, België en Luxemburg beginnen maandag met onderhandelingen over het voortbestaan van de Benelux. De huidige samenwerkingsverdrag tussen de drie landen loopt in 2010 af.
'De vraag is niet of we doorgaan, maar hoe we doorgaan', zegt Jan van Laarhoven, secretaris-generaal van de Benelux. Een voorstel voor een vernieuwde Benelux moet begin 2008 klaar zijn, zodat parlementen van België, Nederland en Luxemburg het verdrag tijdig kunnen aannemen.
In de organisatie werken de drie landen samen aan grensoverschrijdende zaken zoals politie en douane. De Benelux werd in de jaren vijftig opgericht, als eerste groep landen die in Europa echt economisch ging samenwerken. De Economische Unie tussen de drie landen bleek een aanzet tot de latere Europese Unie.

Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad

Van mij mogen ze die hele Benelux afschaffen. Sinds lang komt er vanuit de Belgische politiek weinig deze kant op dat je zou kunnen aanduiden als vriendschappelijk.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 12:35   #2
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Van mij mogen ze die hele Benelux afschaffen. Sinds lang komt er vanuit de Belgische politiek weinig deze kant op dat je zou kunnen aanduiden als vriendschappelijk.
Idem.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 13 juni 2007 om 12:35.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 12:37   #3
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Gesprek over voortbestaan Benelux begint maandag

Ministers van Nederland, België en Luxemburg beginnen maandag met onderhandelingen over het voortbestaan van de Benelux. De huidige samenwerkingsverdrag tussen de drie landen loopt in 2010 af.
'De vraag is niet of we doorgaan, maar hoe we doorgaan', zegt Jan van Laarhoven, secretaris-generaal van de Benelux. Een voorstel voor een vernieuwde Benelux moet begin 2008 klaar zijn, zodat parlementen van België, Nederland en Luxemburg het verdrag tijdig kunnen aannemen.
In de organisatie werken de drie landen samen aan grensoverschrijdende zaken zoals politie en douane. De Benelux werd in de jaren vijftig opgericht, als eerste groep landen die in Europa echt economisch ging samenwerken. De Economische Unie tussen de drie landen bleek een aanzet tot de latere Europese Unie.

Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad

Politie en douane samenwerking zal toch in EU verband geregeld moeten worden.
Intensievere samenwerking tussen Nederland en Vlaaanderen lijkt me belangrijker dan Benelux.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 13 juni 2007 om 12:38.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 13:09   #4
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Jongens, niet zo kortzichtig.
Natuurlijk is de Benelux stoffig en niet sexy. Daarbij komt dat de staat België daarin nog steeds als staat aanwezig is.

Maar hou er wel rekening mee dat de huidige Vlaams-Nederlandse samenwerkingsverbanden mogelijk zijn gemaakt door het Benelux-verdrag.

Laten we niet het kind met het badwater weggooien. Trouwens, als Vlaanderen onafhankelijk wordt zal er nog jarenlang onderling intensief gepraat moeten worden, al was het alleen maar over Brussel. Een bestaande overlegstructuur, als de Benelux, kan daarbij alleen maar een nuttig instrument zijn.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 13:35   #5
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Laten we niet het kind met het badwater weggooien. Trouwens, als Vlaanderen onafhankelijk wordt zal er nog jarenlang onderling intensief gepraat moeten worden, al was het alleen maar over Brussel. Een bestaande overlegstructuur, als de Benelux, kan daarbij alleen maar een nuttig instrument zijn.
Even hierop vooruitdenkend; Zullen de Nederlandse en Luxemburgse onderhandelaars de mogelijke splitsing van Belgie ook op de onderhandelingstafel gooien? Als men nu immers weer een verdrag voor tientallen jaren aangaat wil men natuurlijk wel de zekerheid hebben dat de eventuele opvolgingsstaten de nagekomen afspraken ook naleven als Belgie over bv 10 jaar uiteen valt.

Of zal men de Belgische onderhandelaars niet willen lastigvallen met zo'n heet hangijzers en neemt men gewoon het risico?
Oud 13 juni 2007, 13:46   #6
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Even hierop vooruitdenkend; Zullen de Nederlandse en Luxemburgse onderhandelaars de mogelijke splitsing van Belgie ook op de onderhandelingstafel gooien? Als men nu immers weer een verdrag voor tientallen jaren aangaat wil men natuurlijk wel de zekerheid hebben dat de eventuele opvolgingsstaten de nagekomen afspraken ook naleven als Belgie over bv 10 jaar uiteen valt.

Of zal men de Belgische onderhandelaars niet willen lastigvallen met zo'n heet hangijzers en neemt men gewoon het risico?
De nederlandse regering heeft daar al een uitspraak over gedaan. Ik moet het even voor je opzoeken. Het komt hier op neer dat in diplomatieke maar toch verrassend duidelijke bewoordingen al rekening wordt gehouden met 'toekomstige andere staatkundige verhoudingen', of woorden van gelijke strekking.
Oud 13 juni 2007, 22:28   #7
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

VlaNeWaLux, klinkt toch niet erg fris...
Het vernieuwen van het verdrag is in ieder geval een kans om onze politici eens hun zegje over elkaar te laten doen. Ben verder ook voor. Vlaams-Nederlandse samenwerking moet er vooral zijn natuurlijk, maar ook daarbuiten mogen er best wat verbanden liggen.
Oud 13 juni 2007, 22:40   #8
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
De nederlandse regering heeft daar al een uitspraak over gedaan. Ik moet het even voor je opzoeken.
Als u dat zou willen doen, dat zou ik op prijs stellen.

Citaat:
Het komt hier op neer dat in diplomatieke maar toch verrassend duidelijke bewoordingen al rekening wordt gehouden met 'toekomstige andere staatkundige verhoudingen', of woorden van gelijke strekking.
Ik had eigenlijk niets anders verwacht, het is niet meer dan logisch dat men vooruitkijkt en rekening houdt met een eventueel Belgisch uiteenvallen. Het verbaast me trouwens wel enigszins dat dit dan (blijkbaar) in het openbaar is gebeurd; Het lijkt me voor beide partijen (België en Nederland) toch iets wat men binnenskamer zou willen houden.
Oud 13 juni 2007, 22:57   #9
kroa
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
VlaNeWaLux, klinkt toch niet erg fris...
Het vernieuwen van het verdrag is in ieder geval een kans om onze politici eens hun zegje over elkaar te laten doen. Ben verder ook voor. Vlaams-Nederlandse samenwerking moet er vooral zijn natuurlijk, maar ook daarbuiten mogen er best wat verbanden liggen.

VlaNed eh

We hebben WaLux ni nodig.
kroa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 23:32   #10
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Als u dat zou willen doen, dat zou ik op prijs stellen.

Ik had eigenlijk niets anders verwacht, het is niet meer dan logisch dat men vooruitkijkt en rekening houdt met een eventueel Belgisch uiteenvallen. Het verbaast me trouwens wel enigszins dat dit dan (blijkbaar) in het openbaar is gebeurd; Het lijkt me voor beide partijen (België en Nederland) toch iets wat men binnenskamer zou willen houden.
Wat dacht u hiervan?
Citaat:
Nederland onderhoudt nauwe betrekkingen met België en met Vlaanderen. Het Nederlandse beleid ten aanzien van België houdt rekening met de staatkundige en politieke realiteit van onze zuiderburen. Dat betekent bijvoorbeeld dat betrekkingen op het terrein van het klassiek buitenlands beleid worden onderhouden met de Belgische federale overheid. Op andere terreinen, zoals onderwijs, cultuur of landbouw, houdt de Nederlandse regering contact met de Vlaamse of Waalse regering, in lijn met de in België geldende bevoegdheidsverdeling.
Dit beleid en onze betrekkingen zijn bovendien niet statisch, maar kunnen steeds worden aangepast als de politieke of staatkundige ontwikkelingen in België daartoe aanleiding geven.
Dit is een onderdeel van een antwoord van minister Bot op kamervragen.
Er staan trouwens nog meer opmerkelijke zaken in. Zie:
http://66.102.9.104/search?q=cache:0...lnk&cd=8&gl=nl

Hierin staat nog niets specifieks over de Benelux maar gaat ook al vrij ver. De Benelux-stukken vind ik ook nog wel. Voorlopig tevreden?

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 13 juni 2007 om 23:32.
Oud 13 juni 2007, 23:55   #11
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Wat dacht u hiervan?
Dat was een mooi politiek antwoord van de bewindslieden.

Citaat:
Dit is een onderdeel van een antwoord van minister Bot op kamervragen.
Er staan trouwens nog meer opmerkelijke zaken in. Zie:
http://66.102.9.104/search?q=cache:0...lnk&cd=8&gl=nl

Hierin staat nog niets specifieks over de Benelux maar gaat ook al vrij ver. De Benelux-stukken vind ik ook nog wel. Voorlopig tevreden?
Voorlopig, maar ik zou die stukken over de Benelux graag eens zien. Het is altijd lastig om de ontwikkelingen (en dan vooral dit soort interessante "details") over de Benelux te volgen, zonder er veel moeite voor te doen.
Oud 13 juni 2007, 23:58   #12
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is de Benelux stoffig en niet sexy. Daarbij komt dat de staat België daarin nog steeds als staat aanwezig is.

Maar hou er wel rekening mee dat de huidige Vlaams-Nederlandse samenwerkingsverbanden mogelijk zijn gemaakt door het Benelux-verdrag.
Dat klopt niet. De huidige Vlaams-Nederlandse samenwerkingsverbanden zijn mogelijk geworden door de federalisering van Belgie.

Citaat:
Dat betwijfel ik. Luxemburg weegt niet zwaar genoeg als bemiddelingspartij. Nederland wordt al in de huidige Benelux gewantrouwd door het Franstalige Belgie en bij de Belgische splitsing zal er getwijfeld worden aan de Nederlandse neutraliteit.
Oud 14 juni 2007, 00:06   #13
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Dat was een mooi politiek antwoord van de bewindslieden.
Voorlopig, maar ik zou die stukken over de Benelux graag eens zien. Het is altijd lastig om de ontwikkelingen (en dan vooral dit soort interessante "details") over de Benelux te volgen, zonder er veel moeite voor te doen.
Ja, en het is lastig terug te vinden.

Nog even dit:
Citaat:
tussen de Vlaamse Minister President Leterme en de Vlaamse Minister van Buitenlandse Zaken Bourgeois enerzijds en Minister President Balkenende en Staatssecretaris Nicolaï anderzijds. Hier is afgesproken dat de Strategienota jaarlijks kan terugkeren op de agenda voor de ontmoeting tussen de beide Ministers Presidenten.
Van deze mensen wordt een misschien de leider van de federale regering, blijft een op zijn plek en heeft de derde net zijn nieuwe regering geinstalleerd.

Hoe je het ook wendt of keert, de uitslag van de belgische verkiezingen kan niet slecht zijn voor de Vlaams-Nederlandse betrekkingen.
Oud 14 juni 2007, 00:15   #14
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Ja, en het is lastig terug te vinden.
Haha, u hoeft er niet te veel tijd aan te verspillen hoor.

Citaat:
Nog even dit:

Van deze mensen wordt een misschien de leider van de federale regering, blijft een op zijn plek en heeft de derde net zijn nieuwe regering geinstalleerd.

Hoe je het ook wendt of keert, de uitslag van de belgische verkiezingen kan niet slecht zijn voor de Vlaams-Nederlandse betrekkingen.
Nouja, ik zou het eerder goed noemen voor de Belgisch-Nederlandse betrekkingen, de Vlaams-Nederlandse betrekkingen kunnen amper nog meer verbeteren.
Nu is het natuurlijk de vraag of de toekomstige Belgische regering zelf de samenwerking gaat intensiveren, of dat men Vlaanderen meer vrijheid geeft voor nog meer betrekkingen met Nederland.
Oud 14 juni 2007, 00:16   #15
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Dat klopt niet. De huidige Vlaams-Nederlandse samenwerkingsverbanden zijn mogelijk geworden door de federalisering van Belgie.
Dat mag ook. Het ligt er maar helemaal aan wat je ziet als de kip en wat als het ei.

Citaat:
Dat betwijfel ik. Luxemburg weegt niet zwaar genoeg als bemiddelingspartij. Nederland wordt al in de huidige Benelux gewantrouwd door het Franstalige Belgie en bij de Belgische splitsing zal er getwijfeld worden aan de Nederlandse neutraliteit.
Denkt u dat dat wantrouwen er minder op wordt als de Benelux wordt opgeheven? In de Benelux kent men elkaar. Er zal best wantrouwen zijn maar een overlegorgaan kan dat bestrijden.
Oud 14 juni 2007, 00:21   #16
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Nouja, ik zou het eerder goed noemen voor de Belgisch-Nederlandse betrekkingen, de Vlaams-Nederlandse betrekkingen kunnen amper nog meer verbeteren.
Nu is het natuurlijk de vraag of de toekomstige Belgische regering zelf de samenwerking gaat intensiveren, of dat men Vlaanderen meer vrijheid geeft voor nog meer betrekkingen met Nederland.
Het ligt eraan welke staatshervormingen Leterme precies voor elkaar krijgt.

Ik durf niet eens te hopen....en dat doe ik dan ook niet.
Oud 14 juni 2007, 00:54   #17
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we niet het kind met het badwater weggooien.
Over badwater en eigenbelangen gesproken...hoe zit het eigenlijk met de uitdieping van de westerschelde?
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 09:33   #18
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Denkt u dat dat wantrouwen er minder op wordt als de Benelux wordt opgeheven? In de Benelux kent men elkaar. Er zal best wantrouwen zijn maar een overlegorgaan kan dat bestrijden.
Ik denk niet dat het wantrouwen erdoor toe- of afneemt. Ik gebruikte mijn stelling als een argument dat de Benelux weinig kan doen voor de partijen die overblijven na de splitsing van Belgie. Het is hoe dan ook nog maar de vraag of ze een scheidsrechter nodig zullen hebben. En de Benelux behouden alleen (of vooral) omwille van deze hypotetische rol is m.i. niet nodig.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 14 juni 2007 om 09:34.
Oud 14 juni 2007, 10:22   #19
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat het wantrouwen erdoor toe- of afneemt. Ik gebruikte mijn stelling als een argument dat de Benelux weinig kan doen voor de partijen die overblijven na de splitsing van Belgie. Het is hoe dan ook nog maar de vraag of ze een scheidsrechter nodig zullen hebben. En de Benelux behouden alleen (of vooral) omwille van deze hypotetische rol is m.i. niet nodig.
Over het algemeen ben ik het met de meeste dingen die u zegt eens. Ik begrijp alleen niet goed waar die afkeer van de Benelux vandaan komt.
De Benelux was een zeer nuttige instelling die veel samenwerkingsverbanden mogelijk heeft gemaakt. De laatste jaren zit ze in het slop maar kan nog steeds een positieve rol blijven vervullen.

Misschien vergis ik me in de rol die de Benelux kan spelen maar dan nóg denk ik 'baat het niet dan schaadt het niet'.
Oud 14 juni 2007, 10:24   #20
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Over badwater en eigenbelangen gesproken...hoe zit het eigenlijk met de uitdieping van de westerschelde?
Oude koeien. Het verdrag is op 11 maart 2005 gesloten, er wordt eind 2007 mee begonnen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be