![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Gesprek over voortbestaan Benelux begint maandag
Ministers van Nederland, België en Luxemburg beginnen maandag met onderhandelingen over het voortbestaan van de Benelux. De huidige samenwerkingsverdrag tussen de drie landen loopt in 2010 af. 'De vraag is niet of we doorgaan, maar hoe we doorgaan', zegt Jan van Laarhoven, secretaris-generaal van de Benelux. Een voorstel voor een vernieuwde Benelux moet begin 2008 klaar zijn, zodat parlementen van België, Nederland en Luxemburg het verdrag tijdig kunnen aannemen. In de organisatie werken de drie landen samen aan grensoverschrijdende zaken zoals politie en douane. De Benelux werd in de jaren vijftig opgericht, als eerste groep landen die in Europa echt economisch ging samenwerken. De Economische Unie tussen de drie landen bleek een aanzet tot de latere Europese Unie. Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad Van mij mogen ze die hele Benelux afschaffen. Sinds lang komt er vanuit de Belgische politiek weinig deze kant op dat je zou kunnen aanduiden als vriendschappelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() Idem.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 13 juni 2007 om 12:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Intensievere samenwerking tussen Nederland en Vlaaanderen lijkt me belangrijker dan Benelux. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 13 juni 2007 om 12:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jongens, niet zo kortzichtig.
Natuurlijk is de Benelux stoffig en niet sexy. Daarbij komt dat de staat België daarin nog steeds als staat aanwezig is. Maar hou er wel rekening mee dat de huidige Vlaams-Nederlandse samenwerkingsverbanden mogelijk zijn gemaakt door het Benelux-verdrag. Laten we niet het kind met het badwater weggooien. Trouwens, als Vlaanderen onafhankelijk wordt zal er nog jarenlang onderling intensief gepraat moeten worden, al was het alleen maar over Brussel. Een bestaande overlegstructuur, als de Benelux, kan daarbij alleen maar een nuttig instrument zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of zal men de Belgische onderhandelaars niet willen lastigvallen met zo'n heet hangijzers en neemt men gewoon het risico?
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() VlaNeWaLux, klinkt toch niet erg fris...
Het vernieuwen van het verdrag is in ieder geval een kans om onze politici eens hun zegje over elkaar te laten doen. Ben verder ook voor. Vlaams-Nederlandse samenwerking moet er vooral zijn natuurlijk, maar ook daarbuiten mogen er best wat verbanden liggen.
![]() |
![]() |
#8 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
VlaNed eh ![]() We hebben WaLux ni nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er staan trouwens nog meer opmerkelijke zaken in. Zie: http://66.102.9.104/search?q=cache:0...lnk&cd=8&gl=nl Hierin staat nog niets specifieks over de Benelux maar gaat ook al vrij ver. De Benelux-stukken vind ik ook nog wel. Voorlopig tevreden? Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 13 juni 2007 om 23:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Dat was een mooi politiek antwoord van de bewindslieden.
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
Nog even dit: Citaat:
Hoe je het ook wendt of keert, de uitslag van de belgische verkiezingen kan niet slecht zijn voor de Vlaams-Nederlandse betrekkingen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Haha, u hoeft er niet te veel tijd aan te verspillen hoor.
![]() Citaat:
Nu is het natuurlijk de vraag of de toekomstige Belgische regering zelf de samenwerking gaat intensiveren, of dat men Vlaanderen meer vrijheid geeft voor nog meer betrekkingen met Nederland.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Denkt u dat dat wantrouwen er minder op wordt als de Benelux wordt opgeheven? In de Benelux kent men elkaar. Er zal best wantrouwen zijn maar een overlegorgaan kan dat bestrijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik durf niet eens te hopen....en dat doe ik dan ook niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik denk niet dat het wantrouwen erdoor toe- of afneemt. Ik gebruikte mijn stelling als een argument dat de Benelux weinig kan doen voor de partijen die overblijven na de splitsing van Belgie. Het is hoe dan ook nog maar de vraag of ze een scheidsrechter nodig zullen hebben. En de Benelux behouden alleen (of vooral) omwille van deze hypotetische rol is m.i. niet nodig.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 14 juni 2007 om 09:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
De Benelux was een zeer nuttige instelling die veel samenwerkingsverbanden mogelijk heeft gemaakt. De laatste jaren zit ze in het slop maar kan nog steeds een positieve rol blijven vervullen. Misschien vergis ik me in de rol die de Benelux kan spelen maar dan nóg denk ik 'baat het niet dan schaadt het niet'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() |
![]() |
![]() |